راه‌کارهایی برای تقویت کمر بعد از ارضا شدن و بررسی علت کمر درد پس از رابطه جنسی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کمردرد بعد از رابطه جنسی یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از زوج‌ها تجربه می‌کنند. از طرف دیگر برخی افراد به دلیل مشکلاتی که در ستون فقرات و کمر دارند، از برقراری رابطه جنسی امتناع می‌کنند و یا درد زیادی را در حین و بعد از رابطه تجربه می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که درصد زیادی از مردها و بسیاری از خانم‌ها بعد از برقراری رابطه جنسی به کمردرد مبتلا می‌شوند. اما علت کمردرد بعد از رابطه جنسی چیست و چطور می‌توان به تقویت کمر بعد از ارضا شدن کمک کرد؟ 

در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با راه‌کارهایی برای تقویت کمر بعد از ارضا شدن، عوامل موثر در درد کمر بعد از رابطه جنسی و همچنین روش‌های پیشگیری از این مشکل آشنا شوید.

علت کمردرد بعد از رابطه جنسی

کمردرد یکی از مشکلات رایجی است که می‌تواند مانع از داشتن سکس لذت بخش شود. برخی افراد درست بعد از اتمام رابطه دچار کمردرد می‌شوند. برخی افراد مبتلا به کمردرد نیز ممکن است بعد از برقراری رابطه جنسی درد و ناراحتی بیشتری را تجربه کنند. اما مهم‌ترین علت کمر درد بعد از رابطه در مردان و زنان چیست؟ در ادامه می‌توانید با عوامل موثر در کمردرد بعد از رابطه جنسی آشنا شوید.

تصویر خانم جوانی که کمردرد دارد
کمردرد یکی از رایج‌ترین مشکلات بعد از رابطه جنسی است.

فشار به عضلات

مهم‌ترین علت کمردرد بعد از نزديكی در زنان و مردان را می‌توان ناشی از وارد کردن فشار زیاد به عضلات دانست. معمولا قرار گرفتن در وضعیت‌های نادرست و همچنین انجام حرکات سریع همراه با فشار در رابطه جنسی می‌تواند موجب ایجاد کمردرد شود. به‌طورکلی افرادی که عضلات و ماهیچه‌های ضعیف‌تری دارند، بهتر است با روش‌های درست تقویت کمر بعد از ارضا شدن از این مشکل جلوگیری کنند.

ابتلا به عفونت ادراری، عفونت مثانه یا کلیه

علت کمردرد مردان پس از ارضا شدن چیست؟ این سوالی است که از سمت افراد زیادی پرسیده می‌شود. یکی از رایج‌ترین دلایل کمردرد بعد از رابطه جنسی در مردان و زنان، ابتلا به عفونت مجاری ادراری، کلیه و مثانه است. اما ایا عفونت زن به مرد منتقل می شود؟ در جواب این سوال باید بگوییم عفونت ادراری معمولا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و می‌تواند علت ابتلا به کمردرد باشد. عفونت مثانه یا کلیه نیز از مهم‌ترین دلایل درد کمر بعد از رابطه جنسی هستند که موجب درد در ناحیه مثانه و کلیه خواهند شد. از همین‌رو توصیه می‌شود سطح آگاهی خود را درباره بهداشت رابطه جنسی افزایش دهید.

بیماری‌های ستون فقرات

بیشتر افرادی که بعد از رابطه جنسی به کمردرد مبتلا می‌شوند و این موضوع باعث شده تا از فواید سکس چشم‌پوشی کنند، به بیماری‌های مربوط به ستون فقرات مبتلا هستند. معمولا فردی که پوکی استخوان، بیماری‌های مربوط به ستون فقرات و دنبالچه دارد، بعد از رابطه جنسی درد بیشتری را تجربه می‌کند و باید به طور جدی به فکر تقویت کمر بعد از ارضا شدن باشد.

قرار گرفتن وزن زیاد روی بدن

دیگر علت کمر درد بعد از رابطه، قرار گرفتن وزن زیاد روی بدن است. در زمان رابطه جنسی هم شما و هم همسرتان باید مراقب باشید که به کمر یکدیگر فشار وارد نکنید. به خاطر داشته باشید که حین رابطه، وزن خود را کاملا روی بدن همسرتان رها نکنید و از دست و ها و پاهایتان برای کنترل این موضوع کمک بگیرید.

اینفوگرافی علت کمردرد بعد از رابطه جنسی
از رایج‌ترین دلایل کمردرد بعد ازرابطه جنسی می‌توان به فشار به عضلات و قرار گرفتن وزن زیاد روی بدن اشاره کرد.

راه‌کارهایی برای تقویت کمر بعد از ارضا شدن

اگر شما نیز مانند خیلی از زوج‌ها علائم کمردرد بعد از رابطه جنسی را تجربه می‌کنید، بهتر است همین حالا راهی برای تقویت کمر پیدا کنید و با به کار بردن تکنیک‌های موثر خانگی و همچنین کمک گرفتن از پزشک، مشکل را برطرف کنید. زیرا نداشتن رابطه جنسی علاوه بر اینکه می‌تواند باعث سردی رابطه زناشویی شود، عوارض جسمی و روحی زیادی به دنبال دارد. برای درک بهتر این موضوع، خوب است مقاله عوارض نداشتن رابطه برای زنان و مردان را در درمانکده بخوانید.

همچنین، اگر تصور می‌کنید علت کمر درد شما ناشی از این است که به ارگاسم نمی‌رسید، می‌توانید در مقاله درمان خانگی ارضا نشدن زن با را‌ه‌کارهای موثری برای بهبود این عارضه در زنان آشنا شوید. مطالعه مقاله ارضا نشدن مردان نیز به آقایان کمک می‌کند تا با نکات مهمی در این زمینه آشنا شوند.

در ادامه می‌توانید با روش‌های درمانی برای تقویت کمر بعد از ارضا شدن آشنا شوید.

استراحت بعد از رابطه جنسی

اگر نگران درد کمر بعد از سکس در پریودی هستید یا به هر دلیلی پس از رابطه جنسی دچار کمردرد می‌شوید، بهترین کار این است که استراحت کنید و تا چند روز فشار کمتری به کمرتان وارد کنید. برای تقویت کمر بعد از ارضا شدن هیچ‌چیزی به‌اندازه استراحت کردن و بی‌تحرک ماندن عضلات نمی‌تواند موثر باشد.

تصویر خانمی که در تخت خواب خوابیده است.
استراحت یکی از بهترین روش‌ها برای درمان درد کمر بعد از برقراری رابطه جنسی است.

تقویت کمر بعد از ارضا شدن با استفاده از کمپرس گرم

افراد زیادی به دلیل احساس درد کمر بعد از سکس، دچار کاهش میل جنسی می‌شوند. از همین‌رو توصیه می‌شود افرادی که دائما می‌پرسند چرا میل جنسیم از بین رفته، علت این موضوع را بررسی کنند و به دنبال راهکار درمانی مناسب باشند. 

برای تقویت کمر بعد از ارضا شدن می‌توانید یک کیسه آب گرم را داخل پارچه بپیچید و روی محل درد قرار دهید. گرما موجب شل شدن عضلات و کاهش گرفتگی و درد می‌شود. از طرف دیگر قرار دادن کیسه آب گرم روی کمر موجب افزایش جریان خون در نواحی درد می‌شود و به درمان کمردرد نیز کمک می‌کند.

فیزیوتراپی

اگر به کمردرد مزمن مبتلا هستید، بهتر است از تمرینات فیزیوتراپی برای درمان استفاده کنید. فیزیوتراپی انعطاف‌پذیری و ثبات ستون فقرات را بهبود می‌بخشد. انجام تمرینات کششی و تقویتی موجب افزایش توانایی ستون فقرات و همچنین کاهش درد در ناحیه کمر می‌شود. اگر قصد دارید قبل از ویزیت با یک فیزیوتراپ در مورد مشکل خود مشورت کنید، می‌توانید از متخصصین فیزیوتراپی و طب فیزیکی که با درمانکده فعالیت دارند کمک بگیرید. خوب است بدانید که در درمانکده بیشتر از 380 متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی مشغول به فعالیت هستند و شما می‌توانید از هر نقطه از دنیا به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

استفاده از کمپرس سرد

یک راه‌کار دیگر برای درمان کمردرد بعد از انواع رابطه جنسی همچون سکس آنال، استفاده از سرمادرمانی است. در این روش شما باید یک کیسه یخ یا کمپرس یخ را روی در پارچه بپیچید و روی محل درد قرار دهید. سرما موجب انقباض عروق خونی و کاهش التهاب و درد می‌شود و یک راه‌حل اصولی برای تقویت کمر بعد از ارضا شدن به‌شمار می‌آید.

تقویت کمر بعد از ارضا شدن با داروهای مسکن

برای کاهش علائم کمردرد بعد از رابطه جنسی می‌توانید از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید. این داروها به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند و در رفع علائم بسیار موثر هستند.

استفاده از ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یک تکنیک فوق‌العاده موثر برای درمان کمردرد بعد از رابطه جنسی است. این تکنیک به افزایش جریان خون کمک می‌کند و موجب آرامش عضلات و کاهش سطح استرس و فشار در بدن می‌شود. ماساژ درمانی برای رفع اسپاسم عضلانی و همچنین بهبود تروما یا آُسیب نیز بسیار موثر است.

اینفوگرافی روش‌های درمان کمردرد بعد از رابطه جنسی
برای درمان درد کمر بعد از رابطه جنسی می‌توانید از کمپرس گرم، سرمادرمانی، داروهای مسکن، فیزیوتراپی و ماساژ درمانی استفاده کنید.

پیشگیری از کمردرد بعد از رابطه جنسی

برای پیشگیری از کمردرد بعد از رابطه جنسی راهکارهای متعددی وجود دارد که در ادامه می‌توانید با برخی از آن‌ها آشنا شوید.

با همسر خود صحبت کنید

اگر درد کمر بعد از رابطه جنسی را تجربه می‌کنید، بهتر است حتما با همسر خود در مورد این موضوع صحبت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از زوج‌ها با انواع گرایش جنسی در مورد درد کمر بعد از رابطه جنسی با همسر خود صحبت نمی‌کنند و تنها از برقراری رابطه امتناع می‌کنند. عدم تجربه سکس با عشق موجب می‌شود تا علاقه بین دو نفر کم شود و با مشکلات جدی‌تری در زندگی مواجه شوند. با همسرتان در مورد دردی که بعد از رابطه تجربه می‌کنید، حرف بزنید و از او برای این موضوع کمک بخواهید.

قبل از رابطه مسکن مصرف کنید

اگر دردی که بعد از رابطه جنسی تجربه می‌کنید، بسیار شدید و همیشگی است، می‌توانید قبل از رابطه جنسی از یک قرص مسکن استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا بدون ترس و نگرانی یک رابطه لذت‌بخش را تجربه کنید و بعدازآن نیز دچار مشکل نشوید.

تصویر فرد جوانی که در حال خوردن قرص مسکن است.
برای کاهش درد کمر بعد از رابطه می‌توانید از قبل قرص مسکن مصرف کنید.

قبل از شروع رابطه دوش بگیرید

اگر به اسپاسم عضلانی در ناحیه کمر مبتلا هستید، می‌توانید قبل از رابطه دوش بگیرید. دوش آب گرم موجب آرامش بدن و شل شدن عضلات می‌شود و بدن را برای برقراری رابطه گرم می‌کند. دوش گرفتن با آب گرم می‌تواند به کاهش درد در ناحیه کمر کمک کند و تا حدودی از بروز کمردرد نیز جلوگیری کند. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید بعد از دوش چند تکه یخ خردشده را داخل کیسه پارچه‌ای بریزید و روی کمر قرار دهید.

یک موقعیت جدید را در رابطه جنسی امتحان کنید

اگر به دیسک یا کمردرد مبتلا هستید، خم شدن به جلو می‌تواند مقدار درد شما را افزایش دهد. برای کاهش درد کمر بعد از رابطه جنسی بهتر است وضعیت‌های مختلف را امتحان کنید و طوری قرار بگیرید که فشار کمتری به کمرتان وارد شود. قرار دادن بالش زیر کمر و همچنین کاهش فشار روی کمر می‌تواند به برقراری یک رابطه دلچسب‌تر به شما کمک کند.

در صورت احساس درد در رابطه، سریع موقعیت خود را تغییر دهید

اگر در حین سکس، مخصوصا رابطه در بارداری ناگهان احساس درد و ناراحتی را تجربه کردید، بهتر است همان لحظه موقعیت خود را تغییر دهید و دراز بکشید. به‌هیچ‌عنوان تا انتهای رابطه به کمرتان فشار وارد نکنید. به یاد داشته باشید که نادیده گرفتن این دردها می‌تواند منجر به طولانی شدن زمان بهبود و بروز مشکلات جدی در کمر و ستون فقرات شود.

ورزش کنید

بهترین کاری که به تقویت عضلات کمر و همچنین افزایش قدرت بدنی شما کمک می‌کند، ورزش و فعالیت بدنی است. انجام فعالیت بدنی به صورت منظم از ضعف ماهیچه‌های کمر جلوگیری می‌کند و به بهبود انعطاف‌پذیری بدن کمک زیادی می‌کند.

تصویر فردی که در حال انجام حرکات کششی کمر است.
انجام ورزش و حرکات کششی مخصوص کمر می‌تواند به قوی شدن ماهیچه‌های کمر و کاهش درد کمر بعد از رابطه کمک زیادی کند.

سخن نهایی

بیشتر مواقع کمردردهای بعد از رابطه جنسی خیلی زود بهبود پیدا می‌کنند. در حال حاضر ، راه‌کارهای موثری برای تقویت کمر بعد از ارضا شدن زنان و مردان وجود دارد که در این مقاله از مجله درمانکده به طور مفصل درباره آن‌ها صحبت کردیم.

اگر کمردرد شما بعد از یک تا سه روز بهبود پیدا نکرد و یا هر بار بعد از رابطه جنسی با دردهای شدید کمر روبرو می‌شوید، بهتر است حتما با یک متخصص ارتوپد در مورد این موضوع صحبت کنید. اگر درد کمر مرتبط با پروستات یا مشکلات مربوط به عفونت باشد، پزشک حتما شما را به یک متخصص اورولوژی و یا متخصص زنان برای درمان ارجاع می‌دهد. همچنین، اگر به دلایل مختلف نتوانسته‌اید با همسرتان برای مدت طولانی رابطه جنسی برقرار کنید و نگران آن هستید که کمردرد شما ناشی از  این موضوع باشد، می‌توانید مقاله «ایا پر بودن کمر باعث کمردرد میشود» را در درمانکده مطالعه کنید.

شما عزیزان می‌توانید به راحتی و با یک کلیک به مشاوره آنلاین با دکتر اورولوژی یا مشاوره آنلاین با دکتر زنان بپردازید و از آن‌ها راهنمایی کسب کنید.

برای رزرو نوبت آنلاین مطب پزشک کلیک کنید.

سوالات متداول

مهم‌ترین دلایل کمردرد بعد از رابطه جنسی در مردان چیست؟

مشکلات مربوط به پروستات، کج بودن آلت تناسلی، شکستگی در آلت تناسلی، مشکلات مربوط به ختنه از رایج‌ترین دلایل کمردرد بعد از رابطه جنسی در مردان محسوب می‌شوند.

آیا برقراری رابطه جنسی زیاد موجب کمردرد می‌شود؟

زمانی که میزان رابطه جنسی از حالت طبیعی خارج شود و بیش‌ازاندازه انجام شود، موجب افزایش فشار روی عضلات کمر و بروز کمردرد می‌شود.

منابع: webmd، spineuniverse، voi

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 34

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
مریم
مریم
25 روز قبل

افرادی که دیسک کمر دارند بهتره صبح ها رابطه جنسی داشته باشند تا دچار کمردرد نشوند

شهر
تهران
علی لاوی
علی لاوی
1 سال قبل

سلام درد سیاتیک شدیدی دارم چیکار کنم تا درمان بشه

شهر
اصفهان