عضلات چهارسر ران

عضلات چهارسر ران را بیشتر بشناسید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عضلات چهارسر ران به آن دسته از عضلات جلویی ناحیه ران اطلاق داده می‌شود که از جمله بزرگ‌ترین و قوی‌ترین عضلات بدن است که به انسان این امکان را فراهم می‌کند که به خوبی بایستد، راه برود، بدود و سایر کارکردهای حرکتی را انجام دهد. این اصطلاح عضلات 4 سر ران به این معنی است که در این ناحیه عضلات به 4 قسمت مجزا تقسیم شده‌اند همگی هم با یکدیگر در جهت ایجاد عملکرد‌های حرکتی بدن کار می‌کنند.

در این مقاله به آناتومی و عملکرد عضلات چهار سر ران و هم‌چنین برخی از آسیب‌های رایج و تمرینات تقویتی را بررسی خواهیم کرد که در شناخت این قسمت از بدن به شما بسیار کمک خواهد کرد.

عضلات چهارسر ران کدام‌اند؟

عضله چهارسر ران (چهارسر ران، بازکننده چهارسر ران، گواد یا چهارسر) شامل چهار عضله غالب در جلوی ران است. این ماهیچه بزرگ گشاد کننده زانو است که توده گوشتی بزرگی را تشکیل می‌دهد که جلو و کناره‌های استخوان ران را می‌پوشاند. این به بخش‌های جداگانه تقسیم می‌شود که نام‌های متمایز دریافت کرده‌اند.

رکتوس فموریس وسط ران را اشغال می‌کند و بیشتر سه ماهیچه چهارسر دیگر را می‌پوشاند. از ایلیوم سرچشمه می‌گیرد.

سه مورد دیگر در اعماق رکتوس فموریس قرار دارند و از بدنه استخوان ران سرچشمه می‌گیرند که از تروکانترها تا کندیل‌ها را می‌پوشانند:

  • Vastus lateralis در سمت جانبی استخوان ران قرار دارد.
  • Vastus medialis در سمت داخلی استخوان ران قرار دارد.
  • Vastus intermedius بین واستوس جانبی و واستوس مدیلیس در جلوی استخوان ران قرار دارد.

لازم است بدانید که هر چهار قسمت عضله چهار سر ران از طریق تاندون چهار سر ران به کشکک متصل می‌شود. عضله چهار سر ران نیز در پارادوکس لومبارد درگیر است.

بیشتر بخوانیم: آناتومی زانو و ابعاد مختلف آن

تصویری از عضلات 4 سر ران
عضله ران از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام‌ وظیفه مهمی را به عهده دارند تا این عضله بتواند عملکرد خوبی داشته باشد، کشکک ، واستوس مدیالیس، واستوس جانبی و رکتوس فموریس از بخش های این عضو مهم بدن شمرده می شود.

آناتومی عضلات چهارسر ران

چهار عضله شما از چهار عضله تشکیل شده است که همگی به صاف شدن زانو کمک می‌کنند

رکتوس فموریس

این تنها عضله چهارگانه با دو سر است که از دو مفصل ران و زانو عبور می‌کند تا به اکستنشن زانو و خم شدن ران کمک کند. رکتوس فموریس که از دو نقطه مختلف روی لگن شما منشا می‌گیرد، از جلوی ران عبور می‌کند و به نقطه اتصال آن روی کاسه زانو (کشکک) ختم می‌شود.

واستوس اینترمدیوس

این عضله چهار سر ران در عمق بیشتری روی استخوان ران شما (فمور) قرار می‌گیرد. به صورت عمودی تا مرکز ران شما امتداد می‌یابد و تا حدی توسط رکتوس فموریس پوشانده می‌شود.

واستوس جانبی

بزرگ‌ترین ماهیچه‌های چهارگانه، واستوس جانبی از بالای ران بیرونی شروع می‌شود و به کشکک می‌چسبد. هنگامی که به خوبی توسعه یافته باشد، یک شکل جذاب به سمت بیرون را برای ران شما ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانیم: آناتومی مری و نحوه عملکرد آن

واستوس مدیالیس

 در امتداد داخل ران انسان قرار دارد و در صورت مشخص شدن یک خط اشک در بالای زانوی ایجاد می‌کند.

7 دلیل اهمیت عضلات چهارسر ران

همه عضلات در نوع خود جالب و مهم هستند و عضله چهار سر نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بخش بیایید نقش آن‌ها را در محیط بالینی برجسته کنیم:

  1. ضعف عضله چهار سر ران پیش بینی‌کننده خطر سقوط در سالمندان است. 
  2. قدرت ضعیف عضلات چهارسر ران خطر ابتلا به آرتروز دردناک زانو را افزایش می‌دهد. 
  3. به نظر می‌رسد ضعف عضلات چهارسر ران کاهش عملکرد را پس از ترمیم ACL پیش بینی می‌کند.
  4. برای افرادی که جایگزین کامل لگن می‌شوند، قدرت بیشتر عضله چهار سر ران قبل از جراحی با عملکرد فیزیکی بهتر بعد از عمل همراه است.
  5. پس از تعویض کامل زانو، قدرت عضله چهار سر ران عامل مهمی در عملکرد فیزیکی است.
  6. افراد مبتلا به فلج مغزی می‌توانند راه رفتن خود را با تقویت عضلات چهار سر ران بهبود بخشند.
  7. ضعف عضلات چهارسر ران با بدتر شدن درد زانو در طول زمان در زنان همراه است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد داشتن عضلات چهار سر ران قوی و سالم بسیار مهم است!

بیشتر بخوانیم: آناتومی آرنج و شناخت مشکلات‌ آن

عملکرد عضلات چهارسر ران

رکتوس فموریس تنها عضله چهار سر ران است که از لگن عبور می‌کرد. بنابراین، سه عضله دیگر فقط یک عمل دارند که انجام می‌دهند. همه عضلات چهار سر ران مفصل زانو را امتداد می‌دهند. عضله چهار سر ران هم‌چنین به تثبیت کشکک و ردیابی آن در یک خط مستقیم کمک می‌کند. وضعیت‌هایی که در آن عضلات چهارسر ران منقبض می‌شوند.

آسیب‌های عضلات چهار سر ران

در ادامه به برخی از شایع‌ترین آسیب‌های که ممکن است این ناحیه از بدن را درگیر کند، اشاره خواهیم کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

کوفتگی عضلات چهار سر ران

کوفتگی زمانی رخ می‌دهد که یک یا چند ماهیچه چهار سر ران مستقیماً با نیروی کافی برای له کردن عضله بر روی استخوان ران ضربه می‌زند. علائم عمومی مشابه علائم کشیدگی یا پارگی یکی از عضلات چهارسر ران از جمله درد شدید فوری هنگام ضربه زدن به عضله است. تورم و کبودی نیز بسته به شدت کوفتگی امکان‌پذیر است. کوفتگی‌ها می توانند در یکی از سه درجه قرار گیرند.

  1. کوفتگی درجه 1 ممکن است احساس درد و سفتی ایجاد کند، اما کسانی که کوفتگی درجه 1 دارند احتمالاً دامنه حرکتی تقریباً کاملی خواهند داشت.
  2. کوفتگی درجه 2 باعث ایجاد درد در حین فعالیت می‌شود، احتمالاً تورم ایجاد و دامنه حرکت را مختل می‌کند. کسانی که کوفتگی درجه 2 دارند احتمالاً در راه رفتن و خم کردن کامل زانو مشکل خواهند داشت.
  3. کوفتگی درجه 3 باعث درد قابل توجه و تورم فوری می‌شود. کسانی که کوفتگی درجه 3 دارند بعید است که بدون عصا راه بروند.

برای درمان چنین مشکلاتی فرد بیمار باید تحت نظر فوق تخصص ارتوپد باشد و برای تقویت و امکان حرکت این قسمت از بدن بهتر است به دکتر متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نیز مراجعه شود.

بیشتر بخوانیم: حقایقی کشف شده از آناتومی لگن انسان

تصویری از کوفتگی عضلات 4 سر ران
آسیب این ناحیه از پا میتواند اختلال عملکرد جدی را برای افراد به خصوص ورزشکاران ایجاد کند.

تاندونیت چهارگانه

در همین حال، تاندونیت زمانی رخ می‌دهد که تحریک قابل توجهی در تاندون وجود داشته باشد، که سپس پاسخ التهابی را از بدن آغاز می‌کند. تاندون‌ها به سرعت ماهیچه‌ها بهبود نمی‌یابند، بنابراین وقتی خیلی سخت و مکرر کار می‌کنید، تاندون ممکن است بیش از حد کار کند و شروع به التهاب کند.

سندرم مفصل پاتلوفمورال

واستوس مدیالیس به دلیل اهمیت این عضله در ردیابی صحیح و تثبیت کشکک با سندرم مفصل کشکک رانی همراه است. اگرچه سندرم پیوند کشکک رانی پیچیده است و همه علل به طور کامل شناخته نشده است، ضعف یا خستگی واستوس مدیالیس یکی از عواملی است که می‌تواند به این سندرم کمک کند.

تقویت عضلات چهارسر ران

با توجه به اهمیت داشتن عضلات چهارگانه، فواید تمرین عضلات چهارگانه بسیار زیاد است، از جمله کمک به ما در انجام فعالیت‌های روزمره، بهبود تعادل، تقویت و افزایش طول رباط‌ها و تاندون‌هایی که مفاصل را احاطه کرده‌اند، هم‌چنین تثبیت زانوها و کاهش آن است. بهترین تمرینات چهارگانه برای کمک به تقویت آن ورزش است که در ادامه به برخی از رایج‌ترین تمرینات ورزشی موجود در جهت تقویت این عضلات انجام می‌شود مورد بحث قرار داده‌ایم.

در صورتی که در این زمینه سوال بخصوصی داشتید می‌توانید از امکان مشاوره آنلاین با بهترین دکتر ارتوپد یا مشاوره با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در سایت درمانکده استفاده کنید.

بیشتر بخوانیم: آناتومی شانه و عملکرد عجیب آن

ورزش عضلات چهار سر ران

بهترین تمرینات چهارگانه برای رشد و تقویت عضلات این ناحیه عبارت‌انداز:

اسکات

به گفته یک متخصص معتبر در این زمینه اسکات یکی از بهترین تمرینات برای ناحیه است. هم‌چنین یک حرکت ترکیبی هستند که به شما امکان می‌دهد وزن و حجم فوق العاده‌ای اضافه کنید. اسکوات نه تنها یک تمرین عالی برای عضلات 4 سر ران است بلکه چندین نوع مختلف وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید:

  •  اسکوات پشت
  • اسکات جلو
  • اسکات با جام
  •  اسکات زرچر
  • اسکات تپانچه
  •  اسکات بلغاری اسپلیت و…

بیشتر بخوانیم: آناتومی مچ دست؛ هرآنچه که باید درباره آن بدانیم!

تصویری از فردی ورزشکار در هنگام انجام تمرینات ورزشی اسکوات در جهت بهبود و تقویت عضلات 4 سر ران
این ورزش های همچون اسکوات جلو، پرسی و باجام،می توانند به تقویت عضله ناحیه ران پا کمک به سزایی کنند تا تقویتو محکم شود.

لانژ

لانژ یکی دیگر از گزینه‌های ورزشی عالی برای تقویت عضلات ران‌های شما در حالی که قدرت یک طرفه ایجاد می‌کند. علاوه بر این، کار کردن با عضلات چهارگانه به طور جداگانه، عضلات مرکزی و سایر عضلات تثبیت کننده را مجبور می‌کند تا به شما کمک کند تعادل را در یک موقعیت ناپایدار حفظ کنید. هم‌چنین قدرت عملکردی را برای انجام بهتر فعالیت‌های روزمره توسعه خواهید داد. به هر حال، اقدامات اساسی مانند: راه رفتن و دویدن در واقع حرکات تک پا (متناوب) هستند. مانند اسکات، انواع مختلفی از لانژ را برای انتخاب دارید، بنابراین نگران نباشید و این کار را به خوبی انجام دهید. لانژهای رو به جلو، معکوس، جانبی، کوتاه و دراپ را در تمرینات خود بگنجانید تا طیف وسیعی از عضلات را فعال کنید.

بیشتر بخوانیم: شناخت بیشتر آناتومی مچ پا

خلاصه

با توجه به مطالعه این مقاله از مجله درمانکده اطلاعات بسیاری در خصوص این عضو حیاتی بدن به دست آورده‌اید که می‌تواند شما در جهت سالم نگهداشتن آن و هم‌چنین شناخت آسیب‌های که در کمین آن است کمک کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 17

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها