اگزمای دستگاه تناسلی زنان

اگزمای دستگاه تناسلی زنان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


اگزمای دستگاه تناسلی زنان

اگزما در هر ناحیه‌ای از بدن می‌تواند سخت و غیرقابل تحمل باشد و اگزمای ناحیه تناسلی به دلیل شرایط خاص آن ناحیه می‎تواند حتی سخت‏ تر شود تا جایی که زندگی روزمره یک فرد را مختل کند. خارش، سوزش، لکه‎های قرمز و ترشحات غیرعادی از علائم این عارضه پوستی هستند، عارضه‏ ای که اگر درمان نشود مشکلات زیادی در سلامت بدنی خانم‏ ها بوجود خواهد آورد.

دلیل اگزمای ناحیه تناسلی چیست؟

دلیل اگزمای ناحیه تناسلی چیست؟

اگزما یک نوع بیماری پوستی است که خودش را با التهاب و خشکی بیش از حد پوست به همراه لکه‌های قرمز رنگ نشان می‎دهد. متخصصان دلیل اگزما را اختلال یا ضعف در سیستم ایمنی بدن می‌دانند. هرچند ریشه دقیقی برای این بیماری هنوز کشف نشده و دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی در بدن می‌افتد که اگزما به وجود می‌آید، عوامل بیرونی مثل شوینده‎، صابون و… می‎توانند علائم آن را تشدید کنند. شوینده‌های ناحیه تناسلی خانم‎ها می‌توانند باعث ایجاد انواع حساسیت و اگزما بشوند و همجنین استفاده از دستمال توالتی که کاملا تمیز نیست ممکن است علائم را تشدید کند. به طور کلی بهتر است مطمئن شوید که هرچه با ناحیه تناسلی شما تماس دارد، کاملا ضدعفونی و بهداشتی است.

علائم اگزمای دستگاه تناسلی

علائم اگزمای دستگاه تناسلی
علائم اگزمای دستگاه تناسلی

معمولا اگزما با خارش و ضخیم شدن پوست نمایان می‏ شود، بویژه در قسمت‏ های بیرونی واژن یعنی جایی که مو وجود دارد. بر خلاف دیگر انواع اگزما در اعضای بدن، ممکن است نقاط قرمز رنگ را تا وقتی که شروع به خاراندن نکرده‎اید روی قسمت بیرونی واژن نبینید.  هر تغییری در اطراف واژن یا به شکل کلی در فیزیولوژی بدن، می‎تواند رنگ، بافت و بوی ترشحات واژن را تغییر بدهد بنابراین اگر ترشحات شما غیرعادی هستند ممکن است در آستانه ابتلا به اگزما باشید.

درمان اگزمای دستگاه تناسلی

درمان اگزمای دستگاه تناسلی

اگر در ناحیه تناسلی‌تان خارش، قرمزی و التهاب‎های غیرعادی دیدید حتما به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک با گرفتن سوابق جسمی شما و داشتن اطلاعات کامل درمورد محصولات بهداشتی که مصرف می‌کنید علائم اگزما را از بین می‎برد. استفاده از کرم‏های استروئیدی موضعی بیشتر اوقات به این عارضه کمک کرده و علائم آن را کاهش می‎دهد، همچنین ممکن است لازم باشد که دیگر از محصولات بهداشتی‌تان استفاده نکنید و  روزی یکی دو بار کرم‏ های کورتون‌دار روی آن ناحیه بزنید. می‏ شود گفت که بهترین درمان برای اگزمای تناسلی، پیشگیری است.

برای جلوگیری از این عارضه، بهتر است از جنس لباس زیرتان مطمئن شوید، پلاستیک و انواع مواد مصنوعی برای پوست مضر هستند و علاوه بر اگزما، انواع حساسیت و زخم را هم ایجاد می‌کنند. اگر زیاد دچار اضطراب می‎شوید، با ورزش و فعالیت‎‏های آرامش‎بخش میزان اضطراب را پایین بیاورید یا یک مشاور را ببینید، استرس نه تنها در ناحیه تناسلی بلکه در صورت و دست‏ ها هم اگزما ایجاد می‏ کند.

بیشتر بخوانید: اگزمای دستگاه تناسلی در مردان

اگزما می‏تواند جدی‎تر باشد

اگزما در صورت عدم درمان، به شدت روی کیفیت زندگی روزانه و روابط جنسی زنان تاثیر می‏‎گذارد. وقتی فردی به شکل مداوم با خارش و خشکی ناحیه تناسلی روبرو باشد، نمی‌تواند با تمرکز کار کند و حتی دچار بی‎خوابی می‎شود. علاوه بر این، اگزمای ناحیه تناسلی می‏ تواند به مشکلات جدی‏ تری مثل ولویت منجر شود. ولویت یک نوع التهاب است که پوست نرم قسمت بیرونی واژن (ولوا) را درگیر می‏ کند و می‏ تواند بر اثر اگزما، آلرژی، عفونت یا بیماری‎های سیستم ایمنی به وجود بیاید. ولویت علاوه بر خارش و سوزش، ناحیه تناسلی را دچار ورم می‎کند و می‎تواند به پوسته پوسته شدن یا حتی ایجاد تاول در آن ناحیه منجر شود.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 100

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

59 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها