جراح گوش و حلق و بینی

شایع ترین عمل های جراحی در تخصص گوش، حلق و بینی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دکتر فوق متخصص گوش، حلق و بینی در حیطه تخصص خود، باید بتوانند طیف گسترده ای از اقدامات را برای حل تعداد زیادی از مشکلات پزشکی انجام دهند.

این اعمال در مقیاس و پیچیدگی متغییر هستند، از بازسازی های پیچیده عروق ریز گرفته تا جراحی ای که کل گردن را در بر میگیرد.

جراحان گوش و حلق و بینی از روشهای مختلف جراحی مختلفی استفاده می کنند از جمله:

  • قرار دادن گرومِت (grommets) برای گوش چسبنده. که شامل برش بسیار کوچکی در پرده گوش است و به طور معمول بر روی کودکان انجام می شود. گرومت ها به تهویه گوش میانی و از بین بردن اضافات آن کمک می کنند. گرومت برای درمان عفونت گوش میانی در قسمت پرده گوش کار گذاشته می شود. در واقع اجازه ورود هوا به داخل گوش میانی که دچار افت فشار هوا شده است را می دهد و همچنین عملکرد ضعیف شیپور استاش را جبران می کند.
  • تونسیلِکتومی (برداشتن لوزه ها) یا آدنوئیدکتومی (برداشتن آدنوئیدها) ، بیشتر در کودکان
  • سپتوپلاستی – اصلاح سپتوم بینی برای جلوگیری از انسداد و برقرار کردن تنفس روان
  • میکرولارنگوسکوپی – یک لوله فلزی کوتاه (لارنگوسکوپ) در حنجره (جعبه صوتی) وارد می شود. این مورد برای معاینه استفاده می شود و می تواند برای انجام بیوپسی یا جراحی نیز مورد استفاده قرار گیرد
  • ازوفاگوسکوپی – یک لوله فلزی بلند یا انعطاف پذیر (ازوفاگوسکوپ) از طریق دهان به مری وارد می شود.
  • جراحی آندوسکوپی سینوس – یک تلسکوپ ریز برای تشخیص و درمان بیماری های سخت سینوسی در مسیر های هوایی بینی وارد می شود. سپس از ابزارهای فنی ظریفی برای بازیابی عملکرد درست ، استفاده می شود.
  • عمل جراحی تیمپانوماستوئید برای بازسازی و برداشتن اجسام اپیتلیال (کُلِستئاتوما) در گوش میانی
  • عمل های باز برای برداشتن توده های گردن و تومورهای غدد بزاقی
  • تراکئوستومی

جراحی گوش و حلق و بینی در خط مقدم جدیدترین فناوریهای پزشکی بوده و روشهای کم تهاجمی در آن رایج است. که مزایای بسیاری دارد از جمله اسکار های کمتر (جای زخم کمتر) و دوره نقاهت کوتاه تر

لیست اعمال زیر ، نمایی کلی از طیف وسیع کار آنها را ارائه می دهد.

1) بلفاروپلاستی

این عمل ، عمل ترمیم افتادگی پلک ها با برداشتن پوست اضافی ، ماهیچه یا چربی است که ممکن است بینایی را مختل کرده باشند. این روش غالباً به دلایل زیبایی انجام می شود و بندرت نیاز به بستری در بیمارستان دارد.

بیشتر بخوانیم: هر آنچه باید درباره گرفتگی بینی و راه‌های درمان آن بدانید

2) جراحی آندوسکوپی سینوس

متخصص گوش و حلق و بینی اغلب این عمل را برای درمان بیماری های عفونی و التهابی سینوس مانند سینوزیت مزمن یا رشد پولیپ انجام می دهد. پزشک های متخصص گوش و حلق و بینی ، ابزاری به نام آندوسکوپ را درون بینی قرار می دهند که به آنها اجازه دیدن سینوس ها را می دهد.

آنها می توانند ابزارهای جراحی مثل لیزرها را وارد کرده و از آنها برای برداشتن موادی که باعث انسداد سینوسها شده استفاده کنند. این روش ممکن است تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود.

3) برش دادن و بیوپسی (بافت برداری)

یک جراح برای شناسایی ضایعات مشکوک و تومورها ، بیوپسی انجام می دهد. که می تواند در هر نقطه از بدن انجام شود و شناساییِ ماهیت ضایعات ، برای تعیین یک دوره درمانی موثر ضروری است.

آنها غالباً می توانند ضایعات کوچک و توده های سرطانی سطحی پوست را تحت بی حسی موضعی در محیط سرپایی بردارند.

4) جراحی پلاستیک صورت

این نوع جراحی می تواند هم بازسازی و هم زیبایی باشد. پزشک گوش و حلق و بینی می توانند ناهنجاری های مادرزادی مانند شکاف کام یا شرایطی را که نتیجه حوادث ، جراحی های قبلی یا سرطان پوست است ترمیم کنند.

آنها همچنین می توانند ظاهر ساختارهای صورت از جمله چین و چروکها را اصلاح کنند.

جراحی گوش و حلق و بینی

بیشتر بخوانیم: پولیپ بینی ؛ علائم و راه‌کارهای درمان آن

5) میرینگوتومی و قرار دادن لوله گذاری برای تعادل فشار (PE)

برای افرادی که عفونت مکرر گوش میانی یا کاهش شنوایی را به دلیل وجود مایع در گوش تجربه می کنند ، جراح می تواند لوله هایی را از طریق پرده گوش قرار دهد تا امکان عبور هوا در گوش میانی را فراهم کند.

لوله های PE می توانند برای مدتی کوتاه یا بلند مدت باشند.

میرینگوتومی روشی است که در آن متخصص گوش و حلق و بینی برای برطرف کردن فشار ناشی از تولید بیش از حد مایع ، یک برش کوچک در پرده گوش ایجاد می کند.

همچنین می توانند به تخلیه چرک از گوش میانی کمک کنند.

6) برش و تشریح گردن

یکی از انواع عمده ی عمل های جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی سرطانی گردن است که تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. وسعت جراحی بستگی به میزان پخش شدن سرطان دارد.

برش کلی در گردن (که به آن جراحی رادیکال نیز می گویند) مستلزم خارج کردن کلیه بافت ها از استخوان فک به سمت استخوان ترقوه در کنار گردن،  به همراه عضلات ، اعصاب ، غدد بزاقی و رگ های خونی اصلی از این ناحیه است.

7) سپتوپلاستی

این عمل جراحی برای اصلاح انحراف سپتوم (تیغه میانی بینی) یا ایجاد دسترسی بیشتر به بینی برای از بین بردن پولیپ است. این عمل می تواند تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود و پزشک متخصص گوش و حلق و بینی باید پوشش سطح راه هوایی بینی را از غضروف زیرین آن جدا کند.

سپس در صورت لزوم غضروف خم شده را صاف می كنند.

بیشتر بخوانیم: اختلال شیپور استاش چیست؟ علائم، علت، روش‌های درمان و پیشگیری

8) عمل جراحی خر و پُف یا آپنه خواب / وقفه تنفسی در خواب (OSA)

متخصصان گوش و حلق و بینی راه های جراحی مختلفی برای خروپف و OSA دارند. آنها می توانند بافت اضافی کام نرم را برای باز کردن مجاری هوایی برش دهند ، مثلا برش با استفاده از امواج حرارتی رادیوفرکانس برای کاهش حجم بافت.

آنها همچنین می توانند با تزریق یا با قرار دادن میله های سفت کننده ، کام نرم را سفت تر کنند تا احتمال لرزش و روی هم افتادن کاهش پیدا کند.

عمل های جراحی گوش، حلق و بینی

9) جراحی تیروئید

تیروئید درست در زیر حنجره قرار دارد. دکتر های متخصص گوش و حلق و بینی می توانند در مواردی ، همه یا بخشی از غده تیروئید را در صورت وجود سرطان تیروئید ، توده های مشکوک ، انسداد حلق یا مری یا پرکاری تیروئید ، بردارند.

10) تونسیلکتومی یا آدنوئیدکتومی

تونسیلکتومی برداشتن لوزه ها ، و آدنوئیدکتومی برداشتن آدنوئیدها با جراحی است. که اینها معمولاً برای درمان عفونتهای مکرر یا مشکلات تنفسی لازمند.

این روش معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود ، اما عموماً بیمار نیازی به ماندن در بیمارستان نخواهد داشت.

11) تراکئوستومی

عملی برای ایجاد یک منفذ از طریق گردن به داخل حلق است. متخصص گوش و حلق و بینی می تواند لوله ای را در این منفذ وارد کند تا یک مسیر هوایی ایجاد یا ترشحات را از ریه ها خارج کند.

تراکئوستومی ممکن است برای درمان چندین بیماری ، از جمله سرطان گردن و بیماری شدید حنجره لازم باشد.

12) تیمپانوپلاستی

این نوع جراحی می تواند هر گونه نقص در پرده گوش را با بافت پیوندی اصلاح و یا بیماری استخوان گوش میانی را برطرف کند. تیمپانوپلاستی برای بستن منافذ ، بهبود شنوایی و ریشه کن کردن بیماری های گوش میانی کمک کننده است.

این روش می تواند در شرایط سرپایی انجام شود.

[sibwp_form id=1]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها