اختلال شیپور استاش

اختلال شیپور استاش چیست؟ + علائم، علت، روش‌های درمان و پیشگیری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اختلال شیپور استاش یک نوع بیماری مربوط به این بیماری در گوش است که موجب بروز مشکلات شنوایی و درد گوش می‌شود. در حقیقت شیپور استاش بخشی لوله‌ای شکل از گوش میانی تا پشت بینی و گلو است که به تخلیه مایع از گوش میانی و فضای پشت پرده گوش کمک می‌کند و موجب تهویه هوای گوش می‌شود. زمانی که این بخش از گوش به هر دلیل مسدود شود و به درستی عمل نکند، فرد با مشکلاتی جدی در ناحیه گوش مواجه خواهد شد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد علائم و روش‌های درمان اختلال شیپور استاش بدانید، آشنا شوید.

اختلال شیپور استاش چیست؟

اختلال شیپور استاش یا Eustachian Tube Dysfunction زمان رخ می‌دهد که شیپور استاش دچار انسداد یا عفونت شود و مشکلاتی در عملکرد طبیعی آن به وجود بیاید. در این حالت فشار گوش افزایش پیدا می‌کند و فرد درد و ناراحتی زیادی را در گوش خود احساس می‌کند. مسدود شدن شیپور استاش موجب می‌شود تا در گوش احساس پری داشته باشید و صداهای خفه و بسیار بم به گوش شما برسند.

بیشتر بدانید: وزوز گوش ؛ علائم، علل، عوارض و درمان

تصویر شیپور استاش در گوش
زمانی که مجرای استاش دچار انسداد یا عفونت شود و مشکلاتی در عملکرد طبیعی آن رخ می‌دهد و موجب بروز مشکلاتی در شنوایی می‌گردد.

انواع اختلال شیپور استاش

این بیماری انواع مختلفی دارد و معمولاً به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند. در ادامه به رایج‌ترین انواع مشکلات در شیپور استاش اشاره شده است.

گرفتگی شیپور استاش

یکی از شایع‌ترین انواع مشکلات در شیپور استاش که موجب گرفتگی و انسداد مجرا می‌شود و معمولاً در اثر تومور، عفونت، سرماخوردگی و کلستئاتوم ایجاد می‌شود. کلستئاتوم نوعی از این بیماری است که در اثر رشد غیرطبیعی پوست در بخش میانی گوش یا پشت پرده گوش ایجاد می‌شود. جمع شدن پوسته‌های داخل گوش موجب ایجاد کیست در گوش می‌شود و مشکلاتی در شنوایی فرد ایجاد می‌کند. این نقص گاهی به صورت مادرزادی ایجاد می‌شود و گاهی نیز در اثر عفونت‌های مکرر گوش میانی روی می‌دهد.

بیشتر بدانید: متداول ترین عارضه های تخصص گوش، حلق و بینی

تصویر کلستئاتوم
کلستئاتوم نوعی اختلال شیپور استاش است که در اثر رشد غیرطبیعی پوست در بخش میانی گوش یا پشت پرده گوش ایجاد می‌شود.

باز ماندن شیپور استاش

باز ماندن این بیماری نوعی اختلال نادر است که در اثر ضعف عملکرد عضلات نگه دارنده دریچه لوله استاش ایجاد می‌شود. این مشکل معمولاً در اثر کاهش وزن زیاد یا رماتیسم مفصلی ایجاد می‌شود.

عفونت شیپور استاش

نوع دیگری از این بیماری مربوط به عفونت در گوش میانی است که سلول‌های مخاطی و مژک‌دار لوله استاش را نیز درگیر می‌کند.

سرطان شیپور استاش

یکی از نادرترین دلایل بروز مشکل در عملکرد شیپور استاش ایجاد تومورهای سرطانی در مجرای استاش است که موجب انسداد مجرا و بروز مشکلاتی در شنوایی می‌شود. در این شرایط معمولاً از روش جراحی برای برداشتن تومور استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: سندروم سوزش دهان چیست؟

علائم اختلال شیپور استاش

شدت علائم اختلال شیپور استاش معمولاً با توجه به شدت بیماری کمی متفاوت است. اما معمولاً افرادی که به این مشکل مبتلا می‌شوند، علائم مشابهی را تجربه می‌کنند.

  • احساس پری در گوش
  • تغییر در شنوایی
  • شنیدن صدای زنگ در گوش
  • وزوز گوش
  • صدای کلیک در گوش
  • احساس قلقلک در گوش
  • درد گوش

درصورت داشتن چنین علائمی از طرق مشاوره با دکتر متخصص گوش حلق بینی مشورت کنید.

بیشتر بدانید: شایع ترین عمل های جراحی در تخصص گوش، حلق و بینی

اینوگرافی علائم اختلال در شیپور استاش
از مهم‌ترین علائم اختلال در شیپور استاش می‌توان به احساس پری و وزوز در گوش و تغیر در شنوایی اشاره کرد.

علل اختلال در شیپور استاش

التهاب شیپور استاش به دلایل مختلف و مسدود شدن مجرای آن می‌تواند سبب بروز این مشکل شود. معمولاً این مشکل به دلایل مختلفی روی می‌دهد و می‌تواند در یک یا هر دو گوش بروز کند. در این شرایط مخاط داخل گوش نمی‌تواند به درستی تخلیه شود و از همین رو فرد علائمی را تجربه می‌کند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین دلایل اختلال شیپور استاش آشنا شوید.

  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • عفونت‌های سینوسی
  • آلرژی
  • تغییر ارتفاع
  • فعالیت‌های بدنی شدید
  • پرواز با هواپیما
  • سوار شدن در آسانسور
  • کوهنوردی
  • اختلالات مادرزادی
  • التهاب گوش

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شدت علائم بیماری زیاد بود و یا درد و ناراحتی گوش شما بعد از 2 هفته بهبود پیدا نکرد، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک برای درمان کمک بگیرید. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده علائم این بیماری در کودکان لازم است بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید و از بروز عفونت و مشکلات جدی جلوگیری کند.

بیشتر بدانید: تخصص گوش، حلق و بینی (اتولارینگولوژی) چیست؟

تصویر پزشکی که در حال معاینه گوش بیمار است.
در صورتی که علائم و مشکلات مربوط به گوش بعد از 2 هفته بهبود پیدا نکرد، حتماً از پزشک کمک بگیرید.

راه‌های درمان اختلال شیپور استاش

درمان اختلال شیپور استاش معمولاً پس از چند روز درمان با دارو برطرف می‌شود. در بسیاری از مواقع علائم بیماری از 1 تا 2 هفته طول می‌کشد و به مرور بهبود پیدا می‌کند. در برخی افراد شدت بیماری بیشتر است و از همین رو لازم است از داروهای قوی‌تر و درمان‌های دیگر در کنار دارو استفاده شود. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان اختلال شیپور استاش آشنا شوید.

مصرف داروهای آنتی هیستامین

به‌طورمعمول اختلال در عملکرد شیپور استاش طی چند روز تا چند هفته بدون درمانی خاص بهبود پیدا می‌کند. اما به هر حال انجام دادن برخی اقدامات ساده و برخی مواقع مصرف دارو می‌تواند به بهبود سریع‌تر این مشکل کمک کند. استفاده از قرص‌های آنتی هیستامین و یا اسپری بینی استروئیدی می‌تواند به کاهش پاسخ‌های آلرژیک در افرادی که به حساسیت و آلرژی مبتلا هستند، کمک کند.

بیشتر بدانید: سینوزیت قارچی؛ انواع، علائم، دلایل و راه‌کارهای درمانی

استفاده از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی

راه‌کار بعدی برای درمان اختلال در عملکرد این بیماری مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن است که این داروها به کاهش درد و تورم کمک می‌کنند.

مصرف آنتی‌بیوتیک

اگر گوش میانی دچار عفونت شده باشد، پزشک برای درمان این مشکل از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کند. در برخی شرایط نیز لازم است به جای مصرف خوراکی آنتی‌بیوتیک از داروهای آنتی‌بیوتیک به صورت موضعی استفاده شود.

درمان خانگی اختلال شیپور استاش

درمان خانگی اختلال شیپور استاش بسیار ساده است. برای این کار می‌توانید آدامس بجوید و یا چیزی در دهانتان بگذارید و قورت دهید. خمیازه کشیدن و همچنین بستن بینی و دهان و فشار هوا به سمت بینی و گوش نیز می‌تواند به برطرف شدن علائم این مشکل کمک کند. برای پاکسازی بینی و خروج مخاط می‌توانید از اسپری‌های نمکی مخصوص بینی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: علائم، علل و راه های درمان عفونت گوش میانی

تصویر فردی در حال مانور والسالوا (گرفتن بینی و بازدم شدید برای باز شدن گوش)
مانور والسالوا یعنی بستن بینی و دهان و فشار هوا به سمت بینی و گوش یکی از روش‌های درمان اختلال شیپور استاش است.

درمان طب سنتی اختلال شیپور استاش

در طب سنتی برای درمان مشکلات شیپور استاش قبل از هر چیزی باید از رژیم غذایی متعادل، کم نمک و کم ادویه استفاده کرد. استفاده از داروهای گیاهی مثل اکیناسه، گل ماهور، روغن سیر و چای سوسن نیز از بهترین  داروهای گیاهی برای درمان این بیماری محسوب می‌شوند. متخصصین طب سنتی بر این باور استفاده که استفاده از ویتامین C برای درمان این بیماری مؤثر است.

جراحی اختلال شیپور استاش

در بسیاری از مواقع درمان اختلال شیپور استاش با دارو و روش‌های درمان خانگی بهبود پیدا نمی‌کند. در این شرایط پزشک مجبور است برای برداشتن مایعات داخل گوش یک برش کوچک در پرده گوش ایجاد کند  مایع را از داخل گوش میانی ساکشن کند. در روش بعدی نیز لوله‌های کوچکی در پرده گوش کاشت می‌شود و به خروج مایع درون گوش کمک می‌کند. این روش معمولاً در کودکانی که به صورت مکرر به عفونت گوش مبتلا می‌شوند، استفاده می‌شود. این لوله‌ها تا 18 ماه در گوش می‌مانند و سپس از بین می‌روند.

بیشتر بدانید: آدنوئید و آدنوئیدکتومی چیست؟

روش‌های تشخیص اختلال شیپور استاش

برای تشخیص این بیماری معمولاً پزشک علائم بیمار را بررسی می‌کند و در مورد تغییرات در شنوایی و حسی که در گوش دارید، سوالاتی می‌پرسد. در کنار آن معمولاً برای بررسی این موضوع از آزمایش‌های مختلفی مثل شنوایی سنجی، تمپانوگرام، اتوسکوپی، سی‌تی‌اسکن، مانور والسالوا استفاده می‌کند.

در صورتی که مشکلات مربوط به گوش در اثر تغییر فشار ایجاد شده باشد، بستن بینی و دهان و تلاش برای بازدم از طریق بینی می‌تواند به پاکسازی گوش کمک کند.

روش‌های پیشگیری از اختلال شیپور استاش

برای پیشگیری از بروز اختلال در عملکرد این بیماری قبل از هر چیزی باید یک زندگی سالم داشته باشید و مراقب سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدنتان باشید. از طرف دیگر رعایت بهداشت برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی و میکروبی نیز می‌تواند ریسک اختلال دراین بیماری را کاهش دهد. دور بودن از محرک‌هایی مثل هواپیما، آسانسور، کوهنوردی و همچنین مدیریت آلرژی و آسم نیز در پیشگیری از این مشکل اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بدانید: بیماری منیر؛ علائم، دلایل، تشخیص و درمان

تصویر فردی که برای جلوگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی ماسک زده.
استفاده از ماسک می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های ویروسی تا حد زیادی جلوگیری کند.

عوارض اختلال شیپور استاش

شایع‌ترین عارضه این مشکل آسیب به شنوایی است که در اثر تجمع مایع مخاطی در گوش ایجاد می‌شود. زمانی که اختلال شیپور استاش به‌موقع درمان نشود، می‌تواند به پرده گوش آسیب وارد کند و مشکلات جبران‌ناپذیری را برای فرد ایجاد کند.

خطرات اختلال شیپور استاش در کودکان و نوزادان

عفونت گوش میانی یکی از مهم‌ترین دلایل بروز اختلال در مجرای آن است. در سنین کودکی مجرای استاش حالت افقی دارد و به همین دلیل عفونت به راحتی از گوش به حلق منتقل می‌شود. در این شرایط یک سرماخوردگی ساده می‌تواند به بروز مشکل در شیپور استاش منجر شود و مشکلاتی جدی در شنوایی کودک ایجاد کند.

بیشتر بدانید: اتواسکلروز (Otosclerosis) چیست؟ علت، علائم و راه کارهای درمان آن

جمع‌بندی

این نوع بیماری یک بیماری شایع و خفیف است که در اکثر مواقع با روش‌های خانگی و استفاده از تمهیدات ساده پزشکی در عرض چند روز تا چند هفته درمان می‌شود. اما برخی اوقات این مشکل در اثر مشکلاتی جدی و یا عفونت در بدن ایجاد می‌شود و از همین رو نیاز به درمان سریع دارد. در صورتی که علائم این بیماری را تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر به دکتر متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید و بعد از پیدا کردن علت بروز این مشکل، نسبت به درمان آن با کمک درمانکده اقدام کنید.

سوالات متداول

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به اختلال شیپور استاش قرار دارند؟

سیگار کشیدن به مژک‌های ریز گوش میانی آسیب وارد می‌کند و موجب بروز مشکلاتی در عملکرد شیپور استاش می‌شود. از طرف دیگر چاقی موجب رسوب چربی در اطراف شیپور استاش و اختلال در کارکرد آن می‌گردد. افراد مبتلا به آلرژی، پولیپ بینی، سینوزیت و تومور نیز بیشتر در مرض ابتلا به شیپور استاش قرار دارند.

بهترین روش درمان اختلال شیپور استاش در نوزادان چیست؟

برای درمان این مشکل در نوزادان پیشنهاد می‌شود به آن‌ها شیر دهید و یا پستانک در دهان نوزاد قرار دهید. مکیدن موجب تنظیم فشار گوش و برطرف شدن مشکل می‌شود.

آیا استفاده از شمع گوش برای درمان اختلال شیپور استاش مؤثر است؟

شمع گوش یک روش نسبتاً پرخطر برای درمان اختلال شیپور استاش است که سازمان غذا و دارو آمریکا آن را تأیید نکرده و هیچ مدرکی مبنی بر مؤثر بودن این روش برای درمان وجود ندارد.

منابع: healthline، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها