درمان دل درد در خانه چگونه است؟ با 12 روش درمان آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

درد شکم دردی است که ممکن است در هر جایی از شکم احساس می‌شود. در شکم اندام‌های بسیاری از جمله معده، کبد، لوزالمعده، روده کوچک و بزرگ و اندام‌های تناسلی قرار گرفته‌اند و عروق خونی اصلی بدن ما در شکم وجود دارد. از همین رو درد شکم دلایل مختلفی دارد. تقریبا همه افراد به نوعی دردهای شکمی را در زندگی خود تجربه می‌کنند. اما در بیشتر مواقع این دردها مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کنند و پس از مدتی بدون نیاز به درمان‌های تخصصی برطرف می‌شوند. کمک گرفتن از روش‌های درمان خانگی می‌تواند تا حد زیادی در درمان دل درد و کنترل این دردها موثر باشد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با راهکارهای موثر برای درمان دل درد در خانه آشنا شوید.

درمان دل درد

برای درمان دل درد ابتدا باید بررسی کنید که کدام بخش از شکم شما درد می‌کند. معمولا درد شکم در زیر قفسه سینه و سمت راست می‌تواند مربوط به سنگ کیسه صفرا باشد. درد کلیه در سمت راست و چپ و متمایل به پشت ایجاد می‌شود. درد مرکز شکم معمولا مربوط به روده‌ها است. گاهی اوقات درد بیضه در مردان در مرکز شکم ایجاد می‌شود. بعد از مشخص شدن محل درد، بررسی کنید که انجام دادن چه کارهایی موجب تشدید یا بهبود درد شما می‌شود. این که درد چه زمانی بروز می‌کند و چطور بهتر می‌شود، برای درمان آن اهمیت زیادی دارد. در صورتی که درد شما بسیار شدید است و یا علائم دیگری را همراه با درد شکم تجربه می‌کنید، باید هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

اگر درد شکمی شما شدت زیادی ندارد، می‌توانید با کمک گرفتن از روش‌های خانگی دل درد را درمان کنید. در ادامه می‌توانید با راهکارهای موثر برای درمان دل درد آشنا شوید.

بیشتر بدانید: دل درد در کودکان نشانه چیست؟

اینفوگرافی روش‌های درمان دل درد
برای درمان دل درد استفاده از مایعات، کیسه آب گرم، داروهای مسکن، غذا نخوردن و دمنوش زنجبیل و شیرین‌بیان می‌توانند موثر باشند.

مایعات بیشتری مصرف کنید

بسیاری از افراد به دلیل مصرف مواد غذایی نامناسب یا یبوست به دل درد مبتلا می‌شوند. از طرف دیگر در برخی افراد درد شکم ممکن است همراه با اسهال باشد. در این شرایط مصرف آب و مایعات بیشتر می‌تواند به دفع مواد مضر از بدن و آبرسانی به بدن شما کمک زیادی کند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر گوارش آنلاین مشورت کنید و هم می‌توانید به صورت حضوری به متخصص گوارش مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: علت درد شکم چیست؟

از کیسه آب گرم استفاده کنید

استفاده از کیسه آب گرم می‌تواند به کاهش دردهای شکمی کمک زیادی کند. برای این کار می‌توانید یک کیسه آب گرم یا بطری آب گرم را روی شکم خود قرار دهید و یا با آب گرم دوش بگیرید و برای چند دقیقه زیر دوش آب گرم شکمتان را ماساژ دهید.

تصویر فردی که از کیسه آب گرم روی شکم استفاده می‌کنید.
استفاده از کیسه آب گرم روی شکم می‌تواند به درمان دل درد کمک زیادی کند.

از داروهای مسکن استفاده کنید

استفاده از داروهای مسکن یک راهکار موثر برای کاهش درد است که می‌توانید در کنار سایر روش‌های درمان دل درد در خانه استفاده کنید. اگر دل درد شما زیاد است، می‌توانید از یک مسکن مثل استامینوفن برای کنترل درد خود استفاده کنید.

کمی به روده‌ها استراحت دهید

برای درمان دل درد از پرخوری بهترین راهکار نخوردن غذا است. اگر به دل درد مبتلا شده‌اید، بهتر است کمی به روده‌ها و سیستم گوارشتان استراحت بدهید. در این شرایط بهتر است از غذا خوردن دست بکشید و تنها از غذاهایی که هضم راحتی دارند استفاده کنید.

بیشتر بدانید: علت درد سمت چپ شکم چیست؟

دمنوش زنجبیل را امتحان کنید

دمنوش زنجبیل یک نوشیدنی فوق‌العاده برای درمان دل درد در خانه است. برای تهیه این دمنوش باید مقداری زنجبیل را با یک لیوان آب جوش ترکیب کنید و 10 دقیقه صبر کنید. سپس این دمنوش را همراه با کمی عسل میل کنید تا دل درد شما برطرف شود. به خاطر داشته باشید که اگر دل درد شما ناشی از مصرف غذاهای گرم باشد، مصرف زنجبیل می‌تواند موجب تشدید درد شود.

تصویر دمنوش زنجبیل
مصرف دمنوش زنجبیل می‌تواند به کاهش دل درد و تهوع کمک کند.

بیشتر بدانید: بیماری التهاب روده چیست؟

دمنوش شیرین‌بیان میل کنید

شیرین‌بیان یک گیاه بی‌نظیر برای درمان دل درد در طب سنتی است که به رفع مشکلات و ناراحتی‌های معده کمک می‌کند. این گیاه حتی بهتر از دارو در درمان ورم معده، زخم معده و از بین بردن نفخ و التهاب معده موثر است. اگر دل درد شما به دلیل مشکلات گوارشی ایجاد شده است، می‌توانید مقداری شیرین‌بیان آسیاب شده را با آب جوش ترکیب کنید. اجازه دهید دمنوش 10 دقیقه دم بکشد و سپس آن را میل کنید.

درمان دل درد با خاکشیر را امتحان کنید

خاکشیر به درمان دل‌ضعفه و رفع یبوست کمک زیادی می‌کند. برای این کار باید خاکشیر، عسل و مقداری آب گرم را ترکیب کنید و میل کنید تا دل درد شما برطرف شود.

بیشتر بخوانید: علت درد سمت راست شکم در مردان

از درمان دل درد با ماساژ غافل نشوید

برای درمان دردهای شکمی می‌توانید مقداری روغن زیتون روی شکم بریزید و سپس در جهت عقربه‌های ساعت شکم را ماساژ دهید. این ماساژ به کاهش درد معده و درمان یبوست کمک می‌کند و با گرم کردم شکم از بروز دردهای شکمی در دوره قاعدگی نیز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید: دل درد در زنان نشانه چیست؟

تصویر فردی که در ناحیه شکم درد دارد.
ماساژ شکم با مقداری روغن زیتون می‌تواند به کاهش معده درد و درمان یبوست کمک کند.

انجیر بخورید

اگر دل درد شما به دلیل یبوست ایجاد شده است، بهتر است انجیر را امتحان کنید. انجیر به کاهش یبوست و بهبود حرکات روده کمک می‌کند و ترکیباتی در آن وجود دارد که در بهبود سوءهاضمه نیز مفید است. به خاطر داشته باشید که اگر دل درد شما همراه با اسهال است، نباید از انجیر استفاده کنید.

آب آلوئه ورا بنوشید

آب آلوئه ورا یک معجون بی‌نظیر برای کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر است. برای این کار بهتر است از آب آلوئه ورای طبیعی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: دلایل درد شکمی در بارداری چیست؟

ریحان بخورید

ریحان یک سبزی مفید برای کاهش نفخ معده است و از این طریق به درمان شکم درد کمک می‌کند. در این سبزی مقدار زیادی اسید لینولئیک وجود دارد که موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و می‌تواند در رفع مشکلات گوارشی نیز مفید باشد.

از دارو برای درمان کمک بگیرید

در بسیاری از مواقع لازم است برای درمان شکم درد از داروهای کمکی استفاده کنید. در این شرایط پزشک با در نظر گرفتن علت دل درد، از داروی مناسبی استفاده می‌کند. داروهای ضداسپاسم، ضد اسهال، ملین‌ها، داروهای ضدتهوع، ضد نفخ، آنتی‌اسیدها و آنتی‌بیوتیک‌ها از رایج‌ترین انواع داروهایی هستند که با تجویز پزشک برای درمان دردهای شکمی استفاده می‌شوند.

چه زمانی برای درمان دل درد از پزشک کمک بگیریم

دل درد همیشه یک مساله ساده و زودگذر نیست و در برخی مواقع ممکن است سلامتی فرد را به خطر بیندازد. اگر علائم زیر را تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص گوارش یا داخلی برای درمان کمک بگیرید.

اینفوگرافی چه زمانی برای دل درد له پزشک مراجعه کنیم
اگر دل درد شما شدید است و در کنار آن استفراغ، تنگی نفس، خونریزی در مدفوع، درد قفسه سینه و ناتوانی در ادرار را تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر برای درمان از یک پزشک کمک بگیرید.
  • درد شدید شکم
  • درد شدیدی که چندین ساعت طول بکشد
  • درد همراه با خونریزی واژن در خانم‌های باردار
  • درد شکم همراه با درد در بیضه‌ها
  • درد شکم همراه با استفراغ یا تنگی نفس
  • استفراغ خونی
  • مشاهده خون در مدفوع یا ادرار
  • درد قفسه سینه، گردن یا شانه
  • تب و عرق کردن
  • رنگ‌پریدگی
  • ناتوانی در ادرار
  • ناتوانی در دفع مدفوع

بیشتر بدانید: آسیت چیست؟

سخن نهایی

هرچند درد شکم یک مشکل بسیار رایج است که ممکن از هر فردی در هر شرایط آن را تجربه کند، اما زمانی که دل درد شدید شود و بعد از چند روز بهبود پیدا نکند، لازم است از یک پزشک متخصص برای درمان کمک بگیرید. برای درمان دل درد شدید می‌توانید همین حالا با یکی از متخصصین گوارش یا داخلی در درمانکده ارتباط برقرار کنید و مشاوره دریافت کنید. درمانکده به شما کمک می‌کند تا به صورت تماس تصویری، تماس صوتی یا چت نوشتاری با بهترین پزشکان کشور ارتباط برقرار کنید و مشکلات و بیماری‌های خود را درمان کنید.

سوالات متداول

درمان دل درد در بارداری چگونه است؟

دردهای شکمی در دوران بارداری بسیار رایج هستند که روند طبیعی بارداری محسوب می‌شوند. برای درمان دردهای شکمی در بارداری بهتر است از مایعات بیشتری استفاده کنید، دمنوش زنجبیل میل کنید و برای درمان یبوست روزانه تمرین‌های کششی انجام دهید.

بهترین روش برای درمان دل درد مردان چیست؟

دل درد در مردان معمولا به دلیل مشکلات گوارشی و نفخ ایجاد می‌شود. استفاده از گرمادرمانی، مصرف دمنوش شیرین‌بیان و خوردن ریحان تازه می‌تواند به رفع این مشکل کمک زیادی کند. در صورتی که درد شکم در مردان همراه با درد در بیضه‌ها باشد، لازم است فرد هر چه سریع‌تر از یک متخصص کمک بگیرد.

مصرف آب چگونه به درمان دل درد کمک می‌کند؟

مصرف آب و مایعات به درمان یبوست و خروج باکتری‌های مضر و بیماری‌زا از بدن کمک می‌کند و در درمان شکم درد بسیار موثر است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 179

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

76 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها