مالتیپل اسکلروزیس مغز و اعصاب را هدف قرار می‌دهد.

علائم ام اس چیست؟ 16 علامت و نشانه بیماری ام اس (MS)

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شناخت علائم ام اس (MS) یا مالتیپل اسکلروزیس به شما کمک می‌کند که سریع‌تر این بیماری را درمان کنید. مالتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری پیش‌رونده است که به واسطه سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. این بدان معنی است که سیستم ایمنی به اشتباه به قسمت‌هایی از بدن که برای عملکرد روزمره حیاتی هستند حمله می‌کند. در این حمله پوشش محافظ سلول‌های عصبی آسیب می‌بیند که این امر به اختلال عملکرد مغز و نخاع منجر می‌شود. در ادامه با مجله درمانکده همراه باشید تا با علائم اولیه ام اس آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: علائم ام اس در آزمایش خون چگونه است؟

تصویری از اعصاب داخل بدن
بیماری مالتیپل اسکلروزیس به دلیل اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود.

علائم ام اس

MS نوعی بیماری با علائم غیرقابل پیش‌بینی است که شدت آن می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. در حالی که بعضی افراد دچار خستگی و بی‌حسی هستند، در موارد شدید علائم اولیه ام اس می‌تواند باعث فلج شدن، کاهش بینایی و کاهش عملکرد مغز شود.

علائم اولیه ام اس یا بیماری مالتیپل اسکلروزیس شامل موارد زیر است:

مردی با عینک که چشم‌هایش را بسته و در حال فشار دادن آن‌ها است
مالتیپل اسکلروزیس مشکلات بینایی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: بیماری ام اس چیست؟

1. مشکلات بینایی از علائم اولیه ام اس

اختلال بینایی یکی از شایع‌ترین علائم MS است. التهاب روی عصب بینایی تاثیر گذاشته و بینایی مرکزی را مختل می‌کند. این می‌تواند باعث تاری دید، دوبینی یا از بین رفتن بینایی شود.

ممکن است فورا متوجه مشکلات بینایی نشوید، چون تخریب دید شفاف می‌تواند به کندی صورت بگیرد. گاهی اوقات، کاهش بینایی با احساس درد هنگام نگاه کردن به سمت بالا یا طرفین همراه است. روش‌های مختلفی برای مقابله با تغییرات بینایی مربوط به ام اس وجود دارد.

برای بررسی علائم ام اس در زنان و شناخت بیشتر علائم اولیه بیماری ام اس باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. شما از طریق درمانکده می‌توانید به صورت حضوری از بهترین متخصصان تهران نوبت بگیرید یا به صورت آنلاین با آن‌ها مشاوره دریافت نمایید:

2. سوزن سوزن شدن و بی‌حسی

MS یا بیماری مالتیپل اسکلروزیس بر اعصاب مغز و نخاع (مرکز پیام بدن) تاثیر می‌گذارد. این بدان معنی است که می‌تواند سیگنال‌های متناقض را به سراسر بدن ارسال کند. بعضی اوقات، هیچ سیگنالی ارسال نمی‌شود که این امر باعث بی‌حسی می‌شود.

احساس سوزن سوزن شدن و بی‌حسی یکی از شایع‌ترین علائم هشداردهنده ام اس است. معمولا در افراد مبتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس بی‌حسی در صورت، بازوها، پاها و انگشت‌ها رخ می‌دهد.

اگر نشانه‌های ام اس را در خود یا اطرافیان‌تان مشاهده می‌کنید، هر چه سریع‌تر برای درمان ام اس اقدام کنید. از طریق درمانکده می‌توانید مشاوره آنلاین فوری درباره علائم MS در کودکان یا علائم اولیه ام اس در زنان و مردان دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی MS

3. درد و اسپاسم از علائم ام اس

درد مزمن و اسپاسم عضلانی غیر ارادی نیز در ام اس وجود دارد. طبق بررسی‌های انجمن ملی ام اس، مطالعه‌ای نشان داده است كه نیمی از افراد مبتلا به ام اس از درد مزمن رنج می‌برند.

سفتی عضلانی یا اسپاسم هم شایع است. ممکن است سفتی عضلات و همچنین حرکات غیرقابل کنترل و دردناک اندام‌ها را تجربه کنید. بیشتر اوقات پاها تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما احتمال وقوع کمردرد هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: لرزش دست نشانه چیست؟

مردی که شانه خود را به دلیل درد گرفته است
بدن درد از علائم شایع ام اس است.

4- خستگی و ضعف به عنوان علامت ام اس

خستگی و ضعف در مراحل اولیه بیماری ام اس تقریبا در 80 درصد بیماران دیده می‌شود. این خستگی مزمن بر اثر تخریب اعصاب موجود در ستون فقرات ایجاد می‌شود. معمولا خستگی به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و برای چند هفته باقی می‌ماند. ضعف در ابتدا بیشتر پاها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای آنکه بدانید علت بوجود آمدن بیماری ام اس چیست و این بیماری چه علائمی دارد، باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و تشخیص و درمان ms را به پزشک بسپارید. از طریق درمانکده با بهترین متخصصان مغز و اعصاب در تماس باشید. شما عزیزان می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر مغز و اعصاب به صورت آنلاین معاینه شوید.

5- مشکلات تعادل و سرگیجه

سرگیجه و اختلال در حفظ هماهنگی و تعادل می‌تواند تحرک فرد مبتلا به ام اس را کاهش دهد. افراد مبتلا به ام اس غالبا احساس سبكی سر و سرگیجه دارند، گویی محیط اطراف‌شان در حال چرخش است. این علامت اغلب هنگام ایستادن بروز می‌کند.

بیشتر بخوانید: دیسلکسیا چیست

6. اختلال عملکرد مثانه و روده

مثانه ناكارآمد علامت دیگری است كه تقریبا 80 درصدمبتلایان به ام اس را درگیر می‌كند. این علامت می‌تواند شامل تکرر ادرار، افزایش شدید ادرار یا ناتوانی در نگه داشتن ادرار باشد. غالبا علائم مرتبط با ادرار قابل کنترل هستند. گاهی اوقات، افراد مبتلا به ام اس دچار یبوست و اسهال می‌شوند یا کنترل روده خود را از دست می‌دهند.

7. اختلال عملکرد جنسی

بیماری ام اس می‌تواند در برانگیختگی جنسی افراد مبتلا  ایجاد مشکل کند، چون از سیستم عصبی مرکزی شروع می‌شود.

8- مشکلات شناختی

در حدود نیمی از مبتلایان به بیماری ام اس در عملکرد شناختی خود دچار نوعی مشکل می‌شوند که شامل موارد زیر است:

9. تغییر در سلامت عاطفی

افسردگی عمده در بین مبتلایان به ام اس شایع است. استرس ام اس همچنین می‌تواند باعث تحریک‌پذیری، نوسانات خلقی و وضعیتی به نام بی‌ثباتی عاطفی شود که شامل دوره‌هایی از گریه و خنده غیرقابل کنترل است.

بیشتر بدانید: درمان ام اس چگونه انجام می‌شود؟

اینفوگرافی از شایع‌ترین علائم ام اس
ام اس روی بسیاری از اندام‌ها از جمله چشم، مثانه و اندام‌های تناسلی تاثیر می‌گذارد. همچنین باعث درد، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی اندام‌ها می‌شود، حفظ تعادل را با مشکل روبرو می‌کند و به ضعف و خستگی منجر می‌شود.

در صورت وجود مشکلات خانوادگی، کنار آمدن با علائم ام اس و همچنین درمان افسردگی و سایر اختلالات عاطفی چالش‌برانگیز است.

بیشتر بخوانید: سی تی اسکن مغز چگونه انجام می‌شود؟

10-16. سایر علائم

همه افراد مبتلا به ام اس علائم یکسانی ندارند. در حین عود یا حمله بیماری ممکن است علائم مختلف ظاهر شوند. از سایر علائم ام اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از دست دادن شنوایی
  • تشنج
  • لرزش غیرقابل کنترل
  • مشکلات تنفسی
  • لکنت زبان
  • بلع مشکل

آیا ام اس ارثی است؟

ام اس لزوما ارثی نیست. با این حال، در صورت بیمار بودن یکی از اعضای خانواده، احتمال ابتلا به آن بیشتر می‌شود. در جمعیت عمومی احتمال ابتلا به MS فقط 0/1 درصد است. اما اگر خواهر، برادر یا والدین شما به این بیماری مبتلا باشند، این احتمال به 2/5 تا 5 درصد می‌رسد. در دوقلوهای همسان، در صورت ابتلای یک قل، احتمال ابتلای دیگری 25 درصد است.

بیشتر بخوانید: چه زمانی خارش بدن خطرناک است؟

تشخیص بیماری ام اس

یک پزشک متخصص مغز و اعصاب آزمایش‌های بسیاری را برای تشخیص بیماری ام اس انجام می‌دهد، از جمله:

معاینه عصبیپزشک معمولا عملکرد اعصاب را بررسی می‌کند.
معاینه چشمیک سری آزمایش برای ارزیابی بینایی و بررسی بیماری‌های چشمی انجام می‌شود.
تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI)تکنیکی است که از یک میدان مغناطیسی قدرتمند و امواج رادیویی برای ایجاد تصویر از مغز و نخاع استفاده می‌کند.
پونکسیون کمریاین تست شامل یک سوزن بلند است که در ستون فقرات وارد می‌شود تا از مایع مغزی-نخاعی نمونه‌گیری شود.
مرد بیماری که در مطب پزشک با او درباره علائم ام اس صحبت می‌کند
پزشک با بررسی عملکرد اعصاب، معاینه چشم، روش‌های تصویربرداری و پونکسیون کمری بیماری MS را تشخیص می‌دهد.

ام اس اغلب پزشکان را متحیر می‌کند، چون می‌تواند چه از نظر شدت و چه از نظر تاثیر روی افراد مختلف متفاوت باشد. حملات می‌توانند چند هفته طول بکشند و سپس ناپدید شوند. با این حال، عودها به تدریج بدتر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شوند و علائم متفاوتی دارند. تشخیص زودهنگام بیماری ممکن است به جلوگیری از پیشرفت سریع MS کمک کند.

بیشتر بخوانید: با انواع بیماری های خود ایمنی آشنا شوید!

اینفوگرافی در مورد راه‌های تشخیص ام اس
روش‌های مختلفی برای تشخیص ام اس وجود دارد، از جمله: معاینه عصبی، معاینه چشم، MRI و پونکسیون کمری.

بیشتر بخوانید: علائم بیماری اس ام ای در بزرگسالان

تشخیص اشتباه MS

احتمال تشخیص اشتباه هم وجود دارد. در یک مطالعه تقریبا 75 درصد متخصصان MS در طی 12 ماه گذشته، حداقل سه بیمار دیده بودند که تشخیص اشتباه داشتند.

مردی که روی ویلچر نشسته است
گاهی اوقات، بیماری MS اشتباه تشخیص داده می‌شود.

درمان بیماری ام اس (MS)

ام اس یک اختلال چالش‌برانگیز است، اما محققان درمان‌های زیادی را کشف کرده‌اند که می‌توانند سرعت پیشرفت آن را کاهش دهند.

بهترین دفاع در برابر ام اس، مراجعه به پزشک بلافاصله پس از مشاهده اولین علائم هشداردهنده است. این امر به ویژه برای افراد دارای سابقه خانوادگی MS مهم است، چون این یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری ام اس است. پس درنگ نکنید. همین اقدام می‌تواند تفاوت بزرگی در وضعیت سلامتی شما ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: علت بروز سنکوپ چیست؟

دستی که کلمه امید (hope) در آن دیده می‌شود
هر چقدر ام اس سریع‌تر درمان شود، شانس بهبودی بیشتر است.

سوالات متداول

بیماری ام اس چگونه شروع میشود؟

MS یک بیماری خودایمنی است که به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به میلین رخ می‌دهد. میلین فیبرهای عصبی مغز و نخاع را می‌پوشاند و از آن‌ها محافظت می‌کند.

مدت زمان بروز علائم ام اس چقدر است؟

اکثر افراد مبتلا به MS به صورت دوره‌ای عود علائم بیماری و فروکش کردن آن‌ها را تجربه می‌کنند. در دوره عود بیماری، معمولا علائم برای چند روز یا چند هفته ادامه دارند. سپس به طور جزئی یا کامل بهبود می‌یابند که این وضعیت می‌تواند برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

عوامل بیماری ام اس چیست؟

علت MS ناشناخته است. با این حال، به نظر می‌رسد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش داشته باشند. سابقه خانوادگی MS، بعضی از عفونت‌های ویروسی، کمبود ویتامین D، چاقی و سیگار کشیدن احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

عوارض ام اس چیست؟

افراد مبتلا به MS ممکن است سفتی یا اسپاسم عضلانی، فلج شدن یا ضعف شدید، مشکلات مثانه، روده یا عملکرد جنسی، مشکلات شناختی (مانند فراموشی)، مشکلات خلقی (مانند افسردگی، اضطراب یا نوسانات خلقی) و در موارد نادر تشنج را تجربه کنند.

کلام پایانی درباره علائم ام اس

از ام اس یا مالتیپل اسکلروزیس خواندید و اکنون می‌دانید که علائم متفاوت و غیرقابل پیش‌بینی دارد. اگر علائم ام اس را در خود یا اطرافیان‌تان می‌بینید، بهتر است همان موقع به پزشک مراجعه کنید. چرا که ممکن است همین اقدام سریع شما بهبودی را محقق کند. در همین راستا، برای درمان یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در درمانکده از متخصصان مغز و اعصاب نوبت بگیرید و با آن‌ها مشاوره داشته باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 657

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

163 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها