تحریک مغناطیسی عمیق مغز

تحریک مغناطیسی عمیق مغز (TMS) چیست و آیا می تواند به درمان افسردگی و دو قطبی کمک کند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بسیاری از بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی (BD) نمی‌توانند مزایایی را پس از دارودرمانی سنتی تجربه کنند و به گزینه‌های درمانی جایگزینی نیاز دارند که این بیماران را قادر به بهبودی‌ می‌کند. تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک تکنیک نسبتاً جدید و غیرتهاجمی تعدیل عصبی است که شامل استفاده از پالس‌های مغناطیسی در نواحی بیش فعال یا کم فعال قشر مغز است. ما ادبیات موجود در مورد تحریک مغناطیسی مغز را به عنوان درمانی برای BD در حالت‌های خلقی مختلف ارزیابی کردیم.‌ نتایج آزمایشات بالینی TMS برای BD به ویژه پتانسیل TMS تکراری را برای کاهش علائم افسردگی نشان‌ می‌دهد.

مطالعات TMS برای شیدایی، یافته‌های متفاوت‌تری را به همراه داشته است. مطالعات اندکی TMS را در مراحل دیگر بیماری دوقطبی ارزیابی کرده اند. TMS به طور کلی با عوارض جانبی خفیف همراه است، اگرچه، در چند مطالعه نشان داده شده است که به تغییر شیدایی در بیماران دوقطبی و افسرده قبلی کمک‌ می‌کند. تا انتهای این مقاله با مجله درمانکده همراه باشید تا اطلاعات تکمیلی را در اختیارتان قرار دهیم.

بیشتر بدانید: اسکن مغز چیست و به تشخیص و درمان چه بیماری‌های جسمی و روانی کمک می‌کند؟

TMS چیست؟

TMSمخفف تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال است. این یک تکنیک غیرتهاجمی است که از میدان های مغناطیسی برای تحریک فعالیت الکتریکی مغز در مناطق خاصی استفاده می‌کند. در هدف قرار دادن نواحی مختلف مغز، فوق تخصص مغز و اعصاب ممکن است بتواند مزایای بالقوه‌ای را برای شرایط مختلف ارائه دهد. محققان نشان داده‌اند که پزشکان می‌توانند از TMS در درمان چندین بیماری روانی مانند افسردگی و OCD و سایر بیماری‌های مرتبط با مغز مانند میگرن استفاده کنند.

در صورتی که قصد انجام چنین کاری توسط پزشک را دارید می‌‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با متخصص مغز و اعصاب در ارتباط باشید و از دکتر راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بدانید: روش‌های تحریک مغز و تاثیر آن در سلامت مغزی

مردی در حال انجام تحریک معناطیسی ترانس کرانیال
تحریک مغناطبسی مغز روش غیرتهاجی است و خطری در پی ندارد.

بیشتر بدانید: فلج مغزی چیست؟ علت، علائم و راهکارهای درمانی آن

BD یا اختلال دو قطبی

یک اختلال سلامت روان است که با دوره‌های شیدایی (بالا بودن شدید) و دوره‌های افسردگی یا خلق افسرده همراه است. در حالی که گزینه‌های درمانی وجود دارند که می‌توانند کمک کنند، اما همیشه مؤثر نیستند، که محققان را به جستجوی گزینه‌های دیگر سوق داده است.  TMSیک گزینه درمانی است که در درمان افسردگی و اختلال وسواس فکری- جبری (OCD) موفق بوده است. برخی از مطالعات همچنین دریافته‌اند که آن را در درمان BD موثر است. این باعث شده است که بسیاری بر این باور باشند که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک یک گزینه درمانی مناسب برای افراد مبتلا به BD باشد.

بیشتر بدانید: کما یا حالت اغما چیست؟ انواع، علائم، علت به کما رفتن و روش درمان آن

تصویر گرافیکی دو شخص که اختلال دو قطبی را نشان می دهد
اختلال دو قطبی دارای دو دوره شیدایی و افسردگی است.

بیشتر بدانید: اسکن مغز چیست و به تشخیص و درمان چه بیماری‌های جسمی و روانی کمک می‌کند؟

مراحل انجام تی ام اس

این تکنیک یک روش سرپایی با حداقل تهاجم است.  برای این روش، یک فرد احتمالاً روی یک صندلی با گوش‌گیر می‌نشیند. پس از نشستن آنها، یک پزشک یا محقق یک دستگاه سیم پیچ مانند را در نزدیکی خط مو وصل می‌کند. سپس دستگاه پالس‌های مغناطیسی منتشر می‌کند که ممکن است مانند یک ضربه زدن باشد. هر جلسه احتمالا بین 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. ممکن است فردی برای درمان BD به 25 جلسه یا بیشتر نیاز داشته باشد، اگرچه تعداد دقیق جلسات مورد نیاز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

بیشتر بدانید: تومور جمجمه چگونه اتفاق می‌افتد؟ آیا درمان قطعی وجود دارد؟

تصویر مراحل انجام تحریک مغناطیسی عمیق مغز
در روش تحریک مغناطیسی عمیق پالس های مغناطیسی از طریق یک سری سنسورها به مغز ارسال می شود.

بیشتر بدانید: اختلال دیسلکسیا و شناخت آن

آیا  TMS می‌تواند BD را درمان کند؟

BDیک اختلال سلامت روان است. ممکن است متفاوت ظاهر شود و ممکن است باعث تغییرات غیرعادی در موارد زیر شود:

  • سطوح انرژی
  • حالت تمرکز
  • سطح فعالیت و توانایی کلی برای انجام وظایف

سه نوع BD  وجود دارد:

  • اختلال دوقطبی I
  • اختلال دوقطبی II
  • اختلال سیکلوتیمیک

در حالی که هر نوع BD دارای تمایزات مهمی است، فردی که با هر یک از این سه نوع زندگی می‌کند دوره های افسردگی یا خلق و خوی افسرده و دوره های شیدایی را پشت سر می‌گذارد.  TMS نتایج امیدوارکننده‌ای را در درمان BD نشان داده است.

بیشتر بدانید: از ارتباط روده و مغز چه می‌دانید؟ آیا این ارتباط مثبت است یا منفی؟

تصاویر مغزی قبل و بعد از انجام تی ام اس برای فرد افسرده
روش تی ام اس اثرات قابل توجهی در کاهش علائم افسردگی دارد.

بیشتر بدانید: آیا تا به حا دچار لرزش دست شده اید؟

موارد تاثیر تحریک الکتریکی عمیق مغز  ( TMS ) و اثرات درمانی آن بر بی دی

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال یک رویکرد امیدوارکننده برای درمان بیماران مبتلا به BD است که به درمان دارویی یا روانی اجتماعی پاسخ نداده‌اند. تحقیقات آینده باید با وضوح بیشتری مشخص کند که کدام پروتکل‌های TMS  ممکن است برای یک بیمار دوقطبی معین موثرتر باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نمی‌توانند به درمان دارویی کافی پاسخ دهند. تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) شامل تحریک مغناطیسی مغز است که مطالعات نشان داده است ممکن است به بهبود علائم اختلال دوقطبی (BD) کمک کند. با این حال، سازمان غذا و دارو (FDA) هنوز TMS را به عنوان یک گزینه درمانی برای BD تایید نکرده است.

بیشتر بدانید: راهنمای کامل مغز و سیستم عصبی انسان [به زبان ساده]

انواع اثرات تی ام اس بر بیماران دو قطبی

در بررسی منبع مورد اعتماد در سال 2019 از مطالعات منتشر شده در مورد استفاده از TMS برای BD، محققان به موارد زیر اشاره کردند:

  • افرادی که با علائم افسردگی زندگی می‌کردند در طی مطالعات متعدد، بهبودهایی را در علائم خود مشاهده کردند.
  • افرادی که با علائم شیدایی زندگی می‌کردند نتایج متفاوتی را در مطالعات متعدد داشتند.
  • فقط چند مطالعه به افرادی که با BD در مراحل خارج از حالت‌های شیدایی یا افسردگی زندگی می‌کنند، پرداخته‌اند که نتیجه‌گیری را دشوار می‌کند. در منبع معتبر 2021، کارشناسان خاطرنشان کردند که تحقیقات بیشتری برای درک بهترین فرکانس‌ها برای استفاده و مناطقی که باید با TMS برای درمان BD مورد هدف قرار گیرند، ضروری است. با این حال، همانطور که کارشناسان اشاره کردند، در سال 2020 FDA به TMS یک “تعیین دستگاه پیشرفت” برای درمان BD داد. اگرچه این یک تایید رسمی برای درمان نیست، اما نشان می‌دهد که شواهد کافی استفاده از آن را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که سازمان ممکن است بررسی درمان‌های TMS برای BD را تسریع کند

بیشتر بدانید: عوارض قرص آلپرازولام چیست؟

چه کسی کاندیدای مناسب برای TMS است؟

به نظر می‌رسد مطالعات نشان می‌دهد که TMS ممکن است برای افرادی که با افسردگی دوقطبی زندگی می‌کنند مفید باشد. یک بررسی در سال 2019 از مطالعات نشان داد که مطالعاتی که در مورد TMS تکراری برای علائم افسردگی مورد بررسی قرار می‌گیرند، پتانسیل بالقوه را نشان می‌دهند، در حالی که مطالعات در مورد استفاده از آن در دوره‌های شیدایی مختلط بودند.

 این نشان می‌دهد که TMS ممکن است برای افرادی که با علائم افسردگی BD زندگی می‌کنند مناسب باشد. محققان همچنین خاطر نشان کردند که این روش ممکن است برای افرادی که به مداخلات روان‌شناختی یا دارویی برای این اختلال پاسخ نداده‌اند، کارساز باشد.  در مطالعه ای در سال 2020، محققان 44 نفر را مشاهده کردند که با علائم افسردگی BD  زندگی می‌کردند و تحت TMS قرار گرفتند. آنها هیچ سوژه‌ای نداشتند که با معیارهای شیدایی مطابقت داشته باشد. آنها به نتایج زیر اشاره کردند:

  • 77٪ معیارهای پاسخ خود را برآورده کردند.
  • 41 درصد از کسانی که حداقل 25 درمان داشتند معیارهای بهبودی را داشتند

از بین افرادی که مطالعه را آغاز کردند، چهار نفر (به نمایندگی از 10٪ از شرکت کنندگان در مطالعه) استفاده از درمان را به دلیل نگرانی در مورد فعال کردن شیدایی متوقف کردند.

بیشتر بدانید: درمان سکته مغزی چقدر زمان می‌خواهد؟

عوارض و اثرات جانبی

کارشناسان به طور کلی TMS را ایمن و غیرتهاجمی می‌دانند، اما مانند سایر روش‌ها، خطرات خاصی وجود دارد که فرد باید از آنها آگاه باشد. این خطرات می‌تواند شامل:

  1. القای یک دوره شیدایی
  2. سردرد مختصر
  3. سرگیجه
  4. درد (در طول عمل)
  5. اضطراب
  6. بیخوابی

بیشتر بخوانید:نوار مغز برای تشخیص چیست؟

اطلاعات تکمیلی

اطلاعات در مورد اینکه دقیقاً چه کاری باید برای TMS انجام دهد محدود است. یک فرد باید دستورالعمل های محققان را در هر مطالعه‌ای که به آن ملحق می‌شود دنبال کند.  با این حال، استفاده از TMS برای افسردگی ممکن است ایده‌ای درباره آنچه که فرد برای آماده شدن برای این روش باید انجام دهد، ارائه دهد. قبل از انجام این روش، احتمالاً پزشک اطلاعات خاصی را با آن بررسی می‌کند.

بیشتر بدانید: غش کردن یا سنکوپ چیست و چرا غش می‌کنیم؟

خاتمه

در بخش‌های مختلف این مقاله به بررسی تی ام اس به عنوان یکی از انواع روش‌های تحریک مغز پرداختیم و اثرات درمانی آن را بر روی بیماری دو قطبی بررسی کردیم. در صورتی که همچنان سوالات یا ابهاماتی در این زمینه دارید توصیه می‌شود که در بخش کامنت‌ها با کارشناسان این وبسایت در ارتباط باشید. شما می‌توانید که در باکس کامنت‌ها سوالات خود را نگارش کنید تا در اسرع وقت در درمانکده به تمامی آنها بپردازیم.

سایت درمانکده با در اختیار قرار دادن امکان رزرو نوبت آنلاین مطب پرشکی و مشاوره آنلاین با بهترین متخصصین کشور، تا رسیدن به درمان در کنار شما عزیزان خواهد بود.

منابع:

ncbi.nlm.nih

medicalnewstoday.com

سوالات متداول

تحریک مغناطیسی مغز خطرناک است؟

خیر این تکنیک درمانی هیچ خطری در پی ندارد. به شرط اینکه توسط متخصصین مربوطه انجام شود.

تحریک مغناطیسی مغز به کاهش علائم افراد دو قطبی کمک می کند؟

بله این تکنیک درمانی توانسته تا حد زیادی در بهبود وضعیت بیماران دو قطبی نقش داشته باشد.

آیا تحریک مغناطیسی مغز برای افسرده ها درمانی مناسبی است؟

تحقیقات نشان داده است که افراد افسرده بعد از تحریک مغناطیسی مغز بهبودهایی را در علائم شان تجربه کرده اند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

aygoza
زهرا خمسه

زهرا خمسه، نویسندۀ تخصصی پزشکی و سلامت و بیماری ها در تیم تخصصیِ تحریریۀ درمانکده است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها