پارگی پرده گوش، علت، علائم و راه های درمان آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پارگی پرده گوش به پارگی یا سوراخی کوچک تا بزرگ بر روی پرده گوش گفته می‌شود. از آنجایی که سلامت گوش و شنوایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در صورت پارگی پرده گوش باید هر چه سریع‌تر به فوق متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود. امروز در ادامه این مقاله از مجله درمانکده قصد داریم تا به طور کامل در مورد پارگی پرده گوش، علل، علائم و راه های درمان آن برای شما بگوئیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

پارگی پرده گوش چیست؟

محل قرارگیری بین گوش میانی و گوش بیرونی است. به این پرده که بسیار نازک است و گوش بیرونی و خارجی را از هم جدا می‌کند پرده گوش یا پرده صماخ گفته می‌شود. پس از اینکه صدایی وارد گوش می‌شود، این پرده به دلیل نازکی بیش از حد خود، حالت لرزشی پیدا می‌کند و سپس امواج صوتی به سه استخوان گوش میانی می‌رسد و سپس گوش داخلی می‌شود و در نتیجه ما صدا را خواهیم شنید.

هر زمانی که به هر دلیلی پرده گوش یا غشای نازک آن دچار آسیب شود، خیلی سریع پاره یا سوراخ می‌شود و به بیان دیگر دچار پارگی پرده گوش خواهد شد و در نتیجه انتقال امواج صوتی با مشکل مواجه می‌شود و فرد دچار کم‌شنوایی و یا ناشنوایی خواهد شد.

فردی که دستش را روی گوشش قرار داده است
به دلایل خیلی زیادی ممکن است دچار پارگی پرده گوش شویم که با داشتن آگاهی و محافظت هرچه بیشتر از گوش، می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: جرم گوش چیست؟ علت، علائم، عوارض و راه‌کارهای درمانی آن

علت پارگی پرده گوش چیست؟

علت پارگی پرده گوش بسیار متفاوت است و به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله رایج‌ترین علل این مشکل عبارتند از:

عفونتاگر به هر دلیل فرد دچار عفونت‌های گوش شود، ممکن است دچار پارگی پرده گوش شود. این مورد در کودکان به دلیل فشار ناشی از رسوب مواد سیال است که آنها را در خطر جدی این موضوع قرار می‌دهد.
تغییرات فشاربه آسیب‌هایی که در اثر تغییرات فشار محیط بر روی گوش ایجاد می‌شود، باروتروما گفته می‌شود. از جمله فعالیت‌های شدیدی که موجب این اختلال می‌شود می‌توان به غواصی، پرواز در هواپیما، رانندگی در ارتفاع زیاد و یا امواج حاصل از شوک الکتریسیته اشاره کرد
جراحت یا تروماهر آسیب یا ضربه شدیدی که به گوش وارد شود، می‌تواند موجب پارگی پرده گوش شود. از جمله این آسیب‌ها می‌تواند وارد کردن گوش پاک‌كن یا اشیایی مثل مداد، کلید و…، آسیب‌دیدگی حین ورزش، تصادفات شدید و…
اینفوگرافیک علت پارگی گوش

علائم پارگی پرده گوش چیست؟

یکی از اولین علائم پارگی پرده گوش، احساس درد در همان ناحیه است. گاهی ممکن است این درد در طول روز ادامه‌دار باشد و یا اینکه به مرور بیشتر یا کمتر شود. وقتی که احساس درد شدید به پایان می‌رسد، در این مرحله گوش شروع به تخلیه کردن خود می‌کند که این نشان‌دهنده پاره شدن پرده گوش شما است. این تخلیه ممکن است با خونریزی و یا خارج شدن یک مایع و یا چرک از گوش همراه باشد. بعد از این مرحله ممکن است فرد با کاهش شنوایی و یا از دست دادن شنوایی موقت مواجه شود و یا اینکه گوش شروع به وزوز کردن کند و احساس سرگیجه کند.

بیشتر بدانید: گوش درد نشانه چیست؟

شخصی که به شدت احساس گوش درد می‌کند.
علائم پارگی گوش می‌تواند در هر فردی متفاوت باشد، مهم‌ترین نکته پس از پارگی پرده گوش، مراجعه به پزشک و درمان فوری آن است

بیشتر بخوانید: علائم عفونت گوش؛ علت و درمان

تشخیص پارگی پرده گوش

تشخیص پارگی پرده گوش را باید توسط پزشک انجام شود و پزشک شما می‌تواند از چندین روش برای کار استفاده کند. پس از معاینه دقیق پزشک شنوایی در صورت نیاز به معاینات تخصصی یا درمان پاره شدن پرده گوش، ممکن است به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع داده شوید.

برای مشاروه آنلاین با دکتر متخصص گوش،حلق و بینی کلیک کنید.

1) نمونه‌گیری از مایع خارج شده از گوش

در این روش پزشک مایعاتی را که ممکن است از گوش خارج شده است را از نظر عفونی بودن مورد آزمایش قرار دهد (عفونت ممکن است باعث این مشکل شده باشد)

2) معاینه اتوسکوپی

در معاینه اتوسکوپی پزشک از یک دستگاه تخصصی با نور مخصوص برای بررسی کانال گوش استفاده می‌کند

3) تست معاینه شنوایی سنجی

در تست معاینه شنوایی سنجی پزشک محدوده شنوایی و ظرفیت پرده گوش را مورد بررسی قرار می‌دهد

4) تمپانومتری

تمپانومتر نام وسیله‌ای است که پزشک آن را در گوش شما قرار می‌دهد و پاسخ پرده گوش آسیب‌دیده به تغییرات فشار را آزمایش کند.

بیشتر بخوانید: سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

تصویر پزشکی که در حال معاینه گوش بیمار است.
روش‌های درمانی که امروز برای پارگی پرده گوش وجود دارد، خطر ناشنوایی را به حداقل رسانده است

درمان پارگی پرده گوش

درمان‌های مربوط به پارگی پرده گوش عمدتا جهت از بین بردن درد و یا جلوگیری از عفونت هستند. از روش‌های درمانی عبارتند از:

پچ کردن پرده گوشاگر گوش شما به خودی خود در حال بهبود نباشد، پزشک از روش پچ تست برای درمان استفاده می‌کند. به صورت که پچ پزشکی بر روی غشای نازک گوش قرار می‌دهد و این پچ‌ها تشعشع غشا را به هم می‌ریزد که در روند بهبودی پرده می‌تواند موثر باشد
مصرف آنتی‌بیوتیک‌‌ مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند عفونت‌هایی را که به دلیل آسیب پرده گوش ایجاد شده‌اند را از بین ببرد و از ایجاد عفونت‌های جدید و یا سوراخ شدن پرده گوش به واسطه آن‌ها محافظت کند.
عمل تیمپانوپلاستیتیمپانوپلاستی جراحی است که برای سوراخ کردن پرده گوش و خارج کردن مواد عفونی که در پشت آن قرار گرفته‌اند انجام می‌شود. دراین جراحی بافتی از ناحیه دیگری از بدن فرد گرفته می‌شود و آن را به سوراخ گوش پیوند می‌زنند
درمان‌های خانگیدرمان‌های خانگی مثل قرار دادن کمپرس گرم چند بار در روز می‌تواند موثر باشد و یا اینکه بینی را بگیرید و سعی کنید نفس را در سینه و سر خود حبس کنید، شاید این افزایش فشار کمی دردناک باشد، ولی به مرور روند بهبود گوش را بهتر خواهد کرد.

پارگی پرده گوش در کودکان

پارگی پرده گوش در کودکان به دلیل باریک بودن مجرا گوش و حساس‌تر بودن بافت آن، بسیار رایج است. بسیاری از والدین برای تمیز کردن گوش فرزندان‌شان از گوش پاک‌کن استفاده می‌کند که بسیار خطرناک است و خیلی راحت می‌تواند به پرده گوش کودک آسیب برساند. وارد کردن هر نوع جسم خارجی مثل مداد یا سنجاق سر و… اگر بیش از حد در مجرای گوش قرار گیرند، می‌تواند به راحتی پرده گوش کودک را دچار آسیب‌های جدی یا پارگی کند.

بیشتر بخوانید:درمان گوش درد نوزاد چگونه است؟

عفونت گوش یکی از شایع‌ترین علت این مشکل در کودکان است. از هر 6 کودک، پنج کودک در سن 3 سالگی حداقل یک‌بار تجربه عفونت گوش را خواهد داشت. کودکانی که به صورت خوابیده از شیشه شیر استفاده می‌کنند و یا کودکانی که مدت زمان زیادی را در روز در مهد کودک‌ها یا مکان‌های عمومی هستند، خیلی بیشتر از سایر کودکان در معرض خطر ابتلا به عفونت گوش هستند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، فوراً به پزشک کودک خود مراجعه کنید:

  • درد خفیف تا شدید
  • ترشحات خونی یا پر از چرک که از گوش نشت می‌کند
  • حالت تهوع، استفراغ یا سرگیجه مداوم
  • وزوز کردن گوش

از آنجایی که پرده گوش کودکان بسیار ظریف است، در صورت آسیب دیدن می‌تواند اثرات طولانی مدتی بر شنوایی او داشته باشد. به کودک خود بیاموزید که اشیا خارجی را وارد گوشش نکند و در صورت سرماخوردگی یا عفونت سینوسی، سعی کنید تا جایی که می‌توانید او را معرض تغییرات فشار مثل هواپیما سوار شدن و… قرار ندهید. چرا که تغییرات فشار می‌تواند به شدت پرده گوش او را تحت تاثیر آسیب‌های جدی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: ساکشن گوش؛ کاربرد، عملکرد، مزایا و معایب

تصویر کودکی که احساس گوش درد دارد.
کودکان خیلی بیشتر از بزرگسالان در خطر پارگی پرده گوش قرار دارند.

عوارض پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش معمولا از مقدار خیلی کم شروع و به تدریج زیادتر خواهد شد و در نهایت تاثیر زیادی بر روی شنوایی ایجاد می‌کند. در برخی موارد هم ممکن است فرد دچار عفونت‌های گوشی مزمن شود. هر چه میزان پارگی پرده گوش بیشتر باشد، بالطبع مشکلات و عوارض پاره شدن پرده گوش بیشتر نیز خواهد بود. اگر به همراه پارگی، سه استخوان متصل به آن نیز آسیب دیده باشد، شنوایی فرد بسیار کم خواهد شد و در نهایت به ناشنوایی کامل منجر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نوروم آکوستیک چیست؟ همه چیز درباره تومور عصب شنوایی

پیشگیری از پارگی پرده گوش

چندین راه‌کار ساده وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از پارگی پرده گوش در آینده انجام دهید:

  • برای جلوگیری از ابتلا به عفونت گوش، همیشه گوش‌های خود را خشک نگه دارید
  • هنگام استحمام گوش‌های خود را با استفاده گوش‌گیر یا پنبه پر کنید تا از ورود آب به مجرای گوش جلوگیری شود
  • در صورت احساس گوش درد یا عفونت‌های گوش، از شنا کردن خودداری کنید
  • در صورت ابتلا به عفونت گوش، فورا به پزشک مراجعه کنید
  • هنگام سرماخوردگی یا عفونت‌های سینوسی سعی کنید از پرواز با هواپیما خودداری کنید
  • برای ثابت نگه داشتن فشار گوش از گوش‌گیر، جویدن آدامس یا خمیازه کشیدن استفاده کنید
  • از اشیاء خارجی برای تمیز کردن جرم گوش استفاده نکنید (دوش گرفتن روزانه برای متعادل نگه داشتن سطح جرم گوش کافی است)
  • زمانی که در جاهای پر سر و صدا هستید از گوش‌گیر استفاده کنید

بیشتر بخوانید: وزوز گوش ؛ علائم، علل، عوارض و درمان

جراحی ترمیم پارگی گوش

انواع مختلفی از جراحی ترمیم پارگی گوش وجود دارد. از جمله رایج‌ترین عمل‌های جراحی گوش عبارتند از:

1) عمل جراحی میرنگوپلاستی

اگر پاره شدن و یا آسیبی که پرده گوش وارد شده باشد کم باشد، با استفاده از چربی یا بافت کاغذ مانند اقدام به بستن سوراخ گوش می‌کنند که به آن عمل میرنگوپلاستی گفته می‌شود. این عمل به صورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

2) عمل جراحی تمپانوپلاستی

عمل تمپانوپلاستی زمانی پیشنهاد می‌شود که سوراخ موجود در پرده گوش بزرگ باشد و یا عفونت مزمن گوش بیمار را درگیر کرده باشد و با مصرف آنتی بیوتیک درمان نشود. این عمل کمی پیچیده‌تر از عمل قبل است و معمولا در بیمارستان و با بی‌هوشی کامل انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:خارش گوش نشانه چیست؟

3) عمل اسیکولوپلاستی

وقتی که سه استخوانچه گوش میانی که اسیکل نام دارد، در اثر عفونت گوش یا ضربه آسیب دیده باشد، این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود که در آن استخوانچه‌ها را با پیوند استخوان و یا با پروتز جایگزین می‌کنند.

بسته به نوع آسیب و نیاز بیمار، در آخرین مرحله پزشک عمل جراحی پرده گوش را به بیمار توصیه می‌کند.

بیشتر بخوانید: هایپراکوزیس چیست؟ علت بروز پرشنوایی و درمان آن

حرف آخر

شنوایی و محافظت از گوش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تا جایی که می‌توانید باید از وارد کردن اشیا خارجی و یا ضربه خوردن به گوش‌تان خودداری کنید. با همین محافظت ساده، می‌توانید از پارگی پرده گوش و در نهایت کم‌شنوایی و یا ناشنوایی جلوگیری کنید. بسیاری از عفونت‌های مختلف هم ممکن است باعث پارگی شدن پرده گوش شوند. بهترین کار برای جلوگیری از این مشکل هم این است که پس از احساس هرگونه بیماری، از خوددرمانی جلوگیری کنید و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و در صدد بهبود بیماری و یا عفونت خود باشید. اگر هم احساس کردید که گوش‌تان دچار ترشح شده و یا احساس درد و یا وزوز کردن بیش از حد شده‌اید، هر چه زودتر با پزشک خود مشورت کنید. البته که با پیشرفت عمل و تکنولوژی گزینه‌های تشخیصی و درمانی زیادی برای پارگی و درمان پرده گوش وجود دارد.

اگر شما هم تجربه پارگی گوش داشته‌اید و یا از اطرافیان‌تان دچار این مشکل شده‌اند، حتما در انتهای همین مقاله تجربیات و یا سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا دیگران هم از آنها استفاده کنند و متخصصان‌مان در درمانکده به سوالات‌تان پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا پارگی پرده گوش، به خودی خود بهبود پیدا می‌کند؟

پارگی پرده گوش در بیشتر موارد بدون هیچ گونه درمان تهاجمی بهبود پیدا می‌کنند و کم‌شنوایی ممکن است به صورت موقتی باشد و پس از چند هفته بهبود پیدا کند.

نقش پرده گوش در شنوایی چیست؟

نقش گوش در شنوایی تنها ۳۰% است و ناشنوایی در اثر تخریب عصبی اتفاق می‌افتد نه پاره شدن پرده گوش از ایجاد عفونت در گوش میانی جلوگیری می‌کند که عفونی شدن این بخش می‌تواند صدمه بسیار جدی به گوش وارد کند.

مدت زمان بهبود بیمار بعد از جراحی پرده گوش چقدر است؟

معمولا بعد از عمل ترمیم پرده گوش، بیمار بعد از یک روز از بیمارستان مرخص می‌شود. ریکاوری و دوره نقاهت این عمل حدود 8 هفته زمان نیاز دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 28

هنوز امتیازی ثبت نشده

ek.moghimi@gmail.com
الناز مقیمی

الناز مقیمی، مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه گرمسار داره و در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. الناز مسلط به سئو و ترجمه است و به نرم افزارهای فتوشاپ و پریمیر هم آشنایی کافی داره. الناز مقیمی جدای این مهارت‌ها، اهل هنر و موسیقی هم هست و به گفتۀ خودش که میگه: «پیانو می‌زنم و گاهی هم باهاش می‌خونم». از این ذوق و قریحه فاصله نگیریم و بدونیم که الناز به حوزه گردشگری هم خیلی علاقمنده و عاشق کتاب‌های روانشناسیه و به گفتۀ خودش هر وقت فرصت کنه می‌خونتشون. در همکاری با درمانکده، الناز مقیمی خیلی تمایل داره در زمینۀ علل بیماری‌ها و بررسی جدیدترین روش‌های درمانی تولید محتوا کنیم و این نوع موضوعات رو در اولویت همکاری‌مون قرار بدیم. الناز واقعا اهل مطالعه است و این چند تا کتاب رو هم به مخاطبین مطالب خودش پیشنهاد کرده: «نیمه تاریک وجود، باشگاه پنج‌صبحی‌ها، عقاید یک دلقک و عادت‌های اتمی»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

13 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها