گشادی قلب

گشادی قلب؛ آشنایی کامل با این بیماری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گشادی یا بزرگ شدن قلب اصطلاحاً به شرایطی گفته می‌شود که عضله قلب به سایزی بزرگ‌تر از حالت طبیعی خود رسیده است و در چنین وضعیتی متخصصین از این شرایط تحت عنوان کاردیومیوپاتی نیز یاد می‌کنند، بنا به مطالعات انجام شده بسیاری از متخصصین قلب و عروق این اتفاق را عارضه قلبی جدی نمی‌دانند اما آن را به عنوان یک علامت هشدار دهنده برخی بیماری‌های خطرناک قلبی می‌شناسند. پس باید آن را جدی گرفت و نسبت به شناخت و درمان آن اقدامات ویژه‌ایی کرد تا در نهایت منجر به بروز عوارض دیگری نشود. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده به توضیحات بیشتری در خصوص بزرگ شدن قلب می‌پردازیم.

بزرگ شدن قلب چیست؟

گشادی قلب یا کاردیومیوپاتی متسع یا DCM زمانی است که حفره‌های قلب بزرگ شده و توانایی انقباض خود را از دست می‌دهند. اغلب در بطن چپن آغاز می‌شود. با بدتر شدن بیماری، ممکن است به بطن راست و دهلیزها (حفره های بالایی) گسترش یابد. با گشاد شدن حفره قلب، ضعیف می‌شود و به خوبی منقبض نمی‌شود. در نهایت، قلب نمی‌تواند به اندازه معمول خون را به جلو پمپاژ کند. این باعث می‌شود که مایع در ریه‌ها جمع شود و در بدن جمع شود. این نارسایی قلبی نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نقص سپتوم دهلیزی چیست؟ علت، علائم و روش های درمان آن

تصویری از گشادی قلب
گشادی قلب یعنی عضله قلب از حالت طبیعی بزرگ تر شده است.

علائم گشاد شدن قلب

برخی از افراد مبتلا به بزرگی قلب ممکن است هرگز متوجه نشوند که این قلب را دارند مگر این‌که در طول معاینه فیزیکی مشخص شود.

  • تنگی نفس
  • تورم، به ویژه در پاها
  • ضربان نامنظم قلب (آریتمی) یا تپش قلب
  • غش کردن
  • درد قفسه سینه
  • ناراحتی در سایر نواحی بالای بدن مانند معده، گردن، فک، پشت یا یک یا هر دو بازو
  • خستگی
  • افزایش وزن

اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، سریعاً به پزشک مراجعه کرده چرا که می‌تواند آزمایش‌های متعددی را برای تعیین بزرگ شدن قلب شما تجویز کند، از جمله عکس‌برداری با اشعه ایکس قفسه سینه، الکترو یا اکوکاردیوگرام، تست استرس، یا سی تی اسکن. این آزمایش‌ها ارزیابی می‌کنند که قلب شما چقدر خون را پمپاژ می‌کند، آسیب‌های وارد شده به قلب شما را شناسایی می‌کند و مشخص می‌شود که آیا هر یک از شریان‌ها مسدود شده یا حفره‌ها بزرگ شده‌اند.

بیشتر بخوانید: آنژیوگرافی قلب روشی بدون عوارض برای درمان

علت بزرگ شدن قلب

ماهیچه‌های قلب می‌توانند ضخیم‌تر شوند یا یک حفره ممکن است در پاسخ به شرایط خاصی که به عضله قلب آسیب می‌رساند یا باعث می‌شود قلب سخت‌تر از آن‌چه باید پمپاژ کند، گشاد شود، قلب را بزرگ کند. این شرایط ممکن است موقتی یا مزمن باشند، از نقایص مادرزادی گرفته تا آسیب ناشی از حمله قلبی.

بزرگ شدن قلب نیز می‌تواند ناشی از شرایط زیر باشد:

  • فشار خون بالا
  • بیماری عروق کرونر (انسداد عروق در قلب)
  • بیماری دریچه قلب
  • کم‌خونی (کاهش گلبول‌های قرمز خون)
  • اختلالات تیروئید
  • هموکروماتوز (آهن بیش از حد)
  • افیوژن پریکارد (مایع اطراف قلب)

گاهی اوقات علت بزرگ شدن قلب نامشخص است. این به عنوان کاردیومیوپاتی اتساع ایدیوپاتیک به کار می‌برند.

بیشتر بخوانید: برنامه غذایی بیماران قلبی

علل بزرگ شدن قلب

عوامل خطر بالا برای بزرگ شدن قلب

  • سبک زندگی نامناسب و کم تحرک
  • فشار خون بالا
  • مصرف مکرر و سنگین الکل و مواد مخدر
  • سابقه خانوادگی یا شخصی حملات قلبی یا بزرگ شدن قلب
  • اضافه وزن بیش از حد
  • سابقه اختلالات متابولیک

بیشتر بخوانید: داروی دیگوکسین در چه مواقعی مصرف می‌شود؟

نحوه تشخیص گشادی قلب

بهترین ابزار برای تشخیص بزرگی قلب، اکوکاردیوگرام است که سونوگرافی قلب است. این تست بدون خطر اندازه، عملکرد و ضخامت قلب شما را ارزیابی می‌کند. به طور مشابه، اشعه ایکس قفسه سینه نیز می‌تواند بزرگ شدن قلب را نشان دهد. پزشک شما هم‌چنین می‌تواند خطر شما را از طریق معاینه فیزیکی ارزیابی کند. به طور معمول، قلب‌های بزرگ شده از طریق تست‌های گوشی پزشکی قابل تشخیص هستند. در برخی موارد، آزمایش خون برای آزمایش بیماری‌های تیروئید یا عفونت‌های ویروسی مفید است.

بیشتر بخوانید: سوفل قلبی؛ آیا صدای اضافی قلبی خطرناک است؟

درمان گشادی قلب

بزرگ شدن قلب با درمان بیماری ایجاد کننده آن درمان می‌شود. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل داروها، روش‌های پزشکی، تغییر در شیوه زندگی یا ترکیبی از هر سه باشد. پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش فشار خون، بهبود عملکرد قلب، تنظیم ضربان قلب یا کاهش خطر لخته شدن خون تجویز کند. اگر دارو به تنهایی کافی نیست، ممکن است به یک روش پزشکی یا جراحی مانند جراحی دریچه قلب برای ترمیم یا تعویض دریچه آسیب دیده یا جراحی بای پس عروق کرونر نیاز داشته باشید. هم‌چنین ممکن است از یک دستگاه پزشکی مانند: دستگاه کمکی بطن چپ (LVAD)، یک پمپ مکانیکی قابل کاشت که به پمپاژ قلب شما کمک می‌کند، بهره‌مند شوید. یا یک ضربان‌ساز یا دستگاه دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت (ICD) که ضربان قلب شما را کنترل و تنظیم می‌کند. در موارد شدید ممکن است نیاز به پیوند کامل قلب باشد.

بیشتر بخوانید: غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟

عوارض بزرگ شدن قلب 

عوارض بزرگ شدن قلب به بیماری زمینه‌ای که باعث ایجاد مشکل شده و بخشی از قلب که تحت تأثیر قرار گرفته یا بزرگ شده است بستگی دارد. قلب می‌تواند تا یک نقطه خاص به عملکرد طبیعی خود ادامه دهد، اما با ادامه پیشرفت وضعیتی که باعث گشاد شدن و بزرگ شدن قلب می‌شود، عملکرد قلب شروع به کاهش می‌کند.

عوارض بالقوه ناشی از بزرگ شدن قلب عبارت‌اند از:

  • لخته شدن خون

بزرگ شدن قلب می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون در دیواره داخلی قلب قرار دهد. لخته‌هایی که شل می‌شوند و وارد جریان خون می‌شوند می‌توانند جریان خون را به ارگان‌هایی مانند قلب مسدود کنند و منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شوند یا به ریه‌ها بروند و باعث آمبولی ریه شوند.

بیشتر بخوانید: فشار خون طبیعی چیست؟

نمایی از لخته شدن خون در رگ ها
لختگی خون آسیب جدی به سلامت بدن می زند.

بیشتر بخوانید : احیای قلبی ریوی- آموزش گام به گام CPR

  • سوفل قلب

 قلب بزرگ شده دو دریچه از چهار دریچه قلب دریچه های سه لتی و میترال، را باز می‌کند و از بسته شدن صحیح آن‌ها جلوگیری می‌کند. صدایی که در اثر برگشت خون ایجاد می‌شود، سوفل قلبی نامیده می‌شود و باید به دقت کنترل شود.

  • نارسایی قلبی

ناتوانی قلب در پمپاژ کارآمد می‌تواند منجر به نارسایی احتقانی قلب شود، وضعیتی که در آن عضلات قلب به کشش و ضعیف شدن ادامه می‌دهند تا زمانی که قلب دیگر نتواند به تنهایی کار کند.

  • ایست قلبی و مرگ ناگهانی

 بزرگ شدن قلب می‌تواند ریتم طبیعی ضربان قلب شما را مختل کند. ضربان قلب غیر طبیعی، مانند ضربان‌های خیلی سریع یا خیلی آهسته، می‌تواند منجر به ایست قلبی یا مرگ شود.

بیشتر بخوانید: درمان کلسترول بالا با تغذیه مناسب

پیشگیری از گشادی قلب

بزرگ شدن قلب معمولاً نتیجه یک بیماری دیگر است. در برخی موارد، می‌توان با کاهش خطر ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای که بر قلب شما تاثیر می‌گذارد، مانند فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول بالا، از بزرگ شدن قلب جلوگیری کرد. خوردن یک رژیم غذایی سالم، حفظ وزن و سبک زندگی سالم، توقف مصرف دخانیات و محدود کردن مصرف الکل همه راه‌هایی برای جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری قلبی و متعاقباً بزرگ شدن قلب هستند. اگر از قبل یک بیماری مانند: دیابت یا فشار خون بالا دارید، مدیریت صحیح آن و بهبود انتخاب‌های سبک زندگی می‌تواند به عملکرد منظم قلب شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: انواع بیماری‌ ارثی و اختلال ژنتیکی + روش های پیشگیری و درمان

معرفی داروهای جلوگیری از بزرگ شدن قلب

انواع داروهایی که معمولاً تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

  • وازودیلاتورها رگ‌های خونی را گسترش می‌دهند، جریان خون را تسهیل می‌کنند و فشار خون را کاهش می‌دهند.
  • دیورتیک‌ها احتباس مایعات را اصلاح می‌کنند.
  • مهارکننده‌های آلدوسترون به احتباس مایعات کمک می‌کنند و شانس زندگی طولانی‌تر را افزایش می‌دهند.
  • مهارکننده‌های ACE یا داروهای ARB عملکرد قلب و امید به زندگی را بهبود می‌بخشند.
  • گلیکوزیدهای دیجیتال انقباضات قلب را تقویت می‌کنند.
  • داروهای ضد انعقاد یا ضد پلاکت مانند آسپرین به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کنند.
  • بتا بلوکرها عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد و شانس زندگی طولانی‌تر را بهبود می‌بخشد.
  • آرام بخش‌ها اضطراب را کاهش می‌دهند.

لازم به ذکر است که برای مصرف چنین دارو‌هایی نیاز به تجویز دکتر قلب و عروق است که شما می‌توانید در این خصوص از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر قلب و عروق راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بخوانید: حمله قلبی یا سکته قلبی؛ از علائم تا راه‌های درمان

تصویری از داروهای قلبی
داروها متعددی تاثیر بسیاری در جهت عدم بروز گشادی قلب می شوند.

بیشتر بخوانید: LDL در آزمایش خون چیست؟

نتیجه‌گیری

در این مقاله هر آن‌چه که در خصوص گشادی قلب باید می‌‌دانستید به طور خلاصه و جامع آورده شد. بهتر است با مطالعه و شناخت بیشتر از بهترین متخصص قلب و عروق در این زمینه کمک بگیرید تا جلوی بروز هرگونه عوارض بیشتر آن را بگیرید.

سایت درمانکده با فراهم آوردن فضایی برای رزرو نوبت آنلاین پزشکی در اتلاف وقت مراجعین صرفه جویی کرده و با در اختیار گذاشتن امکان مشاوره آنلاین با بهترین و مجرب‌ترین پزشکان راحتی مراجعین را دو چندان کرده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 49

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

8 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها