تنهایی و دلایل آن

علت تنهایی چیست و چگونه می‌توان از آن خلاص شد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

همه ما در طول زندگی خود ممکن است احساس تنهایی کرده باشیم و این امریست کاملا طبیعی. ولی گاهی اوقات ممکن است این احساس تنهایی کردن ادامه‌دار باشد و زندگی روزمره را دچار اختلال کند. اگر شما هم دچار این احساس شده باشید، حتما به دنبال راه درمانی برای رهایی از این حس بوده‌اید و شاید به نتیجه دلخواه نرسیده باشید. امروز در این مقاله از درمانکده قصد داریم تا در مورد اینکه علت تنهایی چیست و چگونه می‌توان از آن خلاص شد برای شما بگوییم.

اگر تا به امروز نتوانسته‌اید با این احساسات کنار بیایید و راه‌کارهایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، چاره‌ساز نبود، می‌توانید از مختصصان روان‌پزشک در درمانکده کمک بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن است مشکل را برای همیشه برطرف سازید.

بیشتر بدانید: انگیزه و امید چه کاری با مغز ما می‌کند؟ تاثیرات هورمونی امیدواری و انگیزه در بدن

احساس تنهایی چیست؟

احساس تنهایی کردن برای هر کسی معنی به‌خصوصی ممکن است داشته باشد. برای برخی از افراد تنهایی به معنی نبود شخصی در کنارشان است و ممکن است حتی در بین جمع هم باز احساس تنهایی کنند. این احساس علائم گوناگونی می‌تواند داشته باشد از جمله:

احساس خستگی بعد از بیدار شدن از خواباین دسته افراد ممکن است در طول شب خواب عمیقی نداشته باشند و صبح بسیار خسته از خواب بیدار شوند
وقت گذاشتن بیش از حد در شبکه‌های اجتماعیبه دلیل نداشتن یک هدف مشخص در زندگی این افراد ممکن است ساعات طولانی در طول روز را در شبکه‌های اجتماعی سپری کنند
مصرف مواد مخدر، کشیدن سیگار و…این دسته از افراد برای رهایی از این حس، ممکن است سراغ این مسائل بروند تا کمی از بار تنهایی و ناراحتی‌شان بکاهند
ناراحت شدن با مسائل جزئیاین افراد ممکن است بر سر مسائل جزئی کنترل‌شان را از دست بدهند و احساس خوبی به افراد مقابل‌شان نداشته باشند.
نداشتن انگیزه برای انجام کارهای روزمرهممکن است این افراد تصمیم به ورزش کردن، رژیم گرفتن، مطالعه و… گرفته باشند ولی همه در حد یک تصمیم باقی مانده باشد و هیچ وقت عملی نشود
تن به روابط بی‌هدف دادناین افراد صرفا برای دوری از احساس تنهایی ممکن است وارد روابط بی‌اساس شوند و فقط به دنبال تلف کردن وقت با این افراد باشند

بیشتر بدانیم: افسردگی تعطیلات چیست و راه‌های مقابله با آن کدامند؟

دلیل اینکه گاهی احساس تنهایی می‌کنیم چیست؟

احساس تنهایی کردن می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد مثل:

1) شکست عشقی در گذشته

اینکه گاهی کسی تمایل به تنهایی دارد می‌تواند به خاطر جریحه‌دار شدن احساساتش در گذشته باشد و به کسی اجازه ورود به زندگی و حریم شخصی‌اش را ندهد. اگر شما هم دچار این حس هستید و هنوز درمانی برای مقابله با آن پیدا نکرده‌اید، حتما از یک فوق تخصص روانپزشک کمک بگیرید.

2) درون‌گرا بودن

افرادی که ذاتا درون‌گرا هستند تلاش خیلی زیادی برای برقراری ارتباط با دیگران انجام نمی‌دهند. ولی پس از مدتی این درون‌گرا بودن و ساکت و آرام ماندن در جمع دوستان می‌تواند برای این افراد کمی آزاردهنده شود و احساس تنهایی کند.

3) عدم موفقیت در پیدا کردن نیمه گمشده خود

نداشتن یک همدم، یک دوست و یا یک همسر می‌تواند به این احساس دامن بزند. با پیدا کردن شناخت کافی نسبت به ویژگی‌های شخصیتی و بالا بردن مهارت‌های ارتباطی، می‌توان این دوران را به خوبی سپری کرد و جفت مناسب خود را پیدا کرد.

4) نداشتن دوستان صمیمی

دلیل اینکه هنوز موفق نشده‌اید که دوست صمیمی داشته باشید می‌تواند به این دلیل باشد که در حلقه اجتماعی خود، بیش از کیفیت به کمیت توجه کرده‌اید!

بیشتر بدانیم: معرفی انواع داروی ضد افسردگی

فردی که به تنهایی در پارک قدم میزند
اینکه چرا گاهی احساس تنهایی می‌کنیم می‌تواند به عوامل گوناگونی وابسطه باشد.

بیشتر بدانیم: راه کارهای برگشت به دوران تحصیل ویژه افراد دارای اختلالات روانی

انواع احساس تنهایی کدام است؟

سه مدل احساس تنهایی وجود دارد. این سه مدل عبارتند از:

تنهایی بین فردیاین تنهای معمولاً به‌صورت جدا افتادگی و بی‌کسی تجربه در افراد بروز می‌کند و به معنای دورافتادن از دیگران است. عوامل زیادی موجب بروز این حس می‌شود مثل انزوای جغرافیایی، فقدان مهارت‌های اجتماعی، داشتن احساسات به‌شدت متضاد درباره‌ی صمیمیت یا یک سبک شخصیتی (اسکیزوئید، خودشیفتگی، استثمارگر یا قضاوت‌گر)
تنهایی درون‌فردیدر این مدل از تنهایی اجزای مختلف وجود فرد، از هم فاصله می‌گیرند و زمانی اتفاق می‌افتد که فرد احساسات یا خواسته‌هایش را خفه می‌کند و یا بایدها و اجبارها را به‌جای آرزوهایش می‌پذیرد، به قضاوت خود بی‌اعتماد می‌شود یا استعدادهای خود را به‌دست فراموشی می‌سپارد
تنهایی اگزیستانسیال یا تنهایی وجودیاین افراد از دیگران و از اجزای خود جدا می‌افتند، ولی در عمق این جدا افتادگی‌ها، تنهایی اساسی‌تری وجود دارد که به هستی مربوط می‌شود، تنهایی‌ای که به‌رغم رضایت‌بخش‌ترین روابط با دیگران و به رغم خودشناسی و انسجام درونی تمام‌عیار، همچنان باقی است

تنهایی مزمن چیست؟

تنهایی مزمن یک وضعیت مداومی از احساس غم و اندوه است که ممکن است تا مدت‌ها فرد را درگیر خود کند. این حس می‌تواند تا مدت‌ها و حتی سال‌ها فرد را درگیر کند و هرچقدر این پروسه طولانی‌تر باشد، می‌تواند فرد را در برابر پیامدهای منفی سلامتی آسیب پذیرتر کند.

بیشتر بدانیم: اختلال شخصیت مرزی را بیشتر بشناسید

عوامل موثر در تنهایی مزمن چیست؟

به دلایل مختلفی ممکن است افراد این حس از تنهایی را تجربه کنند از جمله:

  • داشتن روابط اجتماعی ضعیف
  • محدود بودن سیستم‌های پشتیبانی اجتماعی
  • نداشتن منبع اقتصادی مطمئن
  • تغییرات در ساختار خانواده (مرگ یکی از عزیزان)
  • عدم امکان شرکت در فرصت‌های اجتماعی به دلیل محدودیت منابع

بیشتر بدانیم: همه چیز راجع‌به ارتباط افسردگی با مشکلات گوارشی

تصویر شخصی که تنها در اتاقی نشسته است و به شدت ناراحت است.
به دلایل بسیار زیادی ممکن است افراد احساس تنهایی مزمن کنند.

علائم و نشانه‌های تنهایی مزمن چیست؟

علائمی که می‌تواند نشان‌دهنده تنهایی مزمن باشد شامل موارد زیر است:

  • نداشتن علاقه و یا لذت در انجام امور روزمره
  • نداشتن هیچ حس مثبت به هیچ چیزی
  • احساس ناامیدی داشتن
  • نداشتن خواب کافی
  • احساس خستگی مداوم و نداشتن انرژی
  • نداشتن اشتها و یا پرخوری
  • عدم داشتن تمرکز
  • عزت نفس پایین
  • دست و پنجه نرم کردن با افکار خودکشی

اگر شما هم حس می‌کنید که به دلیل داشتن احساس تنهایی با یکی یا چند مورد از موارد بالا درگیر هستید، حتما با استفاده از امکان مشاوره آنلاین با متخصص روانپزشک از دکتر مشورت بگیرید.

بیشتر بدانیم: علائم، علل و درمان اختلال دو قطبی

چگونه می‌توان بر احساس تنهایی خود غلبه کرد؟

اینکه به چه شکلی از احساس تنهای دچار شده‌اید و چرا این حس در درون شما رشد پیدا کرده اصلا مهم نیست. بهترین کارهایی که برای غلبه بر احساس تنهایی می‌توان انجام داد عبارتند از:

  • پذیرش تنهایی به عنوان یک احساس
  • حفظ روابط و بهبود آنها
  • کمتر کردن مدت زمانی که در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنید
  • متمرکز شدن توجه‌ها به روی ارزش‌ها
  • یاد گرفتن از لذت بردن با هم‌نشینی از خود
  • خارج شدن از ناحیه امن خود
  • کنار آمدن با احساسات تلخ گذشته و ساختن یک زندگی جدید بر اساس تجارب قبلی
تصویر فردی که بر تنهایی غلبه کرده است و با دوستانش وقت میگذراند
هر چقدر که تجربه‌هایی بدی در زندگی داشته باشید، مهم است که به دنبال راهی برای تسکین این تجارب بد باشید

بیشتر بدانیم: تفاوت استرس و اضطراب؛ علل، نشانه‌ها و راه‌های مقابله با آن

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله درمانکده ما در مورد علائم و نشانه‌های احساس تنهایی و افسردگی در افراد صحبت کردیم. این حس می‌تواند با علائم گوناگونی در افراد بروز پیدا کند. مثلا بیدار شدن با احساس خستگی بسیار، گذراندن وقت زیاد در شبکه‌های اجتماعی، ناراحت و عصبانی شدن با مسائل جزئی، روی آوردن به مواد مخدر و یا بی‌انگیزگی برای انجام کارهایی که زمانی با آنها بسیار خوشحال می‌شدید!

مهمترین کاری که برای درمان و کمک به خود می‌توانید انجام دهید این است که این احساس تنهایی را به عنوان یک حس در خود بپذیرید و به این باور برسید که قرار نیست تا آخر عمر با این حس باقی بمانید. با کمتر کردن مدت زمانی که در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارانید، صحبت کردن با دوستان مورد اعتماد و یا کمک گرفتن از یک روانشناس می‌تواند شما را تا حد زیادی از این احساسات منفی جدا کند؛ همچنین از طریق امکان مشاوره آنلاین با روانشناس مشکل خود را حل کنید.

اگر شما هم درگیر این حس بوده‌اید و امروز از این چالش گذر کرده‌اید، خوشحال می‌شویم که تجریبات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید تا دوستان بیشتری از این تجربیات استفاده کنند. در صورت نیاز به یک مشاوره تخصصی هم متخصصان روانپزشک و مشاوره‌های حرفه‌ای هم در درمانکده در طول این مسیر همراه شما هستند. 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 48

هنوز امتیازی ثبت نشده

ek.moghimi@gmail.com
الناز مقیمی

الناز مقیمی، مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه گرمسار داره و در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. الناز مسلط به سئو و ترجمه است و به نرم افزارهای فتوشاپ و پریمیر هم آشنایی کافی داره. الناز مقیمی جدای این مهارت‌ها، اهل هنر و موسیقی هم هست و به گفتۀ خودش که میگه: «پیانو می‌زنم و گاهی هم باهاش می‌خونم». از این ذوق و قریحه فاصله نگیریم و بدونیم که الناز به حوزه گردشگری هم خیلی علاقمنده و عاشق کتاب‌های روانشناسیه و به گفتۀ خودش هر وقت فرصت کنه می‌خونتشون. در همکاری با درمانکده، الناز مقیمی خیلی تمایل داره در زمینۀ علل بیماری‌ها و بررسی جدیدترین روش‌های درمانی تولید محتوا کنیم و این نوع موضوعات رو در اولویت همکاری‌مون قرار بدیم. الناز واقعا اهل مطالعه است و این چند تا کتاب رو هم به مخاطبین مطالب خودش پیشنهاد کرده: «نیمه تاریک وجود، باشگاه پنج‌صبحی‌ها، عقاید یک دلقک و عادت‌های اتمی»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

17 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها