قرص آهن در پریودی؛ آیا مصرف قرص آهن برای همه خانم‌ها ضروری است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی برای اکثر خانم‌ها اهمیت زیادی دارد. آمارها نشان می‌دهد که از هر سه زن، یک نفر از آن‌ها کم خون است. هرچند کم‌خونی دلایل زیادی دارد، اما معمولا مهم‌ترین دلیل آن عادت ماهانه و از دست دادن خون زیاد در این دوره است. کم‌خونی در خانم‌ها به معنای کمبود گلبول‌های قرمز و هموگلوبین است و موجب بروز علائمی مثل بی‌حالی، سردرد، خستگی و حتی افزایش خونریزی در دوران قاعدگی می‌شود. در اکثر مواقع مصرف یک دوره مکمل‌های آهن می‌تواند به رفع این مشکلات کمک زیادی کند. اما بهترین قرص آهن در دوران پریودی چیست؟ ایا خوردن قرص آهن در پریودی خونریزی را زیاد میکند؟ آیا چیزی در مورد فواید قرص آهن در دوران عادت ماهانه می‌دانید؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد تاثیر قرص آهن در پریودی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: چه زمانی قرص آهن بخوریم؟

فواید قرص آهن در دوران عادت ماهانه

کم‌خونی و کمبود آهن در خانم‌ها موجب کاهش انرژی می‌شود و مشکلاتی جدی برای سلامت ایجاد می‌کند. زنانی که خونریزی قاعدگی شدیدی دارند، بیشتر در معرض فقر آهن قرار دارند و باید به‌طور منظم ذخایر آهن خود را پر کنند. درغیراین صورت این ذخایر به مرور کاهش پیدا می‌کنند و فرد با کم‌خونی مواجه می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های آهن به صورت روزانه می‌تواند از بروز کم‌خونی و کمبود آهن در خانم‌ها به ویژه در دوران قاعدگی جلوگیری کنند. باید بدانید که بدن خانم‌ها در شرایط عادی به 8 میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارد. اما در دوران پریودی بدن به حدود 18 میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارد. در ادامه می‌توانید با فواید قرص آهن در پریودی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: کمبود آهن در بارداری

اینفوگرافی فواید قرص آهن در قاعدگی
از مهم‌ترین فواید قرص آهن در پریودی می‌توان به کاهش خستگی، کاهش سردرد، جلوگیری از ریزش مو، بهبود اختلالات هورمونی و کمک به تنظیم چرخه قاعدگی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: قرص آهن بدون عوارض گوارشی

  • کاهش خستگی
  • کاهش سردرد
  • جلوگیری از ریز مو
  • بهبود اختلالات هورمونی
  • افزایش توان باروری
  • کمک به منظم شدن چرخه قاعدگی
  • افزایش انرژی
  • کاهش ابتلا به عفونت‌های دستگاه تناسلی
  • بهبود حالات روحی
  • افزایش تمرکز
  • تنظیم دمای بدن

بیشتر بدانید: قرص آهن در کودکان چه اهمیتی دارد؟

نحوه مصرف قرص آهن در پریودی

برای جلوگیری از کم‌خونی در دوران قاعدگی باید از یک هفته قبل از شروع دوره پریودی مصرف قرص آهن را شروع کنید. شواهد نشان می‌دهد که اثربخشی قرص آهن از حدود 7 تا 8 روز پس از مصرف مشخص می‌شود. بهتر است قرص آهن با معده خالی مصرف شود، اما این کار ممکن است در برخی افراد ناراحتی‌های معده و حالت تهوع ایجاد کند. در این شرایط می‌توانید قرص آهن را حدود 2 ساعت بعد از غذا میل کنید. به خاطر داشته باشید که یک ساعت قبل و یک ساعت پس از مصرف قرص آهن نباید از محصولات لبنی و نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده کنید.

بیشتر بدانید: قرص آهن چیست؟

تصویر خانمی که در حال مصرف قرص آهن است.
قرص آهن بهتر است صبح‌ها به صورت ناشتا و یا 2 ساعت پس از غذا مصرف شود.

بیشتر بدانید: افتادگی رحم چیست؟

مقدار مصرف قرص آهن در پریودی به میزان کم‌خونی شما و نیاز بدنتان بستگی دارد. خانم‌هایی که به کم‌خونی مبتلا هستند، باید به صورت یک دوره سه ماهه از قرص آهن استفاده کنند. سپس می‌توانند تنها از این مکمل‌ها در دوران قاعدگی استفاده کنند. اگر با مصرف قرص آهن دچار عوارضی مثل یبوست و تهوع می‌شوید، می‌توانید به جای مصرف روزانه، این قرص‌ها را به صورت یک روز در میان یا 3 بار در هفته مصرف کنید.

آیا مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی برای همه خانم‌ها ضروری است؟

حقیقت این است که در هر سیکل قاعدگی خانم‌ها حدود نیم لیتر خون از دست می‌دهند. هرچند می‌توان مقدار زیادی از آهن را از طریق غذاها جذب کرد، اما به هر حال خونریزی‌های شدید در دوره قاعدگی موجب می‌شود تا نیاز روزانه بدن به آهن به راحتی تامین نشود. برای جذب آهن به‌طور کامل سیستم گوارش شما باید به درستی عمل کند و لازم است در کنار مصرف غذاهای مفید از مواد مغذی مثل روی، ویتامین C و انواع ویتامین B نیز استفاده کنید که گاهی فراهم کردن همه این شرایط در کنار هم کار ساده‌ای نیست.

بیشتر بخوانید: حمام در پریودی ضرر دارد؟

تصویر خانمی که در حال مصرف غذاهای سرشار از آهن است.
در صورتی که میزان آهن بدن شما در محدوده طبیعی قرار دارد، می‌توانید برای جبران خون از دست رفته در دوران قاعدگی از غذاهای غنی از آهن و ویتامین C استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کم خونی در پریودی و علائم آن

متخصصین توصیه می‌کنند، خانم‌هایی که قاعدگی طولانی و خونریزی شدیدی دارند، در دوره قاعدگی خود از مکمل‌های آهن استفاده کنند و یا در این دوران برنامه‌ریزی دقیق و منظمی برای تامین مقدار آهن و مواد مغذی موردنیاز بدن از طریق غذا داشته باشند. اگر سطح آهن بدن شما در محدوده طبیعی است و خونریزی قاعدگی شما نیز خیلی شدید نیست، می‌توانید در این دوران با تغذیه بهتر، مواد مغذی ضروری بدن را تامین کنید و نیازی به مصرف قرص آهن ندارید.

مصرف آهن برای خانم‌هایی که کسانی که ذخیره آهن یا فریتین (ferritin) پایینی دارند و با به کم‌خونی مبتلا هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد. به‌طورکلی مصرف قرص آهن برای افرادی که با کمبود آهن مواجه هستند، تنها در دوران قاعدگی کافی نیست. در این شرایط باید قرص آهن بعد از پریودی و در طول پریودی به صورت مرتب مصرف شوند تا اثربخشی بهتر داشته باشند.

چطور تاثیر قرص آهن در قاعدگی را افزایش دهیم؟

  • برای افزایش تاثیر قرص آهن در پریودی سعی کنید همراه با قرص آهن از مواد غذایی که سرشار از ویتامین C هستند، استفاده کنید. مصرف آب پرتقال با مکمل آهن می‌تواند جذب آن را افزایش دهد.
  • آهن دو ظرفیتی مانند گلوکونات آهن (iron gluconate) و فومارات آهن (iron fumarate) معمولا جذب بهتری  دارند.
  • مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قرص‌های آهن با دوز پایین نه تنها علائم گوارشی کمتری ایجاد می‌کند، بلکه جذب بهتری در بدن دارد.
  • بعد از مصرف قرص آهن تا 2 ساعت از نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده نکنید. این نوشیدنی‌ها جذب آهن را کاهش می‌دهند.
  • بهترین قرص آهن در دوران پریودی قرصی است که در آن ویتامین C و ویتامین B12 نیز وجود داشته باشد. این ویتامین‌ها جذب آهن را تا حد زیادی در بدن افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید:دلیل عقب افتادن پریود

ایا خوردن قرص آهن در پریودی خونریزی را زیاد میکند؟

پریود سنگین و خونریزی زیاد در این دوران معمولا دلایل متفاوتی دارد. اختلالات هورمونی، اختلال در عملکرد تخمدان‌ها و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک از رایج‌ترین دلایل خونریزی شدید در دوران قاعدگی هستند. در برخی از خانم‌ها ممکن است کمبود آهن و کم‌خونی نیز موجب افزایش شدت خونریزی در دوران قاعدگی شود. اما به هر حال مصرف قرص آهن هیچ تاثیری بر زیاد شدن خونریزی در دوره قاعدگی ندارد. بنابراین اگر به کمبود آهن مبتلا هستید، بهتر است زیر نظر پزشک داخلی یا متخصص هماتولوژیست مصرف قرص آهن را شروع کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه در پریودی حمام کنیم؟

تصویر خانمی که پریود است و درد دارد.
مصرف قرص آهن هیچ تاثیری بر مقدار خونریزی شما در دوران قاعدگی ندارد و این مشکل معمولا به دلیل اختلالات هورمونی و اختلال در عملکرد تخمدان‌ها ایجاد می‌شود.

سخن نهایی

مطالعات انجام شده روی تاثیر قرص آهن در پریودی نشان می‌دهد که مصرف این قرص‌ها موجب کاهش بخش زیادی از علائم آزاردهنده در دوران پریودی می‌شود. افرادی که به کمبود آهن مبتلا هستند و علائمی مثل خستگی، بی‌حالی، سردرد و سرمای بدن را در این دوران تجربه می‌کنند، باید از یک دوره قرص آهن برای افزایش ذخیره آهن در بدن استفاده کنند. اگر به کم‌خونی مبتلا هستید و یا قصد دارید مصرف قرص آهن در پریودی را شروع کنید، می‌توانید همین حالا با یکی از متخصص زنان در درمانکده نوبت بگیرید و یا با مشورت مشاوره آنلاین متخصص زنان درمان خود را شروع کنید.

بیشتر بخوانید: قرص برای پریود شدن

سوالات متداول

آیا مصرف قرص آهن موجب تاخیر در پریود می‌شود؟

در مورد تاثیر قرص آهن بر تاخیر پریود باید بدانید که مصرف این مکمل‌ها هیچ تاثیری بر تاخیر دوره قاعدگی ندارد و تنها از کم‌خونی بدن جلوگیری می‌کند.

آیا مصرف قرص آهن موجب افزایش خونریزی در قاعدگی می‌شود؟

مصرف قرص آهن در پریودی هیچ تاثیری بر مقدار خونریزی قاعدگی ندارد و معمولا این مشکل به دلایل دیگری اتفاق می‌افتد.

در چرخه قاعدگی چه زمانی از قرص آهن استفاده کنیم؟

بهتر است قرص آهن را صبح‌ها به صورت ناشتا مصرف کنید. در صورتی بروز علائم گوارشی بهترین زمان مصرف قرص آهن 2 ساعت پس از غذا است.

منابع: biogena، cochrane، beingtheparent

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 53

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها