علائم تبخال تناسلی در زنان

علائم تبخال تناسلی در زنان چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تبخال تناسلی زنان نوعی عفونت مقاربتی است که بر اثر داشتن رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی منتقل می‌شود. تبخال تناسلی در زنان معمولا علائم مشخصی نداشته و در حال حاضر درمان کاملی برای آن وجود ندارد.

ویروس تبخال تناسلی زنان در اکثر وقایع بسیار خفیف بوده و آن را به‌عنوان بیماری عفونی جدی نمی‌گیرند. در حالی که ویروس ضعیف تبخال تناسلی در زنان هم می‌تواند منجر به آلوده شدن شریک جنسی شود. تحقیقات نشان می‌دهد تقریبا از هر پنج زن 14 تا 49 ساله یک نفر به تبخال تناسلی مبتلا است. بنابراین می‌توان گفت این بیماری شیوع نسبتا بالایی داشته و اکثر افرادی که رابطه جنسی محافظت نشده برقرار می‌کنند حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند. علائم این بیماری بین زنان و مردان شباهت زیادی به هم دارد و بهترین راه‌کار برای تشخیص، انجام آزمایشات مربوط به این بیماری است. همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده شما را با علائم تبخال تناسلی در زنان بیشتر آشنا کنیم.

تبخال تناسلی زنان چیست؟

عفونت مقاربتی منجر به ایجاد تبخال تناسلی در خانم‌ها می‌شود. دلیل اصلی بروز این بیماری ویروس‌های هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) و نوع 2 (HSV-2) هستند که شدت شیوع و سرایت آن‌ها بسیار بالاست. در زیر با این دو ویروس بیشتر آشنا خواهید شد:

  • ویروس HSV-1: این ویروس بیشتر در ناحیه دهان و لب به صورت تبخال یا تاول بروز پیدا می‌کند. علائم ویروس هرپس نوع 1 نسبت به تبخال تناسلی کمتر بوده و شدت سرایت آن پایین‌تر است. احتمال این وجود دارد که هنگام رابطه جنسی دهانی ویروس HSV-1 به ناحیه تناسلی سرایت کند و منجر به تبخال تناسلی شود.
  • ویروس HSV-2: اصلی‌ترین دلیل تبخال تناسلی زنان و مردان ویروس هرپس نوع 2 است که بر اثر رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی منتقل می‌شود. احتمال این‌که در حین رابطه جنسی دهانی به دهان انتقال پیدا کند وجود دارد و پس از بروز تبخال در ناحیه دهان همچنان به‌عنوان HSV-2 شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانیم: واژینوز باکتریال و شناخت آن

تصویری از تبخال تناسلی در زنان
تبخال تناسلی زنان به صورت برجستگی‌های خوشه‌ای به رنگ سفید یا قرمز ظاهر می‌شود و از مایع زرد رنگ پر شده است.

علائم تبخال تناسلی در زنان

چند روز پس از این‌که رابطه جنسی با فرد مبتلا به تبخال تناسلی برقرار شد، زخم‌های کوچکی که ظاهری همچون برجستگی‌های قرمز شبیه به تاول دارند در ناحیه تناسلی زنان ایجاد می‌شود. برخی از زنان این زخم‌ها را با نیش حشره یا خراش ساده اشتباه می‌گیرند.

در اغلب موارد پس از گذشت چند روز زخم‌ها حالت پوسته پوسته پیدا کرده و رو به بهبود می‌روند. اما در مواقع حاد بلافاصله مجموعه دوم زخم‌هامشاهده خواهند شد. در ادامه علائم شایع و نشانه‌هایی که به ندرت بروز پیدا می‌کنند را معرفی می‌کنیم:

علائم شایع

علائم با کم‌ترین میزان ظهور

  • زخم و تاول داخل یا اطراف مقعد و یا دور باسن و ران
  • مشکل در ادرار کردن
  • مننژیت
  • انسفالیت
  • اگزما هرپتی فرم
  • عفونت چشم

بیشتر بخوانیم: علائم تبخال تناسلی در مردان چیست؟

علت تبخال تناسلی در زنان

اگرچه علت آن ناشناخته است، اما ظهور آن اغلب با دوره‌های ضعف سیستم ایمنی بدن، زخم‌های پوستی، قاعدگی، تب، آسیب عصبی، آسیب بافتی ناشی از جراحی یا قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی نامساعد همراه است. ظهور یا عود تبخال تناسلی هنگامی رخ می‌دهد که ویروس HSV-1 یا HSV-2 از مرحله خفته خود دوباره فعال شود.

چگونه گسترش پیدا می‌کند؟

اصلی‌ترین دلیل گسترش تبخال تناسلی خانم‌ها تماس پوست به پوست با فرد مبتلا به این بیماری است. در موارد دیگر:

  • رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی با فرد آلوده
  • لمس اندام تناسلی فرد مبتلا به ویروس
  • زایمان طبیعی و انتقال مادر به نوزاد

تشخیص تبخال تناسلی زنان

برای تشخیص تبخال واژن پزشک متخصص زنان ابتدا با معاینات فیزیکی به بررسی زخم‌های موجود در ناحیه تناسلی، مقعد یا دهان می‌پردازد. معمولا در مراحل اولیه و قبل از این‌که علائم تبخال تناسلی در زنان به‌طور کامل بروز پیدا کند تشخیص برای پزشک کمی دشوار خواهد بود. به‌همین دلیل پزشک متخصص ابتدا درخواست آزمایش می‌دهد.

آزمایشنحوه انجام
کشت ویروساز زخم و بافت ایجاد شده نمونه‌برداری می‌کنند و برای بررسی به آزمایشگاه می‌فرستند
واکنش زنجیره‌ای پلیمرازبرای تشخیص نوع ویروس HSV ابتدا DNA نمونه خون، مایع زخم یا نخاع مورد بررسی قرار می‌گیرد
آزمایش خونبرای تشخیص عفونت تبخال تناسلی از شما نمونه خون می‌گیرند تا آنتی‌بادی‌های HSV مورد بررسی قرار بگیرد
جدول آزمایشات تشخیصی تبخال تناسلی زنان

بیشتر بخوانیم: از عمل زیبایی واژن و تنگ کردن آن چه می‌دانید؟

تبخال تناسلی در خانم‌ها و بارداری

مادران باردار مبتلا به تبخال واژن باید حتما این موضوع را به پزشک متخصص زنان و زایمان یا ماما اطلاع دهند. در غیر این صورت احتمال انتقال بیماری به نوزاد بسیار زیاد خواهد بود. پزشک برای محافظت از نوزاد اقدامات خاصی انجام می‌دهد تا نوزاد در حین زایمان به تبخال نوزادی مبتلا نشود. در صورت انتقال تبخال تناسلی به نوزاد می‌تواند کودک را دچار بیماری‌های چشمی یا آسیب‌های شدید مغزی کند. 

براساس توصیه سازمان کنترل و پیشگیری بیماری‌های مقاربتی، مادران حامله بهتر است از سه ماه سوم بارداری به‌دلیل جلوگیری از ابتلا به تبخال تناسلی زنان از داشتن رابطه جنسی مشکوک خودداری کنند. معمولا متخصص زنان و زایمان یا ماما قبل از آغاز مراحل زایمان معاینه فیزیکی انجام می‌دهد تا در صورت وجود علائم تبخال واژن، مادر باردار به صورت سزارین زایمان کند.

بیشتر بخوانیم: مقایسه تامپون و کاپ قاعدگی؛ بهترین انتخاب کدام است؟

درمان تبخال تناسلی زنان

تبخال واژن درمان مشخصی ندارد. پزشک معمولا داروهای ضد ویروسی تجویز می‌کند تا موجب جلوگیری از شیوع مجدد بیماری شود، به روند بهبود زخم‌ها کمک کند و مدت زمان یا تعداد دفعات بروز بیماری را کاهش دهد. همچنین مصرف برخی داروهای سرکوب کننده به صورت روزانه احتمال سرایت این ویروس عفونی را به شریک جنسی کم می‌کنند.

دارودرمانی

داروهای موثر در درمان تبخال تناسلی زنان عبارتند از:

  • آسیکلوویر
  • فامویر
  • زوویراکس
  • والترکس

راهکارهای خانگی برای بهبود تبخال تناسلی ‌در زنان

  • چندین بار در طول روز دوش بگیرید.
  • هنگام استحمام از شوینده‌های ملایم استفاده کنید.
  • دوش آب گرم موجب کاهش علائم دردناک می‌شود.
  • ناحیه تناسلی را خشک و تمیز نگه دارید.
  • گرما یا آفتاب مستقیم مضر است.
  • لباس‌های گشاد نخی در منزل بپوشید.
  • گرفتن دوش واژینال و استفاده از شوینده‌های معطر توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانیم: تبخال چیست؟ علت‌ها، علائم و راه‌های درمان تبخال

اینفوگرافی از راه‌کاراهای خانگی برای بهبود تبخال تناسلی زنان
علاوه‌بر داروهای ضد ویروسی برخی از خودمراقبتی‌ها موجب بهبود سریع‌تر این بیماری می‌شود.

بیشتر بخوانیم: عفونت مخمری واژن؛ هر آنچه که درباره آن باید بدانید

آیا تبخال تناسلی در خانم‌ها برگشت‌پذیر است؟

بله. همان‌طور که گفتیم تبخال تناسلی زنان به طور کامل درمان نمی‌شود. علائم آن برای مدتی از بین می‌روند اما ویروس عفونی حتی در صورت پاکسازی تمامی نشانه‌های بیماری در بدن شما باقی خواهد ماند. به‌همین دلیل هرچند وقت ویروس فعال شده و علائم تبخال واژن عود می‌کند. برخی زنان یک یا دوبار در طول سال و بعضی دیگر حدو چهار یا پنج بار آن را تجربه می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که این بیماری به مرور زمان شیوع و شدت کمتری پیدا خواهد کرد. هنوز به‌طور دقیق دلیل اصلی برگشت آن مشخص نیست اما برخی از زنان گفته‌اند ویروس تبخال واژن در مواقع بیماری، استرس، دوره قاعدگی یا قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید عود می‌کند.

فراموش نکنید که برای مشاوره فوری با پزشک یا پیدا کردن متخصص عفونی یا متخصص پوست و مو و گرفتن وقت ویزیت می‌توانید از خدمات آنلاین درمانکده استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان عفونی و مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان پوست و مو از دکتر مورد نظر خود راهنمایی بگیرید.

سخن پایانی

تبخال تناسلی در زنان ویروس شایع مقاربتی است که در حال حاضر درمان مشخصی ندارد، اما می‌توان علائم و شدت آن را با دارو و خودمراقبتی کنترل کرد. اغلب زنان مبتلا به تبخال واژن هیچ علامتی ندارند، اما می‌توانند موجب سرایت این بیماری به شریک جنسی خود شوند. اهمیت این موضوع ما را برآن داشت تا در این مقاله از مجله درمانکده به‌طور اختصاصی شما را با علائم تبخال تناسلی در زنان آشنا کنیم. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانیم: بستن لوله رحم و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید

سوالات متداول

تبخال تناسلی زنان در کجا ظاهر می‌شود؟

داخل واژن، دهانه رحم، باسن و مقعد

تبخال تناسلی در خانم‌ها چه شکلی است؟

تبخال واژن به زخم و برجستگی‌های خوشه‌ای با رنگ قرمز یا زرد شبیه بوده و با مایع شفافی پر شده است.

امکان انتقال تبخال تناسلی زنان با استفاده مشترک از توالت فرنگی وجود دارد؟

خیر. تبخال واژن نوعی عفونت مقاربتی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود و بیرون از بدن به سرعت از بین خواهد رفت.

شیوع و ظهور تبخال تناسلی به چه صورت است؟

علائم اولیه اغلب شامل گزگز خفیف یا تیر کشیدن پاها و باسن است که از 2 ساعت تا 2 روز ادامه دارد.

منبع: stdcheck | medicalnewstoday | womenshealth

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 91

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

49 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها