گاز اشک‌آور، هرآنچه که باید درباره عوارض آن بدانید

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر حامد باباخانیان
تخصص: عمومی

در واقع، گاز اشک‌آور یک “عامل کنترل شورش” تلقی می‌شود که آن را از پروتکل‌های سلاح‌های شیمیایی مستثنی می‌کند به این معنی که هنوز می‌تواند در خیابان‌های شهر توسط نیروهای پلیس داخلی استفاده شود، اما نه توسط سربازان در یک منطقه جنگی. این یک سلاح “کمتر کشنده” در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که در نظر گرفته نشده است که کشنده باشد، اما می‌تواند و اغلب آسیب برساند، هرچند شدت آن اغلب به نحوه، زمان و مکان استفاده از آن بستگی دارد. در ادامه این مطلب از مجله درمانکده نیز به اثرات و علائم این گاز پرخاشگری پرداخته می‌شود.

گاز اشک‌آور چیست؟

عوامل کنترل شورش، که اغلب به عنوان “گاز اشک‌آور” شناخته می‌شوند، مواد شیمیایی هستند که باعث تحریک پوست، تنفس و چشم می‌شوند. 

برخی از رایج‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده عبارت‌ند از:

  •  کلرو استوفنون (CN)، که یک آلاینده سمی هوا است
  • کلرو بنزیلیدین مالونونیتریل (CS)
  •  کلروپیکرین (PS)
  •  برمو‌بنزیل سیانید (CA)
  •  دی‌بنزوکسازپین (CR).

 در حالی که معمولاً گاز اشک‌آور به عنوان تاثیرات کوتاه مدت بر سلامتی تلقی می‌شود، شواهدی مبنی بر ناتوانی دائمی در برخی موارد وجود دارد. به طور کلی، قرار گرفتن در معرض گاز اشک‌آور می‌تواند باعث سفتی قفسه سینه، سرفه، احساس خفگی، خس خس سینه و تنگی نفس، علاوه بر احساس سوزش در چشم، دهان و بینی شود. تاری دید و مشکل در بلع. گاز اشک‌آور هم‌چنین می‌تواند باعث سوختگی شیمیایی، واکنش‌های آلرژیک و ناراحتی تنفسی شود.

افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی از قبل موجود، مانند آسم و بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد علائم شدید بیماری خود هستند که می‌تواند منجر به نارسایی تنفسی شود. اگر گاز اشک‌آور برای مدت طولانی یا با دوز بالا در یک منطقه بسته قرار گیرد، اثرات بلندمدت سلامتی احتمال بیشتری دارد. در این موارد می‌تواند منجر به نارسایی تنفسی و مرگ شود.

بیشتر بدانیم: مکمل گلوکزآمین کندرویتین چیست؟ + بهترین زمان مصرف

استعمال گاز اشک‌آور
تصویری از استعمال گاز اشک اور توسط پلیس بر سر مردم معترض در خیابان ها که باعث متفرق و آسیب به افراد می شود.

علائم ناشی از گاز اشک‌آور 

با توجه به مراکز کنترل بیماری (CDC)، نمونه‌هایی از علائم قرار گرفتن در معرض گاز اشک آور عبارت‌اند از:

  • چشم: اشک ریزش زیاد، سوزش، تاری دید، قرمزی
  • بینی: آبریزش بینی، سوزش، تورم
  • دهان: سوزش، تحریک، اشکال در بلع، آب دهان
  • ریه‌ها: سفتی قفسه سینه، سرفه، احساس خفگی، خس خس سینه، تنگی نفس
  • پوست: سوختگی، بثورات
  • سایر موارد: تهوع، استفراغ، هراس و بی‌قراری

لازم به ذکر است که: اگر فردی بتواند ناحیه مواجهه را ترک کرده و تمیز کند، بیشتر علائم گاز اشک آور معمولاً در عرض 30 دقیقه برطرف می‌شود.

اگر این علائم به بلند مدت کشیده شد بهتر است سریع‌تر به پزشک متخصص عمومی مراجعه کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با متخصص عمومی در سایت درمانکده از دکتر راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بدانیم: ماساژ بدن و فواید شگفت‌انگیز آن

علائم ناشی از گاز اشک اور
موارد مذکور همچون سرفه، سوزش چشم، سوختگی، ابریزش بینی و … از جمله علائمی استفاده از گاز اشک‌آور در محدود اسکان شما می باشد.

اثرات گاز اشک‌آور بر سلامتی

میزان اثرات سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض گاز اشک‌آور به عوامل بسیاری بستگی دارد. 

این عوامل عبارت‌اند از: 

  • مقدار گاز اشک‌آور که یک فرد در معرض آن قرار گرفته است، مدت زمانی که قرار گرفتن در معرض آن قرار گرفته است.
  •  محل قرار گرفتن در معرض (فضای باز یا بسته)
  • آب و هوا (دما و رطوبت)
  •  ناحیه‌ای از بدن که در معرض آن قرار گرفته است
  •  شرایط پزشکی قبلی یک فرد هنگامی که از گاز اشک‌آور در قرار گرفتن در معرض طولانی، مکرر یا بسیار متمرکز استفاده می‌شود، خطر عوارض سلامتی افزایش می‌یابد.

بیشتر بدانیم: فیبر در بدن چه عملکردی دارد؟

اثرات کوتاه مدت بر سلامت

 در عرض چند ثانیه پس از قرار گرفتن در معرض (20-60 ثانیه)، گازهای اشک‌آور ناحیه تماس را تحریک می‌کند. سوزش در درجه اول در چشم‌ها، سیستم تنفسی و پوست رخ می‌دهد.

اثرات بلند مدت بر سلامت

 در حال حاضر، هیچ مطالعه بلندمدتی برای نظارت بر پیامدهای بلندمدت در افراد و گروه‌های در معرض گاز اشک‌آور منتشر نشده است. اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض گاز اشک‌آور باعث التهاب شدید می‌شود که ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا برطرف و سوختگی‌های شیمیایی روی پوست ایجاد می‌شود. هم‌چنین طبق CDC، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد شیمیایی گاز اشک آور ممکن است منجر به مشکلات چشمی و تنفسی طولانی مدت شود. اگر علائم به زودی پس از حذف فرد از قرار گرفتن در معرض از بین بروند، بعید است که اثرات طولانی مدت سلامتی رخ دهد.

بعد از قرار گرفتن در معرض گاز اشک‌آور چه باید کرد؟

1. فوراً از منطقه خارج شوید.

یک منبع معتبر می‌گوید: مهم است که قرار گرفتن در معرض هر گونه گاز اشک‌آور را محدود کنید. “خودت را از موقعیت دور کن.” قرار گرفتن طولانی‌تر در معرض گاز اشک آور به معنای اشک، مخاط، خفگی و ناتوانی بیشتر است.

بیشتر بدانیم: ۷ ماده غذایی برای هضم سریع غذا

2. چشم و صورت خود را با آب بشویید.

هنگامی که به منطقه ای با هوای تازه رسیدید، بلافاصله شروع به شستشوی صورت و چشمان خود کنید البته در توجه داشته باشید که از پیشانی به پایین نشویید این می‌تواند چشمان شما را در معرض قرار گرفتن بیشتر در معرض خطر قرار دهد. سعی کنید اجازه دهید آب بدون غلتیدن روی قسمت دیگری از صورت بریزد. صورت خود را مالش ندهید، زیرا قسمت فعال گاز اشک‌آور در واقع گاز نیست. این پودری است که به پوست می‌چسبد. هر مخاطبی را بردارید و دور بیندازید.

هم‌چنین اگر فردی هستید که به کسی که دچار گازگرفتگی شده کمک می‌کنید، مطمئن شوید که قبل از کمک به او رضایت او را جلب کرده‌اید، حتی اگر غیرکلامی باشد. برخی از معترضان از شیر و صابون ظرفشویی با جوش شیرین رقیق شده در آب برای شستن افرادی که دچار گازگرفتگی شده اند استفاده می‌کنند. در نظر داشته باشید که باید از آب ساده استفاده کنید و از شیر خودداری کنید زیرا استریل نیست و ممکن است باعث عفونت شود، به خصوص اگر در یخچال نباشد.

بیشتر بدانیم: علائم کمبود ویتامین دی چیست؟

3. هر گونه لباس آلوده را بردارید.

مواد فعال موجود در گاز اشک‌آور می‌توانند به راحتی به لباس بچسبند و بارها و بارها شما را در معرض درد قرار دهند. توصیه می‌شود، که فوراً لایه بیرونی لباس خود را بردارید و برای جلوگیری از ایجاد موج دیگری از درد، لباس هایی را که باید روی سر کشیده شوند، جدا کنید.

4.به خانه بروید و دوش بگیرید.

دوش گرفتن بسیار مهم است، زیرا شستشوی اولیه را بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض نهایی نهایی می‌کند. سعی کنید به خانه برگردید یا مکانی امن پیدا کنید که بتوانید با آب و صابون فراوان دوش بگیرید.

بیشتر بدانیم: ویتامین‌های ضروری برای تقویت دستگاه گوارش کدام‌اند؟

راهکار‌های مراقبتی بعد از استشاق گاز اشک آور
در این تصویر به خوبی نشان داده می شود که در هنگام استنشاق گازهای اشک آور در ابتدا لباس های خود را در بیاورید و تعویض کنید و سپس دوش بگیرید و فورا چشم و صورت خود را با اب فراوان بشویید تا عوارض ناشی از آن از بین برود.

چگونه از خود در برابر گاز اشک‌آور محافظت کنیم؟

  • فاصله خود را حفظ کنید: اگر از دیگران فاصله دارید، فرار از گاز اشک‌آور و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا آسان‌تر است، که به احتمال زیاد زمانی که در فاصله شش فوتی دیگران قرار دارید، رخ می‌دهد.
  • از صورت خود محافظت کنید: در صورت امکان از پوشیدن لباس‌های تماسی خودداری کنید.توصیه می‌شود، از عینک‌های محافظ استفاده کنید، این کار باعث می‌شود گاز اشک‌آور و اسپری فلفل از چشم‌های شما دور شود و قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زا در هوا به حداقل برسد. برای محافظت از صورت خود، بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید.
  • پوشاندن: آستین بلند و شلوار بپوشید تا گاز اشک‌آور از پوست شما خارج نشود.
  • از آرایش‌های مبتنی بر روغن یا مراقبت از پوست خودداری کنید: به گفته موسسه بین المللی ایمنی نیوز، آرایش‌های بر پایه روغن، کرم‌های ضد آفتاب و کرم‌ها می‌توانند باعث چسبیدن گاز اشک‌آور به پوست شما شوند و شستشوی آن را بسیار سخت‌تر کنند.

بیشتر بدانیم: دریازدگی و راهکارهای رهایی از آن برای لذت بیشتر از سفر

جمع‌بندی

گاز اشک‌آور پتانسیل آسیب جدی به معترضان را دارد. در طول یک بیماری همه گیر ناشی از یک بیماری تنفسی، بسیار مهم است که با آماده شدن برای احتمال قبل از اعتراض و داشتن یک برنامه پشتیبان در صورت قرار گرفتن در معرض گاز اشک‌آور تا آن‌جا که می‌توانید از گاز اشک‌آور اجتناب کنید.

منبع:

healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 52

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

26 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها