دارو برای گوش درد چی خوبه؟ داروهایی برای درمان این بیماری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

گوش درد یکی از عارضه‌های ناخوشایندی است که اغلب با درد مبهم یا شدید همراه می‌شود. این عارضه معمولا در کودکان به دلیل عفونت گوش بروز پیدا می‌کند و منشا آن در بزرگسالان ممکن است ناشی از جای دیگر بدن مانند دندان، گلو و… باشد که به صورت گوش درد خود را نشان می‌دهد. بهترین دارو برای گوش درد باید پس از مشخص شدن علت اصلی این عارضه انتخاب شود؛ از همین‌رو توصیه می‌شود حتما پس از احساس درد در گوش به پزشک مراجعه کنید و از اقدامات درمانی خودسرانه و خانگی بپرهیزید. 

اگر کنجکاو شده‌اید بیشتر در مورد داروهایی که برای درمان درد گوش توسط پزشک تجویز می‌شود بدانید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با انواع دارو برای گوش درد آشنا کنیم.

بهترین دارو برای گوش درد

پس از احساس درد در گوش بهتر است به پزشک گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا ساختار درونی گوش به وسیله دستگاه مخصوص بررسی شود. انتخاب دارو برای گوش درد توسط پزشک بر اساس علت بروز این عارضه انجام می‌شود. 

معمولا پزشک برای درد گوش ناشی از وجود جسم خارجی، تجمع جرم گوش یا ورود حشره، شستشو انجام می‌دهد، اما اگر این عارضه به دلیل عفونت گوش بروز پیدا کرده باشد، قطره گوش آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. اگر در دوره درمان، شدت گوش درد شما زیاد است می‌توانید از داروهای مسکن ساده استفاده کنید. 

بیشتر بدانید:گوش درد کودکان از چیست؟سریع‌ترین روش های درمان خانگی آن

بهترین مسکن گوش درد و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی عبارت‌اند از:

  • ایبوپروفن (ادویل یا موترین)
  • استامینوفن (تیلنول)
  • آسپرین

این مسکن‌ها، درد گوش را به طور موقت از بین می‌برند، اما یادتان باشد که مصرف آسپرین برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۶ سال ممنوع است.

بیشتر بدانید:گوش درد نوزاد؛ دردی شایع ولی قابل کنترل با روش‌های ساده!

کدام دارو برای گوش درد در کودکان مناسب است؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، عفونت گوش شایع‌ترین علت گوش درد کودکان به‌شمار می‌آید. معمولا پزشک برای درمان عفونت باکتریایی گوش کودکان، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. آزیترومایسین بهترین دارو برای گوش درد بچه‌هایی است که به صورت دوره‌ای، چندین بار در طول سال دچار عفونت گوش می‌شوند. 

با این حال، باید در مصرف آنتی‌بیوتیک احتیاط کنید و برای جلوگیری از عوارض مختلف مانند مقاومت به دارو یا بروز حساسیت، بر اساس دستورالعمل پزشک پیش بروید. 

گاهی‌اوقات، عفونت گوش کودکان ناشی از ویروس است که در این صورت، آنتی‌بیوتیک نقشی در درمان آن ندارد. پزشک در چنین شرایطی، استفاده از قطره گوش را تجویز می‌کند که بهتر است برای اثربخشی بیشتر، مقدار و زمان مصرف آن را طبق تجویز پزشک رعایت کنید. 

از طرفی، اگر احساس می‌کنید فرزندتان به دلیل درد شدید گوش کلافه شده و نمی‌تواند راحت بخوابد، پس از مشورت با پزشک به او داروهای مسکن ساده مانند ایبوپروفن بدهید. پروفن بهترین دارو برای گوش درد شدید است که در کوتاه‌مدت درد گوش را کاهش می‌دهد، اما مصرف آن برای کودکان به تایید پزشک نیاز دارد.

بیشتر بدانید:برای گوش درد بعد از استخر چیکار کنیم؟ 6 روش درمان خانگی

بهترین دارو درمان گوش درد بزرگسال چیست؟

این عارضه در بزرگسالان معمولا دلایل مختلفی دارد. در اغلب موارد می‌توان درد گوش بزرگسالان را با تیلنول (استامینوفن) بدون نسخه یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل یا موترین (ایبوپروفن) تسکین بخشید. 

اگر درد گوش بزرگسالان ناشی از تجمع جرم در گوش باشد، پزشک قطره نرم‌کننده موم گوش تجویز می‌کند. اما اگر این عارضه به دلیل سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) بروز پیدا کند، پزشک مصرف شل‌کننده عضلانی یا ضد افسردگی سه حلقه‌ای را توصیه می‌کند.

دارو هایی برای گوش درد عفونی

تصویری از قرص آموکسی‌سیلین
پزشک برای درمان عفونت گوش کودکان و بزرگسالان، قرص آموکسی‌سیلین را به مدت هفت تا ۱۰ روز تجویز می‌کند.

در مواقعی که شدت عفونت گوش بسیار بالاست، آمپول پنی‌سیلین بهترین دارو برای گوش درد عفونی بزرگسالان محسوب می‌شود. معمولا پزشک برای درمان عفونت گوش با شدت کمتر،  آموکسی‌سیلین تجویز می‌کند. پزشکان این دارو (آموکسی‌سیلین) را که اثربخشی بالایی در درمان اوتیت میانی دارد، به عنوان بهترین قرص گوش درد عفونی می‌شناسند. از طرفی، ترکیب داروی آنتی‌بیوتیک و مترونیدازول می‌تواند برای درمان عفونت گوش کودکان موثر باشد. 

به طور کلی می‌توان علاوه بر آموکسی‌سیلین و پنی‌سیلین، موارد زیر را جزء بهترین آنتی‌‌بیوتیک‌ها برای درمان گوش درد عفونی دانست که در شرایط خاص مانند شدت بالای عفونت گوش توسط پزشک تجویز می‌شوند:

  • آزیترومایسین
  • لووفلوکساسین
  • آموکسی کلاو
  • آمپول سفازولین
  • قطره سیپروزونیت

بیشتر بدانید:گوش درد نشانه چیست؟ + معرفی روش درمان معجزه‌ آسای آن

بهترین قطره برای گوش درد

در حال حاضر، قطره‌های زیادی برای بهبود گوش درد در بازار موجود هستند. پزشک پس از معاینه گوش شما بهترین قطره را مناسب با علت اصلی این عارضه تجویز می‌کند. انواع قطره برای درد گوش شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قطره گوش گلیسیرین فنیکه: این قطره که می‌تواند جرم داخل گوش را نرم کند، برای گوش درد بزرگسالان مناسب است و به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری، اثربخشی زیادی در درمان عفونت گوش دارد.
  • قطره گوش حاوی هومیوپاتی: قطره‌هایی همچون بلادونا (Atropa belladonna)، ولفسبن (Aconitum napellus)، فروم فسفریکم از جمله قطره‌های تسکین‌دهنده گوش درد هستند که می‌توان آن‌ها را بدون نسخه از داروخانه خریداری کرد. با این حال، بهتر است قبل از استفاده با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.
  • قطره گوش بتامتازون: این قطره هم که به درمان سوزش و کاهش درد گوش کمک می‌کند، توسط پزشک برای بزرگسالان تجویز می‌شود. اگر درد گوش شما با کاهش شنوایی همراه شد، از این قطره استفاده نکنید.
  • قطره گوش جنتامایسین: جنتامایسین با نام تجاری Gentisone HC بهترین قطره گوش درد کودکان به‌شمار می‌آید و اثربخشی بالایی در درمان عفونت‌های باکتریایی گوش دارد. این قطره حاوی هیدروکورتیزون است و معمولا برای درمان عفونت اوتیت خارجی تجویز می‌شود.
  • قطره گوش کلوتریمازول: پزشک برای درمان عفونت گوش خارجی، این قطره را تجویز می‌کند. مقدار و زمان مصرف قطره گوش کلوتریمازول بر اساس وضعیت بیمار توسط پزشک مشخص می‌شود و نباید آن را به صورت خودسرانه مصرف کنید.
  • قطره گوش سیپروفلوکساسین (سیپلکس): این قطره را که در درمان عفونت و التهاب گوش موثر است، می‌توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. قطره گوش سیپلکس با حداقل میزان ایجاد حساسیت به درمان گوش درد کمک می‌کند. با این حال، بهتر است قبل از مصرف با پزشک یا دکتر داروساز داروخانه مشورت کنید.
اینفوگرلفیک بهترین قطره برای گوش درد
برخی از قطره‌های مختص گوش درد، از گروه آنتی‌بیوتیک‌ها هستند و بعضی دیگر اثربخشی بالایی در تسکین درد گوش دارند.

کدام دارو برای گوش درد سرماخوردگی خوب است؟

گوش درد ناشی از سرماخوردگی معمولا به صورت خفیف یا شدید در داخل و اطراف گوش احساس می‌شود. اکثر افراد این عارضه را به شکل گرفتگی سر و گوش‌ها تجربه می‌کنند. بهترین راه‌کار برای درمان گوش درد سرماخوردگی، مراجعه به پزشک گوش، حلق و بینی است. پزشک در چنین شرایطی برای درمان عفونت گوش، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. همچنین می‌توانید برای تسکین درد ناشی از عارضه، داروهای مسکن ساده مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید.

آیا می‌توان برای درمان گوش درد نوزادان از دارو استفاده کرد؟

معمولا نوزادانی که دچار درد گوش شده‌‌اند، مدام گریه می‌کنند و جیغ می‌زنند. اگر با چنین وضعیتی مواجه شدید و احساس کردید بی‌تابی نوزاد شما ناشی از درد گوش است، حتما به پزشک اطفال یا متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک، دارو برای گوش درد نوزاد را بر اساس سن و وضعیت کودک تجویز می‌کند. معمولا پزشکان در مواردی مانند گوش درد نوزادان، فرم قطره داروهای ضد التهابی و ضد درد را توصیه می‌کنند.

بیشتر بدانید:درد پشت گوش نشانه چیست؟ راه‌های درمان پزشکی و خانگی آن

راهنمای مراجعه به پزشک

درد گوش یکی از ناراحتی‌های کلافه‌کننده است که در برخی مواقع با عوارضی مانند کاهش شنوایی همراه می‌شود. اگر با این عارضه مواجه شدید، حتما به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک بر اساس سن و وضعیت بیمار، بهترین دارو برای گوش درد را تجویز می‌کند. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده شما را با بهترین دارو، قرص و قطره برای کاهش گوش درد ناشی از عفونت و سرماخوردگی در کودکان و بزرگسالان آشنا کردیم. اگر در مورد نحوه مصرف این داروها سوال دارید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین پزشکان متخصص این مجموعه مانند دکتر متخصص گوش، حلق و بینی مشاوره بگیرید. 

همچنین درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین متخصص گوش و حلق و بینی نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

بیشتر بخوانید: مصرف قرص سیناریزین

سوالات متداول

برای گوش درد چه قرصی خوبه؟

قرص آموکسی‌سیلین به عنوان بهترین آنتی‌بیوتیک برای درمان گوش درد عفونی کودکان و بزرگسالان شناخته می‌شود. با این حال، اگر علائم بیماری ۲ تا سه روز پس از مصرف این قرص بهتر نشد، حتما به پزشک اطلاع دهید تا نوع آنتی‌بیوتیک شما را تغییر دهد.

کدام دارو برای گوش درد شدید توصیه می‌شود؟

در اغلب موارد داروهای مسکن ساده مانند استامینوفن و ایبوپروفن به بهبود گوش درد شدید کمک می‌کنند. همچنین شما می‌توانید برای تسکین گوش درد شدید از قطره‌های بدون نسخه که حاوی هومیوپاتی هستند، استفاده کنید.

بهترین دارو برای گوش درد بزرگسالان کدام است؟

برای درمان این عارضه در بزرگسالان، ابتدا باید علت بروز آن مشخص شود. پزشک ممکن است بر اساس وضعیت بیمار برای کاهش درد گوش، استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن، قرص آنتی‌بیوتیک، قطره‌های آنتی‌بیوتیک یا قطره گوش استروئیدی تجویز کند.

منابع: webmd | healthdirect

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها