بیبی چک

بی بی چک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


تست بی بی چک یکی از رایج‌ترین روش‌های تشخیص بارداری در خانه است که به دلیل استفاده راحت و نشان دادن سریع نتیجه در میان خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، بسیار محبوب است. برای تشخیص بارداری باید هورمونی به نام گنادوتروپین یا HCG در ادرار اندازه‌گیری شود. این هورمون در اولین روز بارداری به سرعت در بدن افزایش پیدا می‌کند و هر 2 تا 3 روز یک بار مقدار آن 2 برابر می‌شود. معمولاً 10 تا 14 روز پس از لقاح، بهترین زمان برای اندازه‌گیری میزان هورمون HCG در خون و ادرار است. اما طریقه استفاده از بیبی چک چگونه است؟ آیا می‌دانید بهترین زمان برای انجام تست بارداری در خانه چه موقعی است؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد بیبی چک بدانید، آشنا شوید.

بی بی چک چیست؟

بی بی چک یا کیت خانگی بارداری یک نوع تست بارداری سریع است که با استفاده از نمونه کوچکی از ادرار به شما می‌گوید باردار هستید یا خیر. استفاده از بی بی چک سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای تشخیص بارداری در خانه است. شما می‌توانید کیت‌های تشخیص بارداری را با قیمتی پایین از داروخانه‌ها تهیه کنید. عملکرد تست بارداری خانگی بسیار ساده است. این وسیله معمولاً دارای یک بخش است که باید چند قطره ادرار روی آن بریزید. بعد از چند دقیقه معمولاً نتیجه به صورت یک رنگ یا علامتی خاص، مثبت یا منفی بودن بارداری را مشخص می‌کند.

بیشتر بدانید: انواع پرده بکارت و آشنایی با ساختار آن

تصویر یک بی بی چک
بی بی چک یک ابزار ساده برای تشخیص بارداری در خانه است.

بیشتر بدانیم: آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری

طرز استفاده انواع بیبی چک

کاربرد بی بی چک برای تشخیص بارداری است و با تست ادرار تعیین می‌شود. اما به هر حال بیبی چک‌ها انواع مختلفی دارند و از همین رو آشنایی با روش استفاده از آن‌ها به طور دقیق می‌تواند به شما کمک کند تا این تست را به بهترین نحو و بدون خطا انجام دهید. در ادامه می‌توانید با روش استفاده از انواع بی بی چک آشنا شوید.

بی بی چک نواری

یکی از رایج‌ترین مدل‌های بی بی چک موجود در بازار که در قسمت انتهای آن یک ظرف 1 سانتی‌متری وجود دارد. شما باید چند قطره ادرار در این محفظه بریزید و سپس ظرف را به دستگاه وصل کنید. بعد 2 تا 10 دقیقه نتیجه تست مشخص می‌شود.

بی بی چک مستقیم

بیبی چک مستقیم نوع دیگری از تست‌های سریع بارداری است که باید مستقیماً روی آن ادرار کنید تا نتیجه تست بعد از 2 تا 10 دقیقه مشخص شود.

بی بی چک قطره چکانی

در سومین نوع بیبی چک که به آن قطره چکانی گفته می‌شود، باید با استفاده از قطره چکان مقداری ادرار روی حفره مشخص آن بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا نتیجه مشخص شود.

بیشتر بدانیم: رابطه جنسی در پریودی وهمه چیز درباره آن

فردی که در حال انجام آزمایش است
برای استفاده از بی بی چک قطره چکانی باید چند قطره ادرار را روی حفره آن بریزید.

مزایای استفاده از بیبی چک

بیبی چک یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین راهکارها برای تشخیص بارداری در خانه است که به شما این امکان را می‌دهد تا به‌سادگی در خانه تست بارداری انجام دهید. در اکثر مواقع تست‌های بارداری سریع خانگی نتیجه درستی را نشان می‌دهند و راه حل خوبی برای اطلاع زودهنگام از بارداری هستند.

بیشتر بدانیم: فواید و عوارض بستن سوتین در دختران و زنان

تفسیر نتیجه بیبی چک چگونه است؟

نتایج تست بارداری خانگی با بی بی چک معمولاً یا مثبت است، یا منفی و یا در حالت مشکوک و نامعتبر قرار دارد. در برخی از انواع بیبی چک نتیجه تست با خط‌هایی که روی صفحه مشخص می‌شوند، تعیین می‌شوند، اما در برخی اوقات نیز این موضوع با حروف مشخص خواهند شد.

  • نتیجه مثبت بی بی چک معمولاً در کمتر از یک دقیقه با مشاهده 2 نوار رنگی مشخص می‌شود. هرچقدر مقدار هورمون HCG بیشتر باشد، رنگ نوارها پررنگ‌تر خواهد بود. اگر تست با حروف مشخص شود نتیجه مثبت با مشاهده 2 خطر قرمز با حروف C و T تعیین می‌شود.
  • اگر بعد از تست تنها یک نوار مشخص شود و مدت زمان تست بیشتر از 10 دقیقه طول بکشد، نشان دهنده عدم بارداری است. تست منفی روی بی بی چک‌هایی که دارای حروف هستند، با پررنگ شدن قسمت C و کم رنگ شدن قسمت T تعیین می‌شود.
  • یکی دیگر از انواع نتیجه تست‌های سریع بارداری، نتیجه مشکوک است. این نتیجه زمانی اتفاق می‌افتد که در فاصله بین 5 تا 10 دقیقه 2 نوار رنگی مشاهده شود. اگر تنها نوار T نیز رنگی شود، نتیجه تست درست نیست و لازم است چند روز بعد دوباره تکرار شود.

بیشتر بدانیم: کاپ قاعدگی و آسودگی در دوران پریود

بهترین زمان برای تست بی بی چک

بهترین زمان برای استفاده از بی بی چک درست 1 هفته بعد از عقب افتادن پریود است. هرچقدر زودتر به زمان قاعدگی از این تست استفاده کنید، احتمال اشتباه بودن نتیجه بی بی چک بیشتر است. در صورتی که نمی‌توانید 1 هفته صبر کنید، بهتر است از آزمایش خون برای تشخیص بارداری استفاده کنید.

استفاده از بی بی چک برای افرادی که پریود نامنظمی دارند، کمی چالش‌برانگیز است. اگر زمان دقیق قاعدگی‌تان را نمی‌دانید، بهتر است حداقل 21 روز پس از آخرین رابطه جنسی محافظت نشده، از تست سریع بارداری استفاده کنید.

بهترین زمان برای تست بی بی چک صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب است که ادرار در غلیظ‌ترین حالت ممکن قرار دارد. معمولاً بعد از خوردن آب و زمانی که ادرار رقیق‌شده، نتیجه تست بارداری دقیق نخواهد بود.

زمان استفاده از بی بی چک
بهترین زمان برای انجام تست بی بی چک، صبح ها است.

آیا مصرف دارو روی نتیجه تست بی بی چک مؤثر است؟

برخی از داروهای باروری حاوی هورمون HCG هستند و می‌توانند روی نتیجه تست شما تأثیر بگذارند. اما داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک و قرص‌های ضدبارداری هیچ تأثیری بر نتیجه بیبی چک ندارند.

بیشتر بدانیم: تامپون و همه آن چیزی که باید در مورد این محصول پزشکی بهداشتی بدانید

چقدر به نتیجه بی بی چک اعتماد کنیم؟

بیشتر کیت‌های بی بی چک ادعا می‌کنند که تا 99 درصد دقیق هستند. اما حقیقت این است که زمان استفاده از بی بی چک می‌تواند روی دقت آن مؤثر باشد. معمولاً خانم‌هایی که چند روز از زمان پریودشان گذشته و از تست سریع بارداری استفاده می‌کنند، نتیجه درستی را مشاهده نخواهند کرد. بهتر است برای تست بارداری حداقل 1 هفته بعد از عقب افتادن قاعدگی صبر کنید و سپس از این تست استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که امکان اینکه نتیجه تست شما مثبت یا منفی کاذب شود نیز وجود دارد. اما معمولاً نتیجه مثبت صحیح است و نتیجه منفی می‌تواند کاذب باشد. اگر تست شما منفی شد، بهتر است آن را یک هفته بعد دوباره تکرار کنید. معمولاً درصد خطای تست بارداری خانگی به برند آن، زمان دقیق تخمک‌گذاری و تعداد روزهایی که از لقاح گذشته نیز بستگی دارد.

بیشتر بدانیم: بستن لوله رحم و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

منظور از تست بی بی چک منفی کاذب چیست؟

احتمال منفی شدن تست بی بی چک در خانم‌هایی که باردار هستند، بسیار زیاد است. زمانی که زودتر از یک هفته از عقب افتادن پریود اقدام به استفاده از این تست کنید، ممکن است میزان هورمون HCG به حد نصاب نرسیده باشد و نتیجه تست شما منفی کاذب شود.

از طرف دیگر نوشیدن بیش از حد آب و رقیق شدن ادرار نیز گاهی موجب می‌شود نتیجه تست سریع بارداری منفی شود. آمارها نشان می‌دهد که اگر یک خانم در روزهای اولی که قاعدگی‌اش عقب افتاده از بی بی چک استفاده کند، به احتمال 46 درصد نتیجه تست منفی کاذب خواهد بود. درواقع میزان هورمون HCG از یک هفته بعد از بارداری به اوج خودش می‌رسد و درصد خطای تست بارداری در این زمان نیز کمتر است.

بیشتر بدانیم: هماتوم بارداری چیست و چه عوارضی دارد؟ + راهنمایی کامل

منظور از تست بی بی چک مثبت کاذب چیست؟

بی بی چک مثبت به ندرت اشتباه خواهد بود، اما به هر حال ممکن است نتیجه تست شما به صورت کاذب مثبت شود. معمولاً این موضوع دلایل متفاوتی دارد. ممکن است درست بعد از چسبیدن تخمک بارور شدن شده، بارداری از دست رفته باشد و یا فرد از روش اشتباهی برای انجام تست استفاده کرده باشد. برخی مواقع نیز ممکن است بارداری خارج از رحم و یا استفاده از برخی از درمان‌های بارداری موجب مثبت شدن کاذب تست سریع بارداری شود.

بیشتر بدانیم: همه آن چیزی که باید درباره بلوغ دختران و پسران بدانید

بعد از این که نتیجه تست بیبی چک مثبت یا منفی شد چکار کنیم؟

اگر بعد از استفاده از بی بی چک متوجه شدید که باردار هستید، بهتر است برای تأیید این موضوع از آزمایش خون نیز استفاده کنید. هرچقدر زودتر متوجه بارداری خود شوید، سریع‌تر می‌توانید مراقبت‌های دوران بارداری را شروع کنید.

در صورتی که تست بارداری شما در خانه منفی شد، اما قاعدگی شما آغاز نشد، بهتر است چند روز یا یک هفته بعد تست را تکرار کنید. اگر باز هم نتیجه منفی بود ولی پریودتان شروع نشد، بهتر است از یک پزشک متخصص زنان و زایمان برای این موضوع کمک بگیرید، همچنین می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر زنان و زایمان به راحتی با دکتر در ارتباط باشید. گاهی اوقات اختلالات تیروئید، کمبود وزن، مشکلات مربوط به تخمدان، ورزش و همچنین استرس شدید موجب عقب افتادن پریود می‌شوند.

تصویر خانومی که در حال مشاوره با پزشک است.
بعد از مثبت شدن تست بی بی چک برای انجام آزمایش های بعدی به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانیم: هر آنچه که درباره بارداری خارج از رحم نمی‌دانید!!

جمع‌بندی

استفاده از بی بی چک یک راهکار ساده، سریع و البته دقیق برای تشخیص زودهنگام بارداری است. به خاطر داشته باشید که برای استفاده از این ابزار، حتماً یک هفته از زمان به تأخیر افتادن قاعدگی صبر کنید و حداقل 21 روز بعد از آخرین رابطه جنسی از این تست استفاده کنید. در صورتی که تست شما مثبت شد، هر چه سریع‌تر برای انجام آزمایش خون اقدام کنید که می‌توانید از طریق سایت درمانکده روند انجام آزمایشات خود را سریع‌تر پیش ببرید و از یک پزشک برای شروع مراقبت‌های بارداری کمک بگیرید.

منابع: mayoclinic، healthnavigator، clearblue

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 207

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

83 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها