اولین پریود بعد از زایمان

اولین پریود بعد از زایمان چگونه است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

از درخشش پوست گرفته تا پیدا کردن حس قدردانی جدید نسبت به بدن، دلایل زیادی برای دوست داشتن دوران بارداری وجود دارد. یک خوبی دیگر بارداری این است که حداقل ۹ ماه از دست قاعدگی خلاص می شوید. اما احتمالا کنجکاوید بدانید بعد از زایمان چه بلایی سر چرخه قاعدگی می آید. اغلب، زمان شروع مجدد قاعدگی به این بستگی دارد که به بچه شیر بدهید یا نه. درست همان طور که زندگی تان بعد از زایمان تغییر می کند، اولین پریود بعد از زایمان و پریودهای بعدی کمی متفاوت هستند.

چرخه قاعدگی از کی دوباره شروع می شود؟

معمولا اگر به بچه شیر ندهید، بعد از گذشت ۶ تا ۸ هفته بعد از زایمان دوباره پریود می شوید. اگر به بچه شیر دهید، زمان شروع مجدد پریود متغیر است. ممکن است کسانی که نوزاد را فقط با شیر خود تغذیه می کنند، تمام مدتی که به بچه شیر می دهند اصلا پریود نشوند. دسته دیگر، چه شیر بدهند یا نه، بعد از چند ماه دوباره پریود می شوند.

اگر زایمان طبیعی کرده باشید و پریود بلافاصله بعد از زایمان شروع شود، پزشک توصیه می کند در اولین پریود بعد از زایمان از تامپون استفاده نکنید. زیرا بدن هنوز در دوران نقاهت است و تامپون باعث ایجاد جراحت می شود. بعد از گذشت شش هفته از زایمان، از پزشک بپرسید آیا استفاده از تامپون بلامانع است یا خیر.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی بعد از زایمان چگونه است؟ نحوه رابطه صحیح

پریود بعد از زایمان
معمولا مادرانی که به بچه شیر می دهند به دلیل ترشح برخی هورمون ها دیرتر پریود می شوند.

چرا زنانی که به بچه شیر می دهند دیر پریود می شوند؟

معمولا زنانی که به بچه شیر می دهند به دلیل هورمون های بدن دیرتر پریود می شوند. پرولاکتین، هورمون مورد نیاز برای تولید شیر، هورمون های تولید مثل را سرکوب می کند. در نتیجه، عمل تخمک گذاری یا آزاد شدن تخمک برای باروری انجام نمی شود. بدون این فرایند، قاعدگی اتفاق نمی‌افتد.

آیا قاعدگی روی شیر مادر تاثیر می گذارد؟

با شروع مجدد قاعدگی، متوجه تغییراتی در میزان شیر یا واکنش نوزاد به شیر مادر می شوید. تغییرات هورمونی که باعث پریود شدن می‌شود روی شیر هم تاثیر می گذارد.

مثلا، متوجه می شوید مقدار شیر کم شده یا فاصله زمانی هر بار شیر خوردن نوزاد بیشتر می شود. تغییرات هورمونی روی ترکیبات شیر پستان و مزه آن هم تاثیر می گذارد. معمولا این تغییرات بسیار خفیف است و نباید روی توانایی شیردهی اثر منفی بگذارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مشکلات دوران قاعدگی و نامنظمی های آن

پیشگیری از بارداری

بعضی از افراد از شیردهی به عنوان روش طبیعی جلوگیری از بارداری استفاده می کنند. به گفته انجمن متخصصان تولید مثل، سالانه کمتر از ۱ زن از هر ۱۰۰ زن که فقط نوزاد را از راه شیر تغذیه می کند، باردار می شود. اگرچه شیردهی قدرت باروری را کاهش می دهد، صددرصد جلوی حاملگی مجدد را نمی گیرد.

کلید پیشگیری این است که نوزاد فقط از شیر مادر تغذیه شود. در این روش، به جز شیر مادر هیچ نوع مایعات یا غذا (حتی آب) به بچه داده نمی شود. مصرف مکمل یا ویتامین توسط نوزاد بلامانع است. استفاده از هر روش دیگر، تاثیر قطعی روی پیشگیری از حاملگی ندارد.

اگر به بچه شیر می دهید و چرخه قاعدگی برگشته است، دیگر دربرابر حاملگی مصون نیستید. لازم به ذکر است که تشخیص زمان بازگشت قدرت باروری دشوار است. تخمک گذاری قبل از شروع قاعدگی آغاز می شود پس کاملا محتمل است قبل از قاعدگی مجدد حامله شوید.

زنانی که به بچه شیر می دهند می توانند از روش های امن و موثر پیشگیری استفاده کنند. روش های غیر هورمونی مانند IUD، کاندوم و دیافراگم در دوران شیردهی بی خطر هستند.

بعضی از روش های هورمونی پیشگیری نیز در این دوران خطری ندارند. پزشک می تواند آخرین اطلاعات مربوط به روش های خاص جلوگیری از بارداری را با شما در میان بگذارد. درمجموع، مصرف قرص های ترکیبی با دوز پایین که حاوی استروژن و پروژستین هستند پس از پشت سر گذاشتن دوران نقاهت بعد از زایمان مشکلی ندارد. استفاده از قرص های پروژستین در دوران شیردهی هم بلامانع است.

بیشتر بخوانید:دیر پریود شدن به چه دلیل است؟

پریود بعد از زایمان چه تغییراتی می کند؟

احتمال این که قاعدگی بعد از زایمان با قاعدگی قبل از زایمان فرق داشته باشد وجود دارد. بدن دوباره می خواهد به قاعدگی عادت کند. ممکن است تغییرات زیر را تجربه کنید:

  • گرفتگی شدیدتر یا کمتر از وضعیت معمول
  • لخته خون های کوچک
  • خونریزی شدیدتر
  • قطع و شروع مجدد خونریزی
  • افزایش درد
  • نامنظم شدن بازه چرخه

ممکن است اولین قاعدگی بعد از زایمان شدیدتر از قاعدگی های قبل باشد. همچنین به این خاطر که قسمت های بیشتری از دیواره رحم باید بریزد، گرفتگی بیشتری تجربه می کنید. با تداوم چرخه قاعدگی، این تغییرات کمتر می شود. در موارد نادر، مشکلاتی مانند تیروئید یا آدنومیوز باعث خونریزی شدید بعد از زایمان می شود. به ضخیم شدن دیواره رحم آدنومیوز می گویند.

زنانی که قبل از حاملگی دچار آدنومیوز بودند، بعد از زایمان دچار خونریزی کمتر می شوند. خونریزی کم نیز ناشی از دو وضعیت نادر است: سندرم آشرمن و سندرم شیهان. سندرم آشرمن باعث زخم بافت رحم می شود. سندرم شیهان ناشی از آسیب دیدن غده هیپوفیز است که در اثر از دست رفتن خون زیاد رخ می دهد.

بیشتر بدانید: مراقبت‌های بعد از سزارین

علت درد خفیف قاعدگی بعد از زایمان چیست؟

چند عامل مختلف باعث درد خفیف قاعدگی بعد از زایمان می شوند. از جمله:

  • افزایش گرفتگی رحم
  • هورمون های شیردهی
  • بزرگ شدن حفره رحم بعد از زایمان که یعنی قسمت های بیشتری از دیواره رحم باید در دوران قاعدگی بریزد
پریود بعد از زایمان
اولین پریود بعد از زایمان معمولا با پریودهای قبل از حاملگی متفاوت است.

از قاعدگی بعد از زایمان باید چه انتظاری داشت؟

چه زایمان طبیعی کرده باشید چه سزارین، خونریزی و ترشحات واژن را بعد از زایمان تجربه می کنید. بدن خون و بافت دیواره رحم در دوران حاملگی را خارج می کند.

طی چند هفته اول، خونریزی شدیدتر و به صورت لخته خون است. با گذشت زمان، این خونریزی راه را برای ترشحات واژن به نام نفاس باز می کند. به مایع بدن که می تواند بی رنگ، خامه ای یا قرمز باشد، نفاس می گویند.

ممکن است این ترشحات تا ۶ هفته ادامه داشته باشد که اگر به بچه شیر ندهید، قاعدگی از این زمان دوباره شروع می شود. اگر ترشحات با ظاهر نفاس داشته باشد، مدتی بند بیاید و بعد دچار خونریزی شوید، احتمالا پریود شده اید. اگر مطمئن نیستید خونریزی مربوط به حاملگی است یا قاعدگی، با چند روش زیر می توانید مطمئن شوید:

  • معمولا یک هفته بعد از زایمان رنگ نفاس قرمز روشن نیست. بلکه روشن تر است و ممکن است ظاهر سفید یا آبکی داشته باشد. احتمالا خونریزی قرمز که بعد از گذشت 6 هفته یا بیشتر از زایمان شروع می شود، قاعدگی است.
  • خونریزی مربوط به حاملگی با افزایش فعالیت بیشتر می شود. اگر ترشحات با تحرک افزایش و هنگام استراحت کاهش می یابد، احتمالا نفاس است.
  • نفاس کمی هم بودار است. از آن جایی که با بافت باقی مانده از حاملگی مخلوط شده، بوی «شیرین» دارد. اگر ترشحات بدبو دارید، به پزشک اطلاع دهید.

منظم شدن چرخه قاعدگی بعد از زایمان نیز طول می کشد. ممکن است یک ماه پریود شوید، ماه بعد چرخه قاعدگی اتفاق نیفتد و در ماه سوم زودتر از موعد پریود شوید.

طی یک سال اول بعد از زایمان، نوسان مدت زمان پریود، فاصله بین چرخه قاعدگی و شدت خونریزی طبیعی است. مخصوصا اگر به بچه شیر می دهید، این وضعیت صادق است.

چرخه قاعدگی اکثر زنان بعد از زایمان به فاصله طبیعی 21 تا 35 روز و خونریزی به مدت 2 تا 7 روز اتفاق می افتد. ممکن است چرخه قاعدگی نسبت به دوران قبل از حاملگی تغییر کند.

کدام یک از علائم پریود بعد از زایمان خطرناک است؟

درصورت بروز مشکلات زیر، باید با پزشک تماس بگیرید:

  • در هر یک ساعت بیشتر از یک پد بهداشتی آغشته به خون می شود
  • خونریزی همراه با درد شدید و ناگهانی
  • تب ناگهانی
  • خونریزی مداوم بیش از هفت روز
  • لخته خون بزرگ
  • ترشحات بدبو
  • سردرد شدید
  • مشکل تنفسی
  • احساس درد هنگام تخلیه ادرار

درصورت مشاهده علائم فوق یا هر مشکل دیگری که شما را نگران کرده است با پزشک تماس بگیرید. بعضی از این علائم نشان دهنده عفونت است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا دیدن لخته خون بعد از زایمان طبیعی است؟

جمع بندی

شروع دوباره چرخه قاعدگی فقط بخشی از دوره نقاهت و بازگشت بدن به حالت قبل از حاملگی است. بعضی از زنان به دلیل افزایش هورمون ناشی از شیردهی دیرتر پریود می شوند. استفاده از شیردهی به عنوان روشی برای پیشگیری از حاملگی، روش مطمئنی نیست. بهتر است از روش دیگری مانند قرص ضد بارداری یا کاندوم نیز استفاده کنید.

اگر اولین پریود بعد از زایمان به نظر غیرعادی می رسد، با بهترین متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید. مخصوصا خونریزی بیش از حد یا علائم عفونت برای کسی که تازه مادر شده نگران کننده است. به بدنتان گوش کنید و محتاط باشید.

منبع: healthline

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 207

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

35 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
حدیث
حدیث
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من ۶ ماه بعد ازسزارین خونریزیم شروع شده و۴۰ روزه ادامه داره گاهی اوقات لک بینی وگاهی اوقات شدید لخته های بزرگ
لطفا راهنماییم کنین علت از چیه؟

شهلا
شهلا
4 ماه قبل

سلام.
ممکنه بعد از ۳۰ روز پس از زایمان طبیعی پریود شیم؟
با اینکه بچه خیلی خوب شیر میخوره، من دچار خونریزی ای شدم که شبیه پریودیه، بر خلاف خون نفاس که با شستشو پاک میشد و جریان زنده ای نداشت، این خون جریان داره و رنگش هم روشنه، معلومه جنسش با خون پس از زایمان فرق میکنه، قطع نمیشه و شسته هم نمیشه.

مامان ابوالفضل
مامان ابوالفضل
6 ماه قبل

سلام من یکسال از زایمانم میگذره زایمانم سزارین بود ولی هنوز پریودنشدم چندروز پیش هم چند قطره لکه بینی داشتم که قطع شد بنظرتون عادیه یاباید به دکتر مراجعه کنم؟

الهام ولیزاده
الهام ولیزاده
7 ماه قبل

سلام من تاروزچهلم عادت شدم بعد ازبیست روزدوباره سه چهارروز لکه داشتم بعدازده پانزده روزدیگه یه کم لکه داشتم دیگه تمام علتش چیه

شهر
تهران
زهرا
زهرا
7 ماه قبل

س ماه از زایمانم میگذره دفعه دوم پریود میشم ولی ایندفعه س روزه لکه بینی دارم

شهر
مشهد
زینب
زینب
7 ماه قبل

بچم ۱۰ ماهش هست هنوز پریود نشدم ولی کمر درد دارم علتش بارداری هست

سعیده
سعیده
6 ماه قبل
پاسخ به  زینب

منم دقیقا تو همین شرایط هستم بچه ۱۰ ماهه دارم و پریود نشدم و کمر درد دارم

شهر
تهران
سعیده
سعیده
8 ماه قبل

سلام ۲۰ روز از زایمانم میگذره سزارین شدم.۸ روز خونریزی داشتم کامل قط شدالان دوباره خوریزی دارم درحد پریود این الان پریوده یا ن؟؟

محترمب
محترمب
8 ماه قبل

بعدازدوماه زایمان پریود شدم اماخونریزی زیاد مشکلی نداره

شهر
اصفهان
مریم
مریم
8 ماه قبل
پاسخ به  محترمب

منم دقیقا همین وضعیتم

محمدی
محمدی
8 ماه قبل

سلام من ۲ ماه از زایمانم گذشته الان پریود شدم خیلی شدید تقریبن یک هفته میشه طبیعی هست یا نه

شهر
مشهد
ناشناس
ناشناس
11 ماه قبل

سلام من ۴هفته از زایمان سزارینم میگذره وپریود شدم فکر میکنم غیر طبیعیه چون خیلی زوده

ناشناس
ناشناس
8 ماه قبل
پاسخ به  ناشناس

سلام منم همونجوری هستم نمیدونم واسه چی

ملیحه
ملیحه
1 سال قبل

سلام،من چهل روزاززایمان سزارینم گذشت بعدچن روزدوباره به خونریزی افتادم یکی چن روزپاک میشدم دوباره دچارخونریزی میسدم الان بچم نزدیک سه ماهشه همچنان خونریزی دارم سونوهم چیزی نشون ندادچیکارکنم،ممنون

شهر
مشهد
ملیحه مختاری
ملیحه مختاری
1 سال قبل

سلام،من چن روزبعدازچهلم زایمانم دوباره خونریزی شدم والان که بچم نزدیک سه ماهشه همچنان خونریزی دارم وبه زورقرص چن روزقطع شدومجدد شروع شدسونودادم چیزی نشون ندادعلت چیست

شهر
مشهد
سحر
سحر
1 سال قبل

سلام من سزارین شدم الان بچم پنچ ماهیت هنوز پریود نشدم

عماد
عماد
1 سال قبل

سلام ۷۵روزه سزارین کردم هنوز پریود نشدم

اکام
اکام
1 سال قبل

۶ماه بعد شیر دهی پریود شدم ولی الان یک ماه پریود نشدم طبیعی

حدیث
حدیث
1 سال قبل
پاسخ به  اکام

منم مثل شما هیمن جوری شدم

شهر
مشهد
دنیز
دنیز
1 سال قبل

سلام من بعدازشش ماه شیردهی پریود ش
دم ولی یک ماه گذشت پریود نشدم بدنم دردمیکنه اما پریود نمیشم دلیلش چیه

ریحانه شبانی
ریحانه شبانی
1 سال قبل

سلام من الان 49روز زایمان کردم زایمانم هم طبعی بود سه روز که لکه بینی قهویی داشتم امروز یکم خونریزی دارم طبیعی هسته یانه

زری
زری
1 سال قبل

من الان بچم ی ساله شده و پریود شدم این ضرری نداره؟ و خیلی خونریزی شدیدی دارم بعد یک سال

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام من الان نزدیکه ۳ ماهه زایمان کردم الان سه هفته خوریزیم تموم شوده ولی الان خیلی درد دارم حالت تهوع شکم درد دارم نمیدونم چرا

Nancy
Nancy
1 سال قبل

سلام من دو ماهه زایمان طبیعی داشتم الان پریودی شدید داشتم با لخته های بزرگ خون دلیلش چیه

یاسمن سعیدی
یاسمن سعیدی
1 سال قبل

سلام من بعد از زایمان سزارین بعداز چهل روز خونریزی پاک شدم الان بعد از دو هفته پاکی کمی لکه دیدم دلیلش چیه

نرگس
نرگس
1 سال قبل

سلام من 7 ماهه زایمان دوبار پریود شدم و لکه بینی داشتم ولی الان ک برای بار سوم پریود شدم 16روزه ک همچنان ادامه داره و خونریزی شدید دارم

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ببخشید من بعد زایمان بعد از گذشت ۴۰ روز پریود شدم الان ۱۴ روزه ک هنوز لکه بینی دارم و پاک نشدم…

انیتا
انیتا
1 سال قبل

منم همین طور شدم

مهتاب عینی
مهتاب عینی
1 سال قبل

چهار ماه هست که زایمان کردم چه بعد از چهار ماه پریود شدم و الان پنج روزه که خون ریزیم خیلی شدیدههیچ گونه دردی هم احساس نمی‌کنم آیا طبیعی هست یا نه

مامان میلی
مامان میلی
1 سال قبل

ممنونم از اطلاعات جامع وکامل

فاطمه اسلامی
فاطمه اسلامی
1 سال قبل
پاسخ به  مامان میلی

الان بچه م یک ساله ست سزارین شدم بعد یک سال پریود شدم نه روز شدید بعد قطع شد الان یک ماه گذشته هنوز دوباره نشدم درد هم گاه گاه دارم حالا نمی‌دونم طبیعی هست یانه

ملیحه سلگی
ملیحه سلگی
1 سال قبل

بسیار زیبا وعالی بود ممنونم خسته نباشید

زهرا
زهرا
1 سال قبل
پاسخ به  ملیحه سلگی

خسته نباشید بسیار ممنون

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  ملیحه سلگی

سلام من یک سال و پنج ماهه که اززایمانم میگذره سزارین بودم لوله هامم بستم هنوز پریود نشدم چیکارکنم

elehe
elehe
1 سال قبل
پاسخ به  ملیحه سلگی

سلام ۶ ماه بعد زایمان پریود شدم و هفده روز خونریزی دارم و هنوز قطع نشده. عصرها خونریزی بیشتره. طبیعیه یادخیر؟