مکمل گلوکز آمین

مکمل گلوکزآمین کندرویتین چیست؟ + بهترین زمان مصرف

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


درد مفاصل امان شما را هم بریده است؟ حتما برای درمان استئوآرتریت یا ساییدگی مفصل توصیه‌های زیادی به شما شده است. مثلا شاید همین حالا تمرینات فیزیوتراپی را انجام می‌دهید یا شاید هم رژیم غذایی خود را به نفع مفاصل تغییر داده‌اید. در بین همه راه‌حل‌ها ممکن است مصرف مکمل مکمل گلوکزآمین کندرویتین نیز به شما پیشنهاد شود. برای خلاصی از درد مفاصل خوب است که بیشتر با قرص گلوکزامین کندرویتین (GLUCOSAMINE) آشنا شوید. به مطالعه این مقاله از مجله درمانکده ادامه دهید تا بدانید آیا مصرف این مکمل در درمان مفاصل آسیب‌دیده موثر است یا نه؟

قرص مکمل کلوکزآمین کندرویتین
قرص گلوکزامین در درمان و کاهش دردهای مفصلی، آرتروز و استئوآرتریت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید: ماساژ بدن و فواید شگفت‌انگیز آن

مکمل گلوکزآمین کندرویتین برای چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید که مکمل گلوکزآمین کندرویتین، دارو نیست؛ بلکه همانطور که از نام آن پیداست یک مکمل غذایی است. بنابراین سازمان‌های دارویی کشور سازنده نظارتی بر آن ندارد. خب این حرف یعنی چی؟ یعنی اینکه شاید میزان تاثیرگذاری آن، چیزی نباشد که بر روی قوطی محصول نوشته است. البته این مکمل‌ها از فیلتر سازمان غذا و دارو کشور رد می‌شوند تا مشکلی برای سلامتی مصرف‌کننده وجود نداشته باشد.

هدف از مصرف قرص گلوکزآمین کندرویتین کاهش درد مفاصل بیماران و ترمیم غضروف مفصلی است. اینکه این قرص چقدر می‌تواند در کاهش درد موثر باشد، به میزان و شدت بیماری بستگی دارد. بسیاری از بیماران با مصرف آن درد کمتری را تجربه کرده‌اند و به نظر می‌رسد مکمل گلوکزآمین کندرویتین توانسته‌ است به بیماران کمک کند. جلوگیری از تجزیه غضروف‌ها مهمترین کاربرد مکمل گلوکزامین کندرویتین است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این مکمل غذایی نمی‌تواند مانع از بروز آسیب‌های مفصلی شود و یا حداقل اینکه تحقیقات تا به امروز اینگونه نشان داده‌اند.

داشتن درد مفاصل در دراز مدت می‌تواند دچار مشکلات زیادی شود، بنابراین باید در چنین وضعیتی به دکتر ارتوپد مراجعه شود. همچنین می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر ارتوپد در سایت درمانکده از دکتر راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بدانید: تاثیر یوگا بر آرتروز + آموزش چند نرمش یوگا برای آرتروز

فواید قرص گلوکزآمین کندرویتین چیست؟

گلوکزآمین ماده‌ایی که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و فرآیند تولید و ترمیم غضروف آسیب‌دیده را تحریک می‌کند. بیایید کمی بیشتر آن را بشناسیم. در واقع گلوکزآمین نوعی قند است که در اطراف مفاصل بدن می‌توانید آنها را پیدا کنید. از مهمترین مزایای این ماده می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

۱- جلوگیری از ساییدگی مفاصل به دلیل افزایش سن یا بیماری‌هایی مانند آرتروز یا استئوآرتریت

همانطور که سن و سالمان بالا می‌رود، سطح گلوکزآمین بدن نیز کم می‌شود؛ یعنی اینکه غضروف‌های بدنمان در خطر تجزیه شدن قرار دارند. این زنگ خطری است برای ما چرا که با از بین غضروف‌ها باید منتظر درد و التهاب مفاصل باشیم. حریف روند پیر شدن نمی‌شویم، اما به نظر می‌رسد مکمل گلوکزآمین کندرویتین می‌تواند روند تجزیه غضروف‌ها را به حدی کاهش دهد که سلامت بمانیم. بیمارانی که به استئوآرتریت لگن یا زانو مبتلا بوده‌اند، از مصرف این مکمل رضایت داشته‌اند.

بیشتر بدانید: آناتومی زانو و ابعاد مختلف آن

۲- افزایش مایع میان مفصلی

مفاصل بدن دارای دو بخش مهم کپسول و مایع مفصلی هستند. کپسول مانند یک کیسه، مفصل را احاطه کرده است و مایع مفصلی درون آن قرار دارد که از استخوان و غضروف حمایت می‌کند. این مایع غلیظ، لزج و چسبناک است و خاصیت سیالیت کمی دارد؛ اصطلاحا ویسکوزیته آن زیاد است.

از وظایف مهم آن سر کردن سطح غضروف‌های مفصلی است. به همین دلیل است که استخوان‌ها به راحتی و بدون درد حرکت می‌کنند. همچنین مایع مفصلی وظیفه تغذیه (رساندن اکسیژن و مواد غذایی) سلول‌های بافت غضروفی مفصل را برعهده دارد. حالا تصور کنید این مایع از بین برود؛ به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟ واضح است که دیگر خبری از سطح سر غضروف نیست، بنابراین استخوان‌ها خیلی سخت و دردناک حرکت می‌کنندو از طرفی چون غضروف‌ها فاقد رگ‌های خونی هستند، با از بین رفتن مایع میان مفصلی اکسیژن و مواد مغذی دریافت نمی‌کنند؛ این یعنی مرگ تدریجی غضروف‌ها، مفاصل و استخوان‌ها.

قرص گلوکزآمین کندرویتین، میزان تولید مایع میان مفصلی را افزایش می‌دهد و به همین دلیل مصرف آن به بیمارانی که درد مفاصل،‌ آرتروز، پوکی استخوان، کمردرد، زانو درد رنج می‌برند، توصیه می‌شود.

۳- کاهش ریسک ابتلا به سرطان ریه

قرص گلوکزآمین کندرویتین خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند از خطر بروز سرطان ریه بیش از ۵۰ درصد جلوگیری کند.

البته بهتر است قبل از مصرف این مکمل با دکتر متخصص ریه مشورت کنید که شما عزیزان می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان ریه این کار را بدون اتلاف وقت انجام دهید.

بیشتر بدانید: آناتومی ستون فقرات از محتوا تا واقعیت

عوارض مکمل گلوکزآمین کندرویتین چیست؟

مصرف مکمل گلوکزآمین کندرویتین عوارض شدیدی در پی ندارد. برخی بیماران از موارد زیر شکایت کرده‌اند:

  • مشکلات گوارشی مانند یبوست و اسهال و سوء هاضمه
  • سردرد
  • بثورات پوستی
  • خواب‌آلودگی

این موارد از عوارض احتمالی مصرف این مکمل است که بسیاری از افراد آن را تجربه نمی‌کنند. همچنین شدت و نوع آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ چراکه بدن هر شخص به طور منحصربه‌فر به آن واکنش می‌دهد.

بیشتر بدانید: آرتروز زانو و همه چیز درباره آن

عوارض مکمل گلوکزآمین کندرویتین
مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست از عوارض مکمل گلوکزآمین کندرویتین هستند.

آیا مصرف قرص گلوکزامین کندرویتین برای همه ایمن است؟

خیر، همه نمی‌توانند از این مکمل غذایی استفاده کنند و یا حداقل باید قبل از آن حتما با پزشک معالج مشورت داشته باشند:

  • دیابتی‌ها. ظاهرا این مکمل سطح گلوکز بدن را تغییر می‌دهد.
  • افرادی که به آسم مبتلا هستند. ممکن است این قرص باعث تنگی نفس شود.
  • آلرژی. برخی افراد با مصرف این مکمل واکنش‌های آلرژیک نشان داده‌اند
  • زنان باردار و شیرده. اثرات این مکمل غذایی بر این گروه بدرستی مشخص نشده است.
  • سرطان. ممکن است مصرف این قرص اثرات درمان سرطان را کاهش دهد.
  • افرادی که به بیماری‌های خون و گردش خون مبتلا هستند. در این حالت احتمال فشار خون، لخته شدن خون و تداخل دارویی وجود دارد.

بیشتر بدانید: آرتروز گردن و راه‌کار‌های درمانی آن

تداخلات دارویی مکمل گلوکزآمین کندرویتین

  • وارفارین. این دارو برای رقیق کردن خون (ضد انعقاد خون) تجویز می‌شود. مصرف همزمان آن با قرص گلوکزامین کندرویتین می‌توانند تاثیر دارو را بیشتر کند. بنابراین احتمال خونریزی‌های شدید وجود دارد.
  • استامینوفن. این مکمل می‌تواند تاثیر این دارو را کاهش دهد.
  • داروهای شیمی درمانی. این قرص می‌تواند اثرات داروهای شیمی درمانی را کاهش دهد.
  • داروهای دیابت. مصرف این مکمل همراه با داروهایی که برای درمان دیابت تجویز می‌شوند، توصیه نشده است.

بیشتر بدانید: هر آنچه که باید در مورد آرتروز لگن و ران بدانید!

سخن آخر

مکمل گلوکزامین کندرویتین می‌تواند در درمان بیماری‌های تخریبی مفاصل موثر باشد. مصرف آن برای ورزشکارانی که دچار صدمه ها و آسیب‌های غضروفی شده‌اند نیز توصیه شده است. این مکمل به تقویت خاصیت کشسانی مفاصل کمک می‌کند و کیفیت زندگی سالمندان را ارتقاء می‌دهد. برای مصرف آن حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

بیشتر بدانید: عوارض کمبود ویتامین دی

سوالات رایج

مکمل گلوکزامین کندرویتین به چه شکلی عرضه می‌شود؟

این مکمل به شکل قرص کپسولی خوراکی، ژل موضعی و فرم تزریقی عرضه می‌شود.

آیا قرص گلوکزامین کندرویتین باعث کلسترول خون بالا می‌شود؟

به نظر می‌رسد این مکمل می‌تواند چربی خون را افزایش دهد.

آیا مصرف گلوکزامین در بدنسازی توصیه می‌شود؟

مکمل گلوکزآمین کندرویتین می‌تواند به ترمیم ترمیم غضروف های آسیب دیده در ورزشکاران کمک کند. این قرص خاصیت انرژی زایی، عضله سازی و آنابولیکی ندارد.

بهترین زمان مصرف قرص گلوکزامین چه زمانی است؟

از آنجا که این قرص باعث عوارض گوارشی می‌شود، بهتر است هنگام صرف غذا مصرف شود.

دوز مصرف قرص گلوکزامین کندرویتین چقدر است؟

برای این منظور حتما با پزشک متخصص مشورت کنید تا با توجه به شرایط سلامتی شما، دوز مناسب را تجویز کند. به طور معمول دوز مصرفی آن ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی‌گرم در روز است که می‌توانید در چندین نوبت یا یکباره آن را دریافت کنید.

منبع: Medical News Today | arthritis.org | Health Line

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 76

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها