جوش صورت و تمام باورهای اشتباه دربارۀ آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

جوش صورت یک بیماری شایع پوستی است که اغلب افراد را در برخی مواقع درگیر می‌کند. باعث ایجاد لکه‌ها، پوست چرب و گاهی اوقات پوستی می‌شود که لمس آن داغ یا دردناک است. تا انتها با ما همراه باشید تا اطلاعات مناسبی در اختیارتان قرار دهیم و باورهای اشتباه شما را درباره جوش صورت از بین ببریم.

جوش صورت

جوش صورت جزء بیماری پوستی دسته بندی می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شوند. باعث ایجاد جوش‌های سر سفید، سر سیاه یا جوش می‌شود. جوش صورت بیشتر در بین نوجوانان دیده می‌شود، اگرچه افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه برای اطلاعات بیشتر به مجله درمانکده مراجعه کنید.

انواع جوش صورت

جوش‌های سرسیاهبرجستگی‌های کوچک سیاه یا زرد که روی پوست ایجاد می‌شوند. آنها پر از خاک نیستند، اما سیاه هستند زیرا پوشش داخلی فولیکول مو رنگ تولید می‌کند.
جوش‌های سرسفیدظاهری شبیه به جوش‌های سرسیاه دارند، اما ممکن است سفت‌تر باشند و هنگام فشرده شدن خالی نشوند.
پاپولبرجستگی‌های قرمز کوچکی که ممکن است حساس یا دردناک باشد.
پوسچولشبیه به پاپول، اما دارای نوک سفید در مرکز است که ناشی از تجمع چرک است.
ندولتوده‌های سخت بزرگ که در زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند و می‌توانند دردناک باشند.
کیستشدیدترین نوع لکه ناشی از آکنه؛ آنها توده‌های بزرگ پر از چرک هستند که شبیه به جای جوش هستند و بیشترین خطر ایجاد زخم دائمی را دارند.
6 نوع اصلی لکه‌های ناشی از جوش صورت وجود دارد

بیشتر بدانید: نکات مهم جوش دوران بلوغ

اینفوگرافیک 5 نوع جوش صورت
جوش صورت بسته به شدت بیماری شما متفاوت است و انواع مختلفی دارد

علائم جوش صورت

  • سرسفید (منافذ بسته بسته)
  • جوش‌های سر سیاه (منافذ باز بسته)
  • برآمدگی‌های کوچک قرمز و حساس (پاپول)
  • جوش (پوستول) که پاپول‌هایی با چرک در نوک آنها هستند
  • توده‌های بزرگ، جامد و دردناک زیر پوست (ندول ها)
  • توده‌های دردناک و پر از چرک زیر پوست (ضایعات کیستیک)

آکنه معمولا در صورت، پیشانی، سینه، قسمت بالایی پشت و شانه‌ها ظاهر می‌شود

تیم تحریریۀ درمانکده

علت‌های جوش صورت یا آکنه

  • ژنتیکی: آکنه در خانواده‌ها دیده می‌شود. اگر هم مادر و هم پدرتان جوش صورت داشتند، احتمالاً شما هم جوش صورت خواهید داشت.
  • تغییرات هورمونی: مانند تغییراتی که در طول چرخه قاعدگی یا بارداری رخ می‌دهد، همچنین می‌تواند منجر به بروز جوش صورت در زنان شود.

– هیچ مدرکی مبنی بر اینکه رژیم غذایی، بهداشت ضعیف یا فعالیت جنسی در بروز جوش صورت نقش داشته باشد وجود ندارد.

آکنه یا جوش صورت در نوجوانان

آکنه در نوجوانان و جوانان بسیار شایع است. حدود 95 درصد از افراد 11 تا 30 ساله تا حدی تحت تأثیر جوش صورت هستند. آکنه در سنین 14 تا 17 سالگی در دختران و در سنین 16 تا 19 سالگی در پسران شایع است. آکنه اغلب زمانی از بین می‌رود که یک فرد در اواسط 20 سالگی است. در برخی موارد، جوش صورت می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. حدود 3 درصد از بزرگسالان دارای جوش صورت بالای 35 سال هستند. برای اطلاع بیشتر و راه های درمان با دکتر پوست آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: پاکسازی پوست چه فوایدی دارد؟

عوامل زمینه ساز بروز جوش صورت

  • تغییرات هورمونی؛ آندروژن‌ها هورمون‌هایی هستند که در پسران و دختران در دوران بلوغ افزایش می‌یابند و باعث بزرگ شدن غدد چربی و سبوم بیشتر می‌شوند. تغییرات هورمونی در دوران میانسالی، به‌ویژه در زنان، می‌تواند منجر به جوش‌ها شود.
  • داروهای خاص؛ به عنوان مثال می‌توان به داروهای حاوی کورتیکواستروئیدها، تستوسترون یا لیتیوم اشاره کرد.
  • رژیم غذایی؛ مطالعات نشان می‌دهد که مصرف برخی مواد غذایی – از جمله غذاهای غنی از کربوهیدرات، مانند نان، نان شیرینی و چیپس؛ ممکن است جوش صورت را بدتر کند. برای بررسی اینکه آیا افراد مبتلا به جوش صورت از پیروی از محدودیت‌های غذایی خاص سود می‌برند، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.
  • استرس و فشار؛ استرس باعث جوش صورت نمی شود، اما اگر قبلاً جوش صورت دارید، استرس ممکن است آن را بدتر کند.

بیشتر بدانید: بهترین روتین پوستی در سفر به چه صورت است؟

اینفوگرافیک 4 عامل زمینه ساز بروز جوش صورت
برخی اتفاقات ممکن است باعث تحریک یا بدتر شدن جوش صورت شوند

عوارض

افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر از افرادی که پوست روشن‌تری دارند این عوارض جوش صورت را تجربه می‌کنند:

  1. جای زخم؛ پوست حفره دار (اسکار آکنه) و زخم‌های ضخیم (کلوئید) می‌توانند پس از بهبود جوش صورت به مدت طولانی باقی بمانند.
  2. تغییرات پوستی؛ پس از رفع آکنه، ممکن است پوست آسیب دیده باشد

در صورت لزوم به دکتر پوست مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: لکه قهوه ای روی پوست نشانه چیست؟

مراقبت‌های پوستی خانگی

این تکنیک‌های خودیاری ممکن است مفید باشد:

  1. مناطق آسیب دیده پوست را بیش از دو بار در روز نشویید. شستشوی مکرر می‌تواند پوست را تحریک کرده و علائم را بدتر کند.
  2. ناحیه آسیب دیده را با یک صابون ملایم یا پاک کننده و آب ولرم بشویید. آب بسیار گرم یا سرد می‌تواند جوش صورت را بدتر کند.
  3. سعی نکنید جوش‌های سر سیاه را “پاک کنید” یا لکه‌ها را فشار دهید. این می‌تواند آنها را بدتر کند و باعث ایجاد اسکار دائمی شود.
  4. از استفاده بیش از حد از لوازم آرایش و آرایش خودداری کنید.
  5. از لوازم آرایش، مراقبت از پوست و محصولات مراقبت از آفتاب که بر پایه روغن هستند (که گاهی اوقات برچسب “کومدوژنیک” می‌زنند) خودداری کنید. از محصولات غیر کومدون زا مبتنی بر آب استفاده کنید، زیرا کمتر احتمال دارد منافذ پوست شما را مسدود کنند.
  6. قبل از رفتن به رختخواب آرایش را کاملا پاک کنید.
  7. اگر پوست خشک مشکل ساز است، از نرم کننده‌های مبتنی بر آب بدون عطر استفاده کنید.
  8. ورزش منظم نمی تواند جوش صورت شما را بهبود بخشد، اما می‌تواند خلق و خوی شما را تقویت کند و عزت نفس شما را بهبود بخشد. پس از اتمام ورزش هر چه زودتر دوش بگیرید زیرا عرق می‌تواند جوش صورت شما را تحریک کند.
  9. موهایتان را به طور مرتب بشویید و سعی کنید از ریزش موهایتان روی صورتتان جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید:از بین بردن جای جوش با دستگاه

باورهای اشتباه درباره جوش صورت

این عوامل تاثیر کمی بر جوش صورت دارند:

  • شکلات و غذاهای چرب؛ خوردن شکلات یا غذای چرب هیچ تاثیری بر جوش صورت ندارد.
  • بهداشت؛ جوش صورت توسط پوست کثیف ایجاد نمی شود. در واقع، شستن بیش از حد پوست یا تمیز کردن آن با صابون‌های خشن یا مواد شیمیایی، پوست را تحریک می‌کند و می‌تواند جوش صورت را بدتر کند.
  • لوازم آرایشی؛ لوازم آرایشی لزوماً جوش صورت را بدتر نمی کنند، به خصوص اگر از آرایش بدون روغن استفاده می‌کنید که منافذ را مسدود نمی کند (غیر کومدوژنیک) و آرایش را به طور مرتب پاک می‌کند. لوازم آرایشی بدون مواد آرایشی با اثربخشی داروهای جوش صورت تداخلی ندارند.

بیشتر بخوانید:درمان‌های خانگی جوش روی باسن

درمان جوش صورت

اگرچه جوش صورت قابل درمان نیست، اما با درمان قابل کنترل است. اگر دچار جوش صورت خفیف شدید، ایده خوبی است که برای مشاوره با یک داروساز صحبت کنید. چندین کرم، لوسیون و ژل برای درمان لک‌ها از داروخانه‌ها در دسترس است. محصولات حاوی غلظت کم بنزوئیل پراکسید ممکن است توصیه شوند، اما مراقب باشید زیرا این کار می‌تواند لباس‌ها را سفید کند. اگر جوش صورت شما شدید است یا روی سینه و پشت شما ظاهر می‌شود، ممکن است نیاز باشد با آنتی‌بیوتیک‌ها یا کرم‌های قوی‌تر که فقط با نسخه در دسترس هستند، درمان شود. سعی کنید در برابر وسوسه برداشتن یا فشار دادن لکه‌ها مقاومت کنید، زیرا این کار می‌تواند منجر به زخم دائمی شود. درمان‌ها ممکن است تا 3 ماه طول بکشد تا نتیجه دهند، بنابراین یک شبه منتظر نتیجه نباشید. هنگامی که آنها شروع به کار می‌کنند، نتایج معمولاً خوب هستند.

هشدار سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هشدار می‌دهد که برخی از لوسیون‌های رایج جوش صورت بدون نسخه، پاک کننده‌ها و سایر محصولات پوستی می‌توانند واکنش جدی ایجاد کنند. این نوع واکنش بسیار نادر است، بنابراین آن را با قرمزی، سوزش یا خارشی که در مناطقی که داروها یا محصولات مصرف کرده‌اید رخ می‌دهد، اشتباه نگیرید.

بیشتر بدانید: میکرونیدلینگ چیست؟

خاتمه

اگر درمان‌های خودمراقبتی جوش صورت شما را از بین نمی برد، به پزشک مراقبت‌های اولیه خود مراجعه کنید. او می‌تواند داروهای قوی تری تجویز کند. اگر جوش صورت ادامه یابد یا شدید باشد، ممکن است بخواهید از یک پزشک متخصص پوست (متخصص پوست یا متخصص پوست کودکان) به دنبال درمان پزشکی باشید. برای بسیاری از زنان، جوش صورت ممکن است برای چندین دهه باقی بماند و یک هفته قبل از قاعدگی عود می‌کند. این نوع جوش صورت بدون درمان در زنانی که از داروهای ضد بارداری استفاده می‌کنند از بین می‌رود. در افراد مسن، شروع ناگهانی جوش صورت شدید ممکن است نشانه بیماری زمینه ای باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. درمانکده دوستدار سلامتی شما.

چرا جوش صورت دارم؟

آکنه معمولاً با تغییرات سطح هورمون در دوران بلوغ مرتبط است، اما می‌تواند در هر سنی شروع شود. برخی هورمون‌ها باعث می‌شوند که غدد چربی‌ساز در کنار فولیکول‌های مو در پوست مقدار بیشتری چربی (سبوم غیر طبیعی) تولید کنند. این سبوم غیر طبیعی فعالیت یک باکتری پوست معمولاً بی ضرر به نام P. acnes را تغییر می‌دهد که تهاجمی تر می‌شود و باعث التهاب و چرک می‌شود. این هورمون‌ها همچنین پوشش داخلی فولیکول مو را ضخیم می‌کنند و باعث انسداد منافذ می‌شوند. تمیز کردن پوست کمکی به رفع این انسداد نمی کند.

شستشوی مداول صورت خطرناک است؟

بله کسانی که جوش صورت دارند بهتر است که تعداد دفعات شستشوی صورت‌شان کم باشد.

تغییرات هورمونی می تواند باعث جوش صورت شود؟

بله از عوامل مهم زمینه ساز بروز جوش صورت تغییرات هورمونی است.

منابع: mayoclinic | nhs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها