اسهال دوران پریودی

علت اسهال در پریودی چیست؟ آیا نشانه خطر برای دختران است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا شما هم جزء آن دسته از دخترانی هستید که در دوران بارداری دچار اسهال یا بیرون روی می شوید؟ اگر پاسخ‌تان بلی است است تا انتها با ما همراه باشید. زیرا که در بخش‌های مختلفی که در این مقاله از مجله درمانکده تدارک دیده‌ایم به عمده سوالاتی که مطرح است پاسخ خواهیم گفت. از علت اسهال در پریودی گرفته تا درمان آن مباحثی را طرح خواهیم کرد و پاسخ‌هایی مبسوط به آن‌ها خواهیم داد.

اسهال دوران پریودی

این کاملاً خوشایند نیست، اما طبیعی است که قبل و در طول قاعدگی خود اسهال داشته باشید. همان تغییرات هورمونی که باعث انقباض رحم و ریختن پوشش داخلی آن می‌شود، می‌تواند بر دستگاه گوارش (GI) شما نیز تأثیر بگذارد. در حالی که معمولاً جای نگرانی نیست، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای پیشگیری یا کاهش اسهال مربوط به دوره قاعدگی خود انجام دهید.

بیشتر بدانیم: انواع سردرد عادت ماهانه و روش درمان آن

اسهال در پریودی
داشتن اسهال در قبل و هنگام دوره قاعدگی طبیعی است.

 چرا این اتفاق می‌افتد؟ علت اسهال دوران پریودی چیست؟

متخصصان دقیقاً نمی‌دانند که چرا برخی افراد در طول دوره قاعدگی خود دچار اسهال می‌شوند و برخی دیگر نه. بسیاری معتقدند که این امر ارتباط نزدیکی با افزایش هورمون‌هایی به نام پروستاگلاندین دارد که قبل از پریود شما ترشح می‌شوند. پروستاگلاندین‌ها باعث انقباضاتی می‌شوند که به رحم شما کمک می‌کند پوشش داخلی خود را از بین ببرد. گاهی اوقات، آنها همچنین باعث انقباضات در روده شما می‌شوند که می‌تواند باعث طیف وسیعی از علائم گوارشی از جمله اسهال شود.

آنها همچنین سرعت جذب غذا در روده را کاهش می‌دهند که باعث می‌شود غذا سریع‌تر از روده بزرگ عبور کند. پروستاگلاندین ها همچنین می‌توانند ترشح الکترولیت ها را افزایش دهند که می‌تواند منجر به اسهال شود. این یک مسئله نسبتاً رایج نیز است. مطالعه‌ای در سال 2014 با مشارکت 156 زن نشان داد که درد شکمی و اسهال شایع‌ترین علائم گوارشی مرتبط با پریود هستند. از میان زنان مورد بررسی، 24 درصد اسهال را قبل از شروع قاعدگی گزارش کردند و 28 درصد علائم اسهال را در طول دوره قاعدگی خود تجربه کردند. افرادی که احساس افسردگی یا اضطراب داشتند، حتی میزان بیشتری از علائم GI را گزارش کردند.

بیشتر بدانیم: لاپاراسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟ + راهنمایی کامل

 آیا راهی برای درمان اسهال دوران پریودی وجود دارد؟

استفاده از مایعات فراوان و پرهیز از موارد غذایی مسهل

شما می‌توانید اسهال مربوط به پریود را به همان روشی که هر اسهال دیگری را درمان می‌کنید، درمان کنید. ابتدا مطمئن شوید که مایعات زیادی می‌نوشید تا با از دست دادن مایعات ناشی از اسهال مقابله کنید. به عنوان یک قاعده کلی، زمانی که ادرار شما زرد کم رنگ است، مایعات کافی مصرف کرده‌اید. علاوه بر این، ایده خوبی است که از غذاهایی که اسهال را بدتر می‌کنند، اجتناب کنید، از جمله، شیرین کننده‌های مصنوعی، کافئین، محصولات لبنی، غذاهای ادویه‌دار ،غذاهای بسیار شیرین.

بیشتر بدانید: علائم دل پیچه و اسهال چیست؟

بیشتر بدانیم: هورمون پرولاکتین چیست؟ + راهنمایی کامل

دارو درمانی

در موارد نادر، ممکن است متوجه شوید که نیاز به مصرف داروهای ضد اسهال بدون نسخه (OTC) مانند لوپرامید (Imodium) دارید. همچنین می‌توانید از مسکن های OTC مانند ایبوپروفن (Advil) برای کمک به گرفتگی عضلات استفاده کنید. همچنین کنترل بارداری و مصرف قرص‌های ضد بارداری ممکن است به تنظیم چرخه شما و کاهش اسهال کمک کند. حتی برخی از قرص‌های هفته دارونما خود را حذف می‌کنند تا پریود نشوند. این معمولاً منجر به تعداد کمتری از اسهال می‌شود.

البته لازم به ذکر است که پیش از استفاده از هر دارویی بهتر است در این زمینه با متخصص زنان یا دکتر متخصص گوارش مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : کاپ قائدگی و آسودگی در دوران پریود

راه‌های درمان اسهال دوران پریودی
با استفاده از روش های بالا می توانید وضعیت گوارش خود را در دوره پریودی بهبود ببخشید.

بیشتر بدانیم: علت اسهال چیست؟ چگونه آن را درمان کنیم؟

کاهش استرس

علاوه بر نکات بالا، مهم است که اقداماتی برای کاهش استرس انجام دهید. استرس و اضطراب بیش از حد می‌تواند علائم قاعدگی، از جمله گرفتگی عضلات و اسهال را بدتر کند.

این هم تعدادی راهکار تا شما شروع کنید:

 مدیتیشن کنید.

10 دقیقه در روز را برای مدیتیشن اختصاص دهید. این می‌تواند به شما کمک کند ذهن خود را در روز یا شب متمرکز کنید. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، از یک برنامه مدیتیشن استفاده کنید.

 برق را بکشید

زمانی را در شب تعیین کنید که برق را از برق بکشید و به ایمیل‌های خود پاسخ ندهید یا تلویزیون تماشا نکنید. این می‌تواند به شما کمک کند ذهن خود را آرام کنید و استرس را کاهش دهید.

بیشتر بدانیم: قاعدگی نامنظم؛ علل، علائم، تشخیص و درمان پریود نامنظم

 حرکت کنید

ورزش به کاهش استرس کمک می‌کند، حتی اگر فقط 15 دقیقه پیاده روی در خارج از خانه باشد. اگر متوجه شدید که در کنترل استرس خود مشکل دارید، با یک درمانگر یا سایر متخصصان سلامت روان تماس بگیرید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا از طریق منابع استرس خود کار کنید و ابزارهای مقابله‌ای جدید ایجاد کنید.

 آیا راهی برای جلوگیری از اسهال پریودی وجود دارد؟

  1. اگر اغلب اسهال مربوط به دوره قاعدگی خود را دارید، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش شانس خود انجام دهید.چند روز قبل از قاعدگی، شروع به خوردن فیبر بیشتری کنید. فیبر به مدفوع شما حجم می‌دهد و آن را جامدتر می‌کند. مثال‌ها شامل نان‌های سبوس‌دار و میوه‌ها و سبزیجات با پوست روی آن‌ها است، زیرا قسمت زیادی از فیبر در آنجاست.
  2. علاوه بر این، برخی از غذاهای پروبیوتیک مانند میسو، کلم ترش یا ماست را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اینها ممکن است میزان باکتری‌های سالم را در روده افزایش دهند که ممکن است به کاهش علائم اسهال کمک کند.
  3. در نهایت، مصرف ایبوپروفن را یک یا دو روز قبل از پریود در نظر بگیرید. این می‌تواند به کاهش اثرات پروستاگلاندین ها بر بدن شما کمک کند.

برای راهنمایی بیشتر می‌توانید از طریق امکان رزرو نوبت‌دهی آنلاین پزشکی با دکتر متخصص ارتباط برقرار کنید یا از طریق مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان زنان و مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان گوارش از آن‌ها راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بدانیم: شقاق مقعدی و روش‌های پیشگیری و درمان آن

 آیا سایر مشکلات گوارشی می‌تواند مربوط به پریود من باشد؟

افراد می‌توانند طیف وسیعی از مشکلات گوارشی دیگر را قبل و در طول دوره خود نیز تجربه کنند. این شامل: گاز و نفخ یبوست حرکات روده مکرر علائم شما ممکن است ماه به ماه تغییر کند. برای چند دوره، ممکن است اسهال داشته باشید، اما در چند دوره بعدی احساس یبوست کنید. این تغییرات احتمالاً همه مربوط به یک مقصر هستند: پروستاگلاندین‌ها. اما تغییر در رژیم غذایی شما به دلیل هوس نیز می‌تواند نقش داشته باشد. در مورد اینکه چگونه پریود شما می‌تواند عادات روده شما را خراب کند بیشتر بیاموزید.

مشکلات گوارشی پریود
افراد می‌توانند طیف وسیعی از مشکلات گوارشی دیگر مثل گاز و نفخ یبوست و حرکات مکرر روده را قبل و در طول دوره خود نیز تجربه کنند.

بیشتر بدانیم: تشخيص سالم بودن بكارت توسط خود فرد با عکس

 آیا هنگام اسهال دوران پریودی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اسهال گاه به گاه درست قبل یا در طول قاعدگی کاملا طبیعی است. اگر شروع شود اگر مانع فعالیت های روزمره خود شوید، ممکن است چیز دیگری در جریان باشد. در صورتی که موارد زیر را دارید با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید:

  • اسهال یا سایر علائم گوارشی که بیش از دو روز طول بکشد
  • درد یا گرفتگی در معده یا لگن که کنترل آن با داروهای OTC دشوار است
  • مدفوع با مخاط قابل مشاهده

اینها می‌تواند علائم یک بیماری زمینه‌ای GI باشد که در طول قاعدگی شما بدتر می‌شود. متخصصین می‌توانند به شما کمک کنند تا علت را پیدا کنید و گزینه های درمانی را در اختیار شما قرار دهند.

بیشتر بدانیم: تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) + راهنمایی کامل

خاتمه

در این مقاله علت، علائم و نیز درمان اسهال دوران پریودی را در بخش‌های مجزایی آورده‌ایم. توصیه می‌شود که به مطالب مطرح شده در این مقاله اکتفا نکنید و در اسرع وقت به متخصصین مربوطه در این زمینه مراجعه کنید. زیرا که هر فردی شرایط مخصوص به خود را دارد و احتمال دارد که با مشکلاتی فردی و منحصر به فرد روبرو باشد. در نتیجه روند تشخیص به موقع انجام خواهد شد و شانس روند درمان بالاتر می‌رود. در نهایت از بروز خطرات احتمالی پیشگیری به عمل خواهد آمد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای‌ها 19

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها