آیا پارکینسون بیماری روزگار پیری است؟

آیا پارکینسون بیماری روزگار پیری است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا پارکینسون بیماری روزگار پیری است؟

اغلب مردم پارکینسون را با لرزش دست پدربزرگ‌ها یا مادربزرگ‌هایشان به خاطر می‌آورند اما پارکینسون یک بیماری مختص دوران کهنسالی نیست. هرچند این بیماری به عنوان یکی از بیماری‌های شایع زمان پیری مطرح است اما احتمال وقوع آن در زمان جوانی هم صفر نیست. به پارکینسون جوانی YOPD گفته می‌شود (Young onset parkinson’s disease). در بیماری پارکینسون بخشی از مغز به نام ماده سیاه (واقع در ساقة مغز) دچار اخلال می‌شود. این قسمت از مغز که ماده‌ای شیمیایی به نام دوپامین را ترشح می‌کند در پارکینسون تخریب شده و دوپامین کمتری ترشح می‌کند. دوپامین ماده‌ای است که با اثر بر روی مغز و نخاع باعث کنترل حرکات بدن و تعادل می‌شود. همچنین دوپامین حس لذت و شادی را در بدن بوجود می‌آورد به همین دلیل درصد زیادی از بیماران مبتلا به پارکینسون از افسردگی و اضطراب نیز رنج می‌برند.

پارکینسون جوانی چرا رخ می‌دهد؟

هرچند دلایل دقیقی که منجر به پیدایش پارکینسون می‌شوند هنوز مشخص نیستند اما پارکینسون در جوانی می‌تواند زمینة ارثی داشته باشد. در برخی موارد پارکینسون به دلیل ضربه‌های شدیدی که به سر بوکسورها وارد می شود و در برخی از موارد به دلیل عفونت‌های مغزی ایجاد می‌شود.

تشخیص پارکینسون در جوانی

در دوران جوانی به این دلیل که انتظار وقوع پارکینسون را نداریم ممکن است این بیماری با بیماری‌های دیگری مانند تومور، افسردگی یا ضایعات مغزی اشتباه گرفته شود. جوانی که اولین علائم پارکینسون را در خود مشاهده می‌کند ممکن است آ‌ن‌ها را پنهان کند و یا علائمش را اشتباه تفسیر کند. هرچند تشخیص پارکینسون در هر سنی شیوة درمان را تغییر نمی‌دهد اما تشخیص زودهنگام آن باعث سازگاری بدن بیمار با درمان می‌شود. تشخیص زودهنگام پارکینسون باعث می‌شود بیمار به درمان دارویی پاسخ بهتری نشان دهد. در صورتی که پارکینسون دیر تشخیص داده شود احتمال پاسخ نگرفتن از درمان و همچنین احتمال بروز عوارض دارویی حین درمان زیاد است. تشخیص پارکینسون در جوانی علاوه بر معاینة بالینی توسط پزشک مغز و اعصاب با تصویربرداری ام آر آی و آزمایش خون امکان‌پذیر است.

علائم پارکینسون در جوانی چیست؟

علائم پارکینسون در جوانی چیست؟

پیشرفت بیماری پارکینسون در جوانی بسیار کندتر است به همین دلیل ممکن است فرد مبتلا علائم کمتری را بروز دهد. یکی از شایع‌ترین علائمی که در پارکینسون جوانی نشان داده می‌شود انقباض ناخواسته عضلانی است. ممکن است اولین باری که این اتفاق برای شخص می‌افتد آن را به خستگی و فشار عضلانی ربط دهد اما این انقباض‌های دردناک ناخواسته ممکن است اولین نشانه‌های از راه رسیدن پارکینسون جوانی باشند. در بعضی موارد لرزش خفیف دست‌ها در حالت استراحت در پارکینسون جوانی نیز دیده می‌شود. لرزش‌های ناشی از پارکینسون ریتمیک است و در زمان استراحت اتفاق می‌افتد. لرزش‌های پارکینسون با لرزش‌های ناشی از تحلیل رفتن اعصاب یا استرس و… متفاوت است. در پارکینسون انجام فعالیت با دست جلوی لرزش دست را می‌گیرد اما در لرزش‌های عصبی لرزش در زمان فعالیت به طور معمول بیشتر است. پارکینسون جوانی مانند پارکینسون پیری می‌تواند باعث افسردگی و اضطرب شود اما اختلال حافظه و مشکلات تعادلی در این نوع پارکینسون کمتر دیده می‌شود.

آیا پارکینسون در جوانی درمان دارد؟

آیا پارکینسون در جوانی درمان دارد؟

بیماری پارکینسون چه در جوانی و چه در پیری درمان ندارد اما قابل کنترل است و می‌توان از طریق داروهای جایگزین دوپامین فعالیت طبیعی را به بدن بازگرداند. مرحلة اول درمان پارکینسون دارو درمانی است. ممکن است بعضی از بیمارها بعد از مدتی به داروها جواب ندهند در آن صورت امکان جراحی نیز وجود دارد. در جراحی الکترودی در مغز کار گذاشته می‌شود که از طریق تحریک‌های الکتریکی باعث کنترل حرکات اندام‌ها می‌شود. این جراحی تنها در موارد خاص و ضروری انجام می‌شود. هنوز سوال دیگری دارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها