قرص فیفول چیست؟ بهترین زمان مصرف و عوارض آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص فیفول (Fefol) نوعی دارو در دسته مکمل‌ها و مواد معدنی است که جایگزین مناسبی برای آهن در بدن محسوب می‌شود. تولید این فرآورده خون‌ساز به شکل کپسول بوده و دارای مقداری سولفات آهن و فولیک اسید است.

زمانی‌که گلبول‌های قرمز خون کاهش پیدا کنند فرد با مشکلات زیادی از جمله بی‌حسی، سرگیجه، بی‌حالی و سستی روبه‌رو می‌شود که به آن کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌گویند. در حال حاضر کم‌خونی یکی از مشکلات شایع در بین زنان و مردان است. 

اختلال در تولید گلبول قرمز خون به‌دلیل کمبود آهن، فولیک اسید و ویتامین 12 رخ می‌دهد. مصرف قرص فیفول با تامین آهن مورد نیاز بدن از بروز این عارضه و عوارض جبران‌ناپذیر آن جلوگیری می‌کند. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم فواید قرص فیفول چیست و برای چه افرادی منع مصرف دارد.

بیشتر بخوانید: قرص سیپروفلوکساسین چیست؟

قرص فیفول برای چیست؟

قرص فیفول (Fefol) یک مکمل برای جبران کم‌خونی است و اثربخشی بالایی دارد. ترکیبات اصلی این قرص که به شکل کپسول شفاف تولید می‌شود، شامل اسید فولیک و آهن است که محرک اصلی برای ساخت گلبول قرمز به‌شمار می‌آیند. 

زمانی‌که بدن قادر نیست به صورت طبیعی گلبول قرمز تولید کند با مصرف قرص فیفول کمبود آهن بدن جبران خواهد شد. از همین‌رو می‌توان گفت کپسول فیفول در سلامت عمومی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند.

تصویر قرص فیفول
کپسول فیفول معمولا روزانه یک عدد برای بزرگسالان تجویز می‌شود.

خوب است بدانید که قرص فیفول (Fefol) برای مردان، زنان و کودکان بالای 6 سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مصرف خودسرانه مکمل‌های دارویی بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره تلفنی، متنی یا تصویری با بهترین پزشکان عمومی درمانکده در ارتباط باشید.

زمان مصرف کپسول فیفول

زمان خوردن مکمل‌ها همیشه دغدغه افرادی است که آن‌ها را مصرف می‌کنند. فیفول از این قاعده مستثنی نیست. اکثر افراد سوال می‌پرسند قرص فیفول را کی بخوریم؟ در جواب آن‌ها می‌توان گفت کپسول فیفول یک مکمل خون‌ساز است که به‌دلیل داشتن آهن باید قبل و بعد از خوردن آن حدود یک تا دو ساعت چیزی میل نکنید. 

درواقع بهترین زمان مصرف قرص فیفول وقتی است که معده شما خالی باشد. زیرا معده خالی آهن را بهتر جذب می‌کند. بنابراین می‌توانید صبح قبل از خوردن صبحانه آن را مصرف کنید. البته افرادی که مشکل گوارشی دارند می‌توانند یک ساعت پس از صرف غذا فیفول بخورند. 

همچنین اگر می‌خواهید فیفول را همراه غذا میل کنید، وعده غذایی شما نباید شامل گوشت باشد. در این صورت می‌توانید با آن یکی از منابع ویتامین C استفاده کنید تا جذب آهن بیشتر شود.

در صورت لزوم می توانید با دکتر عمومی آنلاین مشورت کنید و هم می تانید به متخصص عمومی مراجعه کنید به صورت حضوری.

بیشتر بخوانید: قرص راکوتان از چی تشکیل شده؟

فواید کپسول فیفول (Fefol)

افراد مبتلا به کم‌خونی به خوبی با نام فیفول (Fefol) آشنا هستند. این کپسول نوعی مکمل است که با مواد معدنی آهن و فولیک اسید بر حفظ سلامت عمومی بدن تاثیر به‌سزایی دارد. شایع‌ترین فواید این قرص شامل موارد زیر می‌شود:

قرص فیفول در بارداری

دوران بارداری بدن مادر اغلب به‌دلیل تغذیه جنین و استفاده بیشتر از گلبول‌های قرمز دچار کم‌خونی می‌شود. معمولا دکتر متخصص زنان قبل از بروز این مشکل مصرف بهترین قرص فیفول (از هفته سیزدهم بارداری به بعد) را تجویز می‌کند.  

تاثیرات شگفت‌انگیز این قرص در دوران حاملگی شامل موارد زیر می‌شود:

  • سلامت رشد و نمو جنین
  • از بین رفتن خستگی و بیحالی مادر 
  • تنظیم خواب در دوران بارداری 
  • پیشگیری از تغییرات خلقی ناشی از کم‌خونی مانند افسردگی

بیشتر بدانید: کپسول مگنیفورت برای چی خوبه؟

اینفوگرافیک اثرات قرص فیفول در بارداری
مصرف کپسول فیفول در دوران بارداری از هفته سیزدهم به بعد توصیه می‌شود.

البته لازم به ذکر است که مصرف قرص فیفول در اوایل بارداری (سه ماه اول) توصیه نمی‌شود. زیرا در شروع حاملگی میزان اسید فولیک و آهن بدن مادر بیشتر خواهد شد که در صورت مصرف فیفول مسمومیت دارویی بروز پیدا می‌کند.

قرص فیفول در پریودی

اغلب زنان هنگام عادت ماهانه به‌دلیل خونریزی شدید دچار فقر آهن می‌شوند. پزشک معمولا برای این دوره مصرف کپسول فیفول را تجویز می‌کند. اسید فولیک و آهن موجود در این قرص تولید گلبول قرمز را افزایش داده و از بروز کم‌خونی در دوره پریودی زنان جلوگیری خواهند کرد. از طرفی احساس خستگی، بی‌حالی و سستی که در این دوره برای زنان بسیار شایع است تا حد زیادی کنترل می‌شود.

بازسازی پوست با فیفول

ویتامین B12 یک ماده بسیار ضروری برای بدن محسوب می‌شود که یکی از فواید آن ترمیم پوست آسیب دیده است. این کپسول با داشتن آهن و ویتامین B12 نقش مهمی در سلامت و درخشندگی پوست شما ایفا می‌کند. بنابراین باید گفت قرص فیفول برای پوست آسیب دیده بسیار مفید است و آن را به درستی بازسازی خواهد کرد. 

اسید فولیک موجود در کپسول فیفول می‌تواند خشکی پوست شما را برطرف کند. در این صورت پوست برای تولید مجدد چربی و کلاژن تحریک می‌شود. تمامی این فرایند برای بازسازی سریع‌تر و درست پوست مورد نیاز هستند.

تاثیر قرص فیفول در مردان

زنان به‌دلیل بارداری و خونریزی دوران قاعدگی بیشتر در معرض کم خونی هستند. با این حال نمی‌توان کم‌خونی در مردان را دست کم گرفت. به‌همین دلیل مصرف کپسول فیفول برای مردان مانند زنان اهمیت ویژه‌ای دارد. در اغلب موارد برای درمان ریزش موی مردان که ناشی از فقر آهن است از مکمل فیفول استفاده می‌کنند.

فیفول در دوران شیردهی

مصرف قرص فیفول در شیردهی همچون دوران بارداری توصیه می‌شود. اما بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید. در ساختار این قرص نوعی قند به نام ساکارز وجود دارد که در صورت حساسیت شما به آن می‌تواند منجر به عوارض جبران‌ناپذیر در دوران شیردهی شود. بنابراین اگر به این نوع قند حساسیت دارید حتما در دوران شیردهی و هنگام مصرف فیفول به پزشک اطلاع دهید.

فیفول برای مو و ناخن

یکی از مشکلات رایج در زنان و مردان ریزش مو است. در اغلب افراد ریزش مو به‌دلیل فقر آهن رخ می‌دهد. مصرف قرص فیفول می‌تواند در کاهش این مشکل نقش به‌سزایی داشته باشد. با افزایش گلبول قرمز جریان خون در زیر پوست بیشتر شده که باعث تقویت فولیکول مو و اکسیژن‌رسانی خواهد شد. وجود ویتامینی در این کپسول که عملکرد مشابه کلاژن دارد به رشد و استحکام تار مو و ناخن‌ها کمک می‌کند.

عوارض قرص فیفول

این کپسول علاوه‌بر این‌که تامین کننده ماده حیاتی بدن است اما در صورت مصرف بیش از اندازه و ناصحیح حساسیت ایجاد می‌کند. 

اختلالات گوارشی

برخی از افراد عوارضی همچون معده درد، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال را گزارش کرده‌اند. اما در بین همه اختلالات گوارشی ناشی قرص فیفول باعث یبوست می‌شود. این عوارض بسیار نادر هستند و در صورت مصرف بیش از اندازه بروز پیدا می‌کنند.

ایجاد حساسیت

واکنش آلرژیک به مواد تشکیل دهنده فیفول یکی‌دیگر از عوارض آن است که به ندرت اتفاق می‌افتد. در برخی افراد قرص فیفول باعث جوش صورت می‌شود. از دیگر علائم آلرژیک مصرف این کپسول باید به خارش پوست، متورم شدن لب، زبان و گلو اشاره کرد. در این شرایط بهتر است مصرف دارو را متوقف کنید و به پزشک اطلاع دهید. 

دیگر عوارض شایع فیفول عبارتند از:

  • سردرد
  • زخم دهان
  • مدفوع تیره
  • مدفوع چسبنده
  • تحریک‌پذیری روده

بیشتر بدانید: چه میوه‌ای برای سرماخوردگی بخوریم؟

اینفوگرافیک عوارض کپسول فیفول
ترکیبات موجود در فیفول درون دستگاه گوارش آزاد می‌شود، از همین‌رو برخی افراد با عوارض در این ناحیه مواجه می‌شوند.

آیا قرص فیفول چاق کننده است؟

ترکیبات اصلی این قرص مانند سولفات آهن و فولیک اسید باعث چاقی نمی‌شوند اما می‌توان گفت مصرف کپسول فیفول با افزایش اشتها همراه است. برخی افراد معتقدند قرص فیفول خارجی چاق کننده است اما درواقع تفاوتی میان دو محصول ایرانی یا خارجی وجود ندارد. زیرا در هر دو قرص از یک نوع مواد سازنده استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: قرص بنفوتیامین (Benfotiamine) چیست؟

تداخل دارویی کپسول فیفول 

مصرف فیفول با داروهای زیر به صورت همزمان توصیه نمی‌شود:

  • داروی پارکینسون
  • داروی فشار خون
  • داروهای آنتی‌اسید
  • داروی پوکی استخوان
  • داروی تیروئید (لووتیروکسین/Levothyroxine)
  • داروهای درمان عفونت (تتراسایکلین/Tetracycline، سیپروفلوکساسین/Ciprofloxacin، افلوکساسین/Ofloxacin)

نتیجه قرص فیفول (Fefol)

قرص فیفول یک فرآورده خون‌ساز شامل سولفات آهن و اسید فولیک است که جایگزین مناسبی برای کمبود آهن در بدن محسوب می‎شود. کم‌خونی عوارض زیادی مانند خستگی، بی‌حالی، سستی و خواب‌آلودگی به همراه دارد که می‌توان آن‌ها را با مصرف کپسول فیفول برطرف کرد. 

اما بسیار مهم است که این مکمل را زیر نظر پزشک مصرف کنید تا دچار مسمومیت دارویی نشوید. اهمیت این موضوع ما را برآن داشت تا در این مقاله از درمانکده فواید قرص فیفول، زمان مصرف و عوارض آن را بررسی کنیم. شما مکمل فیفول را چه زمانی استفاده می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف قرص فیفول کی است؟

بهتر است این قرص با معده خالی (یک ساعت قبل از صبحانه) مصرف شود. زیرا معده خالی بهتر آهن را جذب می‌کند.

کاربرد کپسول فیفول چیست؟

تامین آهن مورد نیاز بدن، جلوگیری از کم‌خونی زنان در دوران قاعدگی، حفظ سلامت جنین در بارداری، پیشگیری از کم‌خونی در دوران شیردهی

قرص فیفول از چه ترکیباتی ساخته شده است؟

سولفات آهن و اسید فولیک

کپسول فیفول چاق کننده است؟

به‌طور قطعی خیر. اما گزارشات نشان می‌دهد در برخی افراد مصرف این قرص باعث افزایش اشتها می‌شود.

منبع: drugs | pharmeasy | fefol

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 198

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

35 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها