خواص ازگیل؛ اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی را دست کم نگیرید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ازگیل میوه بومی شمال ایران است و از آن به عنوان خرمای گیلان یاد می‌کنند. در حال حاضر این میوه را می‌توان علاوه بر گیلان و مازندران در اغلب شهرهای ایران پیدا کرد. خواص ازگیل برای طیف وسیعی از بیماری‌ها مفید است، از همین‌رو جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد. اغلب مردم ممکن است به دلیل مزه خاص ازگیل، خواص این میوه خوشمزه را دست کم بگیرند و آن را در سبد مواد غذایی خود قرار ندهند. در حالی که اگر خواص منحصربه‌فرد ازگیل را برای سلامتی بشناسید، آن را به عنوان پادشاه میوه‌ها در نظر می‌گیرید. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را بیشتر با خواص، انواع و نحوه مصرف ازگیل آشنا کنیم.

ارزش غذایی و خواص ازگیل

ازگیل در جهان با نام علمی Mespilus Germanica شناخته می‌شود و قدمت آن در گیلان و مازندران به ۱۰ هزار سال می‌رسد. این میوه با ظاهر گرد و کوچک، کمی به گلابی شبیه است و طعم شیرینی دارد. در اغلب موارد می‌توان ازگیل را به رنگ‌های قهوه‌ای تیره، نارنجی و زرد پیدا کرد.

بیشتر بدانید: خواص گل ختمی چیست؟

در ادامه می‌توانید عکس ازگیل شمالی را مشاهده کنید:

تصویر ازگیل شمالی
خواص ازگیل جنگلی یا شمالی با مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف برای سلامت بدن مفید است.

خواص ازگیل از نظر طب سنتی از آن جهت حائز اهمیت است که این میوه با کالری بسیار پایین، منبع غنی از ویتامین، فیبر و مواد معدنی محسوب می‌شود. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم ازگیل را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

انرژی۴۳ کالری
روی۵ میلی‌گرم
منگنز۵ میلی‌گرم
آهن۲/۷ میلی‌گرم
فسفر۳۹ میلی‌گرم
منیزیم۵۵ میلی‌گرم
کلسیم۷۳ میلی‌گرم
فیبر۷۰ میلی‌گرم
جدول ارزش غذایی ازگیل

انواع ازگیل را بشناسید!

وقتی میوه ازگیل کاملا رسیده باشد، بسیار شیرین است و برخی مردم طعم آن را شبیه به سیب می‌دانند. با این تفاوت که ازگیل کمی اسیدی است که شیرینی آن را متعادل می‌کند. معمولا میوه ازگیل به سه شکل ازگیل زرد، وحشی و درختی یافت می‌شود، اما گونه درخت ازگیل را می‌توان در انواع زیر دسته‌بندی کرد:

  • ازگیل جنگلی: این نوع ازگیل که به آن ازگیل وحشی یا شمالی هم می‌گویند با ظاهری گرد، کوچک و طعم شیرین خواص بسیار زیادی دارد. ازگیل جنگلی با گلابی وحشی، زالزالک، به و سیب هم خانواده است و به درمان اسهال، بواسیر، جای جوش و رفع عطش کمک می‌کند.
  • ازگیل ژاپنی: ازگیل بومی ژاپن ظاهری کروی‌ شکل دارد و بسیار شیرین است. این میوه را هم می‌توان با سیب، زالزالک و گلابی هم خانواده دانست. علاوه بر بافت ازگیل ژاپنی، دانه و برگ این میوه خاصیت زیادی دارند و سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی هستند. درمان بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان را می‌توان مهم‌ترین خواص ازگیل ژاپنی در طب سنتی دانست.
  • ازگیل آمریکای شمالی: ازگیلی که در مناطق بومی آمریکای شمالی رشد می‌کند با نام علمی M.canescens شناخته می‌شود. این میوه بسیار کمیاب است؛ از همین‌رو خواص آن در حال حاضر به طور دقیق قابل بررسی نیست.

بیشتر بدانید: خواص زغال اخته چیست؟

اینفوگرافیک انواع ازگیل
گونه‌های درخت ازگیل به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند و خواص هر یک به درمان بیماری‌های مختلف کمک می‌کنند.

خواص ازگیل چیست؟

مهم‌ترین خواص میوه ازگیل شامل موارد زیر می‌شوند:

تقویت سیستم ایمنی

مهم‌ترین خواص میوه ازگیل، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. از همین‌رو در طب سنتی، ازگیل جنگلی میوه مفیدی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص آووکادو و اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی بدن

کاهش علائم آلزایمر

میوه ازگیل سرشار از آهن است که می‌تواند با افزایش فعالیت شناختی به شکل‌گیری درست مسیر عصب در بدن کمک کند. از همین‌رو می‌توان یکی دیگر از مهم‌ترین خواص ازگیل جنگلی را پیشگیری از زوال عقل و کاهش نشانه‌های آلزایمر دانست.

خواص ازگیل برای معده

یکی از ترکیبات مهم ازگیل، فیبر بالاست. فیبر موجود در این میوه به هضم مواد غذایی در معده کمک می‌کند و تاثیر شگفت‌انگیزی بر سلامت دستگاه گوارش از جمله درمان نفخ و علائم التهاب معده دارد. 

درمان اختلالات خواب

آهن و ویتامین B۶ موجود در میوه ازگیل، کیفیت خواب شما را در شب افزایش می‌دهد. در اغلب موارد اختلالات خواب ناشی از کمبود گلبول‌های قرمز و نوسانات کم فشار خون است که با خواص ازگیل می‌توانید بی‌خوابی‌های شبانه خود را درمان کنید.

خواص ازگیل برای کبد

میوه ازگیل می‌تواند به پاک‌سازی و سم‌زدایی بدن کمک کند؛ از همین‌رو در طب سنتی به عنوان یکی از روش‌های درمان طبیعی کبد چرب شناخته می‌شود.

بیشتر بدانید: خواص عناب چیست؟

بهبود انسولین خون

تصویر ازگیل ژاپنی
ازگیل ژاپنی سرشار از فیبر است و از خواص آن باید به کاهش قند خون بالا و تری‌گلیسیرید بالای خون اشاره کرد.

از مهم‌ترین خواص ازگیل ژاپنی می‌توان به تنظیم انسولین خون در بیماران دیابتی اشاره کرد. ازگیل ژاپنی نسبت به انواع دیگر ازگیل‌ها قند کمتری دارد؛ از همین‌رو بیماران دیابتی می‌توانند آن را با خیال راحت میل کنند. اطباء طب سنتی خواص دانه ازگیل ژاپنی و برگ آن را در درمان قند خون بالا بسیار موثر می‌دانند.

بیشتر بخوانید:فواید روغن بادام تلخ چیست؟

خواص ازگیل برای مردان

تحقیقات نشان داده مصرف میوه ازگیل می‌تواند به درمان کاهش میل جنسی آقایان و پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند. با این حال بهتر است به دلیل طبع سرد و خشک ازگیل از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.

درمان سرماخوردگی

کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و مشکلات تنفسی یکی دیگر از خواص ازگیل در طب سنتی محسوب می‌شود. این میوه منبع غنی از ویتامین C، A و آنتی‌اکسیدان است و به عنوان یک داروی خلط‌آور برای درمان سرماخوردگی به‌شمار می‌آید. اطباء طب سنتی معتقدند با جوشاندن برگ ازگیل می‌توان به درمان عفونت گلو بیماری آنژین کمک کرد.

رفع بیماری‌های روده

خاصیت ضدعفونی‌کنندگی ازگیل به دلیل وجود ماده تانن در ترکیبات آن به درمان ورم روده و رفع عفونت روده بزرگ کمک می‌کند. اطباء طب سنتی معتقدند برای این منظور کافیست پوست و هسته ازگیل را جدا کرده و پس از ترکیب با کمی شیر میل کنید. همچنین فیبر ازگیل به عنوان ملین عمل می‌کند و می‌تواند با افزایش حرکات روده از علائم یبوست جلوگیری کند. 

بیشتر بخوانید:خواص رزماری چیست؟

خواص ازگیل برای زنان

فواید میوه ازگیل برای خانم‌ها بسیار زیاد است. این میوه به دلیل داشتن آهن و فولات به مقدار کافی می‌تواند کمبود هموگلوبین در زنان را درمان کند. از همین‌رو زنانی که در دوران قاعدگی دچار خونریزی شدید می‌شوند، می‌توانند علائم ناشی از کم‌خونی را با مصرف ازگیل کنترل کنند.

خواص ازگیل در بارداری و شیردهی

آهن و فیبر ازگیل می‌تواند از کم‌خونی و یبوست در دوران بارداری جلوگیری کند. از طرفی ویتامین و مواد معدنی ازگیل برای رشد جنین بسیار مفید است. 

بیشتر بدانید: خواص روغن بادام تلخ چیست؟

با این حال بهتر است برای اطمینان از خواص ازگیل در شیردهی و بارداری از متخصص تغذیه آنلاین مشورت بگیرید. در صورت تایید بی‌خطر بودن آن توسط پزشک و عدم حساسیت شما نسبت به ازگیل، مصرف مقدار مشخصی از این میوه می‌تواند باعث تقویت شیر مادر در دوران شیردهی شود.

دیگر خواص ازگیل از نظر طب سنتی عبارت‌اند از:

  • کاهش فشار خون
  • بهبود عملکرد قلب
  • دفع سنگ کلیه
  • کاهش التهاب بدن
  • حفظ سلامت چشم‌ها
  • درمان سندروم پای بی‌قرار
  • کاهش خستگی

بیشتر بخوانید:خواص اسطوخودوس و اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی را بشناسید!

ازگیل را چگونه بخوریم؟

ازگیل نرم و رسیده ژاپنی قابل استفاده در اسموتی، کیک، شیرینی، سالاد میوه و آبمیوه‌های طبیعی است. برخی از افراد با آن مربا، مارمالاد، سرکه، رب یا ترشی درست می‌کنند. در طب سنتی علاوه بر میوه ازگیل، از برگ و دانه آن برای تهیه دمنوش و جوشانده طبیعی استفاده می‌شود. شما می‌توانید ازگیل جنگلی را به صورت خام از روی درخت بچینید و بگذارید گوشه‌ای تا کاملا رسیده و نرم شود، اما به دلیل اینکه ازگیل ژاپنی ماندگاری کمی دارد اغلب آن را به صورت پخته و کمپوت برای مدت طولانی‌تری نگهداری می‌کنند.

 بیشتر بدانید: خواص آب زرشک در طب سنتی چیست؟

خواص ازگیل در یک نگاه

میوه شیرین ازگیل در شمال ایران به وفور یافت می‌شود و با خواص بسیار بالا مانند آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها و مواد معدنی از نظر طب سنتی تاثیر شگفت‌انگیزی بر سلامت بدن دارد. با این حال به دلیل طبع سرد و خشک ازگیل بهتر است مقدار مشخصی از آن را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. اگر نمی‌دانید چه مقدار از میوه ازگیل برای شما مناسب است باید برای اطلاع از میزان و نحوه مصرف آن با متخصص تغذیه مشورت کنید.

برای این منظور می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با لیست بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص تغذیه آشنا شوید. همچنین درمانکده برای شما این امکان را فراهم کرده تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، برای مراجعه حضوری یا مشاوره تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

بیشتر بدانید: کافور چیست و چه خواصی دارد؟ + عوارض و روش مصرف

سوالات متداول

خواص ازگیل برای یبوست چیست؟

ازگیل سرشار از فیبر است که مانند مسهل طبیعی عمل می‌کند. با مصرف این میوه غذای هضم‌شده سریع‌تر به روده منتقل می‌شود و با سرعت بیشتری فرآیند دفع رخ می‌دهد. از همین‌رو در طب سنتی ازگیل نوعی ملین طبیعی است که از بروز علائم یبوست جلوگیری می‌کند.

آیا می‌توان کاهش وزن را از خواص ازگیل دانست؟

ازگیل کالری کم اما مواد مغذی و فیبر بالایی دارد؛ از همین‌رو با مصرف آن احساس سیری خواهید داشت و دیگر پرخوری نمی‌کنید. بدین شکل بدن برای تامین انرژی مورد نیاز، چربی‌های اشباع‌شده را می‌سوزاند که نتیجه آن آغاز فرآیند لاغری است.

خواص ازگیل از نظر طب سنتی برای تنظیم پریود موثر است؟

بله. این میوه به مقدار کافی منگنز دارد که از نظر طب سنتی بهترین خوراکی برای تنظیم پریود است. معمولا اطباء طب سنتی برای کاهش درد پریودی و شدت خونریزی توصیه می‌کنند خانم‌ها روزانه مقدار مشخصی میوه ازگیل یا چای و دمنوش آن را میل کنند.

منابع: sciencedirect | naturallifeapp

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 12

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها