آزمایش هپاتیت A

آزمایش هپاتیت A چگونه انجام می شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


در آزمایشگاه ها برای تشخیص هپاتیت A یا (HAV) از آزمایش خون آنتی بادی هپاتیت A استفاده می شود. در آزمایش هپاتیت A، خون از نظر وجود آنتی بادی IgM، پروتئین هایی که بدن در پاسخ به عفونت ویروسی تولید می کند، بررسی می شود. اگر این آنتی بادی ها یافت شوند، می توان تشخیص داد که در معرض ویروس هپاتیت A قرار گرفته اید.

میزان دقت تست های آزمایشگاهی از نظر حساسیت و ویژگی بررسی می شوند. آزمایش هپاتیت A از حساسیت و ویژگی بسیار بالایی برخوردار است، هر دو 95 درصد.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای انجام آزمایش هپاتیت c

آزمایش هپاتیت A
در آزمایش هپاتیت A، خون از نظر وجود آنتی بادی IgM بررسی می شود

بیشتر بدانید: درمان هپاتیت خود ایمنی چیست؟

آزمایش هپاتیت A چگونه انجام می شود؟

برای آزمایش هپاتیت A به نمونه خون نیاز داریم. در مورد هپاتیت A، نمونه خون نتایج دقیق تری نسبت به ادرار یا سایر روش های آزمایش ارائه می دهد. هنگام مراجعه به آزمایشگاه، تکنسین از بیمار نمونه خون می گیرد.

مشاهده بیشتر : لیست دکتر متخصص خون

آیا این آزمایش به آمادگی خاصی نیاز دارد؟

این تست نیازی به هیچگونه آمادگی قبل از مراجعه به آزمایشگاه یا ناشتایی ندارد.

چگونگی ابتلا به هپاتیت A

هپاتیت A معمولاً بر اثر مصرف مقادیر نامشخصی از غذا یا نوشیدنی آلوده به مدفوع فرد مبتلا منتقل می شود. در صورت مسافرت اخیر به یکی از کشورهای در حال توسعه، در معرض خطر بیشتری قرار دارید. هپاتیت معمولاً از راه جنسی نیز منتقل می شود.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر هپاتیت A قرار دارند؟

در صورت مسافرت به یکی از کشورهای در حال توسعه با شیوع زیاد هپاتیت A، برقراری رابطه جنسی (یا مقعدی) با شخص آلوده یا استفاده از سوزن مشترک جهت مصرف داروهای غیرقانونی در معرض خطر بیشتری هستید و باید آزمایش دهید. برای تست دادن بهتر است 2-7 هفته پس از مواجهه صبر کنید.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت ب چگونه انجام می شود؟

نتیجه آزمایش هپاتیت A

نتیجه آزمایش هپاتیت A به صورت مثبت یا منفی گزارش می شود. نتیجه مثبت نشان دهنده عفونت حاد یا اخیر هپاتیت A است و نتیجه منفی به این معنی است که هیچ عفونت فعالی وجود ندارد.

آیا هپاتیت A قابل درمان است؟

در حال حاضر این بیماری درمان ندارد. با این حال یک واکسن ایمن و موثر جهت پیشگیری از هپاتیت A وجود دارد. از دهه 1990 واکسن هپاتیت A در دسترس است و تعداد موارد این بیماری را به شدت کاهش داده است. افرادی که قبلاً واکسینه نشده اند می توانند ظرف دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس این کار را انجام دهند و به احتمال ۸۰ تا ۹۰ درصد علائمی بروز نخواهند داد.

بیشتر بدانید: بهترین درمان هپاتیت دی (d)

چه افرادی به آزمایش هپاتیت A نیاز دارد؟

هر کسی که قبلاً به هپاتیت A مبتلا نشده یا شخصی که واکسن آن را دریافت نکرده باشد، در معرض ابتلا به هپاتیت A است. این ویروس معمولاً از طریق غذای تهیه شده با بهداشت نامناسب، فعالیت جنسی و استفاده از سوزن مشترک پخش می شود. خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که به یکی از کشورهای در حال توسعه سفر کرده اند، مردهای همجنسگرا و افرادی که با اشخاص آلوده رابطه جنسی برقرار می کنند، بسیار بالاست.

اکنون بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت A است. همین امروز از وضعیت سلامت جنسی خود آگاه شوید.

برای آزمایش بهتر است تا پایان دوره انکوباسیون صبر کنید، این دوره یعنی زمان بین قرار گرفتن در معرض ویروس و زمان شروع علائم. برای اطمینان از دقت نتیجه توصیه می شود قبل از انجام این آزمایش حداقل ۱۴ تا ۳۵ روز صبر کنید.

فراموش نکنید اگر نیاز به انجام آزمایش خون دارید، با استفاده از خدمات درمانکده می‌توانید به جای رفتن به آزمایشگاه، از سرویس آزمایش در خانه یا محل کار استفاده کنید.

بیشتر بدانید: آزمایش هپاتیت D چیست؟

میتوانید جهت گرفتن نوبت به دکتر گوارش مراجعه کتید و همچنین میتوانید برای گرفتن مشاوره آنلاین پزشکی به دکتر آنلاین گوارش مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: آزمایش ویتامین D3 چیست؟

منبع: stdcheck

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها