تاندون زانو

تاندون زانو و اجزای مختلف آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

زانو یک مفصل پیچیده با اجزای زیادی است که برای عملکرد صحیح باید با هم هماهنگ باشند. به همین دلیل است که زانو در برابر آسیب‌های متعدد آسیب‌پذیر است. زانو از استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، ماهیچه‌ها، غضروف‌ها و سایر بافت‌های نرم تشکیل شده است. بنابراین، این مقاله از مجله درمانکده به تاندون زانو و آسیب‌های وارده به آن می‌پردازد. تاندون‌ها ساختارهایی هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل و بسیاری از عضلات از مفصل زانو عبور می‌کنند که به حفظ ساختار و ثبات آن کمک می‌کند.

نقش تاندون زانو

همان‌طور که در مباحث پیشین نیز بدان اشاره کردیم، تاندون‌ها نوارهای ضخیمی از بافت هم‌بند هستند که ماهیچه را به استخوان متصل می‌کنند. مانند رباط‌ها، آن‌ها از کلاژن ساخته شده‌اند و می‌توانند افزایش تنش را تحمل کنند. تاندون‌ها دلیلی هستند که ماهیچه‌ها می‌توانند استخوان‌های بدن ما را در هنگام انقباض عضلات حرکت دهند. تاندون‌های درگیر در زانو شامل تاندون چهارسر ران، تاندون کشکک، تاندون‌های همسترینگ و نوار ایلیوتیبیال است.

بیشتر بخوانید: رباط پاتلا‌فمورال و آسیب‌هایی که در کمین آن نشسته‌اند

آناتومی تاندون زانو
در این تصویر تک تک اجزای متشکل تاندون زانوی پای انسان را می بینید که شامل نوار ایلیوتلییال، همسترینگ، چهار سر ران و کشکک زانو می شود.

بیماری تاندون زانو

انواع مختلفی از آسیب‌ها متوجه این عضو مهم در این ناحیه بدن است که یکی از شایع‌ترین و اما دردناک‌ترین آن‌ها پارگی تاندون زانو است که در ادامه به بحث و بررسی هر چه بهتر و بیشتر آن می‌پردازیم تا با توجه به اطلاعاتی در این مورد بتوانید جلوی بروز آن را بگیرید.

پارگی تاندون زانو

پارگی تاندون زانو می‌تواند یک آسیب جدی و دردناک باشد که توانایی افراد را در راه رفتن، دویدن و شرکت در کارهای عادی و فعالیت‌های تفریحی محدود کند. اگر تاندون دچار پارگی شده باشد، ممکن است جهت بهبود وضعیت آن از برنامه فیزیوتراپی بهره‌مند استفاده شود. یکی از اجزای مهم بازتوانی تاندون شما یک برنامه ورزشی است. برنامه تمرینی مناسب PT برای پارگی تاندون می‌تواند کمک کند تا به سرعت و با خیال راحت دامنه حرکتی و قدرت را بازگردانید.

بیشتر بخوانید: بیماری ازگود اشلاتر چیست؟ + علائم بیماری ازگود اشلاتر در بزرگسالی

انواع پارگی تاندون 

به طور کلی پارگی این قسمت مهم از زانو شامل دو نوع خفیف یا جزئی و پارگی شدیدی که اغلب در ناحیه کشکک زانو ایجاد می‌شود. این نوع پارگی‌ها هر کدام به شکل خود می‌تواند آسیب جدی به وضعیت عملکردی زانو بزند.

پارگی تاندون زانو
در این تصویر به خوبی مشاهده می کنید آسیب وارد شده به تاندون زانوی پای انسان درست در بالای کشکک زانو اتفاق می افتد.

علائم پارگی تاندون زانو

ورزشکاری که دارای پارگی تاندون کشکک است، بلافاصله درد و تورم در ناحیه زانو دارد. او اغلب می‌گوید که احساس «پارگی» کرده‌اند و به دلیل ضعف و درد قادر به حرکت نیستند. در معاینه، علاوه بر درد و تورم در زانو، چندین ویژگی نشان دهنده وجود دارد. اول، ورزشکار نمی‌تواند به طور فعال پا را صاف کند. علاوه بر این، معاینه کننده معمولاً می‌تواند نقص تاندون زیر کاسه زانو را لمس کند. با این حال، در برخی موارد تورم در مفصل زانو به اندازه‌ای شدید است که درک آن دشوار است. افیوژن زانو همراه با درد شدید همراه با حرکت اغلب به معاینه رادیولوژیک برای کمک به تشخیص نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: پروتز زانو و ناگفته‌هایی از آن

علت پارگی تاندون زانو

می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • آسیب‌هایی مانند: افتادن یا بریدگی زانو
  • ورزش‌هایی که شامل پریدن است مانند دو و میدانی یا رقص
  • تاندینوپاتی کشکک که می‌تواند تاندون را ضعیف کند.
  • بیماری‌های طولانی مدت (مزمن) مانند آرتریت روماتوئید، دیابت یا عفونت
  • جراحی قبلی مانند تعویض کامل زانو یا بازسازی رباط صلیبی قدامی (ACL) که می‌تواند فشار بیشتری بر تاندون وارد کند.
اینفوگرافیکی از علل بروز پارگی تاندون زانو
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید علل و عوامل متعددی در بروز عارضه پارگی تاندون زانو نقش دارند که عبارت است از بریدگی با وسیله نوک تیز در این ناحیه پا، افتادن، شکستگی، انجام تمرینات متعددی و نادرست، و هم چنین ابتلا به برخی از بیماری موجب بروز چنین آسیب ناخوشایندی می شود.

تشخیص پارگی تاندون زانو

تصویربرداری با اشعه ایکس و MRI

اشعه ایکس زانو اولین مطالعات تصویربرداری است که به دست آمده و می‌تواند بسیار مفید باشد. هنگامی که تاندون کشکک پاره می‌شود، کشکک به دلیل انقباض عضلانی عضلات چهارسر ران به سمت بالا جابه‌جا می‌شود. این تغییر در موقعیت “کشکک آلتا” نامیده می‌شود. اشعه ایکس هم‌چنین زانو را از نظر هرگونه آسیب دیگری که می‌تواند مشابه پارگی تاندون کشکک مانند: شکستگی باشد، ارزیابی می‌کند. اگر پس از معاینه فیزیکی و عکس‌برداری با اشعه ایکس شکی باقی بماند، می‌توان سونوگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) انجام داد.

سونوگرافی و MRI

 یک آزمایش ایمن، ارزان و سریع است که می‌تواند پارگی تاندون را تشخیص دهد. با این حال، این آزمایش وابسته به تکنسین است و در برخی از امکانات یک تست تشخیصی قابل اعتماد نیست. ام آر آی نیز یک آزمایش بی‌خطر است، اما هزینه بیشتری دارد و انجام آن زمان بیشتری می‌برد. علاوه بر این، در دسترس بودن MRI می‌تواند در اورژانس و مطب پزشک ارتوپدی محدود شود. با این‌حال، MRI هم‌چنین می‌تواند هرگونه مشکل بالقوه دیگر در زانو مانند آسیب رباط یا غضروف را ارزیابی کند. البته که در اکثریت قریب به اتفاق ورزشکارانی که دچار پارگی تاندون کشکک شده‌اند، ام آر آی نشان داده نمی‌شود زیرا تشخیص با اشعه ایکس و معاینه فیزیکی انجام می‌شود. با این حال، در مورد پارگی جزئی، پارگی مزمن یا یک تظاهرات غیرمعمول، MRI می‌تواند یک ابزار تشخیصی مفید باشد.

برای رزرو نوبت آنلاین پزشکی همین حالا کلیک کنید، همچنین می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر ارتوپد از دکتر راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بخوانید: مقایسه جراحی‌ باز و بسته زانو؛کدامیک برای من بهتر است؟

ام آر آی جهت تشخیص بروز عارضه پارگی در ناحیه تاندون زانو
یکی از دستگاه های تشخیص ابتلا به عارضه پارگی تاندون زانو، ام آر آی هست که پزشک با کمک این دستگاه فرد بیمار را وارد می کند و سپس پس از گذشت چند دقیقه گزارشی از وضعیت پای وی ارائه می دهد که به تشخیص و مهمتر از آن درمان چنین ابتلایی کمک شایانی می کند.

روش پیشگیری از پارگی تاندون زانو

برای جلوگیری از هر نوع آسیب جدی به زانو به خصوص پارگی در ناحیه تاندون لازم است یک سری برنامه‌های ورزشی که توسط مربی و متخصص این حوزه درمانی آماده شده است را داشته و پیروی کنید که به عنوان راه‌های تقویت تاندون زانو نیز شناخته می‌شوند.

برنامه تمرینی برای پارگی تاندون کشکک

برنامه تمرینی که متخصص فیزیوتراپ برای پارگی تاندون کشکک تجویز می‌کند باید مختص نیاز بدن همان فرد باشد. هم‌چنین باید مختص مرحله بهبودی باشد که تاندون در آن قرار دارد. بیش از حد، خیلی زود ممکن است دستورالعملی برای فاجعه و آسیب مجدد به تاندون کشکک باشد. برنامه تمرینی شامل حرکاتی خواهد بود که قدرت را بهبود می‌بخشد و سپس شامل تمرین راه رفتن، تمرینات تعادلی، تمرینات پرش و فرود و بازگشت به تحرک کامل عملکردی می‌شود.

بیشتر بخوانید: روماتیسم زانو و ۱۰ علامتی که بروز چنین عارضه‌ای را هشدار می‌دهد

  • دامنه حرکتی زانو

زانوی شما یک مفصل لولا است و حرکات اصلی آن خم شدن و راست شدن است. (هم‌چنین چرخش جزئی در مفصل زانو شما وجود دارد.) فیزیوتراپیست شما ممکن است تمریناتی را برای بهبود نحوه خم شدن و صاف شدن زانوی شما تجویز کند.

  • چهار قوس کوتاه

هنگامی که مجموعه چهارگانه آسان شد، می‌توانید به چهار قوس کوتاه بروید. این یک تمرین عالی برای بهبود عملکرد چهارگانه است و معمولاً برای کمک به شروع پیشرفت بالا بردن پای صاف که بعداً در برنامه تمرینی توانبخشی انجام می‌شود.

  • بلند کردن پای مستقیم

بلند کردن ساق پای مستقیم راهی عالی برای تقویت عضلات باسن و ران شما است و ممکن است یکی از اصلی‌ترین تمرینات بازتوانی پارگی کشکک شما باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع زانوبند؛ کدام زانوبند مناسب من است؟

خلاصه

در این مقاله اطلاعاتی کافی در مورد یکی از اجزای مهم عضو حیاتی بدن که همان زانو است کسب کردید. با توجه به مطالب مذکور سطح دانش پزشکی شما افزایش یافته و هم اکنون می‌توانید آسیب شایع این عضو که همان پارگی است را به خوبی شناسایی کرده و در اسرع وقت به بهترین متخصص زانو مراجعه کرده و با اقدام به درمان به موقع جلوی بروز بسیاری از مشکلات جدی‌تری را بگیرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها