لیزر موهای زائد؛روش دائمی برای رهایی از شر موهای زائد بدن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

لیزر موهای زائد یک روش موثر برای افرادی است که از اصلاح موهای زائد در قسمت‌های مختلف بدن با روش‌های مرسوم همچون اپیلاسیون، موبر، مومک یا ژیلت خسته شده‌اند. در این روش نور لیزر با شدت مشخصی به فولیکول مو برخورد می‌کند و باعث تخریب آن می‌شود. نتیجه این فرآیند، توقف رشد موها و ریزش آن‌ها پس از گذشت یک یا ۲ هفته است. 

افراد زیادی پس از انجام لیزر برای همیشه از شر موهای زائد در نواحی مختلف بدن خلاص می‌شوند، اما این روش برای برخی اشخاص تاثیر قابل توجهی ندارد. به همین دلیل اغلب افراد با این سوال مواجه می‌شوند که لیزر برای چه نوع پوستی مناسب است؟ آیا این روش می‌تواند خطرناک باشد و عوارض ایجاد کند؟ 

اگر شما هم قصد انجام لیزر موهای زائد دارید اما این سوالات اجازه نمی‌دهند تصمیم درستی بگیرید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با دستگاه‌های لیزر موهای زائد، اثربخشی و عوارض آن‌ها آشنا کنیم.

لیزر موهای زائد به چه صورت است؟

تصویر چانه قبل و بعد از لیزرموهای زائد
این روش اصلاح موهای زائد می‌تواند به طور دائم تراکم مو را کم کند یا برای همیشه از بین ببرد.

در فرآیند لیزر از پرتوی نور با مقدار مشخص برای تاباندن به ریشه مو یا همان فولیکول استفاده می‌کنند. در این بین، رنگدانه‌های فولیکول مو نور لیزر را جذب کرده تا این نور به گرما تبدیل شود. گرمای ایجادشده، فولیکول مو را تخریب می‌کند که نتیجه آن رشد مو با سرعت بسیار پایین یا توقف دائمی است. 

شما می‌توانید از این روش برای همه قسمت‌های بدن غیر از چشم و نواحی دارای تاتو استفاده کنید. نواحی مجاز برای لیزر عبارت‌اند از:

  • چانه و پشت لب
  • پیشانی
  • دست‌ها و پاها
  • سینه
  • گردن
  • زیر بغل
  • خط باسن
  • خط بیکینی، بیکینی و واژن
  • کمر و شکم

برای انجام اصلاح موهای زائد ابتدا باید موها را در ناحیه مورد نظر کوتاه کنید. سپس تکنسین لیزر با توجه به آستانه تحمل درد شما از داروی بی‌حسی استفاده می‌کند. مرحله بعد با تاباندن پالس نوری توسط تکنسین بر ناحیه مورد نظر آغاز می‌شود. در صورتی که تنظیمات دستگاه به درستی انجام شده باشد و پوست شما واکنشی منفی نشان ندهد، اپراتور روند لیزر موهای زائد را ادامه می‌دهد.

آیا لیزر موهای زائد را به طور دائمی از بین می‌برد؟

معمولا اصلاح موهای زائد با این روش پرطرفدار در ۶ تا هشت جلسه برنامه‌ریزی می‌شود. این تعداد جلسه برای آن است که رشد همه موهای زائد به طور دائمی متوقف شوند. موهای بدن انسان دارای چرخه رشد و استراحت هستند. 

بدین معنی که بخشی از موهای بدن ما در یک زمان مشخص در حال استراحت هستند و تعداد دیگری در چرخه رشد قرار گرفته‌اند. بنابراین اگر هنگام لیزر موهای زائد، فولیکول مورد نظر در فاز استراحت باشد، این اشعه هیچ تاثیری در توقف رشد مو ندارد. از همین‌رو توصیه می‌شود برای از بین بردن دائمی همه موهای زائد، تعداد جلسات لیزری که در فاصله زمانی مشخص برای شما برنامه‌ریزی شده به اتمام برسانید.

انواع روش لیزر موهای زائد

در حال حاضر کلینیک‌های معتبر این خدمات را به کمک دستگاه‌های مختلفی ارائه می‌دهند. این دستگاه‌ها هر یک ویژگی خاصی دارند اما هدف همه آن‌ها تبدیل اشعه نور به گرما برای توقف رشد فولیکول مو است. بهترین دستگاه‌های اصلاح موی زائد شامل موارد زیر هستند:

دستگاه روبی (Ruby)

این دستگاه دارای طول موج ۶۹۴ نانومتر است که با تخریب ساختار فولیکول مو به بافت اطراف آن آسیب نمی‌رساند. اصلاح موهای زائد با دستگاه روبی درد بسیار کمی دارد؛ از همین‌رو گزینه مناسبی برای ناحیه کوچک پوست است.

بیشتر بخوانید:برداشتن خال با انواع روش‌های بروز

دستگاه الکساندرایت (Alexandrite) 

دستگاه الکساندرایت با طول موج ۷۵۵ نانومتر دارای طیف نور قرمز است. این دستگاه سرعت بسیار بالایی دارد و می‌تواند در یک شات، قسمت وسیعی از پوست را پوشش دهد. همچنین اثربخشی دستگاه الکساندرایت بر روی پوست کک‌ومک‌دار، پوست آلبینو با موی بسیار نازک و پوست‌هایی با رنگ زیتونی یا سفید که معمولا لیزر برای آن‌ها فایده‌ای ندارد، بالاست. با این حال یادتان باشد این دستگاه برای پوست‌های تیره مناسب نیست، زیرا احتمال تغییر رنگ در رنگدانه پوست وجود دارد.

دستگاه دایود (Diode)

این دستگاه با طول موج ۸۰۰ تا ۸۱۰ نانومتر کار می‌کند. از همین‌رو گزینه مناسبی برای پوست‌های تیره است که موهای بسیار ضخیمی دارند. در واقع دستگاه دایود اثربخشی بالایی در رفع دائمی موی پشت و سینه دارد؛ به همین دلیل بهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای آقایان شناخته می‌شود.

دستگاه یاگ (Nd:YAG)

این دستگاه بسیار پیشرفته است و در طول موج ۱۰۶۴ نانومتر کار می‌کند. از طرفی نور سبز در دستگاه یاگ با طول موج ۵۳۲ نانومتر ایجاد می‌شود. به همین دلیل می‌توان از این دستگاه که سرعت تکرار بالایی دارد برای انواع پوست تیره یا آسیایی استفاده کرد.

دستگاه IPL

این دستگاه به عنوان لیزر غیر منسجم با نور پالس شدید شناخته می‌شود. لیزر IPL طول موج مشخصی ندارد، از همین‌رو انعطاف‌پذیری آن بسیار بالاست. معمولا متناسب با نیازهای فردی، طول موج‎های مختلفی برای این دستگاه تعیین می‌کنند تا نواحی وسیعی از پوست را بدون آسیب به بافت‌های اطراف پوشش دهد.

بیشتر بخوانید:نمونه برداری از پوست چگونه است؟

اینفوگرافیک بهترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد
مهم‌ترین مزایای این دستگاه‌ها، حذف یا کاهش تراکم موهای زائد و نازک شدن ضخامت آن‌هاست.

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

از بین بردن موهای زائد با دستگاه‌های لیزر یک روش ایمن و بی‌خطر است. در واقع همه افراد بالای ۱۸ سال که الگوی رشد موهایشان تثبیت شده می‌توانند از این روش استفاده کنند. با این حال برخی متخصصان استفاده از لیزر را برای افراد در شرایط خاص ممنوع کرده‌اند. 

اگر در شرایط زیر هستید از انجام لیزر موهای زائد صرف نظر کنید؛ زیرا ممکن است بازدهی آن را کاهش دهد یا باعث بروز عوارض جانبی شود:

  • مصرف داروهای حاوی طلا
  • وجود اختلالات هورمونی
  • سابقه عفونت یا تبخال مکرر
  • وجود گوشت اضافی در محل مورد نظر برای لیزر
  • استفاده از اسپری‌های برنزه
  • وجود خالکوبی، تاتو یا خال‌های گوشتی
  • بارداری و شیردهی
  • بیماری‌های پوستی مانند لوپوس
  • پوست‌های دارای کهیر یا آلرژی شدید
  • مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین، هپارین و…
  • سابقه بیماری هرپس یا زگیل تناسلی

عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد چیست؟

مقدار کمی قرمزی و تحریک‌پذیری پوست تا سه روز بعد از لیزر طبیعی است. به طور کلی می‌توان گفت این روش پرطرفدار عوارض وحشتناکی ندارد؛ مگر اینکه لیزر را در کلینیک معتبر و توسط تکنسین با تجربه انجام ندهید. 

در این صورت ممکن است با برخی عوارض شدید مواجه شوید که عبارت‌اند از:

  • سوختگی و تاول
  • عفونت پوستی
  • عود زگیل تناسلی یا تبخال
  • آسیب‌های چشمی
  • افزایش ضخامت موهای زائد
  • ایجاد حساسیت شدید پوستی
  • تغییر رنگ پوست

بیشتر بخوانید:فیشیال پوست چیست؟ فواید و عوارض آن را بشناسید!

اینفوگرافیک عوارض وحشتناک لیزرموهای زائد
اگر این روش حذف موهای زائد توسط تکنسین با تجربه و در کلینیک معتبر انجام نشود، احتمال بروز عوارض جانبی افزایش می‌یابد.

لیزر موهای زائد بیکینی موثر است؟

اصلاح موهای زائد در قسمت شرمگاهی یکی از پرطرفدارترین انواع لیزر موهای زائد برای خانم ها است. در واقع لیزر موهای زائد واژن کمک می‌کند تا شما با سرعت بیشتر و بدون دردسر از شر موی زائد خلاص شوید و علاوه بر نرمی و لطافت پوست این ناحیه، خط بیکینی تمیزی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد و عوارض آن

آیا مردان هم می‌توانند لیزر موی زائد انجام دهند؟

آقایان هم می‌توانند همچون خانم‌ها از این روش پرطرفدار برای اصلاح موهای زائد استفاده کنند. اغلب مردان با تراشیدن موی زائد خود دچار حساسیت و تحریک پوستی می‌شوند که در چنین وضعیتی انجام لیزر گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. فقط کافیست به کلینیک معتبر مراجعه کنید تا با توجه به ضخامت بیشتر موهای زائد آقایان، از دستگاه مناسب استفاده شود. 

نقاط قابل لیزر موهای زائد مردان عبارت‌اند از:

  • سینه و شکم
  • گردن و شانه
  • پشت
  • بازوها
  • زیر بغل
  • خط ریش
  • دست‌ها و پاها
  • کمر و لگن
  • نقاط خصوصی

آیا لیزر موهای زائد در بارداری و دوران شیردهی خطرناک است؟

تغییرات هورمونی در دوران بارداری و شیردهی باعث افزایش موهای زائد و کاهش اثربخشی لیزردرمانی می‌شوند. در حال حاضر مدرک معتبری برای منع لیزر موهای زائد در دوران شیردهی یا بارداری وجود ندارد. با این حال به دلیل عدم تحقیقات کافی و نتایج مستند در خصوص بی‌خطر بودن اشعه لیزر برای جنین و نوزاد بهتر است آن را به بعد از زایمان و یک سالگی نوزاد موکول کنید.

انتخاب بهترین کلینیک لیزر موهای زائد

در حال حاضر دستگاه‌های مختلفی برای لیزر موهای زائد وجود دارند که اثربخشی هر یک متناسب با جنس و رنگ پوست یا نازکی و ضخامت مو متفاوت است. از همین‌رو بهتر است کلینیکی را انتخاب کنید که دستگاه متناسب با نوع پوست شما را داشته باشد. همچنین دقت کنید خدمات لیزر زیر نظر متخصص پوست و مو انجام شوند. 

اگر نمی‌دانید کدام پزشک گزینه مناسبی برای انجام خدمات لیزر است، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید. در این وب‌سایت از طریق سیستم نوبت‌دهی آنلاین با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر پوست و مو آشنا می‌شوید و می‌توانید برای مراجعه حضوری دکتر پوست و مو یا متخصص پوست آنلاین نوبت بگیرید.

سوالات متداول

لیزر موهای زائد چند جلسه است؟

اصلاح موهای زائد با این روش به طور میانگین در ۶ تا هشت جلسه برنامه‌ریزی می‌شود.

لیزر موهای زائد از چه سنی مناسب است؟

همه افراد بالای ۱۸ سال که الگوی رشد موهایشان تثبیت شده می‌توانند از این روش استفاده کنند.

کدام دستگاه لیزر موهای زائد بهتر است؟

بهترین دستگاه باید متناسب با جنس پوست و نوع ضخامت موهای زائد انتخاب شود. به طور مثال برای پوست‌های روشن با موهای تیره دستگاه IPL، الکساندرایت و دایود مناسب هستند. برای پوست و موهای تیره دستگاه یاگ گزینه بهتری به‌شمار می‌آید؛ اما موهای روشن را بهتر است با دستگاه دایود لیزر کنید.

منابع: webmd | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها