اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی را بیشتر بشناسید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

افرادی که به اختلال شخصیت مرزی (BPD) دچار می‌شوند، معمولاً در روابط شخصی خود بی ثبات هستند، از عدم اعتماد به نفس، رفتار بی‌فکر و بی‌پروا رنج می‌برند. این افراد، به‌شدت از طرد شدن و مورد توجه قرار نگرفتن توسط دیگران می‌ترسند و در روابط خود معمولاً سعی می‌کنند که به دیگران بچسبند و از آنها جدا نشوند.

اگر در اطراف خود با کسانی که به شخصیت مرزی مبتلا هستند مواجه شدید یا علاقه دارید که بیشتر با ویژگی‌های شخصیتی آنان شوید در ادامه با ما در مجله درمانکده همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

بیشتر بدانیم: اختلال تیک چیست؟ + راهکارهای درمان آن

اختلال شخصیت مرزی چیست و رابطه عاطفی با این افراد چگونه است؟

در تعریف شخصیت مرزی و افرادی که به این اختلال مبتلا می‌شوند، می‌توان گفت معمولاً این افراد درگیر تفکر سیاه و سفید می‌شوند. در بسیاری از مواقع اطرافیان خود را فرشته یا شیطان می‌بینند تفکری که به splitting معروف است.

این افراد در روابط عاطفی خود زمانی که طرف مقابل انتظاراتشان را برآورده نمی‌کند نامتعادل و هیجانی می‌شوند و احساسات متناقضی را تجربه می‌کنند. از طرفی ترس از دست دادن پارتنر عاطفی هم در این افراد زیاد دیده‌می‌شود.

بیشتر بدانید: اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

شاید رابطه عاطفی با این افراد کمی سخت به نظر برسد. اما کسانی که تحت نظر روانشناس یا روانپزشک مراحل درمانی را می‌گذرانند به‌خوبی از شرایط سخت عبور می‌کنند و چالش‌های رابطه عاطفی را پشت‌سر می‌گذارند.

توجه داشته باشید شاید بهتر باشد تنها فردی که به این اختلال مبتلا است به درمانگر مراجعه نکند و دو طرف رابطه از خدمات روان درمانی برای ایجاد رابطه بهتر استفاده‌کنند.

شما عزیزان می‌توانید از طریق امکان رزرو نوبت آنلاین پزشکی و همچنین با در اختیار گذاشتن مشاوره آنلاین با دکتر روانشناس و مشاوره آنلاین با دکتر روانپزشک در سایت درمانکده به شما در رسیدن به بهبودی کمک می‌کند.

بیشتر بدانیم: راهکارهای مقابله با شکست عشقی

تصویر فردی که یک طرف صورتش خوشحال است و طرف دیگر غمگین
عدم ثبات خلق یکی از بارزترین ویژگی افراد دارای اختلال شخصیت مرزی است

بیشتر بدانیم: راه کارهای برگشت به دوران تحصیل ویژه افراد دارای اختلالات روانی

راهکارهای مهم برای درمان اختلال شخصیت مرزی

روان درمانی و دارودرمانی

طبق تحقیقات افرادی که به اختلال شخصیت مرزی دچار می‌شوند، معمولاً علاقه زیادی به درمان دارند و به‌راحتی با روانشناس یا روانپزشک ارتباط می‌گیرند. در مراحل اولیه این اختلال ممکن است روان درمانی مفید باشد.

اما در مرحله‌ای از این اختلال روان‌درمانی کافی نیست و فرد باید داروهای آنتی سایکوتیک و ضد افسردگی را مصرف کند تا در بازه زمانی مشخص، به کارایی خوبی در زندگی شخصی و کاری برسد.

بیشتر بدانید: اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

رفتاردرمانی دیالکتیک

در این روش به فرد کمک می‌شود که با عوامل استرس زایی که منجر به رفتارهای تکانشی او می‌شود، مقابله کند. روان‌درمانگر سعی می‌کند رفتارهای خود آسیبی فرد، رفتارهایی که روند درمان را مختل می‌کند و رفتارهایی که کیفیت زندگی بیمار را پایین می‌آورد، بررسی کند و در نهایت به او کمک کند که عوامل استرس‌زا را بهتر بشناسد و در حد توان خود آسیب آنها را کمتر کند.

بیشتر بدانیم: علت تنهایی چیست و چگونه می‌توان از آن خلاص شد؟

علائم شخصیت BPD را بیشتر بشناسید

در تحلیل و بررسی اختلال شخصیت مرزی باید به این موضوع توجه داشته باشید که نباید این اختلال را با اختلال دو قطبی اشتباه گرفته شود. بسیاری از علائم این دو اختلال شبیه یکدیگر هستند که عدم دقت در این زمینه باعث آسیب بیشتر به افراد می‌شود، از این رو در ادامه به بررسی علائم این بیماری می‌پردازیم:

  • تلاش مستاصلانه برای ترک نشدن توسط دیگران
  • روابط شخصی ناپایدار
  • تصور تحریف شده راجع به خود و دیگران
  • رفتارهای تکانشی
  • رفتارهای خود تخریبی
  • خشم، شرم و احساس گناه مداوم

بیشتر بدانیم: اختلال اضطراب فراگیر؛ علائم و روش‌های درمان آن

تصویری از علائم شخصیت مرزی
روابط عاطفی با فرد دارای اختلال شخصیت مرزی شاید آسان نباشد و با چالش‌های زیادی مواجه شوید

بیشتر بخوانید: تشخیص اختلال شخصیت اجتنابی

علل شخصیت مرزی چیست و چگونه باید با این افراد مواجه شد؟

در حالت کلی زمانی که از اختلالات روانی صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم به یک علت اشاره کنیم، معمولاً عوامل متعددی اختلالات روانی را ایجاد می‌کنند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

نظریه‌های بیولوژیک

این نظریه به این موضوع اشاره می‌کند که علت اختلال شخصیت مرزی عوامل بیولوژیک و ژنتیک است. طبق شواهد نشان داده‌شده‌است، افرادی که به این اختلال دچار می‌شوند بعضی از ناهنجاری‌های مغزی دارند که باعث تکانش گری و رفتارهای آشفته آنها می‌شود.

بیشتر بدانید: اختلال شخصیت وابسته چیست؟

در این افراد معمولاً میزان سروتونین کم است که این موضوع باعث ایجاد رفتارهای تکانه ای و افسردگی می‌شود. از این رو داروهای موثر در فعالیت سروتونین در مغز به کاهش نشانه‌های این اختلال کمک زیادی می‌کند.

بیشتر بدانیم: راهکارهای عملیاتی برای بهبود احساس غم و ناراحتی که خوب است بدانید

نظریه سایکولوژیک

مشاهده شده‌است افرادی که به اختلال شخصیت مرزی مبتلا می‌شوند، در کودکی مورد آزار و اذیت کلامی، جسمی و تربیت غلط والدین قرار گرفتند. به این افراد در کودکی توجه کافی نشده و مراقب‌های اولیه به آنها احساس ترس و ناامنی داده‌اند.

بر این اساس عدم اعتماد به دیگران، وابستگی یا ترس شدیدی که این افراد در روابط خود تجربه می‌کنند، ناشی از عدم ارتباط مناسب با مراقبت‌های اولیه در زندگی است. البته این افراد در سطحی با روان‌درمانی و در نهایت با ترکیب دارو و روان‌درمانی می‌توانند تا حدی به زیادی عادی خود بازگردند و فعالیت‌های فردی و اجتماعی خود را انجام دهند.

بیشتر بدانید: اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چیست؟

تصویر فردی که با روانشناس صحبت می‌کند
ترکیب روان درمانی و دارودرمانی به افراد دارای اختلال شخصیت مرزی کمک می‌کند که عملکرد بهتری در زندگی داشته باشند.

بیشتر بدانیم: اختلال هیپومانیا و هر آنچه که باید درباره علائم، تشخیص و درمان آن بدانید

عوامل تشدید کننده نشانه‌های شخصیت مرزی

همانطور که گفته شد، این افراد دوران کودکی سختی داشته‌اند و از مراقب‌های اولیه توجه و مراقبت کافی دریافت نکردند. از این رو در روابط و زندگی شخصی و کاری بسیار حساس هستند. اما رفتارهایی علائم این بیماری را تشدید می‌کنند و باعث کاهش کارآمدی آنها می‌شوند. در ادامه به بررسی این رفتارها می‌پردازیم:

  • مصرف مواد مخدر
  • فقر و مشکلات مالی
  • عدم برنامه دقیق برای انجام کارها
  • عدم استفاده از خدمات سلامت روان
  • برنامه غذایی و خواب نامناسب

بیشتر بدانیم: ترومای نژادی (استرس آسیب‌زا مبتنی بر نژاد) چیست؟

چگونه با فرد مبتلا به شخصیت مرزی رفتار کنیم؟

اگر به‌عنوان شریک عاطفی با فرد دارای شخصیت مرزی وارد رابطه می‌شوید، سعی کنید از جلسه‌های روان درمانی برای حل تعارضات استفاده‌کنید. این جلسات به شما کمک می‌کند که بیشتر با ویژگی‌های شخصیتی فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی آشنا شوید.

و در صورت بروز هرگونه چالش نیز درمانگر به شما کمک می‌کند که سهم هر نفر در رابطه را ببینید و به‌سمت ارتباط بهتر و موثرتر گام بردارید. در مورد دیگر اگر یکی از اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا است. علاوه بر جلسات روان درمانی فردی بهتر است جلساتی نیز با سایر اعضای خانواده برگزار شود.

جلسات گروهی به افراد خانواده کمک می‌کند که همدلی بیشتر بین اعضا ایجاد شود و در نهایت ارتباط مطلوب تری کنار یکدیگر بسازند.

بیشتر بخوانید : علائم اختلال سلوک

سخن آخر

هر انسانی لایق زندگی معنادار است و این معنا را ما، به زندگی و داستان‌هایمان می‌دهیم اما آنچه که اهمیت دارد پیدا کردن روایت شخصی خودمان در مسیر زندگی است. اما همیشه این راه برای افراد هموار نیست و آنها را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کند.

فقط کافی است در مواجه با افرادی که به اختلال شخصیت مبتلا هستند به این موضوع فکر کنید که شاید آنها فرصتی برای بهبود نداشتند و مسیری برای شروع پیدا نکرده‌اند. کمک کردن به این افراد شاید راحت نباشد اما در مواردی از آنها فردی بهتری برای ادامه می‌سازد.

منابع:

کتاب آسیب شناسی روانی دکتر گنجی

counseling.ut.ac.ir

mayoclinic.org

nami.org

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 24

هنوز امتیازی ثبت نشده

تیم تحریریه درمانکده
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها