درس خواندن

راه کارهای برگشت به دوران تحصیل ویژه افراد دارای اختلالات روانی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بازگشت به دوران تحصیل برای افرادی که دچار برخی اختلالات روانی هستند ممکن است کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر از افراد عادی باشد. این دسته از افراد ممکن است فشار بیشتری را به نسبت افراد عادی تحمل کنند و دچار استرس و در نهایت آسیب‌های روانی شوند. امروز در این مقاله از مجله درمانکده قصد داریم تا 5 راه‌کار بسیار ساده برای دوره تحصیل بیماران روانی را با هم بررسی کنیم.

چنانچه شما هم در بین اطرافیان خود با این مشکل مواجه هستید، علاوه بر استفاده از این راه‌کارها، می‌توانید از متخصصان روانپزشک در درمانکده به صورت آنلاین راهنمایی بگیرید تا به راحتی بر این مشکل غلبه کنید.

بیشتر بدانید: معاینه سلامت عقل توسط خودتان! چطور در خانه متوجه سلامت عقل‌تان شوید؟

5 راه‌کار ساده برای برگشت به دوران تحصیل ویژه افراد دارای اختلالات روانی

تصویر یک دانش‌آموز که در کلاس درس گریه می‌کند و ناراحت است
برگشت به دوران تحصیل برای افرادی که دچار اختلالات روانی هستند، کاری بسیار دشوار است

بیشتر بدانید: اختلال تنفر از بدن چیست؟ چطور والدین درباره احساس خوب به بدن به کودک خود آموزش دهند؟

اگر کودک شما دارای برخی اختلالات روانی است و نسبت به برگشت او به دوران تحصیل نگران هستید، این موارد می‌تواند کمک بسیار خوبی برای فائق آمدن به این مشکلات باشد:

1) مدیریت زمان و برگشت به دوران تحصیل

مدیریت زمان به صورت ناکارآمد می‌تواند تاثیرات نامطلوبی برای دانش‌آموزانی که با اختلالات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند داشته باشد. همین امر موجب خواهد شد که او دچار افسردگی، اضطراب و استرس شود. اگر فرد به دلیل همین مدیریت زمان نادرست دچار اضطراب و استرس شود، در محیط مدرسه با کوچکترین موضوعی دچار وحشت و تروما خواهد شد و ممکن است کمی اوضاع از کنترل خارج شود.

با مدیریت زمانی درست، فرد از لحاظ روانی احساس آرامش خواهد کرد و تمامی احساسات منفی تسکین خواهد یافت. چرا که می‌تواند با مدیریت درست تمامی وظایف روزانی تحصیلی و زندگی خود را انجام دهد. اما ممکن است بپرسید که چگونه می‌توان زمان را برای سلامت روانی بهتر مدیریت کرد. در ادامه چند تکنیک ساده را به شما خواهیم گفت:

1) تعیین اهداف روزانه

تعیین اهداف روزانه چند مرحله دارد:

  • برای این کار باید تمامی کارهایی که برای یک روز باید انجام شوند را یادداشت کنید.
  • در مرحله بعدی باید برای هر تکلیف یک ضرب‌الاجل مشخصی را تعیین کنید.
  • در این مرحله بر اساس ضرورت و اولویت هر کار، باید تکالیف را انجام داد.

با همین سه تکنیک بسیار ساده، این اضطراب و استرس از فرد دور خواهد شد و به راحتی می‌تواند کارهایش را انجام دهد. به بیان ساده‌تر تعیین اهداف روزانه، این تضمین را در فرد ایجاد خواهد کرد که کارهای زیادی برای انجام دادن ندارد و تمامی آنها به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شده‌اند که به راحتی می‌توان آنها را مدیریت کرد.

2) اولویت بندی کارهای شخصی و کارهای مدرسه برای دوره تحصیل بیماران روانی

فردی که دچار اختلالات روانی و وسواس فکری است، باید این قابلیت را داشته باشد که بتواند بین کارهای شخصی و کارهای مدرسه تمایز قائل شود. با این اولیت‌ بندی فرد می‌تواند بهتر تصمیم بگیرد که کدام کار را زودتر باید انجام دهد و کدام کار از اولویت پایین‌تری برخوردار است.

برای اینکه شخص بتواند راحت‌تر این اولیت‌بندی را انجام دهد، چند سوال را در ذهن خود باید پاسخ دهد:

  • ضروری‌ترین و فوری‌ترین کاری که باید انجام دهم چیست؟ (این کار باید اولویت اصلی باشد)
  • چه کاری مهم است اما فوری نیست؟ ( این کار می‌تواند با برنامه‌ریزی درست، در زمان دیگری انجام داده شود)
  • چه کاری فوری است اما ضروری نیست؟ (کمترین زمان و توجه را می‌توان به این کار اختصاص داد)
  • چه کاری نه فوری و نه ضروری است؟ (این کار را به راحتی می‌توان از لیست مورد نظر حذف کرد)

با انجام دادن این اولویت‌بندی، کارهای مدرسه و کارهای شخصی که زمان و انرژی زیادی را از شخص می‌گیرد؛ مشخص می‌شود. در نتیجه می‌توان روی کارهای مهم‌تر تمرکز کرد و تمامی استرس‌ها و اضطراب‌ها را از بین برد.

بیشتر بدانید: اختلال شخصیت مرزی را بیشتر بشناسید

2) انجام برخی فعالیت‌های بدنی خاص و کمک گرفتن از یک درمانگر

تصویر یک دانش‌آموز که در حال صحبت کردن با یک پزشک برای دوره تحصیل بیماران روانی است
با انجام فعالیت‌های بدنی و کمک گرفتن از یک پزشک، می‌توان برگشت به دوران تحصیل را ساده‌تر کرد

بیشتر بدانید: معاینه سلامت عقل توسط خودتان! چطور در خانه متوجه سلامت عقل‌تان شوید؟

کمک گرفتن از یک درمانگر، روانپزشک و یا یک دوست مورد اعتماد و انجام برخی فعالیت‌های بدنی مثل یوگا تا حد زیادی این اختلال را از فرد دور خواهد کرد. ولی اگر این کمک از جانب یک پزشک باشد، سلامت روان بهبود پیدا خواهد کرد و این شخص تا حد زیادی از این اختلالات روانی دور خواهد شد. چرا که آموزش خواهد دید که چطور می‌تواند با دیگران تعامل برقرار کند و استرس‌ها و اضطراب‌های بیهوده را از خود دور کند و انتخاب‌های بهتری در زندگی داشته باشد.

1) تمرینات یوگا برای برگشت به دوران تحصیل

انجام دادن تمرینات یوگا به صورت اصولی، هم سلامت بدن را تضمین می‌کند و هم کمک بسیار زیادی به آرام کردن ذهن از فکرهای بیهوده خواهد داشت. یوگا با ترکیبی از فعالیت‌های بدنی و تمرکز ذهنی بر خودآگاهی و کنترل انرژی درونی بدن و تنفس به دور کردن تمامی فکرهای منفی کمک می‌کند. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، تمرینات منظم یوگا باعث کاهش افسردگی، استرس و اضطراب و همچنین افزایش کیفیت کلی زندگی می‌شود.

از طریق مشاوره با دکتر روانپزشک می توانید ورزش کنید پس خوب است که از انجام دادن این تمرینات غافل نشوید و با انجام دادن این ورزش، به سلامت جسم و روان خود نیز کمک کنید.

2) شرکت کردن در جلسات مشاوره

کمک گرفتن از یک روانپزشک حتی به صورت آنلاین می‌تواند تا حد زیادی به افراد دارای اختلالات روانی کمک کند. با گرفتن مشاوره اصولی، دیدگاه فرد در مورد رسیدگی به مسائل پیچیده زندگی و مسائل مربوط به مدرسه عوض خواهد شد و به او کمک می‌شود که فشارهای ذهنی کمتری را متحمل شوند.

روانپزشکان و مشاوران درمانکده در کنار شما هستند که تا بهترین کمک را برای از بین بردن این اختلال داشته باشند.

بیشتر بدانید: قرص ریتالین چیست؟

3) بالا بردن فعالیت بدنی

ورزش کردن نقش بسیاری مهمی را در مورد ارتباطات اجتماعی و سلامت جسم و روان دارد. بر اساس تحقیقاتی که انجام گرفته، تمرینات بدنی باعث کاهش افسردگی، بهبود خلق و خو و کم شدن اضطراب می‌شود. علاوه بر این افزایش گردش خون در مغز بیشتر می‌شود و به کاهش استرس کمک می‌کند.

ورزش کردن همین‌طور می‌تواند به کم کردن حواس پرتی و افزایش تعاملات اجتماعی نیز منجر شود. همین‌طور با این کار احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت و اعتماد به نفس‌تان بهبود پیدا خواهد کرد و قادر خواهید بود که با استرس‌ها و سختی‌های زندگی، راحت‌تر کنار بیایید. با انجام دادن تنها 30 دقیقه ورزش‌های هوازی آن هم سه تا پنج روز در هفته، می‌توانید به سلامت جسم و روح‌تان کمک کنید!

از جمله بهترین تمرینات هوازی که به شما در این امر کمک خواهد کرد عبارتند از:

  • دویدن
  • پیاده‌روی
  • باغبانی
  • رقصیدن
  • شنا کردن

به یاد داشته باشید که برای ورزش کردن نیاز نیست که حتما به باشگاه بروید و خود را محدود به چند حرکت تکراری کنید. ده‌ها فعالیت بدنی و ورزش‌های هوازی دیگری وجود دارد که می‌توانید آنها را حتی در خانه و بدون کمترین هزینه‌ای انجام دهید.

بیشتر بدانید: راهکارهای مقابله با شکست عشقی

4) داشتن خواب کافی برای دوره تحصیل بیماران روانی

عکس نوجوانی که در حال مطالعه کردن برای دوره تحصیل بیماران روانی است
با داشتن خواب کافی برگشت به دوران تحصیل برای افراد دچار اختلالات روانی ساده‎‌تر خواهد شد

اگر برای دور کردن اختلالات روانی و اضطراب و استرس‌هایی که در محیط مدرسه با آن درگیر هستید، روش‌های بالا را انجام دادید و موفق نبودید؛ حتما خواب کافی ندارید!

به یاد داشته باشید که سلامت روان و خواب کافی هر دو، دو روی یک سکه هستند. کمبود خواب به شدت بر سلامت روحی و روانی تاثیرگذار است. بر اساس تحقیقات انجام شده، نداشتن خواب کافی، تأثیرات روحی نامطلوبی را به همراه خواهد داشت. تأثیراتی مثل افزایش استرس، کاهش کیفیت زندگی و نداشتن اعتماد به نفس. از جمله اختلالات دیگری که به دلیل نداشتن خواب کافی ممکن است دچار شوید عبارتند از:

  • بد اخلاقی
  • کمبود حافظه
  • کم شدن عملکرد ذهنی و بدن
  • مشکلات جسمی مانند دردهای شکمی و سردرد

اگر دوست دارید که در زمان برگشت به دوران تحصیل دچار اختلالات روانی نشوید، علاوه بر تمامی موارد بالا، نیاز به خواب کافی نیز خواهید داشت. برای بهبود عملکرد ذهن و بدن حداقل به 8 تا 9 ساعت خواب باکیفیت خواهید داشت تا از سلامت روان خوبی برخوردار باشید.

بیشتر بدانید: علت تنهایی چیست و چگونه می‌توان از آن خلاص شد؟

5) در تعامل بودن با سایر دانش‌آموزان در دوره تحصیل بیماران روانی

در ارتباط نبودن با سایر دانش‌آموزان و کنار‌گیری کردن از آنها می‌تواند به تشدید اختلالات روانی پس از برگشت به دوران تحصیل کمک کند. هر چه بیشتر با سایر دانش‌آموزان در ارتباط و تعامل باشید، از نظر سلامت روانی و جسمی هم شرایط بهتری خواهید داشت.

جمع‌بندی

در این مقاله ما 5 راه‌کار بسیار ساده برای برگشت به دوران تحصیل ویژه افراد دارای اختلالات روانی را توضیح دادیم. تمامی این راه‌کارها کمک خواهد کرد که خیلی راحت‌تر با مسائل مدرسه روبه‌رو شوید و دوران بسیار خوبی را سپری کنید.

چنانچه تمامی این راه‌کارها مفید و یا کافی نبودند، می‌توانید از متخصصان روانپزشک در درمانکده برای درمان این اختلال کمک بگیرید. اگر هم قبلا با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کردید و امروز از آن رهایی پیدا کردید، حتما برای ما در انتهای مقاله بنویسید تا به دوستان دیگری که به این اختلال دچار هستند کمکی کرده باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

ek.moghimi@gmail.com
الناز مقیمی

الناز مقیمی، مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه گرمسار داره و در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. الناز مسلط به سئو و ترجمه است و به نرم افزارهای فتوشاپ و پریمیر هم آشنایی کافی داره. الناز مقیمی جدای این مهارت‌ها، اهل هنر و موسیقی هم هست و به گفتۀ خودش که میگه: «پیانو می‌زنم و گاهی هم باهاش می‌خونم». از این ذوق و قریحه فاصله نگیریم و بدونیم که الناز به حوزه گردشگری هم خیلی علاقمنده و عاشق کتاب‌های روانشناسیه و به گفتۀ خودش هر وقت فرصت کنه می‌خونتشون. در همکاری با درمانکده، الناز مقیمی خیلی تمایل داره در زمینۀ علل بیماری‌ها و بررسی جدیدترین روش‌های درمانی تولید محتوا کنیم و این نوع موضوعات رو در اولویت همکاری‌مون قرار بدیم. الناز واقعا اهل مطالعه است و این چند تا کتاب رو هم به مخاطبین مطالب خودش پیشنهاد کرده: «نیمه تاریک وجود، باشگاه پنج‌صبحی‌ها، عقاید یک دلقک و عادت‌های اتمی»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها