آناتومی سینه

آناتومی و ساختار سینه (پستان) + راهنمایی کامل

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


محافظت از سینه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سینه‌ها بخشی از آناتومی جنسی زن و مرد هستند. برای زنان، سینه‌ها هم عملکردهای مهمی نظیر شیردهی دارند و هم از نظر جنسی لذت‌بخش هستند. در این مقاله از مجله درمانکده قصد داریم که به آناتومی سینه و هرآنچه که باید در مورد این اندام بدانید بپردازیم.

آناتومی و ساختار سینه

سینه‌های زنان از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. در این قسمت به معرفی ساختار سینه‌های زنان می‌پردازیم:

لوبول‌ها یا غدد شیری

هر سینه دارای ۱۵ الی ۲۰ لوب است که شامل مجموعه‌ای از لوبول‌ها هستند. هر لوب، حدود ۲۰ الی ۴۰ لوبول دارد. لوبول‌ها غده‌هایی هستند که وظیفه تولید شیر در پستان را بر عهده دارند. لوبول‌ها در اطراف نوک سینه قرار دارند.

مجاری

مجاری لوله‌هایی هستند که شیر را از لوبول‌ها به نوک سینه منتقل می‌کنند. به این مجاری، مجاری شیر نیز گفته می‌شود.

بیشتر بخوانیم: آناتومی تخمدان + بیماری های تخمدان زنان

عضلات سینه

عضلات آناتومی سینه شامل این مواردند:

  • عضله پکتورالیس ماژور: عضله پکتورالیس ماژور سطحی‌ترین عضله در ناحیه سینه است. این عضله بزرگ است و شکلی همچون بادبزن دارد. این عضله از یک سر وابسته به جناغ سینه و یک سر وابسته به ترقوه تشکیل شده است.
  • عضله پکتورالیس مینور: این عضله در زیر عضله ماژور (که بزرگ‌تر است) قرار دارد. هر دوی این عضلات بخشی از دیواره جلویی ناحیه زیر بغل را تشکیل می‌دهند. عضله پکتورالیس، همراه با سایر عضلات این ناحیه، امکان انجام حرکات مختلفی را برای کتف فراهم می‌کند و می‌تواند به‌عنوان عضله جانبی کمکی برای عملکرد تنفس استفاده شود.
  • عضله سراتوس انتریور: عضله سراتوس انتریور، عضله‌ای در دیواره جانبی قفسه سینه است. قسمت اصلی آن به طور عمقی در زیر کتف و عضلات پکتورالیس قرار دارد. این عضله از دنده‌های ۱ الی ۸ یا ۹ آغاز می‌شود و در قسمت عقبی کتف قرار می‌گیرد. باتوجه‌به مسیر و موقعیت این عضله، ظاهری “دنده‌دار” دارد.
  • عضله ساب کلاویوس: ساب کلاویوس عضله کوچکی است که به طور مستقیم در زیر ترقوه واقع شده است و به‌صورت افقی امتداد دارد. این عضله محافظت جزئی را برای ساختارهای عصبی عروقی زیرین (مثلا در مواردی همچون شکستگی ترقوه یا سایر آسیب‌ها) فراهم می‌کند.
پستان
پستان از سه بافت چربی، غده‌ای و فیبری تشکیل شده است

بیشتر بخوانیم: کیست سینه چیست و چگونه درمان می شود؟

بافت چربی

به‌طورکلی ساختار سینه زنان از انواع مختلفی از بافت‌های چربی، فیبری و غده‌ای تشکیل است:

  • بافت غده‌ای شامل لوب سینه و مجاری سینه می‌شود.
  • در واقع بافت فیبری یا پشتیبان یا همبند، همان بافتی است که رباط‌ها و بافت اسکار از آن ساخته شده‌اند.
  • بافت چربی، فضاهای بین بافت غده‌ای و فیبری را پر می‌کند.

بافت چربی اندازه سینه را تعیین می‌کند، این به این معناست که هر چه میزان چربی داخل سینه بیشتر باشد، سینه‌ها بزرگ‌تر خواهند بود. در دوران بلوغ، افزایش سطح استروژن سبب شکل‌گیری بافت چربی و بافت غده‌ای می‌شود که اندازه سینه زنان را افزایش می‌دهند.

فاشیا

بافت سینه توسط لایه نازکی از بافت همبند که فاشیا نام دارد احاطه شده است. عمیق‌ترین لایه فاشیا در بالای عضله پکتورالیس قرار دارد و لایه سطحی آن درست در زیرپوست قرار می‌گیرد.

عروق خونی

شریان پستانی داخلی (که در زیر بافت اصلی سینه قرار دارد)، اصلی‌ترین منبع تامین خون برای سینه است. این منبع خون‌رسانی، اکسیژن و مواد مغذی را برای بافت آناتومی سینه فراهم می‌کند. سایر رگ‌های خونی شامل سرخرگ سینه‌ای سرشانه‌ای (شریان توراکو-اکرومیال)، شریان توراسیک جانبی و همچنین مویرگ‌ها و وریدها هستند.

بیشتر بخوانیم: آناتومی رحم، چگونگی عملکرد و بیماری‌های رحم

غدد لنفاوی

این قسمت اندام‌های کوچکی هستند که در سرتاسر بدن وجود دارند. غدد لنفاوی مایعی به نام لنف تولید می‌کنند که این مایع حاوی لنفوسیت است. لنفوسیت‌ها سلول‌های ایمنی‌ای هستند که با عفونت‌ها و بیماری‌ها مبارزه می‌کنند.

غدد لنفاوی واقع در زیر بغل، حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد از لنف را از سینه تخلیه می‌کنند. غدد لنفاوی‌ای که در ناحیه سینه واقع شده‌اند، ۲۰ الی ۲۵ درصد باقیمانده لنف را تخلیه می‌کنند.

رگ‌های لنفاوی

این رگ ها ساختارهایی شبیه لوله هستند که مایع لنف را از بافت‌ها دور می‌کنند تا آن را به گردش خون بازگردانند. رگ‌های لنفاوی به غدد لنفاوی موجود در زیر بغل، قفسه سینه و سایر قسمت‌های بدن متصل می‌شوند.

لیگامنت‌ها

لیگامنت‌ها یا رباط‌های کوپر (Cooper’s ligaments) رشته‌هایی از بافت همبند بادوام، فیبری و انعطاف‌پذیر هستند که به سینه‌ها شکل می‌دهند و از آنها پشتیبانی می‌کنند. علت نام‌گذاری این رباط‌ها به‌خاطر استلی کوپر جراح بریتانیایی بود که آنها را در سال ۱۸۴۰ توصیف کرد.

رباط‌های کوپر در زیرپوست سینه، در بافت سینه و اطراف آن، یافت می‌شوند. این رباط‌ها به بافتی که عضلات قفسه سینه را احاطه کرده متصل می‌شوند. این رباط‌ها، یکپارچگی ساختاری سینه‌ها را حفظ می‌کنند، مانع از افتادگی سینه‌ها می‌شوند و سینه‌ها را در جای خود نگه می‌دارند.

نیپل

نیپل یا نوک سینه در مرکز آناتومی سینه قرار دارد و اطراف آن با آرئول احاطه شده است. هر نیپل حاوی چندین مجرای شیر است که شیر مادر از طریق آنها جریان پیدا می‌کند.

نیپل‌ها توسط عضلات صاف و کوچکی که به سیگنال‌های دستگاه عصبی خودمختار پاسخ می‌دهند، در وضعیت سفت، صاف و بالا نگه داشته می‌شوند. سفت شدن نوک سینه همچنین می‌تواند در اثر دمای سرد یا تحریک رخ دهد.

بیشتر بخوانیم: ۵ دلیلی که ثابت می‌کند داشتن سینه های بزرگ خوب نیست!

آرئول

اطراف نیپل ناحیه‌ای به نام آرئول یا هاله پستان قرار دارد که پوست آن تیره‌تر از بقیه پستان است. آرئول ممکن است کوچک یا بزرگ، گرد یا بیضی‌شکل باشد. در طول بارداری، قطر آرئول‌ها اغلب رشد پیدا می‌کند و ممکن است حتی پس از بارداری نیز بزرگ (و گاهی تیره) باقی بمانند.

غدد مونتگومری

برجستگی‌های کوچکی درست در زیرسطح آرئول وجود دارند. این برجستگی‌ها ممکن است غدد مونتگومری یا فولیکول مو باشند. غدد مونتگومری غدد چربی‌ای هستند که ترشحات چرب و روغنی شکلی را آزاد می‌کنند که مانع از ترک خوردن آرئول و نوک پستان می‌شوند. به این غدد، غدد آرئولار نیز گفته می‌شود. این غدد در دوران شیردهی نقش روان‌کننده را ایفا می‌کنند و رایحه‌ای دارند که نوزاد را به سمت سینه جذب می‌کند.

دیواره قفسه سینه
دیواره قفسه سینه از بافت‌هایی مثل قلب و ریه محافظت می‌کنند

دیواره قفسه سینه

قسمت دیواره قفسه سینه شامل استخوان‌ها، پوست، چربی، عضلات و سایر بافت‌های گوناگون دیگری است که از اندام‌های بین گردن و شکم محافظت می‌کنند.

استخوان‌هایی که این قسمت را تشکیل می‌دهند شامل دنده‌ها، استخوان سینه (که می‌توانید آن را بین سینه‌های خود احساس کنید) و ستون فقرات هستند. دیواره قفسه سینه همچنین به پشتیبانی از تنفس و حرکت بازوها و شانه‌ها نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانیم: کورتاژ و مراقبت‌های پس از آن + راهنمایی کامل

عصب‌ها

سینه‌ها حاوی شبکه‌ای از عصب‌ها هستند که دارای پایانه‌های عصبی حساس زیادی در آرئول و نوک پستان هستند. این عصب‌ها باعث می‌شوند که پستان ها نسبت به لمس، سرما و شیردهی حساس شوند. زمانی که کودک تغذیه کردن از شیر را آغاز می‌کند، این پروسه عصب‌ها را تحریک می‌کند تا شیر را از مجاری شیر ترشح کنند. این پروسه رفلکس جاری شدن یا خروج شیر از سینه مادر (let-down reflex) نامیده می‌شود و ممکن است سبب بروز احساس سوزن‌سوزن شدن شود.

اینفوگرافیک سینه
پستان از بخش های اصلی مانند هاله پستان ، نوک پستان و مجاری جمع آوری تشکیل شده است.

بیشتر بدانید: پروتز سینه چیست؟

بیماری‌های پستان

سینه در معرض خطر بیماری‌های گوناگونی قرار دارد. برخی از رایج‌ترین بیماری‌هایی که سینه‌ها را درگیر می‌کنند شامل این مواردند:

سرطان سینه

سرطان سینه زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های پستان رشد می‌کنند و به‌صورت خارج از کنترلی تقسیم می‌شوند. این سلول‌ها سپس توده‌ای از بافت را ایجاد می‌کنند که تومور نام دارد. علائم سرطان سینه شامل این مواردند: حس کردن توده برآمده در ناحیه سینه، تجربه تغییراتی در اندازه سینه و مشاهده تغییراتی در پوست سینه.

همچون سایر انواع سرطان، سرطان سینه نیز می‌تواند به بافت‌های اطراف سینه حمله کرده و در آنجا نیز رشد کند. این سرطان همچنین می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز منتقل شود و تومورهای جدیدی را تشکیل دهد. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، متاستاز نامیده می‌شود. سرطان سینه بیشتر زنان بالای ۵۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما به‌ندرت مردان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اغلب از روش‌هایی همچون جراحی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، هورمون‌درمانی، ایمونوتراپی و تارگت تراپی برای درمان سرطان سینه استفاده می‌شود.

در صورتی که شاهد درد یا علائم غیر عادی در قسمت آناتومی پستان هستید بهتر است سریع تر با پزشک متخصص زنان و زایمان این موضوع را در میان بگذارید، همچنین می توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر متخصص زنان و زایمان روند درمان را سریع تر پیش ببرید.

عفونت پستان

ماستیت (mastitis) یا عفونت پستان شامل عفونت بافت پستان است که بیشتر در دوران شیردهی رخ می‌دهد. این عفونت اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها از دهان کودک، از طریق شکافی در نیپل، وارد مجرای شیر می‌شوند. عفونت پستان سبب بروز علائمی نظیر درد، ورم، احساس گرما، قرمز شدن سینه، تب و لرز می‌شود.

عفونت پستان در دوران شیردهی می‌تواند شما را خسته کند به‌نحوی‌که گاهی باعث می‌شود فرزندتان را زودتر از شیر بگیرید. اما ادامه شیردهی، حتی هنگام مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری، برای شما و فرزندتان بهتر است.

این عفونت علاوه بر زنان شیرده می‌تواند سایر زنان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. زنانی که در دوران پس از یائسگی قرار دارند و زنان مبتلا به دیابت، ایدز یا نقص سیستم ایمنی، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت پستان قرار دارند.

بیشتر بخوانیم: هر چیزی که باید در مورد برجستگی واژن بدانیم

کیست سینه

کیست‌های سینه کیسه‌های پر از مایعی هستند که داخل سینه قرار دارند. این کیست‌ها معمولا غیر سرطانی (خوش‌خیم) هستند. ممکن است یک یا چند کیست روی سینه‌تان داشته باشید. کیست‌ها اغلب شبیه یک حبه انگور یا یک بادکنک پر از آب هستند، اما گاهی اوقات کیست سفت به نظر می‌رسد.

کیست‌های سینه معمولا به درمان نیازی ندارند مگر این که خیلی بزرگ و دردناک شوند. در این صورت، تخلیه مایع داخل کیست می‌تواند علائم را تسکین دهد. کیست سینه می‌تواند تمام زنان را تحت تاثیر قرار دهد اما اغلب در زنان زیر ۵۰ سال که قبل از یائسگی هستند و زنان یائسه‌ای که تحت هورمون‌درمانی هستند رخ می‌دهد.

توده سینه

گاهی در سینه‌ها، توده‌هایی ایجاد می‌شود که از نظر اندازه و بافت متفاوت هستند و ممکن است سبب بروز درد شوند. البته برخی از این توده‌ها هیچ علائمی ندارند و در طول معاینه فیزیکی یا تصویربرداری نمایان می‌شوند. اکثر توده‌های سینه خوش‌خیم (غیر سرطانی) هستند.

برخی از زنانی که خودشان معاینه پستان را به طور مرتب انجام می‌دهند، متوجه وجود این توده‌ها می‌شوند. اگرچه به‌ندرت اما توده‌های سینه ممکن است در مردان نیز ایجاد شوند. در صورت مشاهده توده به پزشک مراجعه کنید تا شما را در پروسه درمان راهنمایی کند.

تشخیص بیماری‌های سینه
ماموگرافی و سونوگرافی سینه یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تشخیص بیماری‌های سینه هستند

آزمایش‌های تشخیص بیماری‌های سینه

برخی از رایج‌ترین آزمایش‌ها و پروسه‌هایی که برای تشخیص بیماری‌های سینه مورداستفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

معاینه پستان

پزشک، سینه و بافت زیر بغل که اطراف سینه قرار دارد را بررسی می‌کند تا وجود توده، تغییرات پوستی، ترشحات نوک نیپل و هرگونه ناهنجاری در پستان را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانیم: تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) + راهنمایی کامل

ماموگرافی

ماموگرافی نوعی روش تصویربرداری اشعه ایکس از پستان است. پزشک از ماموگرافی برای تشخیص علائم اولیه سرطان سینه استفاده می‌کند. دو نوع ماموگرافی وجود دارد:

ماموگرافی غربالگری

این نوع ماموگرافی معمولا برای زنانی انجام می‌شود که هیچ علائمی از سرطان سینه را ندارند. انجام ماموگرافی غربالگری منظم می‌تواند به کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان سینه در بین زنان ۴۰ الی ۷۴ساله کمک کند. این به این دلیل است که ماموگرافی می‌تواند به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کند و در نتیجه درمان نیز برای این افراد زودتر شروع می‌شود. این کار احتمال گسترش سرطان را کاهش می‌دهد.

ماموگرافی تشخیصی

ماموگرافی تشخیصی برای افرادی انجام می‌شود که توده یا سایر علائم سرطان سینه را نشان داده‌اند. برخی از علائم سرطان سینه شامل درد در ناحیه سینه، ضخیم شدن پوست سینه و ترشحاتی از نوک سینه هستند. اما این علائم ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری خوش‌خیم سینه نیز باشند. به همین خاطر پزشک از ماموگرافی، به همراه سایر آزمایش‌ها استفاده می‌کند تا تشخیص دهد که آیا سرطان دارید یا خیر.

سونوگرافی سینه

سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تهیه تصاویر ساختارهایی که به طور عمقی در بدن قرار دارند استفاده می‌کند. ممکن است از سونوگرافی برای تعیین این که آیا توده مشاهده شده یک توده جامد است یا یک کیست پر از مایع، استفاده شود.

برداشتن نمونه‌ای از سلول‌های پستان برای بررسی (بیوپسی)

بیوپسی تنها راه قطعی برای تشخیص سرطان سینه است. در طول بیوپسی، پزشک از یک دستگاه مخصوص که دارای سوزن است و توسط اشعه ایکس یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری هدایت می‌شود، برای استخراج مقداری از بافت ناحیه مشکوک استفاده می‌کند. در این شرایط ممکن است پزشک یک نشانگر فلزی کوچک را در محل آناتومی سینه باقی بگذارد تا در آزمایش‌های تصویربرداری بعدی راحت‌تر بتواند ناحیه موردنظر را شناسایی کند.

سپس نمونه تهیه شده برای تجزیه‌وتحلیل بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا کارشناسان بتوانند تعیین کنند که آیا سلول‌های موجود در نمونه، سرطانی‌اند یا خیر. بیوپسی سینه برای تعیین این موارد نیز تجزیه‌وتحلیل می‌شود:

  • نوع سلول‌هایی که در سرطان سینه درگیرند.
  • میزان (درجه) تهاجمی بودن سرطان
  • آیا سلول‌های سرطانی دارای گیرنده‌های هورمونی یا سایر گیرنده‌هایی هستند که ممکن است روی گزینه‌های درمانی شما تاثیر بگذارند.

بیشتر بخوانیم: پولیپ رحم چیست و چگونه درمان می شود

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی پستان (MRI)

این پروسه نیز یک روش تصویربرداری دیگر است که از آهنربا و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از داخل سینه و ساختارهای اطراف استفاده می‌کند. قبل از MRI ​​سینه، پزشک رنگی را تزریق می‌کند. رنگ تزریق شده یا ماده کنتراست، کیفیت تصویر را افزایش می‌دهد و به رادیولوژیست این امکان را می‌دهد که تشخیص دقیق‌تری داشته باشد.

برخلاف سایر انواع آزمایش‌های تصویربرداری، در MRI از اشعه برای ایجاد تصاویر استفاده نمی‌شود. MRI می‌تواند جزئیات بیشتری را به ماموگرافی اضافه کند و انجام آن تنها در شرایط خاص توصیه می‌شود.

برای تشخیص بهتر باید به دکتر زنان و زایمان یا دکتر فوق تخصص مامایی مراجعه نمایید. که سایت درمانکده این امکان را در اختیارتان قرار داده تا به راحتی بتوانید از طریق مشاوره آنلاین دکتر مامایی در وقتتان صرفه جویی کنید.

پستان در کجای بدن قرار دارد؟

در ساختار سینه، سینه‌ها در بالای عضله پکتورالیس که بالای قفسه سینه است قرار دارند. بافت سینه به‌صورت افقی از لبه استخوان جناغ سینه (استخوان صاف و محکمی در وسط قفسه سینه) تا خط میانی آگزیلاری (خط میانی زیر بغل) امتداد می‌یابد.

عملکرد سینه
آلت: عملکرد سینه توضیح: مهم‌ترین کاربرد و عملکرد پستان در زنان، شیردهی است

بیشتر بخوانیم: ۱۲ علل سوزش و خارش واژن همراه با راهکارهای درمانی

عملکرد سینه

سینه‌ها عملکردهای مهمی را بر عهده دارند همچون:

تغذیه نوزاد

همان‌طور که می‌دانید وظیفه اصلی سینه‌ها، تغذیه نوزاد است. شیری که از سینه‌ها تولید می‌شود به‌عنوان غذا برای نوزادان مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مایع از آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌ها، الکترولیت‌ها، آمینواسیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگونی تشکیل شده است که هیچ ماده مصنوعی دیگری نمی‌تواند به‌خوبی جایگزین آن شود. علاوه بر این، ترکیبات شیر مادر بسیار شگفت‌انگیزند تا جایی که این ترکیبات با سن کودک و مواد مغذی موردنیاز او در هر مرحله‌ای از رشد، سازگار هستند.

زمانی که نوزاد نوک سینه‌های مادر را می‌مکد، مغز مادر ماده‌ای به نام اکسی‌توسین را ترشح می‌کند. سطوح بالای اکسی‌توسین سبب انقباض سلول‌های اطراف آلوئول می‌شود. این امر منجر به انتقال شیر از طریق مجرای شیر به نوک سینه می‌شود.

زیبایی و عملکرد جنسی

ساختار سینه‌ ها به‌عنوان یک معیار زیبایی و یک جذابیت جنسی برای زنان در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر این، سینه‌ها بخشی از مناطق اروژن و تحریک‌پذیر در ساختار بدن زنان هستند، بنابراین تا حد زیادی نسبت به لمس یا سرما حساس‌اند؛ حتی ممکن است زنان از این طریق به ارگاسم برسند.

مراحل رشد سینه

رشد سایز سینه در بلوغ

زمانی که یک دختر به سنین نوجوانی نزدیک می‌شود، اولین علائم قابل‌مشاهده از رشد سینه‌ها آغاز می‌شوند. زمانی که تخمدان‌ها شروع به تولید و آزادکردن (ترشح) استروژن می‌کنند، چربی نیز شروع به جمع‌شدن در بافت همبند می‌کند. این باعث بزرگ‌شدن سینه‌ها می‌شود. سیستم مجرایی سینه‌ها نیز در این مرحله شروع به رشد می‌کند. اغلب این تغییرات هم‌زمان با رشد موهای ناحیه تناسلی و موهای زیر بغل رخ می‌دهند.

زمانی که تخمک‌گذاری و قاعدگی شروع می‌شود، با تشکیل غدد ترشحی در انتهای مجاری شیر، رشد سینه‌ها نیز شروع می‌شود. در این مرحله سینه‌ها و سیستم مجرایی به رشد و بلوغ خود ادامه می‌دهند و هم‌زمان غدد و لوبول‌های زیادی نیز رشد می‌کنند. سرعت رشد سینه‌ها برای هر زن جوانی متفاوت است.

بیشتر بخوانیم: انواع ترشحات واژن + رنگ ترشحات واژن

فرم سینه‌ها در بارداری

بسیاری از پزشکان بر این باورند که تا زمانی که فرد زایمان کند و شیر تولید کند، آناتومی سینه‌ های او به طور کامل رشد نمی‌کنند. تغییرات آناتومی سینه یکی از اولین علائم بارداری هستند. اکثر این تغییرات در نتیجه هورمون پروژسترون رخ می‌دهند. علاوه بر این، در این دوره آرئول‌ها نیز شروع به متورم شدن می‌کنند.

این وضعیت با ورم سریع خود سینه‌ها همراه است. بیشتر زنان باردار در قسمت کناره‌های سینه‌ها و نوک سینه احساس درد و سوزن‌سوزن شدن را تجربه می‌کنند. این به دلیل رشد سیستم مجرای شیر و شکل‌گیری تعداد زیادی لوبول است. در ماه پنجم یا ششم بارداری، سینه‌ها قادرند که به طور کامل شیر تولید کنند.

  • استروژن نیز باعث کشیدگی مجاری شیر می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا شاخه‌های فرعی بیشتری را برای حمل شیر تولید کنند.
  • پرولاکتین باعث تولید پروژسترون می‌شود و غده‌ها را برای تولید شیر آماده می‌کند.

بسیاری دیگر از هورمون‌ها نیز نقش مهمی در تولید شیر ایفا می‌کنند. این هورمون‌ها عبارت‌اند از: هورمون محرکه فولیکولی (FSH)، هورمون لوتئینه کننده (LH)، اکسی‌توسین و لاکتوژن جفتی انسانی (HPL).

علاوه بر این، تغییرات فیزیکی دیگری نیز در این دوره رخ می‌دهند. این تغییرات شامل آشکارتر شدن رگ‌های خونی سینه و بزرگ‌تر و تیره شدن آرئول هستند. تمام این تغییرات برای این رخ می‌دهند که مادر بتواند پس از زایمان برای شیردادن به نوزاد آماده باشد.

سینه‌ها در دوران یائسگی

معمولا زمانی که زنان به اواخر دهه ۴۰ و اوایل ۵۰ سالگی‌شان نزدیک می‌شوند، دوران پیش از یائسگی آغاز می‌شود. در این زمان، سطح استروژن و پروژسترون شروع به تغییر می‌کند. به‌طوری‌که در این مرحله سطح استروژن به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. این وضعیت منجر به بروز بسیاری از علائمی می‌شود که معمولا به یائسگی مرتبط هستند. بدون وجود استروژن، بافت همبند موجود در ساختار سینه دهیدراته می‌شود و دیگر خاصیت ارتجاعی سابق را ندارد. همچنین بافت سینه که در تولید شیر نقش دارد، کوچک می‌شود و شکل خود را از دست می‌دهد. این وضعیت سبب شل شدن سینه‌ها می‌شود.

زنانی که تحت هورمون‌درمانی هستند ممکن است تنها یک سری علائم مرتبط با سینه (همچون درد و ورم) را تجربه کنند که مشابه علائم پیش از قاعدگی هستند و علائمی نظیر شل شدن سینه‌ها را تجربه نکنند. اما اگر سینه‌های فرد قبل از یائسگی هم شل باشند، هورمون‌درمانی نمی‌تواند تغییری در فرم سینه‌ها ایجاد کند.

با کاهش بافت سینه در دوران یائسگی، تراکم سینه نیز کاهش پیدا می‌کند.

  • قبل از یائسگی، بافت سینه نسبت به چربی بیشتر است (تراکم سینه‌ها بالاتر است).
  • پس از یائسگی، معمولا چربی بیشتری نسبت به بافت آناتومی سینه وجود دارد (تراکم سینه‌ها پایین‌تر است).
حفاظت از سینه ها
سینه‌بند مناسب و اندازه، تاثیر بسزایی در حفظ زیبایی سینه‌ها دارد

بیشتر بخوانیم: آزمایشات غربالگری مهم برای زنان چیست؟

راهکارهای حفظ سلامت سینه

با رعایت برخی نکات و اقدامات ساده می‌توانید از سلامتی سینه‌هایتان محافظت کنید. برخی از این راهکارها شامل این مواردند:

از سینه‌بند برای پستان استفاده کنید

اگر از طریق یک سوتین مناسب، پشتیبانی کافی را برای سینه‌ها فراهم نکنید، بافت ظریف آناتومی سینه زودتر از آنچه انتظار دارید کشیده می‌شود و پایین می‌آید. تخمین زده می‌شود که حدود ۸۰ درصد از زنان از سوتینی با سایز اشتباه استفاده می‌کنند؛ بنابراین حداقل سالی یکبار سینه‌هایتان را به طور دقیق اندازه‌گیری کنید (اندازه سوتین می‌تواند به دلیل کاهش یا افزایش وزن تغییر کند).

به‌علاوه، مطمئن شوید که سوتین ورزشی‌تان اندازه مناسبی دارد. اگر سوتین‌های ورزشی قدیمی شوند و خاصیت کشسانی خود را از دست دهند، نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. به این معنا که نمی‌توانند هنگامی که حرکت می‌کنید از کشیده شدن ساختار سینه به سمت پایین جلوگیری کنند. به همین خاطر بهتر است هر شش ماه یکبار سوتین ورزشی‌تان را عوض کنید.

ویتامین D و E کافی مصرف کنید

تحقیقات زیادی تایید کرده‌اند که سطوح پایین ویتامین D ممکن است منجر به بروز سرطان سینه شود. ویتامین D نقش مهمی در کنترل رشد طبیعی سلول‌های سینه ایفا می‌کند. علاوه بر این ویتامین E نیز می‌تواند درد سینه‌ها را خصوصا در دوران قاعدگی کاهش دهد.

شب‌ها زودتر بخوابید

بیدار ماندن تا دیر وقت می‌تواند باعث شود که در طول شب به میزان بیشتری در معرض نور قرار بگیرید که این موضوع سطح ملاتونین را کاهش می‌دهد. این وضعیت می‌تواند مشکل‌ساز شود زیرا تحقیقات نشان داده‌اند که ملاتونین می‌تواند به تنظیم استروژن کمک کند. به همین خاطر توصیه می‌شود که زودتر به رختخواب بروید و حداقل هفت الی هشت ساعت بخوابید.

پوست سینه را نادیده نگیرید

گاهی تا حدی نگران آنچه در داخل آناتومی سینه‌ ها می‌گذرد هستیم که فراموش می‌کنیم از قسمت بیرونی سینه‌ها مراقبت کنیم. پوست ساختار سینه همچون پوست سایر قسمت‌های بدن می‌تواند خشک، حساس و دچار خارش شود.

همچنین ازآنجایی‌که پوست سینه‌ها نازک‌تر و ظریف‌تر از پوست سایر نواحی است، بیشتر در معرض چین‌وچروک قرار دارد. برای محافظت از پوست سینه‌ها، هر روز سینه‌ها را مرطوب کنید و زمانی که پوست سینه‌تان در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا مانع از تجزیه کلاژن و الاستین توسط اشعه‌های مضر نور خورشید شوید.

علاوه بر این، ماساژ سینه‌ها با اسفنج، دستکش یا تکه‌های یخ پیچیده شده در حوله نخی، گردش خون را تحریک می‌کند و پوست را تغذیه رسانی می‌کند، به‌علاوه به انعطاف‌پذیری و زیبایی پوست کمک می‌کند. می‌توانید برای ماساژ از روغن‌هایی همچون روغن بادام، نارگیل، زیتون یا شنبلیله نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانیم: 8 علامت و نشانه افتادگی رحم

از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آنتی‌اکسیدان استفاده کنید

مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به بهبود سلامت سینه‌ها کمک کند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها همچون سرطان جلوگیری کند. یکی از این مواد غذایی مفید، انگور است. انگور سرشار از ویتامین‌های C و K، کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر رزوراترول و بتاکاروتن است که تمام این موارد می‌توانند در پیشگیری از بیماری‌های مزمن موثر باشند.

از مصرف شکر تصفیه شده و مواد غذایی فرآوری شده بپرهیزید

شکر تصفیه شده، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و مواد غذایی فرآوری شده سبب تجمع مقدار زیادی اسید در بدن می‌شوند. سطوح بالای اسید در بدن منجر به التهاب می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. به همین خاطر باید مصرف این مواد غذایی را کاهش دهید زیرا حاوی مواد شیمیایی هستند. مواد شیمیایی در بدن مستقیما به اسید تجزیه می‌شوند و سبب ایجاد حالت اسیدی بالایی در بدن می‌شوند.

وزنتان را مدیریت کنید

اضافه‌وزن یکی از عوامل خطر برای بروز سرطان سینه پس از یائسگی است، اما اکنون شواهدی در دسترس است که نشان می‌دهند که در صورت کاهش وزن، این خطر کاهش پیدا می‌کند. در یک تجزیه‌وتحلیل اخیر، محققان داده‌های ۱۰ مطالعه که روی بیش از ۱۸۰,۰۰۰ زن ۵۰ساله تحقیق کرده بودند را بررسی کردند.

نتایج نشان دادند افرادی که وزنشان را کاهش دادند نسبت به افرادی که وزن آنها ثابت مانده بود به میزان کمتری در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار داشتند. این تاثیر در افرادی که اضافه‌وزن زیادی داشتند بیشتر بود (افرادی که وزن زیادی از دست دادند و کاهش وزن خود را حفظ کردند، کمترین خطر را در بین تمام شرکت‌کنندگان داشتند). البته نتایج نشان دادند که حتی یک کاهش ۲.۵ کیلویی در وزن نیز به کاهش خطر بروز سرطان کمک می‌کند.

ورزش‌های مفید برای سینه‌ها

برخی از ورزش‌ها به حفظ سلامت سینه‌ها کمک می‌کنند و از شل شدن آنها جلوگیری می‌کنند از جمله:

حرکت دانورآسانا (کمان)

برای انجام این حرکت:

  1. روی شکم دراز بکشید، پاها را به‌اندازه عرض لگن باز کنید و دست‌هایتان را در کنارتان قرار دهید.
  2. زانوهایتان را به سمت بالا خم کنید، به‌نحوی‌که پاشنه پا در امتداد باسن باشد.
  3. مچ هر دو پا را با دستانتان نگه دارید.
  4. نفس عمیق بکشید و قفسه سینه و پاها را از زمین بلند کنید.
  5. صورتتان را صاف نگه دارید، پاهایتان را تا جایی که می‌توانید بکشید. بدنتان باید همچون یک کمان سفت باشد.
  6. برای ۴-۵ ثانیه مکث کنید، سپس به موقعیت شروع بازگردید.

پرس سینه با دمبل

برای انجام این حرکت:

  1. به کمر روی یک نیمکت بدون شیب دراز بکشید و دمبل‌ها را در هر دو دستتان نگه دارید. پاهایتان باید روی زمین قرار بگیرند.
  2. آرنج را خم کنید تا وزنه هم‌راستای سینه قرار بگیرد. این موقعیت آغازین است.
  3. بدنتان باید صاف باشد. حالا به‌آرامی دمبل‌ها را به سمت سقف ببرید و از بدنتان دور کنید.
  4. سپس دوباره دمبل‌ها را به موقعیت اولیه بازگردانید. ۱۵ الی ۲۰ بار این تمرین را تکرار کنید.

بیشتر بخوانیم: آندومتریوز ؛ علائم، علل، و درمان

حرکت پشت بازو دیپ با پاهای صاف

برای انجام این حرکت:

  1. در موقعیتی قرار بگیرید که پشتتان به سمت راه‌پله باشد و بدنتان در وضعیتی صاف قرار داشته باشد. دستانتان را به‌اندازه عرض شانه‌ها از هم باز کنید و روی لبه پله سوم قرار دهید.
  2. شانه‌ها باید در وضعیت عمود بر مچ دست قرار داشته باشند و پاها باید در وضعیت کشیده قرار داشته باشند.
  3. آرنج‌هایتان را خم کنید و به سمت پایین بروید تا زمانی که دست‌هایتان در زاویه ۹۰ درجه قرار بگیرند.
  4. با کشیدن دست‌ها به نقطه شروع بازگردید و این حرکت را دوباره تکرار کنید.

تیم درمانکده با فراهم کردن دریافت نوبت آنلاین پزشکی و همچنین امکان مشاوره آنلاین پزشکان متخصص در تلاش است که شما عزیزان خدمات پزشکی مورد نیاز خود را به سادگی و در اسرع وقت دریافت کنید. در صورت نیاز به اطلاعاتی مانند شماره تماس و آدرس مطب، اولین نوبت خالی و نظر سایر بیماران در مورد مشاور مورد نظر، می‌توانید همراه ما باشید.

منابع: medicalnewstoday

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 23

هنوز امتیازی ثبت نشده

farzaneh
فرزانه پاشایی

فرزانه هستم، عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب درمانکده، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها