بهترین دارو آبله مرغان

داروی آبله مرغان چیست؟ معرفی 3 پماد عالی برای رفع علائم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آبله مرغان یکی از عفونت‌های ویروسی است که بر اثر ویروس واریسلا زوستر (Varicella-Zoster) ایجاد می‌شود. این بیماری درمان خاصی ندارد و داروی آبله مرغان تنها به تسکین علائم و کنترل عوارض ناشی از آن کمک می‌کند. معمولا دارو برای آبله مرغان بر اساس سن بیمار، شرایط و شدت علائم او انتخاب می‌شود. در اغلب موارد، پزشک همراه با داروی آبله مرغان، پماد ضد باکتری تجویز می‌کند که راه‌کار خوبی برای کاهش شدت خارش بثورات پوستی به‌شمار می‌آید. 

حال سوالی که مطرح می‌شود، این است که بهترین دارو و پماد برای آبله مرغان چیست؟ در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با بهترین داروی آبله مرغان آشنا کنیم.

داروی آبله مرغان چیست؟

تصویر کودک مبتلا به آبله مرغان
داروهای ضد ویروسی به درمان آبله مرغان شدید کمک می‌کنند.

بیماری آبله مرغان درمان خاصی ندارد و معمولا پس از مراجعه به پزشک، داروهایی برای تسکین خارش بثورات پوستی تاول‌دار و کاهش تب بیمار تجویز می‌شود. اگر شدت بیماری زیادی باشد، پزشک به کمک داروی آبله‌مرغان ضد ویروسی وخامت بیماری را کنترل می‌کند. 

در اغلب موارد پزشکان برای کودکان زیر ۱۲ سال مبتلا به آبله مرغان، داروی خاصی تجویز نمی‌کنند و اجازه می‌دهند آبله‌مرغان با گذراندن دوره بیماری خودبه‌خود بهبود یابد. با این حال، اگر شدت بیماری زیاد باشد، حتما از دارو برای آبله مرغان استفاده می‌کنند. از طرفی، درمان این بیماری در بزرگسالان اهمیت بیشتری دارد و معمولا پزشک برای کنترل علائم و عدم بروز عوارض جانبی، دارو تجویز می‌کند.

یکی از عوارض این بیماری واگیردار و مسری، سوزش و خارش تاول‌هاست که می‌توان شدت آن‌ها را به کمک پماد و لوسیون‌های مناسب کاهش داد. همچنین پمادهای ضد باکتری می‌توانند از باقی ماندن جای زخم‌ها و تاول‌ها پس از سر باز کردن، جلوگیری کنند. 

با این حال، یادتان باشد که هر نوع دارو و پماد برای درمان این بیماری باید حتما توسط پزشک تجویز شود؛ بنابراین تحت هیچ شرایطی در زمان ابتلا به آبله مرغان، خودسرانه از دارو استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید:برای آبله مرغان چی خوبه بخوریم؟ غذاهایی برای بهبود علائم

داروی آبله مرغان برای کودکان

متخصصان معتقدند این بیماری در کودکان پس از گذراندن طول دوره و استراحت کافی خودبه‌خود بهبود می‌یابد. با این حال، اگر کودک شما تب بالا دارد، می‌توانید برای کاهش تب و درد از استامینوفن استفاده کنید. این دارو به کاهش درد ناشی از بثورات تاول‌دار در پوست و دهان هم کمک می‌کند.

با این حال، یادتان باشد مصرف مسکن‌های ضد التهاب مانند ایبوپروفن برای کاهش علائم آبله مرغان موثر نیستند؛ زیرا این مسکن می‌تواند شدت بیماری را افزایش دهد. همچنین مصرف آسپرین برای کودکان و نوجوانان ممنوع است؛ زیرا این دارو احتمال بروز عارضه جدی به نام سندروم ری در نوجوانان کمتر از ۱۶ سال را افزایش می‌دهد. 

با وجود اینکه آنتی‌بیوتیک داروی آبله مرغان به‌شمار نمی‌آید و تاثیری در درمان این عفونت ویروسی ندارد، اما در برخی مواقع برای کودکان تجویز می‌شود. کودکان ممکن است به دلیل خاراندن تاول‌های پر از مایع باعث نشت آن به بیرون شوند یا زخم‌های سر باز کرده در معرض باکتری قرار گرفته باشند که در چنین وضعیتی، پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا عفونت پوستی از بین برود. 

لازم به ذکر است، مصرف آنتی‌بیوتیک بدون تجویز پزشک در طول دوره این بیماری نه تنها تاثیری در درمان آن ندارد؛ بلکه می‌تواند سیستم ایمنی بدن فرزندتان را ضعیف کند. بنابراین از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک و هر نوع داروی آبله‌مرغان برای کودکان بپرهیزید.

بیشتر بدانید:فرق آبله مرغان و سرخک چیست؟ علائم رایج این‌دو بیماری

داروی آبله مرغان بزرگسالان

آبله مرغان در بزرگسالان یک بیماری جدی و نسبتا خطرناک محسوب می‌شود و به درمان فوری نیاز دارد. بهترین داروی آبله مرغان برای بزرگسالان، داروهای ضد ویروسی هستند که می‌توانند سرعت و شدت بیماری را کاهش دهند و روند درمان را تسریع ببخشند. 

قرص آسیکلوویر، داروی آبله‌مرغان موثر برای بزرگسالان و نوجوانان بالای ۱۴ سال است که در روزهای ابتدایی بیماری تجویز می‌شود. این دارو که باید حتما پزشک آن را تجویز کند، می‌تواند سرعت و روند تکثیر ویروس را در بدن کاهش دهد. بنابراین برای افزایش اثربخشی آن، حتما پس از مشاهده اولین دانه‌های مشکوک به آبله مرغان، به پزشک مراجعه کنید. 

متخصصان معتقدند، داروی آسیکلوویر باید نهایتا تا ۲۴ ساعت پس از بروز اولین راش‌های قرمز روی پوست مصرف شود تا اثربخشی درستی داشته باشد. استفاده از این دارو که در درمان آبله مرغان شدید بزرگسالان بسیار موثر است، برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند یا زنانی که در دوره بارداری هستند منع مصرف ندارد.

بهترین پماد برای آبله مرغان کودکان و بزرگسالان کدام است؟

اینفوگرافیک بهترین پماد برای آبله مرغان
پمادها و لوسیون‌ها به درمان زخم و تاول‌های آبله مرغان کمک می‌کنند. 

آبله مرغان با بثورات پوستی تاول‌دار همراه است که خارش زیادی دارند. در اغلب موارد پزشکان برای کاهش سوزش و خارش زخم‌ها و تاول‌ها، پماد تجویز می‌کنند که شامل موارد زیر می‌شوند:

بیشتر بدانید: چگونه بفهمیم که ابله مرغان گرفته ایم؟ (تشخیص آبله مرغان)

۱- پماد کالامین

کالامین یکی از رایج‌ترین و بهترین پمادها در درمان آبله مرغان کودکان و بزرگسالان به‌شمار می‌آید که می‌توان آن را بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کرد. با این حال، بهتر است قبل از خرید پماد کالامین با پزشک مشورت کنید. 

این پماد اثربخشی بالایی در از بین بردن بثورات پوستی و تاول‌های خارش‌دار ناشی از آبله مرغان دارد. کالامین از زینک اکسید یا همان روی و آهن اکسید نیم درصد تشکیل شده و ضمن کاهش علائم پوستی آبله مرغان، می‌تواند از بروز عفونت‌های پوستی جلوگیری کند.

۲- پماد کالاندولا

در لیست بهترین داروی آبله مرغان باید به پماد کالاندولا اشاره کنیم که هر چند درمان‌کننده این بیماری نیست، اما نقش مهمی در بهبود التهابات پوستی دارد. پماد کالاندولا به عنوان بهترین ضد التهاب طبیعی شناخته می‌شود؛ از همین‌رو متخصصان آن را برای کاهش التهاب پوستی در دوره بیماری آبله مرغان تجویز می‌کنند. برای استفاده از این پماد، ابتدا بدن خود را بشویید و خشک کنید؛ سپس ۲ یا سه نوبت در روز، لایه نازکی از پماد را روی دانه‌های ملتهب و خارش‌دار قرار دهید.

بیشتر بدانید:درمان آبله مرغان چیست؟ بهترین روش‌های درمان‌ خانگی

۳- پماد هیدروکورتیزون

تصویر پماد هیدروکورتیزون
این پماد یکی از داروهای موثر در درمان خارش بثورات پوستی تاول‌دار ناشی از آبله مرغان است.

بیشتر بدانید:آبله مرغان چیست؟ بایدها و نبایدهای آبله مرغان + مدت زمان

پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی معتقدند، این پماد اثربخشی خوبی در رفع تاول‌های خارش‌دار آبله مرغان دارد. در حال حاضر، هیدروکورتیزون به فرم پماد، لوسیون و کرم تولید می‌شود که می‌توان به کمک آن، سوزش، خارش و تورم پوست دارای تاول‌های آبله مرغان را بهبود بخشید.

۴- پماد آسیکلوویر

پماد آسیکلوویر در دسته بهترین داروی ضد ویروسی آبله مرغان جای دارد و به تسکین درد و خارش ناشی از بثورات پوستی تاول‌دار این بیماری کمک می‌کند. متخصصان، آسیکلوویر را بهترین پماد برای آبله مرغان بزرگسالان می‌دانند؛ زیرا این پماد که حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود، در مواقعی که شدت بیماری زیاد است و تاول‌ها عمیق هستند، از ایجاد لک‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

۵- پماد آلوویر

این پماد، دیگر داروی آبله مرغان مناسب برای کودکان و بزرگسالان است. پزشک معمولا پماد آلوویر را برای درمان زونا در بزرگسالان یا بهبود عفونت پوستی ناشی آبله مرغان در کودکان تجویز می‌کند.

کدام دارو برای آبله مرغان در بارداری تجویز می‌شود؟

اگر در دوران بارداری به آبله مرغان مبتلا شدید، فوری به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولا برای درمان آبله مرغان در بارداری، داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر یا والاسیکلوویر تجویز می‌کند. مصرف این داروی آبله مرغان در بارداری خطرناک نیست و زنان باردار می‌توانند بدون نگرانی از آن استفاده کنند. با این حال، مصرف داروی آبله مرغان در بارداری بدون تجویز پزشک و به صورت خودسرانه توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم آبله مرغان چیست؟

بهترین داروی آبله مرغان در طب سنتی

اطباء طب سنتی ضمن استفاده از گیاهان دارویی، لوسیون حاوی کالامین را برای درمان آبله مرغان تجویز می‌کنند. این لوسیون از ترکیبات تسکین‌دهنده‌ای مانند روی درست می‌شود که اثربخشی بالایی در کاهش خارش تاول‌های پوستی دارد.

داروی پیشگیری از آبله مرغان چیست؟

در حال حاضر، داروی جلوگیری از آبله مرغان وجود ندارد و واکسیناسیون بهترین راه‌کار برای عدم انتقال آن به دیگران است. واکسیناسیون می‌تواند تا ۹۵ درصد، احتمال ابتلا به آبله مرغان و عوارض ناشی از آن را کاهش دهد. برای مصون ماندن از آبله مرغان باید ۲ دوز از واکسن آن را در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و ۴ تا ۶ سالگی دریافت کنید. 

یکی دیگر از راه‌کارهایی که می‌تواند تا حد زیادی برای افرادی که در معرض ویروس آبله مرغان قرار گرفته‌اند، مصونیت ایجاد کند، استفاده از ایمونوگلوبولین (IG) است. ایمونوگلوبولین به دلیل داشت آنتی‌بادی، محافظت موقتی ایجاد می‌کند و اثربخشی بالایی در کاهش شدت بیماری دارد.

نگاهی کوتاه به بهترین داروی آبله مرغان

آبله مرغان یک بیماری ویروسی با شدت سرایت بالاست که همه افراد یک بار در طول زندگی خود به آن مبتلا می‌شوند. این بیماری درمان خاصی ندارد و در اغلب افراد با استراحت و مصرف مسکن‌های ساده برطرف می‌شود. با این حال، اگر شدت بیماری زیاد باشد، پزشک داروهای ضد ویروسی آبله مرغان تجویز می‌کند و به کمک پمادهای موثر در تسکین سوزش و خارش بثورات پوستی تاول‌دار، شدت آن را کاهش می‌دهد. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده شما را با بهترین دارو برای آبله مرغان و پمادهای مناسب برای کاهش خارش ناشی از این بیماری آشنا کردیم. اگر در مورد نحوه مصرف این داروها سوالاتی دارید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین پزشکان عمومی و متخصص عفونی این مجموعه مشاوره دریافت کنید. 

همچنین درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین عفونی نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

بهترین داروی آبله مرغان در نوجوانان چیست؟

قرص آسیکلوویر اثربخشی بالایی در درمان آبله مرغان نوجوانان بالای ۱۴ سال دارد. این قرص برای آبله مرغان باید حتما توسط پزشک تجویز شود.

کدام پماد برای آبله مرغان کودکان مناسب است؟

پزشکان معمولا برای کاهش خارش تاول‌های پوستی ناشی از این بیماری در کودکان، پماد آسیکلوویر یا کالامین را تجویز می‌کنند.

بهترین پماد برای خارش آبله مرغان کدام است؟

پماد کالامین به عنوان یکی از بهترین داروهای تسکین‌دهنده خارش بثورات پوستی آبله مرغان شناخته می‌شود که می‌توانید آن را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید.

منابع: .mayoclinic| aad

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها