قاعدگی نامنظم؛ علل، علائم، تشخیص و درمان پریود نامنظم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آیا راه درمانی برای قاعدگی نامنظم است؟ از کجا بفهمیم دچار این معظل شده‌ایم؟ آیا می‌دانید که آخرین دوره قاعدگی‌تان کی شروع شد و چه مدت طول کشید؟ اگر جوابتان به این سوال نه است، شاید زمان آن فرا رسیده که به قاعدگی‌تان توجه بیشتری کنید، پس با مجله درمانکده همراه باشید.

یادداشت کردن چرخه‌های قاعدگی می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که چه چیزی طبیعی است، زمان تخمک گذاری چه هنگامی است و تغییرات مهمی (همچون عقب افتادن قاعدگی یا خونریزی غیر قابل پیش بینی قاعدگی) را راحت‌تر تشخیص دهید. اگر چه معمولا بی نظمی جزئی در چرخه قاعدگی جدی نیست، اما گاهی اوقات پریود نامنظم می‌تواند نشان دهنده یک اختلال زمینه ای جدی باشد.

بیشتر بخوانید: کاپ قاعدگی و آسودگی در دوران پریود

پریود نامنظم چیست؟

می‌توانید با شمارش از روز اول قاعدگی تا روز اول قاعدگی بعدی، طول چرخه قاعدگی‌تان را تعیین کنید. روز اول قاعدگی، همان روزی است که خونریزی واقعی شروع می‌شود. به طور کلی چرخه‌های قاعدگی ای که بین ۲۱ تا ۳۵ روز باشند، عادی هستند.

با توجه به گزارشات کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG)، اگر چرخه‌های قاعدگی‌تان کوتاه‌تر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز باشند، قاعدگی نامنظم دارید.

به علاوه:

  • اگر تعداد روزهایی که خونریزی دارید در هر ماه با ماه قبل و بعد متفاوت باشد نیز قاعدگی‌تان نامنظم است.
  • اگر چرخه‌های قاعدگی‌تان در محدود طبیعی ۲۱-۳۵ روز باشند اما در هر ماه قاعدگی‌تان بین ۷ الی ۹ روز عقب و جلو شود به طوری که نتوانید حدس بزنید که در ماه بعدی چه موقعی قرار است پریود شوید، نیز چرخه قاعدگی‌تان غیر عادی است.

بیشتر بدانیم: علائم پریودی و 10 نشانه آن + نکات مهمی که دختران باید بدانند

علت پریود نامنظم

پریودی نامنظم به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد که در این قسمت به برخی از رایج‌ترین این علل و علائمی که همراه با هر یک رخ می‌دهند اشاره کرده ایم:

بلوغ

در دوران بلوغ، تغییرات قابل توجهی در بدن اتفاق می‌افتند. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا هورمون‌هایی که وظیفه تنظیم قاعدگی را بر عهده دارند در یک الگوی منظم قرار بگیرند. این که در این زمان پریودهای نامنظمی را تجربه کردید، کاملا رایج است.

شروع استفاده از روش‌های ضدبارداری

روش‌های ضدبارداری هورمونی با توقف تخمک گذاری عمل می‌کنند. این به این معناست که فرد هنگام استفاده از این روش‌ها، پریود واقعی ندارد.

با این حال، افرادی که از قرص‌های ضدبارداری هورمونی، پچ‌ها، ایمپلنت‌ها و دستگاه‌های درون رحمی (به نام IUD) استفاده می‌کنند، همچنان خونریزی واژینال را تجربه می‌کنند. ممکن است این خونریزی یکبار در ماه (همچون یک قاعدگی معمولی) رخ دهد.

برخی از افراد پس از شروع استفاده از این روش‌های ضدبارداری، لکه بینی، خونریزی نامنظم، خونریزی خفیف‌تر یا خونریزی شدیدتر از حد معمول را تجربه می‌کنند. در برخی دیگر از افراد نیز خونریزی به طور کامل متوقف می‌شود.

این نوع خونریزی نامنظم اغلب خطرناک نیست، اما اگر از نظر شما نامطلوب است یا اگر می‌خواهید روش ضدبارداری دیگری را امتحان کنید، می‌توانید با پزشک‌تان صحبت کنید.

بیشتر بدانیم: همه چیز درباره تخمک گذاری در زنان

قطع استفاده از روش‌های ضدبارداری

زمانی که فرد استفاده از روش‌های ضدبارداری را متوقف می‌کند نیز ممکن است پریودهای نامنظم را تجربه کند. علت این امر این است که مدتی طول می‌کشد تا چرخه هورمونی بدن بتواند به حالت عادی خود برگردد.

معمولا ۲ الی ۴ هفته پس از قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری، خونریزی ناشی از محرومیت از هورمون رخ می‌دهد. معمولا خونریزی ای که بعد از خونریزی ناشی از محرومیت از هورمون رخ می‌دهد، پریود واقعی است. ممکن است حدود ۳ ماه زمان ببرد تا چرخه قاعدگی فرد به یک الگوی منظم تبدیل شود.

اما در صورتی که قبل از استفاده از روش‌های ضدبارداری، قاعدگی‌تان نامنظم بوده، ممکن است پس از قطع استفاده از آنها نیز دوباره به چرخه نامنظم برگردید.

شیردهی

پرولاکتین هورمونی است که در تولید شیر مادر نقش مهمی ایفا می‌کند. این هورمون همچنین می‌تواند تخمک گذاری را سرکوب کند (خصوصا در افرادی که در ماه‌های اول تولد نوزاد، به طور مکرر به او شیر می‌دهند). این به این معناست که ممکن است فرد در این مدت پریود نشود.

پزشکان به این حالت آمنوره شیردهی می‌گویند که وضعیت خطرناکی در نظر گرفته نمی‌شود. معمولا قاعدگی نیز مدت کوتاهی پس از این که مادر میزان شیردهی را کم کرد یا شیردهی را کاملا قطع کرد به حالت عادی باز می‌گردد.

بیشتر بدانیم: بارداری خارج از رحم

دوران قبل از یائسگی

اولین مرحله یائسگی، دوران قبل از یائسگی است که حدود ۴ الی ۸ سال قبل از شروع یائسگی آغاز می‌شود (معمولا زمانی که فرد در دهه ۴۰ زندگی قرار دارد).

در این دوران ممکن است چرخه‌های قاعدگی در برخی نقاط مختلف، طولانی تر یا کوتاه‌تر شوند. اما در نهایت، قاعدگی‌ها کمتر اتفاق می‌افتند، و با شروع یائسگی به طور کامل متوقف می‌شوند.

سایر علائمی که فرد در دوران قبل از یائسگی تجربه می‌کند، عبارتند از:

  • گرگرفتگی
  • تعریق شبانه
  • تغییرات در خلق و خو
  • مشکل در خوابیدن
  • خشکی واژن

بیشتر بدانید: یائسگی در زنان چیست؟

علل قاعدگی نامنظم
یکی از تاثیرگذارترین عوامل قاعدگی نامنظم سطح بالای استرس است

بیشتر بخوانید: شقاق مقعدی و روش‌های پیشگیری و درمان آن

استرس

بالا بودن سطح استرس با پریودهای نامنظم در ارتباط است. در سال ۲۰۲۱ دانشمندان با انجام یک مطالعه که در مورد منظم بودن چرخه قاعدگی در طول پاندمی کووید ۱۹ بود، این موضوع را تایید کردند.

از ۲۱۰ شرکت کننده، ۵۴ درصد گزارش کردند که در ماه‌های اول پاندمی، تغییراتی را در چرخه‌های قاعدگی شان تجربه کردند. آنهایی که سطح استرس بالاتری داشتند نیز پریودهای طولانی تر و شدیدتری داشتند.

زمانی که فرد استرس دارد، بدن هورمون‌های استرس (همچون آدرنالین و کورتیزول) را ترشح می‌کند. این هورمون‌ها ممکن است با هورمون‌های جنسی که قاعدگی را تنظیم می‌کنند، تداخل داشته باشند.

کاهش وزن

کاهش وزن بیش از حد یا سریع ممکن است سبب شود که قاعدگی نامنظم شود یا متوقف شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بخش‌هایی از مغز، ترشح هورمون‌هایی که بر چرخه قاعدگی تاثیر می‌گذارند را متوقف می‌کند. اصطلاح پزشکی ای که برای توصیف این وضعیت به کار می‌رود، آمنوره هیپوتالاموس است که منجر به کمبود استروژن می‌شود. فردی که کاهش وزن سریع را تجربه می‌کند ممکن است دچار این علائم نیز شود:

  • خشک شدن پوست یا موها
  • نازک شدن موها
  • احساس خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در گرم شدن
  • روحیه ضعیف

بیشتر بدانیم: همه چیز درباره خشکی واژن

داروها

برخی از داروها نیز می‌توانند روی چرخه قاعدگی تاثیر بگذارند که رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • داروهای رقیق کننده خون، همچون آسپرین
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) همچون ایبوپروفن (ادویل، موترین)
  • داروهای تیروئید
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای صرع
  • داروهای شیمی درمانی

گاهی برخی از بیماری‌های زمینه ای علت پریود نامنظم هستند. رایج‌ترین این بیماری‌ها عبارتند از:

سندرم تخمدان پلی کیستیک

پریودهای نامنظم، رایج‌ترین علامت سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که کیست‌هایی در تخمدان‌ها رشد می‌کنند. افرادی که به این سندرم مبتلا هستند اغلب دارای سطوح بالایی از آندروژن (هورمون جنسی مردانه) هستند. این وضعیت می‌تواند تخمک گذاری را متوقف کند و سبب نامنظم شدن چرخه‌های قاعدگی شود.

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است یک یا چند ماه پریود نشوند و زمانی که پریود شدند، خونریزی بسیار شدیدی را تجربه کنند.

سایر علائم این سندرم عبارتند از:

  • افزایش موهای زائد صورت و بدن
  • آکنه و پوست چرب
  • افزایش وزن
  • ریزش مو
  • مشکل در باردار شدن
  • مقاومت به انسولین

بیشتر بدانیم: سردرد قاعدگی؛ علت، علائم و بهترین روش درمان

اختلالات غده تیروئید

تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در گردن قرار دارد و هورمون‌های تیروئیدی را تولید می‌کند. این هورمون‌های روی چرخه قاعدگی تاثیر می‌گذارند.

کم کار بودن تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) به این معناست که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی‌کند. این وضعیت می‌تواند سبب ایجاد دوره‌های قاعدگی طولانی تر و شدیدتری شود. سایر علائم این اختلال شامل خستگی، حساسیت به سرما و افزایش وزن هستند.

پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) می‌تواند باعث کوتاه‌تر و خفیف شدن دوره‌های قاعدگی شود. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است علائمی نظیر کاهش وزن بدون دلیل، اضطراب و تپش قلب را نیز تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: دلیل خون نیامدن در اولین رابطه چیست؟

فیبروم رحم

فیبروم‌ها توده‌هایی هستند که در دیواره رحم ایجاد می‌شوند. اکثر این فیبروم‌ها غیر سرطانی هستند. فیبروم‌ها از نظر اندازه با هم متفاوتند. برخی از آنها اندازه یکی از دانه‌های سیب هستند و برخی دیگر اندازه یک گریپ فروت هستند.

فردی که به فیبروم مبتلاست ممکن است دوره‌های قاعدگی دردناک و شدیدی را تجربه کند. سایر علائمی که این افراد ممکن است تجربه کنند عبارتند از:

  • درد یا فشار در ناحیه لگن
  • درد در ناحیه پایین کمر
  • پا درد
  • درد هنگام برقراری رابطه جنسی

با این حال، برخی از افراد به جز نامنظم بودن پریود، هیچ علامت دیگری ندارند.

بیشتر بدانیم: ماساژ سینه؛ انواع، فواید و نحوه ماساژ پستان

آندومتریوز

آندومتریوز از هر ۱۰ زنی که در سنین باروری قرار دارند، ۱ نفر را مبتلا می‌کند. طی این اختلال، سلول‌هایی که معمولا در داخل رحم رشد می‌کنند در خارج از آن رشد می‌کنند. این سلول‌ها پوشش داخلی رحم را تشکیل می‌دهند، پوششی که با هر چرخه قاعدگی ضخیم می‌شود و می‌ریزد.

زمانی که سلول‌ها در جای دیگری رشد کنند، این ضخیم شدن و ریزش در هر چرخه، سبب بروز درد قابل توجهی می‌شود. سایر علائمی که ممکن است فرد تجربه کند عبارتند از:

  • پریودهای شدید
  • خروج لخته‌های بزرگ خون
  • خونریزی بین قاعدگی
  • مشکل در باردار شدن

سرطان دهانه رحم و آندومتر

سرطان دهانه رحم و آندومتر ممکن است سبب خونریزی غیرمعمولی از رحم شوند که شبیه یک دوره قاعدگی به نظر می‌رسد. همچنین ممکن است فرد متوجه خونریزی بین پریودها یا بعد از رابطه جنسی شود.

زمانی که این سرطان در مراحل اولیه است، سبب بروز علائم جزئی و کمی می‌شود. به همین خاطر بهتر است در مورد هر گونه خونریزی واژینال بدون دلیلی، با پزشک‌ فوق تخصص زنان صحبت کنید، همچنین شما می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با متخصص زنان مشکل خود را بگویید و از دکتر راهنمایی کسب کنید.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) نوعی عفونت باکتریایی است که سیستم تولید مثل زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که عفونت وارد مجرای تناسلی می‌شود (اغلب از طریق تماس جنسی) و سپس به رحم و قسمت فوقانی مجرای تناسلی منتشر می‌شود. این بیماری ممکن است در اثر عفونت منتقله جنسی ای (STI) که درمان نشده رخ دهد و گاهی سبب بروز هیچ علائمی نمی‌شود. به همین خاطر بهتر است به طور مرتب تست‌های تشخیصی بیماری‌های آمیزشی را انجام دهید. به طور کلی برخی از رایج‌ترین علائم بیماری التهابی لگن عبارتند از پریود نامنظم، ترشحات واژینال که بوی ناخوشایندی دارند، درد در قسمت پایینی شکم، تب، اسهال و حالت تهوع.

بیشتر بدانیم: آناتومی و ساختار سینه (پستان) + راهنمایی کامل

اختلالات خوردن

اختلالات خوردن نظیر بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی می‌توانند سبب عدم قاعدگی یا نامنظم شدن قاعدگی شوند. اگر فرد کاهش وزن شدید را تجربه کرده باشد احتمال بروز اختلالات خوردن افزایش پیدا می‌کند.

علائم اختلالات خوردن شامل موارد زیر هستند:

  • محدود شدن شدید دریافت مواد غذایی یا کالری
  • حذف بدون علت و بی رویه برخی از گروه‌های غذایی از رژیم غذایی همچون کربوهیدرات‌ها
  • بلافاصله بعد از غذا به دستشویی رفتن
  • مصرف مقدار زیادی مواد غذایی در زمانی که گرسنه نیستید
زمان مراجعه به پزشک برای قاعدگی نامنظم
اگر در طول یک سال، 3 بار پریود نشدید باید به پزشک مراجعه کنید

چه زمانی برای پریود نامنظم باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر در طول یک سال بیش از سه دوره پریود را از دست داده‌‌اید
  • درد شدید در طول قاعدگی یا بین قاعدگی‌ها
  • خونریزی شدید و غیر معمول (به صورتی که هر ساعت یک نوار بهداشتی یا تامپون کاملا خیس شود)
  • تب بالا
  • حالت تهوع یا استفراغ در طول قاعدگی

درمان قاعدگی نامنظم

هورمون درمانی

قاعدگی نامنظم در اکثر موارد به علت نبود هورمون یا عدم تعادل در برخی از هورمون‌های خاص در بدن اتفاق می‌افتد.

روش‌های پیشگیری از بارداری که حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند می‌توانند به افزایش سطح هورمون‌ها کمک کنند. افزایش هورمون‌ها می‌تواند اثرات عدم تخمک گذاری را خنثی کند. همچنین می‌تواند باعث شود که خونریزی تنظیم شود. داروهایی که در این روش درمانی استفاده می‌شوند همچنین می‌توانند علائم بیماری‌هایی نظیر سندرم تخمدان پلی کیستیک را کاهش دهند و کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشند.

یکی از این داروهای هورمونی، پروژستین نام دارد که می‌تواند به شروع قاعدگی در زنانی که پریود نمی‌شوند کمک کند.

درمان سلامت روان

اگر پریود نامنظم ناشی از استرس، اضطراب، افسردگی یا اختلالات خوردن باشد، ممکن است پزشک حمایت روانشناختی را توصیه کند. این روش اغلب شامل گفتگو درمانی با یک روانشناس است. به علاوه یک تیم درمانی می‌توانند مشاوره تغذیه برای افراد مبتلا به اختلالات خوردن فراهم کنند. افرادی که دارای کمبود وزن شدید هستند ممکن است به درمان در بیمارستان نیاز داشته باشند.

بیشتر بدانیم: کورتاژ و مراقبت‌های پس از آن + راهنمایی کامل

جراحی

گاهی اوقات، اسکار یا مشکلات ساختاری در رحم یا لوله‌های فالوپ سبب نامنظم شدن پریود می‌شود. ممکن است پزشک برای اصلاح این مشکلات ساختاری یا سایر نقص‌های مادرزادی و برداشتن اسکار، جراحی را پیشنهاد کند. این روش درمانی خصوصا در شرایطی استفاده می‌شود که قصد دارید بچه دار شوید.

هیسترکتومی

هیسترکتومی شامل برداشتن رحم و دهانه رحم با استفاده از یک پروسه جراحی است. علاوه بر این در صورت لزوم، ممکن است پزشک تخمدان‌ها را نیز خارج کند. این پروسه منجر به یائسگی زودرس می‌شود.

اگر سرطان یا فیبروم دارید، ممکن است این روش درمانی توصیه شود. همچنین در صورتی که آندومتریوز به سایر روش‌های درمانی کمتر تهاجمی پاسخ ندهد، از هیسترکتومی برای درمان آن استفاده می‌شود.

انجام هیسترکتومی توانایی فرد برای بچه دار شدن را از بین می‌برد. به همین خاطر اگر قصد بچه دار شدن دارید، پزشک از سایر روش‌های درمانی استفاده می‌کند.

روش‌های تشخیص قاعدگی نامنظم

اگر دوره‌های قاعدگی غیر طبیعی دارید، پزشک ابتدا معاینه لگن را توصیه می‌کند. علاوه بر این پزشک از شما می‌خواهد که شرح حال پزشکی‌تان را در اختیار او قرار دهید و در خصوص علائمی که تجربه می‌کنید او را مطلع کنید. همچنین باید فهرستی از تمام داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید را نیز در اختیار پزشک قرار دهید.

بسته به علائم خاص تان، آزمایش‌های تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

آزمایش پاپ اسمیر

این آزمایش، وجود عفونت‌های مختلف یا سلول‌های سرطانی در دهانه رحم را بررسی می‌کند.

آزمایش خون

آزمایش خون برای بررسی وجود کم خونی، مشکلات مربوط به لخته شدن خون و عملکرد تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانیم: ناگفته‌هایی از واژن

سونوگرافی لگن

سونوگرافی لگن تصاویری را از رحم، تخمدان‌ها و لگن ایجاد می‌کند.

بیوپسی آندومتر

اگر پزشک بخواهد وجود مشکلات احتمالی رحم را بررسی کند، ممکن است بیوپسی آندومتر را توصیه کند. طی این پروسه، پزشک از بافت رحم نمونه برداری می‌کند تا بتواند آن را در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل کند.

علاوه بر این ممکن است پزشک از هیستروسکوپی تشخیصی برای مشاهده درون رحم استفاده کند. طی پروسه هیستروسکوپی، پزشک از یک لوله دارای چراغ برای مشاهده درون رحم و برداشتن پولیپ استفاده می‌کند.

سونوهیستروگرام

سونوهیستروگرام نوعی سونوگرافی است که شامل تزریق مایع به رحم است. از این روش برای ایجاد تصویری از حفره رحم استفاده می‌شود. سپس پزشک بر اساس یافته‌های حاصل از این روش، پولیپ یا فیبروم را تشخیص دهد.

تست بارداری

ممکن است پزشک انجام آزمایش بارداری را توصیه کند، زیرا گاهی بارداری علت عقب افتادن پریود است.

پیشگیری از قاعدگی نامنظم
با انجام برخی کارها میتوان از قاعدگی‌های نامنظم (بسته به علتی که دارند) پیشگیری کرد

پیشگیری از قاعدگی نامنظم

قاعدگی‌های نامنظم (بسته به علتی که دارند) تا حدی قابل پیشگیری هستند. در اینجا به چندین نکته برای جلوگیری از پریود نامنظم اشاره کرده ایم:

  • اگر می‌خواهید وزن کم کنید، به جای استفاده از رژیم‌هایی که به طور شدیدی مصرف کالری و مواد غذایی را محدود می‌کنند، سعی کنید به تدریج وزن کم کنید تا بدن‌تان تحت فشار قرار نگیرد.
  • اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی استراحت می‌کنید.
  • تکنیک‌های کاهش استرس و ریلکسیشن را تمرین کنید.
  • اگر ورزشکار هستید، از ورزش‌های طولانی مدت یا شدید خودداری کنید. فعالیت‌های ورزشی شدید و افراطی می‌توانند سبب نامنظم شدن دوره‌های قاعدگی شوند.
  • مطابق دستور پزشک از قرص‌های ضدبارداری یا سایر روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از بروز سندرم شوک سمی و جلوگیری از عفونت، تامپون یا نوار بهداشتی‌تان را تقریبا هر چهار یا شش ساعت یکبار عوض کنید.
  • برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانیم: تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) + راهنمایی کامل

عوارض قاعدگی نامنظم

معمولا عادت‌های ماهانه نامنظم خطرناک نیستند. با این حال، بی نظمی مداوم یا طولانی مدت در چرخه‌های قاعدگی، ممکن است خطر بروز سایر اختلالات را افزایش دهد، از جمله:

  • کم خونی ناشی از فقر آهن: همانطور که می‌دانید خون حاوی آهن است. اگر فرد قاعدگی‌های شدید یا مکرر باشد، ممکن است خون زیادی از دست بدهد و دچار کمبود آهن شود. موارد خفیف کم خونی می‌توانند سبب بروز علائمی نظیر خستگی و ضعف شوند. اما موارد شدیدتر ممکن است منجر به بروز علائمی نظیر سردرد، سرگیجه، تنگی نفس و بالا رفتن ضربان قلب شوند.
  • ناباروری: گاهی پریود نامنظم ناشی از عدم تخمک گذاری است. منظور از عدم تخمک گذاری وضعیتی است که بدن تخمک آزاد نمی‌کند. این می‌تواند به این معنا باشد که فرد در آینده برای باردار شدن با مشکل روبرو خواهد شد.
  • پوکی استخوان: تخمک گذاری از منابع هورمون استروژن است. استروژن هورمونی است که به قوی نگه داشتن استخوان‌ها کمک می‌کند. اگر فرد به طور معمول تخمک گذاری نکند، به علت کمبود استروژن ممکن است به میزان بیشتری در معرض خطر پوکی استخوان قرار داشته باشد.
  • بیماری‌های قلبی عروقی: کمبود استروژن همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز افزایش دهد.
  • هیپرپلازی آندومتر: اگر فرد به مدت طولانی دچار پریودهای نامنظم باشد و هیچ درمانی دریافت نکرده باشد، ممکن است به میزان بیشتری در معرض خطر هیپرپلازی آندومتر قرار داشته باشد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که پوشش رحم به طور غیر عادی ضخیم می‌شود. هیپرپلازی آندومتر خطر ابتلا به سرطان آندومتر را نیز به میزان بیشتری افزایش می‌دهد.

درمان‌های خانگی برای پریود نامنظم

برخی از رایج‌ترین درمان‌های خانگی برای پریود نامنظم عبارتند از:

سرکه سیب

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت نوشیدن روزانه ۱۵ میلی لیتر سرکه سیب می‌تواند قاعدگی و تخمک گذاری را در زنان مبتلا به PCOS، به حالت عادی بازگرداند.

سرکه سیب طعم تلخی دارد و ممکن است مصرف آن برای برخی از افراد اذیت کننده باشد. بنابراین اگر می‌خواهید این روش درمانی را امتحان کنید می‌توانید سرکه سیب را با کمی آب رقیق کنید و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.

بیشتر بدانیم: آناتومی تخمدان + بیماری های تخمدان زنان

آناناس

آناناس یک درمان خانگی محبوب برای برطرف کردن مشکلات مرتبط با قاعدگی است. آناناس حاوی بروملین است. بروملین آنزیمی که ادعا می‌شود می‌تواند پوشش داخلی رحم را نرم کند و دوره‌های قاعدگی را تنظیم کند، البته همچنان به تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا نیاز است.

بروملین دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد نیز هست.

یوگا را امتحان کنید

نشان داده شده است که یوگا یکی از درمان‌های موثر برای رفع مشکلات گوناگون قاعدگی است. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ روی ۱۲۶ شرکت کننده انجام شد نشان داد که انجام ۳۵-۴۰ دقیقه یوگا برای ۵ روز در هفته و به مدت ۶ ماه، می‌تواند سطح هورمون‌هایی که مربوط به قاعدگی نامنظم هستند را کاهش دهد.

علاوه بر این، یوگا درد قاعدگی و علائم احساسی (همچون افسردگی و اضطراب) که با قاعدگی مرتبط هستند را نیز کاهش می‌دهد و کیفیت زندگی را در افرادی که به دیسمنوره اولیه مبتلا هستند افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانیم: کیست مویی چیست و چگونه درمان می شود

ویتامین‌های ضروری را دریافت کنید

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، پایین بودن ویتامین D را با قاعدگی‌های نامنظم ارتباط داد و نشان داد که مصرف ویتامین D می‌تواند در تنظیم قاعدگی موثر باشد.

یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۴ نیز اثرات این ویتامین را در درمان بی نظمی قاعدگی در افراد مبتلا به PCOS نشان داد.

ویتامین D اغلب در برخی مواد غذایی نظیر شیر، سایر محصولات لبنی و غلات یافت می‌شود. همچنین می‌توانید با قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا از طریق مصرف مکمل نیز ویتامین D مورد نیازتان را دریافت کنید.

ویتامین‌های B نیز اغلب برای افرادی تجویز می‌شوند که می‌خواهند باردار شوند. این ویتامین‌ها همچنین می‌توانند به تنظیم قاعدگی کمک کنند.

ویتامین‌های گروه B همچنین خطر بروز علائم قبل از قاعدگی را کاهش می‌دهند. طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت، شرکت کنندگانی که منابع غذایی حاوی ویتامین B را مصرف می‌کردند به میزان کمتری در معرض سندرم پیش از قاعدگی قرار داشتند. مطالعه دیگری نشان داد که ویتامین B-6 می‌تواند افسردگی قبل از قاعدگی را کاهش دهد.

اگر می‌خواهید از مکمل استفاده کنید، قبل از مصرف حتما با پزشک‌تان مشورت کنید.

درمان گیاهی پریود نامنظم
مصرف برخی داروهای گیاهی مثل زنجبیل و دارچین در تنظیم قاعدگی موثر هستند

بیشتر بدانیم: پولیپ رحم چیست و چگونه درمان می شود

درمان‌های گیاهی برای پریود نامنظم

در این قسمت به برخی از درمان‌های طب سنتی برای قاعدگی نامنظم اشاره کرده ایم:

زنجبیل

زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی موثر برای پریود نامنظم و تنظیم چرخه قاعدگی شناخته می‌شود. زنجبیل همچنین دارای خواص تسکین دهنده درد نیز هست.

طبق نتایج مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ روی ۹۲ زن که خونریزی شدید قاعدگی داشتند صورت گرفت، مصرف مکمل‌های روزانه زنجبیل می‌تواند به کاهش میزان خون از دست رفته در طول قاعدگی کمک زیادی کند.

مصرف ۷۵۰ تا ۲,۰۰۰ میلی گرم پودر زنجبیل در طول ۳-۴ روز اول پریود، یک درمان موثر برای قاعدگی‌های دردناک است.

علاوه بر این تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت نشان داد که مصرف زنجبیل به مدت ۷ روز قبل از پریود می‌تواند به طرز چشمگیری علائم خلقی، فیزیکی و رفتاری سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را کاهش دهد.

بیشتر بدانیم: دیر پریود شدن از چیست؟ دلایل پریود دیررس در زنان

دارچین

دارچین نیز یکی دیگر از مواد موثر برای درمان انواع مشکلات قاعدگی است. تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ روی تعداد کمی شرکت کننده صورت گرفت نشان داد که این ماده به تنظیم چرخه‌های قاعدگی کمک می‌کند و یک گزینه درمانی موثر برای زنانی است که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند.

دارچین همچنین می‌تواند به طور قابل توجهی درد و خونریزی قاعدگی را کاهش دهد و حالت تهوع و استفراغ مرتبط با دیسمنوره اولیه را تسکین دهد.

زردچوبه

زردچوبه نیز یک ادویه محبوب و رایج برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها (از جمله قاعدگی‌های نامنظم) است.

اصلی ترین مزیت زردچوبه که دانشمندان آن را دریافته اند، توانایی آن در کاهش التهاب است. تحقیقات نشان داده‌‌اند که کورکومین (ماده فعال موجود در زردچوبه) دارای اثرات ضد التهابی بسیاری قوی ای است که درد ناشی از قاعدگی را کاهش می‌دهد. زردچوبه به تنظیم تعادل هورمونی و چرخه قاعدگی نیز کمک می‌کند. چند هفته به طور مداوم ¼ قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با شیر و عسل مخلوط کنید و بنوشید تا چرخه قاعدگی‌تان تنظیم شود.

پاپایای سبز

پاپایای سبز نیز یک درمان مفید برای تنظیم چرخه قاعدگی است زیرا به انقباض ماهیچه‌های رحم کمک می‌کند. بهترین راه برای بهره مند شدن از خواص پاپایا این است که یک لیوان آب پاپایای سبز را به طور منظم برای چندین ماه مصرف کنید. با این حال، از نوشیدن آن در دوران قاعدگی خودداری کنید زیرا سبب اسپاسم عضلانی می‌شود.

زیره

زیره حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است. این مواد مغذی به منقبض شدن ماهیچه‌های رحم و تنظیم چرخه‌های قاعدگی کمک می‌کنند. ۲ قاشق چایخوری زیره را یک شب در یک فنجان آب خیس کنید. این جوشانده را برای چند ماه هر روز صبح بنوشید.

رازیانه

رازیانه یک گیاه موثر برای درمان پریودهای نامنظم است. رازیانه به تعادل هورمون‌ها و افزایش تخمک گذاری کمک می‌کند. این گیاه همچنین دردهای قاعدگی را نیز تسکین می‌دهد. برای استفاده از رازیانه، ۲ قاشق غذاخوری دانه رازیانه را در یک لیوان آب بجوشانید و آن را از صافی رد کنید. سپس آب حاصل از آن را دوبار در روز به طور منظم بنوشید.

بیشتر بدانیم: کیست سینه چیست و چگونه درمان می شود؟

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه یک گیاه گلدار است که بومی آمریکای شمالی است.

کوهوش سیاه را می‌توان برای تنظیم قاعدگی و کاهش علائم یائسگی (نظیر گر گرفتگی، تعریق شبانه و خشکی واژن) استفاده کرد. برخی از محققان اعتقاد دارند که کوهوش سیاه با افزایش سطح هورمون‌های استروژن، LH و FSH عمل می‌کند.

توصیه می‌شود که از کوهوش سیاه در دوزهای ۲۰ الی ۴۰ میلی گرم در روز استفاده کنید.

گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت به کاهش پرولاکتین و افزایش سطح پروژسترون در بدن کمک می‌کند. زمانی که این دو هورمون در تعادل باشند، چرخه‌های قاعدگی منظم‌تر خواهند بود. برخی از مطالعات نشان داده‌‌اند که مصرف گیاه پنج انگشت همچنین می‌تواند برخی از علائم سندرم پیش از قاعدگی (از جمله افسردگی، درد سینه و احتباس مایعات) را نیز کاهش دهد.

ماگورت

ماگورت یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که در متون باستانی آن را به عنوان یک ماده مقوی در دوران قاعدگی توصیف کرده اند. ادعا می‌شود که این گیاه سبب تحریک قاعدگی در افرادی می‌شود که پریود نشده اند یا دیر پریود می‌شوند.

این گیاه اغلب به صورت چای یا در کپسول‌های مکمل مصرف می‌شود.

بیشتر بدانیم: عفونت واژن ؛ علائم، علل، پیشگیری و درمان

آلوئه ورا

آب آلوئه ورا یک روش درمانی عالی برای تنظیم قاعدگی و کاهش وزن اضافی است. آلوئه ورا همچنین متابولیسم را افزایش می‌دهد و روده را سالم نگه می‌دارد. این گیاه برای اصلاح عدم تعادل هورمونی و درمان بی نظمی‌های قاعدگی موثر است. البته نباید هرگز از آلوئه ورا در دوران پریود استفاده کنید زیرا ممکن است انقباضات رحمی را افزایش دهد.

برای رزرو نوبت آنلاین پزشکی همین حالا کلیک کنید.

منبع: medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 15

هنوز امتیازی ثبت نشده

farzaneh
فرزانه پاشایی

فرزانه هستم، عاشق دنیای سئو و محتوانویسی که با کنجکاوی دنبال آموختن چیزهای جدیدم؛ فارغ از هرگونه قرارداد و قانون و سبک خاصی. دنیای مجازی و اینترنت، فرصتی برای بودن با بهترین تیم‌ها رو برام فراهم کرده که می‌تونم بدون دغدغه و نگرانی هر روز احساس بهتر شدن و ارتقاء‌شغلی را با تمام وجودم لمس کنم. افتخار می‌کنم که با تیم خوب درمانکده، به این احساس ناب دست پیدا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

34 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها