ساکشن گوش؛ کاربرد، عملکرد، مزایا و معایب

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مجرای گوش شما یک ماده مومی ‌شکل به نام «سرومن» (cerumen) تولید می‌کند که بیشتر  افراد از آن به عنوان «جرم گوش» یاد می‌کنند. سرومن از گوش در برابر گرد و غبار، ذرات خارجی و میکروارگانیسم‌ها و از پوست مجرای گوش در برابر تحریکات ناشی از آب محافظت می‌کند. سرومن اضافی به طور طبیعی از مجرای گوش وارد دهانه گوش شده و سپس تخلیه می‌شود. اما وقتی غدد شما بیش از حد لازم سرومن تولید می‌کنند، جرم سفت می‌شود و گوش را مسدود می‌کند. درنتیجه، باید با استفاده از ساکشن گوش یا سایر روش‌ها آن را از بین ببرید.

تجمع سرومن در گوش آزاردهنده است و به بروز مشکلاتی مثل کاهش شنوایی، وزوز گوش، احساس فشار در گوش و درد گوش منجر می‌شود. اگر نسبت به پاکسازی گوش خود اقدام نکنید، به عفونت مبتلا می‌شوید که درد شدید گوش، تب، سرفه و سرگیجه از علائم آن است. از آنجا که بیشتر افراد می‌توانند از دستگاه ساکشن گوش برای حذف سرومن اضافی استفاده کنند، در مقاله مجله درمانکده درباره عملکرد ساکشن گوش و مزایا و معایب آن صحبت می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بیشتر بدانید: نوار گوش یا ادیوگرام چیست و برای تشخیص چه بیماری هایی مناسب است؟

ساکشن گوش چگونه انجام می‌شود؟

پاکسازی گوش با ساکشن تکنیکی است که پزشکان برای از بین بردن جرم گوش از آن استفاده می‌کنند. قبل از شروع کار، پزشک از شما در مورد سابقه بیماری‌های گوش، علائمی که در حال حاضر تجربه می‌کنید، داروهایی که مصرف می‌کنید و آلرژی‌هایی که به آن‌ها مبتلا هستید، سوال می‌پرسد. اکثر مردم می‌توانند از ساکشن برای از بین بردن جرم‌ گوش استفاده کنند، اما ممکن است به دلایل مختلف بعضی از افراد کاندید مناسبی برای این روش نباشند.

بیشتر بدانید: وزوز گوش ؛ علائم، علل، عوارض و درمان

پزشک در حال معاینه گوش بیمار
پزشک قبل از ساکشن، سوابق پزشکی شما را بررسی و با میکروسکوپ یا آندوسکوپ محل تجمع جرم را مشخص می‌کند.

بعد از ثبت سابقه پزشکی شما، پزشک با استفاده از میکروسکوپ مجرای گوش را بررسی می‌کند تا محل تجمع جرم را پیدا کند. گاهی اوقات هم ممکن است برای این کار از یک دوربین کوچک استفاده کند که مجهز به منبع نور است و آندوسکوپ نام دارد. بعد از آن، پزشک با استفاده از یک دستگاه مکنده کوچک به آرامی جرم را برمی‌دارد و گوش را پاکسازی می‌کند.

استفاده از دستگاه ساکشن گوش در مقایسه با سایر تکنیک‌ها از گستردگی کمتری برخوردار است، چون کلینیک‌ها برای خرید تجهیزات آن باید هزینه بیشتری بپردازند. ساکشن برای از بین بردن جرم گوش گزینه مناسبی محسوب می‌شود، اما برای انجام آن حتما باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

اگرچه متخصصان برای پاکسازی مجرای گوش استفاده از ساکشن را به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهند، اما در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این روش از شست‌وشوی گوش موثرتر است. اگر پزشک شما به دستگاه ساکشن گوش دسترسی نداشته باشد، در بیشتر موارد شست‌وشوی گوش جایگزین خوبی برای آن به شمار می‌رود.

بیشتر بدانید: جرم گوش چیست؟ علت، علائم، عوارض و راه‌کارهای درمانی آن

مزایای ساکشن گوش

ساکشن یک روش نسبتا موثر برای از بین بردن جرم گوش است. یک مطالعه روی 159 نفر تاثیرگذاری این روش را در تمیز کردن گوش 91 درصد اعلام کرد. ساکشن در مقایسه با شست‌وشوی گوش مزایای متعددی دارد، از جمله:

  • سریع‌تر است.
  • پزشک در حین کار می‌تواند به وضوح داخل گوش شما را ببیند.
  • مجرای گوش شما را در معرض رطوبت قرار نمی‌دهد.

برخلاف شست‌و‌شو، در بیشتر موارد می‌توان از دستگاه ساکشن برای افرادی که به مشکلات زیر مبتلا هستند استفاده کرد:

  • پارگی پرده گوش
  • سابقه جراحی گوش
  • وجود جسم خارجی در گوش
  • اوتیت خارجی خفیف (عفونت گوش خارجی)

بیشتر بدانید: کم شنوایی حسی عصبی چیست؟ (علائم، علل، درمان)

خطرات و عوارض ساکشن گوش

تا به امروز در مطالعات بسیار کمی ایمنی ساکشن گوش بررسی شده است. در یک مطالعه قدیمی که سال 2010 انجام شد، محققان دریافتند که 55 درصد شرکت‌کنندگان دچار عوارض جانبی شدند که در بیشتر موارد این عوارض خفیف و موقتی بودند. شایع‌ترین عوارض جانبی این روش عبارتند از:

  • سرگیجه
  • ابراز ناراحتی به دلیل بلندی صدا در حین ساکشن
  • کاهش شنوایی

علاوه بر این، محققان متوجه شدند که استفاده از قطره‌ گوش قبل از ساکشن می‌تواند میزان درد و سرگیجه را کاهش دهد.

بیشتر بدانید: علائم، علل و راه های درمان عفونت گوش میانی

مردی که سرگیجه دارد
سرگیجه از شایع‌ترین عوارض ساکشن گوش است.

در موارد نادر ممکن است فردی که ساکشن گوش برای او انجام می‌شود عوارض جدی‌تری را تجربه کند، از جمله:

  • عفونت
  • ناشنوایی موقتی یا دائمی
  • آسیب‌دیدگی پرده گوش
  • بیشتر شدن وزوز گوش

بیشتر بخوانید:درمان خارش گوش

روش‌های جایگزین برای از بین بردن جرم گوش

علاوه بر ساکشن گوش، روش‌های دیگری هم برای تمیز کردن مجرای گوش وجود دارد که عبارتند از:

  • نرم‌کننده‌های جرم گوش: شما می‌توانید قطره گوش را بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کرده و از آن برای نرم کردن جرم گوش در خانه استفاده کنید. اگرچه بهتر است از قطره‌هایی استفاده کنید که به طور خاص برای از بین بردن جرم گوش تولید می‌شوند، اما بعضی از مواد خانگی مانند روغن معدنی، پراکسید هیدروژن، روغن زیتون یا جوش شیرین هم ممکن است موثر باشند.
  • شست‌وشوی گوش: شست‌وشوی گوش فرآیندی است که در آن از آب یا محلول نمکی برای خارج کردن جرم گوش استفاده می‌شود. برای شست‌وشوی گوش می‌توانید به مطب پزشک مراجعه کنید یا این کار را با استفاده از کیت شست‌وشوی گوش خانگی انجام دهید.
  • تکنیک‌های دستی: پزشک می‌تواند از یک ابزار کوچک و منحنی شکل به نام «کورت» (curette) برای برداشتن جرم گوش به صورت دستی استفاده کند. توصیه می‌شود خودتان به تنهایی سعی نکنید به صورت دستی جرم گوش را از بین ببرید، چون ممکن است جرم را به عمق بیشتری بفرستید یا به پرده گوش‌تان آسیب برسانید.

بابت این ورش های جایگزین باید به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: آدنوئید و آدنوئیدکتومی چیست؟

اینفوگرافی از سایر روش‌هایی که می‌توانند جایگزین ساکشن گوش شوند
از سایر روش‌هایی که می‌توانند جایگزین ساکشن گوش شوند می‌توان به قطره‌های نرم‌کننده جرم، شست‌وشوی گوش با آب یا محلول نمکی و استفاده از یک ابزار کوچک به نام کورت اشاره کرد.

بیشتر بدانید: پارگی پرده گوش، علت، علائم و راه های درمان آن

این روزها محصولاتی به نام «شمع گوش» به بازار عرضه شده‌اند که بعضی از افراد از آن‌ها برای از بین بردن جرم گوش استفاده می‌کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به مصرف‌کنندگان هشدار می‌دهد که این محصولات ایمن نیستند و ممکن است به بروز مشکلاتی مثل سوختگی گوش و صورت، خونریزی، پاره شدن پرده گوش، صدمات ناشی از چکه کردن شمع به داخل گوش و آتش‌سوزی منجر شوند. این روش به ویژه برای کودکان خردسال که جنب و جوش زیادی دارند و نمی‌توانند بی‎‌حرکت بمانند، خطرناک است. FDA گزارش‌هایی در مورد صدمات و سوختگی‌های ناشی از شمع گوش دریافت کرده است که بعضی از آن‌ها نیاز به جراحی سرپایی داشتند.

بیشتر بدانید: نوروم آکوستیک چیست؟ همه چیز درباره تومور عصب شنوایی

سوالات متداول

پزشکان از چه روش‌هایی برای از بین بردن جرم گوش استفاده می‌کنند؟

رایج‌ترین روش‌هایی پزشکان از آن‌ها برای پاکسازی گوش استفاده می‌کنند عبارتند از: شست‌وشوی گوش، استفاده از دستگاه ساکشن گوش و استفاده از کورت که یک ابزار کوچک و منحنی شکل است.

آیا فرآیند ساکشن گوش دردناک است؟

اگر ساکشن گوش به درستی انجام شود، بدون درد است و در عرض چند دقیقه به پایان می‌رسد. بعضی از افراد ممکن است در حین ساکشن کمی احساس ناراحتی داشته باشند. اگر هنگام استفاده از این روش احساس ناراحتی کردید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

تفاوت ساکشن با شستشوی گوش چیست؟

در روش شست‌وشوی گوش، از یک محلول برای نرم کردن جرم و تخلیه آن استفاده می‌شود. این روش برای کسانی که گوش آن‌ها آسیب دیده است یا سابقه جراحی گوش دارند، مناسب نیست. در روش ساکشن، بدون استفاده از محلول به کمک یک دستگاه مکنده کوچک جرم از گوش خارج می‌شود. یکی از مزایای ساکشن گوش این است که اکثر افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

بیشتر بدانید: اتواسکلروز (Otosclerosis) چیست؟ علت، علائم و راه کارهای درمان آن

کلام پایانی

پاکسازی گوش با ساکشن روشی برای از بین بردن جرم از مجرای گوش است. این روش نسبتا موثر و معمولا بی‌خطر و بدون درد است، اما مانند هر روش دیگری ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد که از شایع‌ترین موارد آن می‌توان به سرگیجه و کاهش شنوایی اشاره کرد. احتمال بروز عوارض جدی‌تر مثل عفونت و آسیب‌دیدگی پرده گوش نادر است. اگر در مورد کاربرد ساکشن گوش یا سایر روش‌های پاکسازی گوش سوالی دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده از طریق مشاوره با متخصص گوش، حلق و بینی مشورت کنید.

منابع: healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 19

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

11 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها