علت کمردرد بعد از رابطه جنسی (انزال) چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کمردرد بعد از رابطه جنسی یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از زوج‌ها تجربه می‌کنند. از طرف دیگر برخی افراد به دلیل مشکلاتی که در ستون فقرات و کمر دارند، از برقراری رابطه جنسی امتناع می‌کنند و یا درد زیادی را در حین و بعد از رابطه تجربه می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که درصد زیادی از مردها و بسیاری از خانم‌ها بعد از برقراری رابطه جنسی به کمردرد مبتلا می‌شوند. اما علت کمردرد بعد از رابطه جنسی چیست و چطور می‌توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با عوامل موثر در درد کمر بعد از رابطه جنسی و همچنین روش‌های پیشگیری و درمان این مشکل آشنا شوید.

علت کمردرد بعد از رابطه جنسی

کمردرد یکی از مشکلات رایج است که می‌تواند در رابطه جنسی نیز اختلال ایجاد کند. برخی افراد درست بعد از اتمام رابطه دچار کمردرد می‌شوند. برخی افراد مبتلا به کمردرد نیز ممکن است بعد از برقراری رابطه جنسی درد و ناراحتی بیشتری را تجربه کنند. اما مهم‌ترین علت کمردرد بعد از رابطه جنسی چیست؟ در ادامه می‌توانید با عوامل موثر در کمردرد بعد از رابطه جنسی آشنا شوید.

بیشتر بدانید: چگونه رابطه جنسی لذت‌بخش داشته باشیم؟ ۱۳ نکته که باید بدانید

تصویر خانم جوانی که کمردرد دارد
کمردرد یکی از رایج‌ترین مشکلات بعد از رابطه جنسی است.

فشار به عضلات

یکی از مهم‌ترین دلایل درد کمر بعد از رابطه جنسی وارد کردن فشار زیاد به عضلات است. معمولا قرار گرفتن در وضعیت‌های نادرست و همچنین انجام حرکات سریع همراه با فشار در رابطه جنسی می‌تواند موجب ایجاد کمردرد شود. به‌طورکلی افرادی که عضلات و ماهیچه‌های ضعیف‌تری دارند، در این شرایط بیشتر به کمردرد مبتلا می‌شوند.

بیشتر بدانید: ارضا نشدن زنان؛ بررسی عوارض و دلایل نرسیدن به اوج لذت جنسی

ابتلا به عفونت ادراری، عفونت مثانه یا کلیه

یکی از رایج‌ترین دلایل کمردرد بعد از رابطه جنسی، ابتلا به عفونت مجاری ادراری، کلیه و مثانه است. عفونت ادراری معمولا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود، می‌تواند منجر به کمردرد شود. عفونت مثانه یا کلیه نیز از مهم‌ترین دلایل درد کمر بعد از رابطه جنسی هستند که موجب درد در ناحیه مثانه و کلیه خواهند شد.

بیماری‌های ستون فقرات

بیشتر افرادی که بعد از رابطه جنسی به کمردرد مبتلا می‌شوند، به بیماری‌های مربوط به ستون فقرات مبتلا هستند. معمولا فردی که پوکی استخوان و بیماری‌های مربوط به ستون فقرات و دنبالچه مبتلا است، بعد از رابطه جنسی درد بیشتری را تجربه می‌کند.

قرار گرفتن وزن زیاد روی بدن

یکی دیگر از دلایل کمردرد بعد از رابطه جنسی قرار گرفتن وزن زیاد روی بدن است. در زمان رابطه جنسی هم شما و هم همسرتان باید مراقب باشید که به کمر یکدیگر فشار وارد نکنید. به خاطر داشته باشید که حین رابطه، وزن خود را کاملا روی بدن همسرتان رها نکنید و از دست و ها و پاهایتان برای کنترل این موضوع کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: رابطه در دوران پریودی

اینفوگرافی علت کمردرد بعد از رابطه جنسی
از رایج‌ترین دلایل کمردرد بعد ازرابطه جنسی می‌توان به فشار به عضلات و قرار گرفتن وزن زیاد روی بدن اشاره کرد.

درمان کمردرد بعد از رابطه جنسی

اگر شما نیز مانند خیلی از زوج‌ها علائم کمردرد بعد از رابطه جنسی را تجربه می‌کنید، بهتر است همین حالا راهی برای درمان آن پیدا کنید و با به کار بردن تکنیک‌های موثر خانگی و همچنین کمک گرفتن از پزشک، مشکل را برطرف کنید. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان درد کمر بعد از رابطه جنسی آشنا شوید.

استراحت بعد از رابطه جنسی

اگر بعد از رابطه دچار کمردرد می‌شوید، بهترین کار این است که استراحت کنید و تا چند روز فشار کمتری به کمرتان وارد کنید. برای درمان کمردرد هیچ‌چیزی به‌اندازه استراحت کردن و بی‌تحرک ماندن عضلات نمی‌تواند موثر باشد.

بیشتر بدانید: گرایش جنسی چیست و عوامل تعیین‌کننده آن کدامند؟

تصویر خانمی که در تخت خواب خوابیده است.
استراحت یکی از بهترین روش‌ها برای درمان درد کمر بعد از برقراری رابطه جنسی است.

بیشتر بدانید: راه های جلوگیری از بیماری های مقاربتی

استفاده از کمپرس گرم برای کمردرد بعد از رابطه جنسی

برای رهایی از کمردرد بعد از رابطه جنسی می‌توانید یک کیسه آب گرم را داخل پارچه بپیچید و روی محل درد قرار دهید. گرما موجب شل شدن عضلات و کاهش گرفتگی و درد می‌شود. از طرف دیگر قرار دادن کیسه آب گرم روی کمر موجب افزایش جریان خون در نواحی درد می‌شود و به درمان کمردرد نیز کمک می‌کند.

فیزیوتراپی

اگر به کمردرد مزمن مبتلا هستید، بهتر است از تمرینات فیزیوتراپی برای درمان استفاده کنید. فیزیوتراپی انعطاف‌پذیری و ثبات ستون فقرات را بهبود می‌بخشد. انجام تمرینات کششی و تقویتی موجب افزایش توانایی ستون فقرات و همچنین کاهش درد در ناحیه کمر می‌شود. اگر قصد دارید قبل از ویزیت با یک فیزیوتراپ در مورد مشکل خود مشورت کنید، می‌توانید از متخصصین فیزیوتراپی و طب فیزیکی که با درمانکده فعالیت دارند کمک بگیرید. خوب است بدانید که در درمانکده بیشتر از 380 متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی مشغول به فعالیت هستند و شما می‌توانید از هر نقطه از دنیا به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

استفاده از کمپرس سرد

یک راهکار دیگر برای درمان کمردرد بعد از رابطه جنسی استفاده از سرمادرمانی است. در این روش شما باید یک کیسه یخ یا کمپرس یخ را روی در پارچه بپیچید و روی محل درد قرار دهید. سرما موجب انقباض عروق خونی و کاهش التهاب و درد می‌شود و به از بین بردن درد کمک زیادی می‌کند.

استفاده از داروهای مسکن

برای کاهش علائم کمردرد بعد از رابطه جنسی می‌توانید از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید. این داروها به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند و در رفع علائم بسیار موثر هستند.

بیشتر بدانید: آیا رابطه جنسی در دوران بارداری امکان‌پذیر است؟

استفاده از ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یک تکنیک فوق‌العاده موثر برای درمان کمردرد بعد از رابطه جنسی است. این تکنیک به افزایش جریان خون کمک می‌کند و موجب آرامش عضلات و کاهش سطح استرس و فشار در بدن می‌شود. ماساژ درمانی برای رفع اسپاسم عضلانی و همچنین بهبود تروما یا آُسیب نیز بسیار موثر است.

اینفوگرافی روش‌های درمان کمردرد بعد از رابطه جنسی
برای درمان درد کمر بعد از رابطه جنسی می‌توانید از کمپرس گرم، سرمادرمانی، داروهای مسکن، فیزیوتراپی و ماساژ درمانی استفاده کنید.

پیشگیری از کمردرد بعد از رابطه جنسی

برای پیشگیری از کمردرد بعد از رابطه جنسی راهکارهای متعددی وجود دارد که در ادامه می‌توانید با برخی از آن‌ها آشنا شوید.

با همسر خود صحبت کنید

اگر درد کمر بعد از رابطه جنسی را تجربه می‌کنید، بهتر است حتما با همسر خود در مورد این موضوع صحبت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از زوج‌ها در مورد درد کمر بعد از رابطه جنسی با همسر خود صحبت نمی‌کنند و تنها از برقراری رابطه امتناع می‌کنند. این کار موجب می‌شود تا علاقه بین دو نفر کم شود و با مشکلات جدی‌تری در زندگی مواجه شوند. با همسرتان در مورد دردی که بعد از رابطه تجربه می‌کنید، حرف بزنید و از او برای این موضوع کمک بخواهید.

بیشتر بدانید: رابطه جنسی چیست؟ اصول رابطه زناشویی چگونه است؟

قبل از رابطه مسکن مصرف کنید

اگر دردی که بعد از رابطه جنسی تجربه می‌کنید، بسیار شدید و همیشگی است، می‌توانید قبل از رابطه جنسی از یک قرص مسکن استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا بدون ترس و نگرانی یک رابطه لذت‌بخش را تجربه کنید و بعدازآن نیز دچار مشکل نشوید.

تصویر فرد جوانی که در حال خوردن قرص مسکن است.
برای کاهش درد کمر بعد از رابطه می‌توانید از قبل قرص مسکن مصرف کنید.

قبل از شروع رابطه دوش بگیرید

اگر به اسپاسم عضلانی در ناحیه کمر مبتلا هستید، می‌توانید قبل از رابطه دوش بگیرید. دوش آب گرم موجب آرامش بدن و شل شدن عضلات می‌شود و بدن را برای برقراری رابطه گرم می‌کند. دوش گرفتن با آب گرم می‌تواند به کاهش درد در ناحیه کمر کمک کند و تا حدودی از بروز کمردرد نیز جلوگیری کند. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید بعد از دوش چند تکه یخ خردشده را داخل کیسه پارچه‌ای بریزید و روی کمر قرار دهید.

بیشتر بدانید: علت کاهش میل جنسی چیست؟ + سریع‌ترین راه درمان

یک موقعیت جدید را در رابطه جنسی امتحان کنید

اگر به دیسک یا کمردرد مبتلا هستید، خم شدن به جلو می‌تواند مقدار درد شما را افزایش دهد. برای کاهش درد کمر بعد از رابطه جنسی بهتر است وضعیت‌های مختلف را امتحان کنید و طوری قرار بگیرید که فشار کمتری به کمرتان وارد شود. قرار دادن بالش زیر کمر و همچنین کاهش فشار روی کمر می‌تواند به برقراری یک رابطه دلچسب‌تر به شما کمک کند.

در صورت احساس درد در رابطه، سریع موقعیت خود را تغییر دهید

اگر در حین رابطه جنسی ناگهان احساس درد و ناراحتی را تجربه کردید، بهتر است همان لحظه موقعیت خود را تغییر دهید و دراز بکشید. به‌هیچ‌عنوان تا انتهای رابطه به کمرتان فشار وارد نکنید. به یاد داشته باشید که نادیده گرفتن این دردها می‌تواند منجر به طولانی شدن زمان بهبود و بروز مشکلات جدی در کمر و ستون فقرات شود.

بیشتر بدانید: فواید رابطه جنسی که احتمالا از آن‌ها بی خبرید!

ورزش کنید

بهترین کاری که به تقویت عضلات کمر و همچنین افزایش قدرت بدنی شما کمک می‌کند، ورزش و فعالیت بدنی است. انجام فعالیت بدنی به صورت منظم از ضعف ماهیچه‌های کمر جلوگیری می‌کند و به بهبود انعطاف‌پذیری بدن کمک زیادی می‌کند.

تصویر فردی که در حال انجام حرکات کششی کمر است.
انجام ورزش و حرکات کششی مخصوص کمر می‌تواند به قوی شدن ماهیچه‌های کمر و کاهش درد کمر بعد از رابطه کمک زیادی کند.

سخن نهایی

در بیشتر مواقع کمردردهای بعد از رابطه جنسی خیلی زود بهبود پیدا می‌کنند. در صورتی که کمردرد شما بعد از 1 تا 3 روز بهبود پیدا نکرد و یا هر بار بعد از رابطه جنسی با دردهای شدید کمر روبرو می‌شوید، بهتر است حتما با یک متخصص ارتوپد در مورد این موضوع صحبت کنید. اگر مشکل شما مربوط به پروستات یا مشکلات مربوط به عفونت است بهتر است حتما با یک متخصص اورولوژی و یا متخصص زنان برای درمان آن مشورت کنید.

شما عزیزان می‌توانید به راحتی و با یک کلیک به مشاوره آنلاین با دکتر اورولوژی یا مشاوره آنلاین با دکتر زنان بپردازید و از آن‌ها راهنمایی کسب کنید.

برای رزرو نوبت آنلاین مطب پزشک کلیک کنید.

بیشتر بدانید: عوارض نداشتن رابطه جنسی؛ از بی‌خوابی تا افزایش اضطراب

سوالات متداول

مهم‌ترین دلایل کمردرد بعد از رابطه جنسی در مردان چیست؟

مشکلات مربوط به پروستات، کج بودن آلت تناسلی، شکستگی در آلت تناسلی، مشکلات مربوط به ختنه از رایج‌ترین دلایل کمردرد بعد از رابطه جنسی در مردان محسوب می‌شوند.

آیا برقراری رابطه جنسی زیاد موجب کمردرد می‌شود؟

زمانی که میزان رابطه جنسی از حالت طبیعی خارج شود و بیش‌ازاندازه انجام شود، موجب افزایش فشار روی عضلات کمر و بروز کمردرد می‌شود.

منابع: webmd، spineuniverse، voi

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 33

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها