علت ریزش مژه چیست؟ عوامل موثر و راه‌کارهای درمانی آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ریزش مژه اتفاق ناخوشایندی است که باید آن را چیزی فراتر از مشکل آرایشی بدانیم. مژه‌های بلند و پرپشت علاوه‌بر زیباتر نشان دادن چشم از آن در برابر ورود مواد زائد و بروز برخی از عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند. ریزش مژه اگر بین یک تا 5 عدد در روز باشد طبیعی است اما در غیر این صورت نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد.

مژه‌ها همچون موی سر رشد می‌کنند و امکان ریزش آن‌ها وجود دارد. ریزش مژه‌ها می‌تواند به‌دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. اگر کم شدن تعداد مژه به صورت طبیعی (1 تا 5 مژه در روز) باشد جای نگرانی نیست، زیرا در یک چرخه طبیعی که معمولا هر 6 تا 10 هفته خواهد بود، مژه‌های جدیدی جایگزین می‌شوند. اما در صورتی که ریختن و نازک شدن مژه‌ها با سرعت بیشتری رخ دهد، می‌توان آن را ناشی از وجود یک مشکل اساسی در چشم یا سایر نقاط بدن دانست. با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده شما را با علت ریزش مژه، عوامل موثر و راه‌کارهای درمانی آن آشنا کنیم.

نظر دکتر نگار احمدی، پزشک عمومی، درباره ریزش مژه

منظور از ریزش مژه چیست؟

مژه‌ها همچون موی سر چرخه طبیعی رشد دارند. در این فرایند مژه‌هایی که به سن بلوغ می‌رسند با جدا شدن از ریشه ریزش پیدا می‌کنند تا تار مژه جوان‌تر جایگزین آن شود. بدین شکل چشم‌های شما همیشه مژه‌های جوان و شادابی خواهد داشت. فرآیند رشد مژه دارای 3 مرحله طبیعی است:

  1. فاز آناژن: رشد مژه‌ها در فاز آناژن شروع می‌شود و معمولا بین 4 تا 10 هفته طول می‌کشد. در این مدت رشد مژه بسیار آهسته بوده و حدود 0.12 تا 0.14 میلی‌متر افزایش طول خواهند داشت.
  2. فاز کاتاژن: این مرحله به فاز تخریبی شهرت دارد. مژه‌ها در مرحله کاتاژن رشد کرده‌اند، اما به‌دلیل عدم دریافت مواد مغذی فولیکول آن از بین می‌رود.
  3. فاز تلوژن: این مرحله زمان استراحت مژه‌هاست. چرخه زندگی طبیعی یک مژه حدود یک سال خواهد بود که می‌توان این مدت را برای افراد مختلف متفاوت دانست.

زمانی که این چرخه طبیعی رشد مژه (3 فاز آناژن، کاتاژن و تلوژن) برهم بخورد و بین ریختن تارهای مژه تا رشد مجدد آن فاصله زیادی ایجاد شود، باید نگران بروز مشکل ریزش مژه شوید. در این مواقع بهتر است راه‌کارهای درمانی را که در ادامه مقاله به‌طور مفصل در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم، آغاز کنید.

بیشتر بدانیم: شپش سر و هر آن چیزی که باید در مورد آن بدانید

تصویری از مژه‌های چشم
مژه‌ها همچون موی سر چرخه طبیعی رشد دارند. در این فرایند مژه‌هایی که به سن بلوغ می‌رسند با جدا شدن از ریشه ریزش پیدا می‌کنند تا تار مژه جوان‌تر جایگزین آن شود. بدین شکل چشم‌های شما همیشه مژه‌های جوان و شادابی خواهد داشت.

علت ریزش مژه

دلایل ریزش مژه متفاوت است اما اکثر افراد دلیل اصلی آن را استفاده از محصولات آرایشی چشم می‌دانند. اگر این محصولات از کیفیت خوبی برخوردار نباشند احتمال آسیب‌های چشمی و ریختن مژه افزایش پیدا می‌کند. اما علت ریزش مژه تنها به این عامل بستگی ندارد. در ادامه علت ریختن مژه را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم.

بیشتر بدانید: لیفت مژه چیست؟

1. استفاده از ریمل

مطالعات زیادی نشان داده است که اکثر زنان به‌دلیل استفاده از ریمل یا محصول آرایشی بی‌کیفیت دچار ریزش مژه می‌شوند. به این وضعیت ماداروزیس می‌گویند. در واقع باید ریمل‌های ضد آب را از عوامل موثر در ریزش مژه دانست. 

این مشکل می‌تواند در برخی از زنان با آلرژی و از دست دادن کامل مژه‌ها همراه باشد. از طرفی وقتی ریمل آرایشی شما ضد آب است برای پاک کردن آن به مواد شیمیایی و فشار بیشتری نیاز دارید که این مورد خود باعث ریختن و نازک شدن تار مژه‌ها می‌شود.

2. تحمل فشار و استرس در ریزش مژه موثر است

استرس همان‌طور که می‌تواند آسیب زیادی به عملکرد بدن وارد کند، موجب از بین رفتن مژه‌ها هم می‌شود. بدن با تحمل استرس و فشار عصبی در متابولیسم تغییراتی ایجاد می‌کند که نوسان ترشح هورمون کورتیزول را در پی خواهد داشت. 

این هورمون باعث کنترل حالات عصبی، جنگ و گریز می‌شود که در صورت ایجاد تغییر در سطح ترشح آن کنترل لازم هم از بین می‌رود. این نوسانات ناشی از استرس می‌تواند به ریختن و نازک شدن تار مژه منجر شود.

بیشتر بدانیم: کیست مویی چیست و چگونه درمان می شود

3. تریکوتیلومانیا تاگل

وضعیت روانی فرد از دیگر دلایل ریزش مژه به‌شمار می‌آید. تریکوتیلومانیا که به آن اختلال کنترل تکانه هم می‌گویند وضعیتی است که فرد بیمار به کندن موهای سر، مژه یا ابروی خود علاقه دارد. این بیماران موهای سر یا تار مژه خود را از ریشه جدا می‌کنند و احتمال این‌که در مدت زمان کوتاه بخش بزرگی را از بین ببرند بسیار زیادی است. 

احتمال بروز این عارضه در کودکان و نوجوانان به‌خصوص سنین بلوغ بیشتر است. در صورت درمان احتمال توقف این عارضه وجود دارد، اما برخی افراد تا سنین بزرگسالی هم با این کار به تار مژه و موهای سر خود آسیب می‌زنند.

4. تیروئید

غده تیروئید کم‌کار و پرکار می‌تواند باعث شکننده شدن تارهای مژه، خشکی و کم پشت شدن آن‌ها شود. افراد مبتلا به تیروئید پرکار با لکه‌های طاس روی سر، ابرو و مژه‌های خود روبه‌رو می‌شوند که در نهایت به ریختن تار موهای آن ناحیه منجر خواهد شد.

5. آلوپسی

آلوپسی یک بیماری شناخته شده در زمینه سیستم ایمنی است که با ریزش مو در بخش‌های مختلف بدن همراه می‌شود. سلول‌های ایمنی به فولیکول مو حمله می‌کنند و باعث از بین رفتن آن‌ها خواهند شد. از همین رو فرد در موهای سر، مژه و ابروی خود با پدیده ریزش مواجه می‌شود. این بیماری به‌طور کلی قابل درمان نیست، اما می‌توان با راه‌کارهای پزشکی آن را کنترل کرد.

6. داروها

مصرف خودسرانه برخی از داروها می‌تواند باعث ریختن تار مژه، ابرو و موی سر شود. بنابراین از استفاده داروها بدون تجویز پرهیز کنید و در صورت مشاهده عوارض حتما از پزشک مربوطه مشورت بگیرید.

بیشتر بدانید: زخم بستر چیست؟ علل، نشانه‌ها، روش‌های پیشگیری و راه‌کارهایی برای درمان آن

تصویر گرافیگی از علت ریزش مژه
از دلایل ریزش مژه می‌توان به استفاده از ریمیل، تحمل فشار و استرس، اختلال تریکوتیلومانیا تاگل، تیروئید، آلوپسی و مصرف خودسرانه داروها اشاره کرد.

بیشتر بدانیم: علت ریزش مو و هر آنچه که در این مورد باید بدانید

از دیگر عوامل موثر در ریزش مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگزما
  • التهاب پلک‌ها
  • لوپوس
  • شیمی درمانی
  • سرطان پوست

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در بسیاری موارد می‌توان با اصلاح سبک زندگی و از بین بردن عادات رفتاری غلط ریزش مژه‌ها را متوقف یا کنترل کرد. اما در صورت مشاهده موارد زیر حتما در اسرع وقت به فوق تخصص پوست و مو مراجعه کنید:

  • ریختن تار مژه‌ها از هر دو چشم
  • ریختن مژه همزمان با موی سر یا ابرو
  • ایجاد تغییرات پوستی اطراف چشم و پلک
  • احساس سوزش در پلک و چشم یا از دست دادن موقت بینایی

اگر دچار این علائم بودید پیشنهاد ما به شما ارتباط گرفتن از طریق امکان مشاوره آنلاین با فوق تخصص پوست و مو است.

بیشتر بدانیم: ریزش ریش چگونه اتفاق می‌افتد؟

آشنایی با عوامل تقویت کننده مژه

پس از شناسایی علت ریزش مو و از بین بردن آن‌ها می‌توانید به کمک ترفندهای تقویت کننده مژه باعث رشد سریع‌تر آن‌ها شوید. اگر ریختن تار مژه‌های شما به‌دلیل بیماری خاصی رخ ندهد می‌توان رشد آن را با یک رژیم غذایی صحیح تقویت کرد. در ادامه جدول مواد مغذی تقویت کننده مژه را بهتر بشناسید:

مواد مغذی تقویت کننده مژهاثرات
بیوتینکراتین در بدن توسط بیوتین تولید می‌شود. کراتین ماده اصلی برای رشد موهای شماست که کمبود آن می‌تواند باعث نازک شدن و از بین رفتن مژه‌ها شود. بنابراین با مصرف گل کلم، آجیل، پیاز، کلم بروکلی، و غلات از مقدار کافی بیوتین در بدن خود مطمئن شوید.
پروتئیناین ماده مغذی دیگر عامل تقویت کننده مژه محسوب می‌شود. بخش اصلی ساختار مو از پروتئین تشکیل شده که برای رشد بهتر مژه‌ها به رژیم غذایی بسیار غنی از این ماده نیاز دارید. وجود کافی پروتئین آمینو اسید لازم برای تولید کراتین را به بدن می‌رساند. در این صورت تار مژه شکننده و نازک نخواهد بود.
آهنکمبود آهن در برنامه غذایی شما می‌تواند رشد تار مژه را به مرحله استراحت برساند. بنابراین باید وجود آهن در بدن را یکی از عوامل اصلی تقویت کننده مژه در نظر گرفت. لوبیا، مرغ، سبزیجاتی با برگ تیره، غلات، میوه‌های خشک سرشار از آهن هستند.
نیاسیننیاسن یکی از ویتامین‌های بسیار مهم در تقویت مژه است که باعث بهبود جریان خون در فولیکول مو می‌شود. این ویتامین در غذاهایی همچون ماهی، نخود سبز، مرغ، گوشت گاو، آووکادو و بادام زمینی به وفور وجود دارد.
مولتی‌ویتامین‌هارعایت رژیم غذایی درست با مصرف مولتی‌ویتامین‌ها تکمیل می‌شود. در برخی موارد مواد مغذی نمی‌توانند ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کنند. در این صورت شما با مصرف مولتی‌ویتامین‌ها تمامی مواد مغذی لازم برای رشد سریع و با کیفیت مژه را به بدن خود می‌رسانید.
جدول مواد مغذی تقویت کننده مژه

بیشتر بدانیم: آیا کاشت مو دائمی است؟

راه‌کارهای درمان خانگی ریزش مژه

بهترین راه‌کار برای درمان ریزش مژه این است که عوامل آسیب زننده به آن را در کوتاه‌ترین زمان شناسایی و متوقف کنید. پس از آن می‌توانید از روش‌های درمان خانگی ریزش مژه کمک بگیرید. درمان ریزش مژه با روش‌های خانگی بسیار ساده بوده و در اغلب موارد قابل دسترس است. 

در ادامه بهترین ترفندها را پیشنهاد داده‌ایم:

ماساژ دادن

ماساژ چشم و پلک‌ها به آرامی یکی از راحت‌ترین ترفندهای درمان خانگی ریختن تار مژه محسوب می‌شود. با این کار که هیچ هزینه‌ای هم ندارد شما به گردش خون موجود در تار مژه‌ها کمک می‌کنید. بنابراین می‌توان ماساژ چشم را یک روش بسیار کاربردی در درمان ریزش و افزایش طول مژه‌ها دانست.

چای سبز

گذاشتن کیسه چای سبز بر روی پلک‌ها به‌دلیل داشتن فلاونوئید و پلی‌فنولی موجب افزایش طول مژه و جلوگیری از ریزش آن می‌شود. از طرفی این کار موجب رفع خستگی و ایجاد آرامش در چشم‌های شما خواهد شد.

روغن کرچک

این روغن یکی از موارد بسیار موثر در درمان ریزش مژه است. همچنین استفاده از آن می‌تواند به طول رشد مژه‌های شما کمک کند. ترکیب چند قطره روغن کرچک با روغن نارگیل و ماساژ بر روی مژه به صورت شبانه به مرور زمان از ریزش آن جلوگیری خواهد کرد. یادتان باشد صبح پس از بیدار شدن حتما اثرات روغن کرچک را از روی چشمتان پاک کنید.

روغن ویتامین E

این روغن یکی از ترفندهای کاربردی در درمان خانگی ریزش مژه است. برای استفاده از آن کافیست کپسول ویتامین E را باز کنید، سپس روغن خارج شده را بر روی مژه‌ها ماساژ دهید. این کار علاوه‌بر توقف ریختن تار مژه موجب تقویت و افزایش طول آن می‌شود.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی اسید چرب مفیدی است که می‌تواند یک درمان خانگی بسیار موثر در برابر ریزش مژه باشد. ماساژ مژه‌ها با روغن زیتون موجب آب‌ر‌سانی کافی شده و فولیکول تار مژه را تقویت می‌کند.

بیشتر بدانید: لمینت مژه چیست و چقدر ماندگاری دارد؟

تصویری گرافیکی از درمان خانگی ریزش مژه
بهترین راه‌کار برای درمان خانگی ریختن تار مژه‌ها ماساژ چشم، استفاده از کیسه چای سبز، روغن کرچک، روغن ویتامین E و روغن زیتون است.

بیشتر بدانیم: منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

جلوگیری از ریزش مژه

عوامل مختلفی می‌توانند باعث ریختن تار مژه‌ها و نازک شدن آن‌ها شوند. مهمترین نکته این است که هر کجا متوجه آسیب به مژه شدید سریعا عامل ریزش را متوقف یا برطرف کنید. در ادامه با برخی از مهمترین راه‌کارهای جلوگیری از ریزش مو آشنا خواهید شد:

  • هنگام پاک کردن آرایش چشم به مژه فشار نیاورید.
  • قبل از خواب حتما مواد آرایشی را از روی مژه‌ها پاک کنید.
  • قبل از استفاده محصولات آرایشی مژه حتما از کیفیت آن‌ها مطمئن شوید.
  • از مرطوب کننده‌های بسیار قوی برای اطراف چشم استفاده نکنید.
  • مواد مغذی همچون سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

بیشتر بخوانید:معایب کاشت مژه

سخن پایانی

ریزش مژه بخش طبیعی از روند رشد آن است. با افتادن هر تار یک مژه جدید دوباره رشد می‌کند و موجب شاداب‌تر دیده شدن چشم‌های شما می‌شود. اما در صورتی که ریختن تار مژه‌ها بسیار شدید و غیرطبیعی بود باید برای شناسایی علت آن با پزشک مشورت کنید و یا از طریق درمان‌های خانگی به تقویت مژه‌ها بپردازید. از همین رو ما در این مقاله از درمانکده شما را با علت، راه‌کارهای درمانی و روش جلوگیری از ریزش مژه آشنا کردیم. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

چگونه م‌یتوانم مژه‌هایم را دوباره رشد دهم؟

شما می‌توانید با مصرف مواد مغذی همچون بیوتین، پروتئین، آهن، نیاسن و مولتی‌ویتامین‌ها موجب تقویت مژه‌ و افزایش رشد آن‌ها شوید.

آیا مژه‌ها دوباره رشد می‌کنند؟

بله، مژه همچون موی سر دارای چرخه طبیعی رشد است. پس از این‌که یک تار مژه افتاد به‌جای آن مژه جدیدی رشد خواهد کرد. این فرایند حدودا 4 تا 10 هفته طول می‌کشد.

چگونه ‌مژه‌هایم را به صورت طبیعی و خانگی درمان کنم؟

استفاده از روغن کرچک، روغن زیتون، روغن ویتامین E، کیسه چای سبز و ماساژ دادن راه‌کارهای درمان خانگی ریزش مژه محسوب می‌شوند.

منبع: epainassist | verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 30

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

8 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها