سکته گوش

سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته، حدود 8 درصد از کل جمعیت جهان، دچار کم‌شنوایی حسی عصبی و کم شنوایی هستند. کم شنوایی شدت‌های مختلفی دارد و ممکن است یا خیلی خفیف و یا خیلی عمیق به همراه وزوز کردن گوش همراه باشد. سکته گوش یا ناشنوایی ناگهانی می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. فرد مبتلا به این اختلال ممکن است با هیچ‌گونه پیش‌زمینه‌ای یک روز صبح از خواب بیدار شود و متوجه شود که دچار کم‌شنوایی یا کری کامل شده باشد. بهترین کار این است که در صورت مواجه با چنین مشکلی، مشاوره با یک پزشک گوش و حلق و بینی است. چرا که اگر برای بهبود این بیماری اقدامی صورت نگیرد، ممکن است فرد تا آخر عمر ناشنوا بماند. چنانچه به دنبال یک پزشک خوب و مطمئن هستید، می‌توانید از پزشکان گوش و حلق و بینی در درمانکده مشاوره حضوری و یا آنلاین بگیرید و خیلی سریع این مشکل را برطرف کنید.

در ادامه مجله درمانکده این مقاله ما قصد داریم به صورت کامل، در مورد علت، علائم و راه‌کارهای درمانی سکته گوش یا کری ناگهانی بگوییم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید: کم شنوایی حسی عصبی چیست؟ (علائم، علل، درمان)

علت سکته گوش چیست؟

بسیاری از افراد به اشتباه بر این باورند که علت سکته گوش، کهولت سن است. ولی این عارضه تنها در افراد مسن به وجود نمی‌آید و ممکن است هر کسی با هر گروه سنی، دچار این مشکل شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، علت اصلی کری ناگهانی، ابتلا به عفونت‌های ویروسی است. زمانی که شخصی دچار عفونت‌های ویروسی می‌شود، ممکن است اعصاب شنوایی یا گوش داخلی دچار آسیب‌های جدی و سکته گوش شوند. سکته گوش ممکن است به صورت کاملا ناگهانی اتفاق بیفتد و شخص مبتلا، به صورت کامل و یا در حد زیاد، شنوایی خود را از دست بدهد. به بیان ساده‌تر، حالت‌هایی که فرد دچار سکته گوش می‌شود، علائمی تا حدی مشابه انسداد عروق و سکته مغزی داشته باشدکه هدف اصلی اعصاب شنوایی است.

بیشتر بدانید: وزوز گوش ؛ علائم، علل، عوارض و درمان

مردی که دستش را در پشت گوشش قرار داده و سعی می‌کند که صداها را بشنود.
علت اصلی سکته گوش هنوز به صورت کامل مشخص نیست و هر کسی با هر گروه سنی ممکن است دچار آن شود

عوامل موثر بر کری ناگهانی چیست؟

برخی عوامل موثر بر سکته گوش یا کری ناگهانی عبارتند از:

وارد شدن ضربه‌های شدید به سرترومای بلانت سر همراه با شکستگی استخوان یا ضربه مغزی شدید، می‌تواند موجب درگیر کردن حلزون گوش شود و موجب سکته گوش شود
شکسته شدن دیوار صوتی تغییرات زیاد و فشار محیط می‌تواند به باروتروما گوش و سینوس باروتروما آسیب وارد کند و در نهایت موجب گوش درد، کاهش شنوایی، آسیب به سینوس‌ها و گوش داخلی شود و باعث بروز علائم ناگهانی و شدید مثل کری ناگهانی شود.
مصرف برخی دارو‌های اشتباهداروهای اتوتوکسیک داروهایی هستند که می‌توانند سمی باشند. این داروها بیشتر در مورد درمان نارسایی‌های کلیوی استفاده می‌شود که می‌تواند منجر به کاهش شنوایی فرد شود.
وارد شدن برخی ویروس‌ها به بدنوارد شدن برخی ویروس‌ها و عفونت‌ها می‌تواند باعث کاهش شنوایی و یا سکته گوش شود. ویروس اوریون، سرخک و…
ابتلا به برخی‌ بیماری‌های خود ایمنیابتلا به برخی بیماری‌های خود ایمنی مانند سندروم گوگان و یا ضعف یا اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌تواند موجب بروز این اختلال باشد
ابتلا به برخی از اختلالات عروقیبرخی از اختلالات عروقی مثل اختلالات هماتولوژیک مانند ماکروگلوبولینمی، والدنستروم و ماکروگلوبولینمی می‌تواند باعث سرکوب تولید سلول‌های طبیعی خون شود و در نهایت منجر به بروز علائم سکته گوش یا کاهش شنوایی ناگهانی شود.
سایر عواملعواملی مثل اختلالات هورمونی، به وجود آمدن تومور در عصب شنوایی، ابتلا به برخی بیماری‌های خاص در گوش و… می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

بیشتر بدانید: اتواسکلروز (Otosclerosis) چیست؟ علت، علائم و راه کارهای درمان آن

علائم سکته گوش چیست؟

سکته گوش بیماری نیست که به مرور فرد را گرفتار خود کند. ممکن است یک فرد سالم تا دیروز شنوایی خوبی داشته باشد، فردا صبح که از خواب بیدار می‌شود متوجه شود که دچار این بیمار شده است. از جمله علائم سکته گوش عبارتند از:

  • داشتن مشکل در گفت‌وگوهای گروهی
  • واضح نشنیدن مکالمات
  • ناتوانایی در شنیدن صداهای پس‌زمینه
  • مشکل در شنیدن صداهای زیر (فرکانس‌های بالا)
  • احساس منگی و گیجی
  • اختلال تعادل
  • وزوز کردن گوش
  • احساس حالت تهوع و استفراغ

در صورت مواجه با هر کدام از این علائم، بهترین راه‌کار مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی است.

بیشتر بدانید: هایپراکوزیس چیست؟ علت بروز پرشنوایی و درمان آن

اینفوگرافی از علائم سکته گوش
در صورت مواجه شدن با هر کدام از علائم کری ناگهانی، بهترین کار مراجعه سریع به پزشک متخصص است

درمان کری ناگهانی

اولین قدمی که برای درمان کری ناگهانی انجام می‌شود، بررسی دقیق بخش‌های داخلی گوش توسط پزشک گوش و حلق و بینی است. در این بررسی احتمال بیماری‌هایی که موجب آسیب لاله گوش می‌شوند ارزیابی می‌شود. سپس‌ شنوایی هر دو گوش در سه آزمایش متوالی تعیین می‌شود. بر اساس این آزمایشات اگر‌ کاهش شنوایی 30 دسی‌بل یا بیشتر باشد؛ نشان‌دهنده ابتلا به سکته گوش در بیمار است.

از جمله روش‌های درمان کری ناگهانی:

داروی کورتیکو استروئید و کورتونیکی از روش‌های درمانی ناشنوایی ناگهانی، داروی کورتیکو استروئید (به صورت خوراکی یا تزریقی) و یا کورتون است. در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص و درمان شود، شانس بهبود سریع بیمار وجود خواهد داشت.
تزریق داخل گوشپزشک می‌تواند علاوه بر کورتون خوراکی از کورتیکو استروئید تزریقی استفاده کند. در این روش کورتیکو استروئید همراه با سوزن‌های بلند اسپاینال یا سوزن‌هایی که  در بی حسی‌های نخاعی استفاده می‌شوند و با آن CSF و به اصطلاح  مایع مغزی نخاعی را می‌کشند، استفاده می‌شود
MRIبا استفاده از MRI، مسیرهای حسی عصبی بررسی می‌شود و انتظار می‌رود در صورت شروع سریع درمان در طی دو تا سه هفته اول پاسخ درمانی دیده شود.
کاشت حلزوندر مرحله آخر این بیماری و زمانی که بیمار به هیچ‌کدام از روش‌های درمانی پاسخ ندهد، از روش کاشت حلزون برای درمان سکته گوش استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: جرم گوش چیست؟ علت، علائم، عوارض و راه‌کارهای درمانی آن

درمان خانگی سکته گوش

بسیاری از افراد متاسفانه پس از ابتلا به انواع مختلف بیماری‌ها از جمله سکته گوش، اقدام به خوددرمانی و درمان‌های خانگی می‌کنند. در صورت ابتلا به کری ناگهانی، به هیچ وجه از خود درمانی استفاده نکنید. در موارد بسیار زیادی بیماران به دلیل استفاده از قطره‌های گیاهی و یا قرار دادن یک حبه سیر در کانال گوش خود، آسیب‌های جدی بی‌شماری را به خود وارد کرده‌اند. با قرار دادن حبه سیر در مجرای گوش، باعث آسیب‌های جدی به مجرای گوش خواهید شد. علاوه بر آن ممکن است دچار برخی عفونت‌های شیمیایی و در نهایت ناشنوایی دائمی شوید. بنابراین در صورت مواجه با چنین شرایطی، بهترین راه‌حل از طریق مشاوره با متخصص گوش حلق بینی مشورت کنید.

بیشتر بدانید: گوش درد نشانه چیست؟

روش تشخیص سکته گوش به چه صورت است؟

زمانی که متوجه کم‌شنوایی و یا کری ناگهانی شدید، اولین قدم مراجعه به پزشک متخصص است. پزشک بررسی‌های مختلفی را توسط تست‌هاس شنوایی سنجی بر روی بیمار انجام می‌دهد. سپس در مورد سوابق بیماری و عواملی که ممکن است باعث ایجاد این بیماری شده باشد، سوالاتی می‌کند. در صورت نیاز آزمایش‌هایی برای بررسی دقیق‌تر مثل MRI و سی‌تی‌اسکن گرفته می‌شود. این روش تشخیص سکته گوش در بیماران است.

بیشتر بدانید: علت بروز عفونت گوش چیست؟

 تصویر پزشکی که در حال معاینه گوش بیمار است
روش تشخیص سکته گوش و میزان شنوایی، کاری است که توسط پزشک باید انجام بگیرد

بیشتر بدانید: پارگی پرده گوش، علت، علائم و راه های درمان آن

عوارض کری ناگهانی چیست؟

یکی از بارزترین عوارض کری ناگهانی در فرد مبتلا، احساس حالت تهوع و استفراغ و یا سرگیجه است. البته این حالت‌ها دائمی نیستند و ممکن است مقطعی باشند و پس از مدتی برطرف شوند.

روش جلوگیری از ابتلا به سکته گوش چیست؟

به چند روش می‌توان از ابتلا به سکته گوش جلوگیری کرد:

عدم ابتلا به آنفولانزااز آنجایی که ابتلا به آنفولانزا به دلیل وارد شدن عفونت‌ و ویروس به بدن است، توجه بیش‌تر به پیشگیری از آنفولانزا می‌تواند احتمال ابتلا به سکته گوش را کاهش دهد‌.
حفظ روحیه آرام و جلوگیری از نوسانات عاطفیبی‌ثباتی عاطفی می‌تواند باعث عدم تعادل در تنظیم مایع عصبی هومورال در بدن شود و در نتیجه بر گردش خون در بدن و در نهایت گوش تأثیر بگذارد و باعث سکته گوش شود‌.‌
استرساسترس می‌تواند موجب از دست رفتن شنوایی کامل شود. چرا که با وارد شده استرس زیاد، گردش خون به اختلال افتاده و باعث انسداد مویرگ‌ها می‌شود در نتیجه ممکن است به مویرگ‌های داخلی گوش آسیب برساند و باعث شود تا به طور ناگهانی شنوایی از بین برود.‌

بیشتر بدانید: قرص بتاهیستین برای چیست؟

جمع‌بندی

در این مقاله ما سعی کردیم تا در مورد علت، علائم و راه‌کارهای درمانی سکته گوش یا کری ناگهانی بگوییم. اگر خیلی کلی بخواهیم این بیماری را تعریف کنیم باید گفت سکته گوش نوعی کری ناگهانی است که هنوز علت اصلی آن مشخص نشده است. بهترین کار پس از ابتلا به این بیماری مراجعه به پزشک گوش و حلق بینی و معاینه‌های تخصصی است. در صورتی که این بیماری خیلی سریع تشخیص و درمان شود، هیچ خطری برای بیمار نخواهد داشت و می‌تواند مجددا به زندگی عادی خود بازگردد.

اگر شما هم تجربه این چنینی با بیماری سکته گوش داشته‌اید، حتما در انتهای همین مقاله تجربیات‌تان را با ما و سایرین به اشتراک بگذارید. اگر هم به دنبال بهترین متخصص گوش و حلق و بینی برای معاینه و چکاپ خود هستید، می‌توانید از پزشکان متخصص و مجرب درمانکده کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: نوروم آکوستیک چیست؟ همه چیز درباره تومور عصب شنوایی

سوالات متداول

آیا در صورت ابتلا به سکته گوش، برای همیشه شنوایی خود را از دست خواهیم داد؟

خیر – بیمارانی که به این وضعیت دچار می‌شوند، در اکثر موارد بعد از گذشت یک یا دو هفته پس از درمان اصولی، شنوایی خود را مجددا بدست خواهند آورد و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

آیا استفاده از سمعک برای درمان موقتی کری ناگهانی مفید است؟

خیر- استفاده از سمعک نمی‌تواند برای تقویت شنوایی افراد که دچار سکته گوش شده‌اند مفید باشد. چراکه دلیل اصلی این عارضه آسیب حسی-عصبی در گوش است.

آیا ویروس کرونا باعث ایجاد کم شنوایی ناگهانی یا سکته گوش می شود؟

بله – در صورتی که ویروس به عصب‌های شنیداری آسیب جدی وارد کند می‌تواند موجب شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 41

هنوز امتیازی ثبت نشده

ek.moghimi@gmail.com
الناز مقیمی

الناز مقیمی، مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه گرمسار داره و در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. الناز مسلط به سئو و ترجمه است و به نرم افزارهای فتوشاپ و پریمیر هم آشنایی کافی داره. الناز مقیمی جدای این مهارت‌ها، اهل هنر و موسیقی هم هست و به گفتۀ خودش که میگه: «پیانو می‌زنم و گاهی هم باهاش می‌خونم». از این ذوق و قریحه فاصله نگیریم و بدونیم که الناز به حوزه گردشگری هم خیلی علاقمنده و عاشق کتاب‌های روانشناسیه و به گفتۀ خودش هر وقت فرصت کنه می‌خونتشون. در همکاری با درمانکده، الناز مقیمی خیلی تمایل داره در زمینۀ علل بیماری‌ها و بررسی جدیدترین روش‌های درمانی تولید محتوا کنیم و این نوع موضوعات رو در اولویت همکاری‌مون قرار بدیم. الناز واقعا اهل مطالعه است و این چند تا کتاب رو هم به مخاطبین مطالب خودش پیشنهاد کرده: «نیمه تاریک وجود، باشگاه پنج‌صبحی‌ها، عقاید یک دلقک و عادت‌های اتمی»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

11 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها