قرص آهن بدون عوارض گوارشی؛ لیست کامل بهترین آن‌ها بدون عوارض

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مصرف قرص آهن یک راهکار مفید و ضروری برای تامین آهن موردنیاز بدن است که در برخی افراد منجر به عوارض گوارشی می‌شود. امروزه برای کاهش این مشکل انواعی از قرص آهن بدون عوارض گوارشی نیز طراحی شده است که به صورت آهسته‌تری جذب بدن می‌شوند و یا به دلیل داشتن پوشش محافظ در مشکلی برای سیستم گوارشی ایجاد نمی‌کنند. بسیاری از این مکمل‌ها آهن کمتری نسبت به قرص آهن‌های معمول دارند و گاهی اوقات لازم است در دوزهای بیشتری مصرف شوند. اما کدام قرص آهن بدون یبوست و علائم گوارشی تاثیر بیشتری دارد؟ آیا می‌دانید مهم‌ترین عوارض گوارشی قرص آهن چیست؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با بهترین قرص آهن بدون یبوست آشنا شوید و اطلاعات مفیدی در مورد انواع قرص آهن و عوارض آن‌ها کسب کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه مصرف قرص آهن در بارداری

کدام قرص آهن بدون عوارض گوارشی است؟

قرص‌های آهن معمولا به دو صورت فروس سولفات و فروس گلوکونات در بازار عرضه می‌شوند. مکمل‌های فروس سولفات معمولا میزان آهن بیشتری نسبت به فروس گلوکونات دارند، اما به دلیل عوارض گوارشی که اکثر این قرص‌ها دارند، برخی ترجیح می‌دهند تا از فروس گلوکونات‌ها که آهن عنصری کمتری در آن‌ها وجود دارد، استفاده کنند. از طرف دیگر مکمل‌های فروس گلوکونات قیمت بالاتری دارند و باید در دوزهای بیشتری مصرف شوند تا مشکل کمبود آهن در بدن برطرف شود.

بیشتر بدانید: قرص آهن را چند روز یکبار بخوریم؟

اینفوگرافی ویژگی قرص‌های آهن بدون عوارض گوارشی
معمولا قرص‌های آهنی که از روده کوچک جذب می‌شوند و در آن‌ها از ملح بیس گلیسینات استفاده شده است، عوارض گوارشی کمتری دارند.

بیشتر بدانید: بیماری کلانژیت چیست؟

برخی از قرص‌های آهن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با داشتن پوشش مخصوص در اطراف قرص، به صورت مستقیم از روده جذب می‌شوند و از همین رو مشکلی برای معده ایجاد نمی‌کنند. در ادامه می‌توانید با ویژگی‌های قرص آهن بدون عوارض گوارشی آشنا شوید.

  • جذب از روده کوچک
  • کاهش میزان آهن در هر قرص
  • استفاده از قرص آهن با پوشش پلی ساکاریدی
  • استفاده از ملح بیس گلیسینات در قرص آهن

معرفی قرص آهن بدون یبوست و عوارض گوارشی

اگر به دنبال انواع قرص آهن بدون یبوست و عوارض گوارشی هستید، باید قرص‌هایی را انتخاب کنید که از طریق روده جذب می‌شوند و یا در قرص از فرم ملح بیس گلیسینات (Bisglycinate) در قرص آهن استفاده شده است. در ادامه می‌توانید با چند قرص آهن بدون عوارض گوارشی آشنا شوید.

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا (SiderAL FORTE)

در این مکمل آهن از فرمولاسیون سوکروزمیال استفاده شده است و از همین رو آهن به‌طور مستقیم از روده جذب می‌شود و موجب تحریک معده و سیستم گوارش نخواهد شد. ویتامین C موجود در این مکمل موجب تسریع جذب آهن می‌شود و از همین رو این مکمل بهترین قرص آهن بدون یبوست و عوارض گوارشی است.

بیشتر بدانید: انواع قرص آهن برای کودکان

کپسول فرامکس 100 بیوساینت (FeraMAX 100)

کپسول فرامکس یک قرص آهن بدون عوارض گوارشی است که به دلیل پوشش پلی ساکاریدی که روی کپسول استفاده شده است از معده عبور می‌کند و از طریق روده کوچک جذب می‌شود.

قرص آیرون بیش گلیسینات هلث اید (Iron Bisglycinate)

در این مکمل از آهن و ویتامین C در کنار هم استفاده شده و از همین رو جذب فوق‌العاده‌ای دارد. استفاده از ملح بیس گلیسینات استفاده شده است و از همین رو جذب آن بالاتر از فرم سولفات است و هیچ‌گونه عوارض گوارشی در فرد ایجاد نمی‌کند.

کپسول ایزی آیرون نچرال ورلد (EASY IRON)

در این قرص آهن بدون یبوست و عوارض گوارشی از آهن به شکل فروس بیس گلیسینات استفاده شده است و از همین رو عوارض گوارشی آن بسیار محدود است. ویتامین C و ویتامین B12 موجود در این مکمل به جذب بهتر آهن کمک می‌کند.

عوارض گوارشی قرص آهن

مصرف قرص آهن به صورت فروس سولفات می‌تواند سبب بروز مشکلات گوارشی در بسیاری از افراد شود. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین عوارض گوارشی قرص آهن آشنا شوید.

بیشتر بدانید: علائم کم خونی خطرناک چیست؟

اینفوگرافی عوارض گوارشی قرص آهن
از رایج‌ترین عوارض گوارشی قرص آهن می‌توان به یبوست، حالت تهوع، نفخ و درد معده اشاره کرد.

بیشتر بدانید: کپسول مگنیفورت برای چی خوبه؟

یبوست

شایع‌ترین عارضه گوارشی قرص آهن یبوست است. مکمل‌های آهن به دلیل تاثیری که بر سیستم گوارشی دارند، منجر به یبوست می‌شوند. درواقع قرص آهن تحریک روده بزرگ را کاهش می‌دهد و در صورتی که فرد زمینه ابتلا به یبوست را داشته باشد و یا آب و فیبر به مقدار کافی مصرف نکند، با علائم یبوست روبرو خواهد شد.

حالت تهوع و استفراغ

یکی دیگر از عوارض گوارشی قرص آهن ایجاد حالت تهوع و استفراغ است. هضم مکمل‌های آهن می‌تواند برای برخی افراد چالش‌برانگیز باشد. این عارضه بسته به سطح تحمل فرد می‌تواند به صورت شدید یا خفیف بروز کند. معمولا مصرف قرص آهن همراه با غذا می‌تواند احتمال بروز چنین مشکلی را کاهش دهد.

درد شکم و معده

مکمل‌های آهن در برخی افراد منجر به ناراحتی و رد شکم می‌شوند. زمانی که قرص آهن با معده خالی و یا در دوزهای بالا استفاده شود، ممکن است به پوشش دستگاه گوارش آسیب وارد کند و منجر به ناراحتی و درد شکمی ‌شود. این ناراحتی اغلب با سوزش معده همراه است. معمولا برای کاهش این مشکل باید قرص آهن را همراه با غذا مصرف کرد.

نفخ معده

از دیگر عوارض گوارشی قرص آهن می‌توان به ایجاد نفخ و گاز در معده اشاره کرد. مکمل‌های آهن در افرادی که به آهن حساسیت دارند و یا از مشکلات گوارشی رنج می‌برند بروز می‌کند. در این شرایط استفاده از قرص آهن موجب می‌شود تا تجزیه و هضم غذا با مشکل روبرو شود و فرد علائمی مثل نفخ را تجربه کند. برای کاهش چنین عارضه‌ای باید مصرف قرص آهن را کاهش دهید و یا آن را همراه با وعده‌های غذایی میل کنید.

قرص آهن را چطور مصرف کنیم تا کمترین میزان عارضه را داشته باشد؟

اگر به کمبود آهن مبتلا هستید، مهم‌ترین موضوع برای درمان شما مشخص شدن میزان دوز مصرفی آهن است. درواقع پزشک برای جبران ذخایر آهن و بالا بردن سطح خون از دوز مشخصی از آهن برای هر فرد استفاده می‌کند. سپس شما باید این میزان از آهن را طوری مصرف کنید که بالاترین اثربخشی را داشته باشد و عوارض گوارشی کمتری برای شما ایجاد کند.

بیشتر بدانید: برای درمان کم خونی چه بخوریم؟

تصویر فردی در حال خوردن قرص آهن
بهتر است قرص آهن را بین غذا مصرف کنید و حتما در طول مصرف سبزیجات و آب بیشتری میل کنید تا دچار یبوست و علائم گوارشی نشوید.

بیشتر بخوانید: فواید قرص آهن در دوران عادت ماهانه

  • معمولا مصرف قرص آهن به صورت ناشتا جذب بیشتری دارد، اما این موضوع موجب ناراحتی معده می‌شود. بنابراین بهتر است قرص آهن را با غذا مصرف کنید.
  • مصرف قرص آهن با ویتامین C موجب بهبود جذب آهن می‌شود. می‌توانید از مکمل‌های آهن که همراه با ویتامین C هستند استفاده کنید و یا قرص آهن خود را با یک لیوان آب پرتقال تازه میل کنید.
  • هیچگاه قرص آهن را با آنتی‌اسیدها، غذاهای سرشار از کلسیم و یا مکمل‌های کلسیم مصرف نکنید. زیرا در جذب آهن اختلال ایجاد می‌شود.بهترین زمان مصرف مکمل آهن 2 ساعت قبل یا 4 ساعت بعد از مصرف آنتی‌اسیدها و مکمل‌های کلسیم است.
  • فراموش نکنید که کمبود آهن با چند روز و یا حتی چند هفته برطرف نمی‌شود و در بیشتر مواقع لازم است برای بازگرداندن ذخایر آهن چندین ماه و یا حتی یک سال یا بیشتر از مکمل‌های آهن استفاده کنید.
  • معمولا در اکثر افراد علائم کم‌خونی 1 هفته بعد از مصرف مکمل‌های آهن بهبود پیدا می‌کند.

سخن نهایی

به‌طورمعمول قرص آهن در اکثر افراد موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود. امروزه مکمل‌های خاصی طراحی و تولید شده‌اند که مشکلات گوارشی کمتری برای فرد ایجاد می‌شود. در صورتی که از کمبود آهن رنج می‌برید، بهتر است قبل از مصرف مکمل ابتدا با یکی از پزشکان متخصص گوارش درمانکده در این مورد مشورت کنید. سپس اقدامات لازم برای درمان کم‌خونی را انجام دهید و در صورت نیاز از پزشک درخواست کنید تا برای شما قرص آهن بدون عوارض گوارشی تجویز کند. شما عزیزان می‌توانید برای این کار به راحتی با استفاده از امکان مشاوره با دکتر آنلاین گوارش در سایت درمانکده از بهترین پزشکان متخصص راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بدانید: علائم کم خونی در پریودی چیست؟

سوالات متداول

چرا مصرف قرص آهن موجب یبوست می‌شود؟

زمانی که فرد مبتلا به فقر آهن از مکمل آهن استفاده می‌شود، تحریک روده بزرگ کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر با مصرف قرص آهن جذب آهن تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط آهن جذب نشده از بدن از باکتری‌های روده تغذیه می‌کند و موجب بروز یبوست می‌شود.

بهترین روش برای جلوگیری از یبوست ناشی از قرص آهن چیست؟

سعی کنید برای جلوگیری از یبوست ناشی از قرص آهن از مکمل‌هایی که از بیس گلیسینات آهن استفاده شده استفاده کنید. در صورت امکان قرص را در دوز پایین‌تر استفاده کنید و 2 بار در روز بخورید. آب و فیبر بیشتری مصرف کنید و حتما در طول روز فعالیت بدنی داشته باشید.

عوارض گوارشی قرص آهن چیست؟

از رایج‌ترین عوارض گوارشی قرص آهن می‌توان به یبوست، معده درد، نفخ و حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد.

منابع: buzzrx، clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 21

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها