فواید ماساژ بدن

ماساژ بدن و فواید شگفت‌انگیز آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

وقتی خسته و کوفته از کار روی مبل می‌نشینید، هیچ چیز مانند ماساژ بدن نمی‌تواند خستگی را از تن بدر کند. ماساژ درمانی (ماساژ تراپی، Massage Therapy) انتخاب خوبی برای کاهش و درمان دردهای عضلانی است. اگر از درد مفاصل مثل دیسک کمر، آرتروز زانو، گردن درد، شانه یخ‌زده و… رنج می‌برید شاید بهتر باشد در کنار داروها ماساژ را نیز تجربه کنید. فواید ماساژ بدن تنها محدود به مشکلات جسمانی نمی‌شود؛ با استفاده از این تکنیک می‌توانید استرس و اضطراب را کنترل کرده و خواب شبانه بسیار بهتری را تجربه کنید. تکنیک‌های مختلف ماساژ باعث می‌شوند بیماری‌های روحی مانند افسردگی، بهتر و راحت‌تر درمان شوند. مطالعه این مقاله از مجله درمانکده شما را با برخی فواید ماساژ بدن آشنا می‌کند.

بیشتر بدانیم: همه چیز درباره تأثیر حیوانات خانگی در روان

فواید ماساژ درمانی بدن
کاهش استرس و دردهای عضلانی، بهبود فشار خون و کیفیت خواب مهمترین فواید ماساژ بدن هستند.

با ماساژ بدن استرس و اضطراب خود را کنترل کنید.

ماساژ بدن سبب می‌شود تا ضربان قلب کاهش پیدا کند و سیستم عصبی مرکزی آرام شود. به همین دلیل در کاهش و کنترل استرس موثر است. در طی آن هورمونی بنام سروتونین (serotonin) ترشح می‌شود. علت حال خوب و شادی ما همین هورمون است. وقتی سروتونین به اندازه کافی در بدن وجود داشته باشد، راحت‌تر می‌خوابیم، سیستم گوارشی بخوبی کار می‌کند و خلق خوی خوبی داریم.

بیشتر بدانیم: تاثیر یوگا بر آرتروز + آموزش چند نرمش یوگا برای آرتروز

گرفتگی عضلات را با ماساژ بدن درمان کنید.

فعالیت‌های سنگین، قرار گرفتن بدن در پوزیشن‌های نامناسب هنگام خواب یا کار با کامپیوتر، تمرینات سنگین ورزشی از شایع‌ترین دلایلی هستند که منجر به گرفتگی عضلات بدن خواهند شد. در این حالت عضلات کوتاه می‌شوند، دامنه حرکت آنها کمتر شده و در نتیجه احساس گرفتگی (کوفتگی) می‌کنید.

برای درمان آن در کنارآمپول‌های شل‌کننده،‌ می‌توانید از ماساژدرمانی نیز استفاده کنید. این تکنیک به ریکاوری عضلات کمک می‌کند. برای رفع درد و گره عضلانی ماساژ سوئدی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. در طی آن متخصص از حرکات ضربه‌ایی، دایره‌ایی عمیق، مالش و لرزش عضلات استفاده می‌کند. مدت زمان آن چیزی حدود ۹۰ دقیقه است. اگر می‌خواهید برای اولین بار ماساژ را تجربه کنید، می‌توانید به سراغ ماساژ سوئدی بروید.

برای درمان گرفتگی عضلات می‌توانید به دکتر طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با دکتر طب فیزیکی و توانبخشی مشکل خود را بیان کنید.

بیشتر بدانید: همه آن چیزی که باید درباره بلوغ دختران و پسران بدانید

ماساژ بدن برای رفع گرفتگی عضلات
ماساژ سوئدی و ماساژ سنگ داغ برای رفع گرفتگی عضلات بدن مناسب هستند.

بیشتر بدانیم: آناتومی زانو و ابعاد مختلف آن

آیا ماساژ بدن برای آرتروز خوب است؟

آرتروز بیماری است که خود را با سفتی مفاصل و درد‌های مزمن نشان می‌دهد. این دردها دامنه حرکت مفاصل را کاهش می‌دهند و درست همینجاست که فکر می‌کنید آیا با ماساژدرمانی می‌توان از شر درد مفاصل خلاص شد؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است؛ اما یک امای بزرگ وجود دارد. انواع روش‌های ماساژ می‌توانند در کاهش درد آرتروز به شما کمک کنند؛ اما نمی‌توانند بیماری را درمان کنند. با استفاده از این تکنیک انعطاف‌پذیری در عضلات، مفاصل و تاندون‌ها بیشتر می‌شود. افزایش انعطاف‌پذیری یعنی درد کمتر و دامنه حرکت بیشتر.خب حالا سوال مهم بعدی این است که برای درمان آرتروز به سراغ چه نوع ماساژی باید برویم؟

محققان بر این باور هستند بیمارانی که ماساژ سوئدی دریافت کرده‌اند، بهتر توانسته‌اند عوارض آرتروز را کنترل کنند.

بیشتر بدانیم: آناتومی ستون فقرات از محتوا تا واقعیت!!!

ماساژ‌درمانی برای دیسک کمر

اگر به دیسک کمر مبتلا هستید، شاید بهتر باشد یا پزشک متخصص برای دریافت ماساژ مشورت کنید.بیش از ۱۰۰ تکنیک برای ماساژ بدن وجود دارد. اما به نظر می‌رسد، تکنیک ماساژ بافت عمیق برای بیمارانی که به دیسک کمر مبتلا هستند، کاربرد بیشتری دارد. در این روش با استفاده از آرنج و بازو, برآمدگی­‌های انگشتان و شست دست فشار و کشیدگی‌های عمیق در طول بافت‌های ماهیچه استفاده می‌شود. هدف این است تا لایه‌های عمیق‌تر ماهیچه‌ها، تحت فشار ضربات و حرکات قرار گیرند. این تکنیک درمان و کنترل مشکلات زیر نیز به شما کمک می‌کنند:

  • دردهای آرتروز
  • کشیدگی ماهیچه در قسمت‌های مختلف بدن مانند چهار سر ران،‌ ساق پا، ماهیچه‌های سرینی
  • سندرم تونل مچ دست (سندرم تونل کارپال (CTS))
  • درد سیاتیک
  • دردهای ناشی از آسیب‌های ورزشی

بیشتر بدانیم: همه آن چیزی که باید درباره بلوغ دختران و پسران بدانید

ماساژ بدن برای درمان دیسک، سیاتیک و آرتروز
ماساژ بدن به کنترل درد دیسک کمر، سیاتیک و آرتروز کمک می‌کند.

این نکته را حتما در نظر بگیرید که اگر دچار دیسک کمر هستید حتما تحت نظر پزشک ارتوپد باشید و شیوه درمان را از این متخصص دریافت کنید، اگر در این مورد سوالی دارید می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با پزشک متخصص ارتوپد در ارتباط باشید.

بیشتر بدانیم: آرتروز زانو و همه چیز درباره آن

آیا ماساژ بدن به هضم بهتر غذا کمک می‌کند؟

انقباض غیرارادی ماهیچه‌های روده، در هضم غذا نقش کلیدی دارند. عواملی مانند یبوست، سندرم روده تحریک‌پذیر، کمبود مواد معدنی و مصرف داروهایی مثل کدئین عملکرد آن را دچار اختلال می‌کنند. ماساژدرمانی باعث تحریک روده و بهبود حرکت آن، ترشح بهتر آنزیم‌ها و تخلیه سموم از بدن می‌شود. همچنین اگر با نفخ بیش از حد مواجه هستید، شاید بهتر باشد ماساژ شکم را تجربه کنید. این تکنیک به خارج شدن گاز از دستگاه گوارش و تقویت عضلات زیرین شکم کمک می‌کند.

آیا ماساژ می‌تواند سردرد را درمان کند؟

ماساژ سر و گردن راه‌حل خوبی است که می‌توانید با استفاده از آن سردرد‌های عصبی و مزمن را کاهش دهید. وقتی در طی روز دچار استرس و اضطراب می‌شود،‌بدون آنکه متوجه شوید ماهیچه‌های سر و گردن منقبض می‌شوند. به همین دلیل ممکن است در پایان و یا حتی اواسط روز از سردرد شکایت کنید. ماساژ درمانی به آزاد کردن این ماهیچه‌ها کمک کرده و با بهبود جریان خون سردرد را کاهش می‌دهد. استفاده از این تکنیک به افرادی که با سردردهای میگرنی درگیر هستند نیز توصیه می‌شود.

بیشتر بدانیم: آرتروز گردن و راه‌کار‌های درمانی آن

درمان سردرد با ماساژ درمانی
سردردهای میگرنی را می‌توانید با ماساژ بدن کاهش دهید.

ماساژدرمانی به شما کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته باشید

اختلالات خواب می‌تواند منجر به تغییر خلق و خو، مشکلات حافظه، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن،‌ اضافه وزن، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت شود. برای خواب خوب شبانه نیاز به دو هورمون دوپامین (Dopamine) و سروتونین (Serotonin)داریم. این هورمون‌ها مسئول چرخه خواب و بیداری هستند. ماساژ درمانی سطح آنها را افزایش می‌دهد و به همین دلیل باعث می‌شود تا خواب شبانه باکیفیتی را تجربه کنید. هر چقدر سطح هورمون سروتونین پایین‌تر باشد به همان میزان با اضطراب و اختلالات خواب بیشتر مواجه خواهیم شد. دوپامین نیز هورمونی است که بر عملکردهای مختلف بدن مانند قدرت تمرکز، یادگیری، ضربان قلب،‌خلق و خو و خواب تاثیرگذار است.

در کنار این دو هورمون، ماساژ بدن باعث افزایش اندورفین (Endorphins) نیز می‌شود. بدن برای کاهش درد و کنترل استرس به این هورمون نیاز دارد.

بیشتر بدانیم: هر آنچه که باید در مورد آرتروز لگن و ران بدانید!

آیا ماساژ درمانی باعث جوانسازی پوست می‌شود؟

ماساژدرمانی صورت باعث تنش ماهیچه‌ها را از بین می‌برد و عضلات صورت را آرام می‌کند. همچنین تکنیک‌های مختلف ماساژ صورت، باعث بهبود گردش خون،‌تخلیه سموم از غدد لنفاوی و افزایش کلاژن می‌شود، مجموعه این عوامل جوانسازی پوست را به همراه خواهد داشت.برای ماساژ صورت از تکنیک‌هایی مانند ورز دادن بند انگشتی، ضربه زدن، نیشگون گرفتن و فشار استفاده می‌شود. برای روشن شدن و درخشندگی پوست نیز استفاده از روغن آرگان، روغن بادام، روغن جوجوبا توصیه شده است.

بیشتر بدانیم: آیا کمبود ویتامین دی خطرناک است؟

سخن آخر

ماساژ بدن با همه فوایدی که دارد نمی‌تواند جایگزین مراقبت‌های پزشکی شود. این تکنیک به عنوان طب مکمل می‌تواند در درمان و کنترل بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد. برای اینکه بدانید کدام نوع ماساژ برای شما مناسب است، لازم است با متخصص مشورت داشته باشید و در پایان از اینکه با درمانکده همراه بودید از شما متشکریم.

بیشتر بدانیم: آناتومی آرنج و شناخت مشکلات‌ آن

چند سوال مهم درباره ماساژ بدن

چند نوع ماساژ بدن داریم؟

ماساژ سوئدی
ریلکسیشن
رفلکسولوژی
آروماتراپی
ماساژ ورزشی
دیپ تیشو (عمقی)
شیاتسو (فشاری)
تای ماساژ
هندی
ماساژ سنگ داغ و شمع

در ماساژ بدن از چه روغن‌هایی استفاده می‌شود؟

روغن زیتون،آرگان، بادام شیرین و روغن گل سرخ از رایج‌ترین روغن‌های ماساژ هستند.

کدام ماساژ برای من مناسب است؟

نوع ماساژ به مشکل و وضعیت جسمانی شما بستگی دارد. ماساژ ریلکسیشن ماساژی است که همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

چه کسانی نباید ماساژ بگیرند؟

کسانی که بیماری پوستی دارند
افرادی که فشار خون بالا دارند
بیماران سرطانی
بیمارانی که دچار ورم مفاصل هستند
افرادی که سوختگی دارند
زنان بارداری که خطر زایمان زودرس دارند

منبع:health line | arthritis.org | live science

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 25

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها