ژل لب چیست؟ کدام فرم لب برای حالت صورت من مناسب‌تر است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ژل لب یک عمل زیبایی است که می‌تواند به پرتر شدن و حجیم‌تر شدن لب‌های شما کمک کند. حقیقت این است که درشت شدن لب‌ها می‌تواند به جوان‌تر به نظر رسیدن چهره و همچنین زیبایی بیشتر شما کمک زیادی کند. امروزه از روش‌های مختلفی برای بزرگ کردن لب‌ها استفاده می‌شود، رایج‌ترین نوع ژل لب محصولی است که موادی مشابه اسید هیالورونیک در آن وجود دارد. اما تزریق ژل لب چطور انجام می‌شود و چه مزیت‌هایی دارد؟ آیا چیزی در مورد تزریق ژل لب و تناسب آن با حالت صورت می‌دانید؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد فیلر لب آشنا شوید.

ژل لب چیست؟

ژل لب یک نوع ژل مخصوص است که از آن برای تزریق در لب‌ها استفاده می‌شود. اگر این سوال در ذهنتان ایجاد شده که ژل لب از چی درست میشه، باید بگوییم که اغلب فیلرهای لب از هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند. اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در بدن یافت می‌شود. این ماده به افزایش حجم لب‌های شما کمک می‌کند. معمولا تزریق ژل لب برای افرادی که لب‌های باریک و بد فرمی دارند انتخاب مناسبی است. برخی افراد نیز دوست دارید لب‌هایی حجیم‌تر و خوش‌فرم‌تر داشته باشند که در این صورت تزریق ژل لب می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا لب‌های خود را به فرم دلخواه درآورند.

تصویر فردی که ژل لب تزریق کرده است.
تزریق فیلر لب یک راهکار ساده و سریع برای حجیم‌تر و پرتر کردن لب‌ها است که توسط پزشک انجام می‌شود.

بیشتر بدانید: لمینت دندان چیست؟

مزایای استفاده از ژل لب

تزریق ژل لب می‌تواند شکل زیباتری به لب شما می‌بخشد و ظاهر لب‌های شما را پرتر و حجیم‌تر کند. مزایای استفاده از پرکننده‌های اسید هیالورونیک عبارت‌اند از:

اینفوگرافی مزیت‌های استفاده از فیلر لب
از مهم‌ترین مزیت‌های تزریق ژل به لب‌ها افزایش حجم لب، اثربخشی سریع، عوارض کم و متقارن سازی لب‌ها است.
  • افزایش حجم لب‌ها
  • اثربخشی سریع
  • عوارض بسیار کم
  • طولانی بودن نتایج
  • امکان متقارن کردن لب‌ها
  • هزینه کمتر نسبت به سایر روش‌ها

بیشتر بدانید: پروتز لب چیست؟

مراحل تزریق ژل لب

قبل از تزریق، ممکن است پزشک توصیه کند که مصرف برخی داروها و مکمل‌ها مانند رقیق‌کننده‌های خون را متوقف کنید. سپس پزشک حالت کلی لب شما را با دقت بررسی می‌کند. شما می‌توانید با پزشک در مورد مدل لب‌هایتان صحبت کنید و در مورد انتظارات خودتان از تزریق ژل لب با پزشک صحبت کنید.

کل فرآیند تزریق ژل لب فقط چند دقیقه طول می‌کشد و می‌توانید بیشتر فعالیت‌های عادی خود را پس از قرار ملاقات خود از سر بگیرید. بسته به سطح راحتی شما، ممکن است بلافاصله پس از درمان به محل کار خود بازگردید. اما باید به مدت 48 ساعت از فعالیت‌های بدنی شدید خودداری کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل تزریق ژل لب بیشتر آشنا شوید.

تصویر پزشکی که در حال تزریق ژل به لب‌های یک بیمار است.
برای تزریق ژل به لب‌ها پزشک ابتدا لب‌ها را ضدعفونی می‌کند، سپس تزریق ژل بعد از بی‌حس کردن لب‌ها با یک سرنگ کوچک انجام می‌شود.
  • ابتدا پزشک لب‌های شما را با محلول آنتی باکتریال تمیز می‌کند.
  • برای کاهش درد در حین و بعد از عمل، پزشک از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند.
  • هنگامی که ماده بی‌حس‌کننده در پوست جذب شد، پزشک شما فرآیند تزریق را آغاز می‌کند. پس از هر تزریق، آن‌ها به سرعت محل را ماساژ می‌دهند و در صورت نیاز محلول بیشتری تزریق می‌کنند.
  • در انتهای کار پزشک یک کیسه یخ به شما بدهد تا روی لب‌هایتان قرار دهید.

بیشتر بدانید: ایمپلنت دندان چیست؟

راهنمای تزریق ژل لب برای انواع فرم صورت

هماهنگ بودن فرم لب با حالت صورت موجب می‌شود تا چهره ما بسیار زیباتر و متوازن‌تر به نظر برسد. انتخاب فرم اشتباه لب‌ها می‌تواند به جای زیباتر کردن چهره شما، حالتی ناموزون و نامتناسب به چهره ببخشد. در ادامه می‌توانید با بهترین فرم تزریق ژل لب برای صورت‌های گرد و کشیده آشنا شوید.

ژل لب برای صورت گرد

اکثر افرادی که صورت گردی دارند، لب‌هایشان نیز توپر و حجیم است. بنابراین پر کردن لب‌ها در این افراد چندان ایده مناسبی نیست. این افراد بهتر است در قسمت میانی لب‌های بالا کمی تزریق انجام دهند تا لب‌ها برجسته و خوش‌فرم تر شوند. اگر لب‌هایتان را برجسته می‌کنید، حتما مراقب ظاهر ژل لب از نیم رخ نیز باشید و با پزشک خود صحبت کنید که تزریقات را به گونه‌ای انجام بدهد که از تمام رخ و نیم رخ زیبا به نظر برسید.

بیشتر بخوانید:تزریق ژل لب مدل باربی

تصویر فردی که در حال تزریق ژل لب است
تناسب حالت لب‌ها با فرم صورت می‌تواند به زیبایی بیشتر چهره کمک کند.

افرادی که صورت گرد و لب‌های باریکی دارند، می‌توانند از ژل لب برای حجیم کردن و فرم دهی به لب‌ها استفاده کنند.

ژل لب برای صورت کشیده

باریک بودن لب‌ها در افرادی که صورت کشیده دارند، موجب لاغرتر و کشیده‌تر به نظر رسیدن صورت می‌شود. اگر صورت کشیده‌ای دارید، می‌توانید با حجم دادن و بزرگ‌تر کردن اندازه لب‌ها، به پرتر به نظر رسیدن صورت خود نیز کمک کنید. افراد با صورت‌های کشیده بهتر است به جای برجسته کردن لب‌ها، اندازه لب را کمی بزرگ‌تر کنند. قلوه‌ای شدن لب‌ها در صورت‌های کشیده می‌تواند به زیباتر به نظر رسیدن فرم صورت نیز کمک کند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین شورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: لک صورت نشانه چیست؟

تصویر فردی که صورت کشیده و لب‌های حجیمی دارد.
حجیم کردن لب‌ها در صورت‌های کشیده موجب متناسب‌تر به نظر رسیده حالت چهره شما می‌شود.

ژل لب برای لب باریک

افرادی که لب‌های باریکی دارند، می‌توانند از ژل لب برای حجیم‌تر و پرتر کردن لب‌ها استفاده کنند. از طرف دیگر امکان برجسته‌سازی لب‌ها در این افراد نیز وجود دارد. به خاطر داشته باشید که برای تزریق ژل به لب‌ها حتما فرم لب‌های خود را متناسب با فرم صورتتان انتخاب کنید و از بزرگ کردن بیش از حد لب‌ها اجتناب کنید.

بیشتر بخوانید: عوارض پروتز لب با ژل

تصویر قبل و بعد فردی که لب‌های باریک داشته و به لب خودش ژل تزریق کرده است.
تزؤیق ژل لب برای افرادی که لب‌های باریکی دارند، تغییرات زیادی در چهره ایجاد می‌کند.

آیا ژل لب در بارداری و شیردهی مجاز است؟

ژل لب در شیردهی و بارداری به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. در دوران بارداری و شیردهی لب‌ها متورم می‌شوند و شرایط پوست هر فرد تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید:علت ورم لب در شب یا روز چیست؟

امکان تزریق ژل لب از چه سنی است؟

به‌طورکلی افرادی که سن آن‌ها زیر 21 سال است، نباید تزریق ژل لب انجام دهند. بهتر است قبل از تزریق ژل لب حتما با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض تزریق ژل لب

قبل از دریافت ژل لب بهتر است در مورد بیماری‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید. به خاطر داشته باشید که تزریق ژل لب برای افرادی که مشکل لخته شدن خون دارند، افرادی که سیگار می‌کشند، افراد دیابتی، افرادی که از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنند، افراد باردار و شیرده به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست. از رایج‌ترین عوارض جانبی تزریق ژل لب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اینفوگرافی عوارض تزریق ژل لب
از مهم‌ترین عوارض رایج تزریق فیلر به لب می‌توان به قرمزی، تورم و کمی درد در نواحی تزریق اشاره کرد.
  • قرمزی موقت یا تیره شدن و تورم لب‌ها
  • کبودی و خونریزی خفیف در اطراف محل‌های تزریق
  • برجستگی‌های موقت یا توده‌هایی که ممکن است در اطراف محل‌های تزریق ایجاد شوند
  • هر گونه درد یا تورم موقتی معمولاً در عرض 1 تا 2 روز پس از تزریق از بین می‌رود.

بیشتر بدانید: فیشیال پوست چیست؟

عوارض نادر تزریق ژل لب

برخی از عوارض تزریق ژل لب بسیار نادر هستند. در صورت مشاهده عوارض زیر حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تاول در اطراف لب
  • بی‌حسی یا آبی شدن رنگ لب‌ها
  • تورم شدید در لب‌ها که از بین نمی‌رود
  • ایجاد تغییر در بینایی
  • علائم عفونت در لب‌ها ممانند افزایش تورم و تغییر رنگ لب

اگر ژل لب عفونت کند باید بلافاصله از پزشک خودتان درخواست کمک کنید. تمیز نگه داشتن محل عفونت، استفاده از پماد موضعی، پوشاندن محل عفونی با گاز استریل، مصرف آنتی‌بیوتیک، تزریق آنتی‌بیوتیک و خالی کردن عفونت اقداماتی هستند که باید بعد از ایجاد عفونت انجام شوند.

علت زود جذب شدن ژل لب

جالب است بدانید که متابولیسم یا سوخت ساز بدن بر جذب ژل لب موثر است. به‌طورمعمول در افرادی که سوخت و ساز بدن زیاد است، ژل لب سریع‌تر دفع می‌شود و فرد باید دوباره ژل لب را تمدید کند.

تصویر فردی که در آینه  با دقت به لب‌های خود نگاه می‌کند.
به‌طورمعمول جذب ژل لب در افرادی که سوخت و ساز بالاتری دارند، سریع‌تر است.

دلیل بعدی که موجب جذب سریع ژل لب می‌شود، حرکت مداوم دهان است. درواقع زمانی که دهان خود را به‌طور مرتب حرکت می‌دهید، پیوندهای بین ژل شکسته می‌شود و ژل سریع‌تر از حالت نرمال جذب می‌شود. منظور از حرکت لب‌ها  صحبت کردن، جویدن، بوسیدن و حرکات این چنینی است. به خاطر داشته باشید که ماندگاری ژل لب در افراد مسن و کسانی که کلاژن سازی در بدن آن‌ها کاهش یافته است، بسیار کمتر است. این به این معنا است که ماندگاری ژل در افراد جوان بیشتر است و با افزایش سن ماندگاری ژل لب کاهش پیدا می‌کند.

چطور ماندگاری ژل لب را افزایش دهیم؟

برای افزایش ماندگاری ژل لب باید قبل از هر چیزی با دکتر خود صحبت کنید و نکاتی که پزشک بعد از تزریق به شما اعلام می‌کند را رعایت کنید. به‌طورکلی رعایت برخی نکات می‌تواند به ماندگاری بیشتر فیلر لب کمک کند.

  • مراقبت از لب‌ها و وارد نکردن فشار به آن
  • نوشیدن آب و مایعات به مقدار کافی
  • استفاده از ضد آفتاب و بالم لب
  • مصرف پماد روی یا زینک روی لب
  • مصرف غذاهای سالم و سرشار از آنتی‌اکسیدان برای افزایش کلاژن سازی پوست
  • دوری از استرس
  • عدم فعالیت بدنی سنگین

سخن نهایی

تزریق ژل لب یک عمل زیبایی است که در عرض چند دقیقه و با هزینه نه چندان زیاد، انجام می‌شود. بزرگ کردن لب‌ها می‌تواند به زیبایی چهره کمک کند و ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر به فرد ببخشد. استفاده از مواد درج یک برای تزریق و همچنین تخصص پزشک در زمان تزریق اهمیت زیادی بر نتیجه کار دارد. اگر در فکر تزریق ژل به لب‌هایتان هستید، بهتر است قبل از هر کاری با یک پزشک متخصص و باتجربه مشورت کنید. در درمانکده می‌توانید با بهترین متخصصین پوست کشور به صورت حضوری و غیرحضوری مشورت کنید و سپس در مورد تزریق ژل لب تصمیم بگیرید.

سوالات متداول

تزریق ژل لب درد داره؟

پزشک قبل از تزریق ژل لب ابتدا لب شما را به صورت موضعی بی‌حس می‌کند. در برخی از انواع ژل لب نیز لیدوکائین وجود دارد و این موضوع به کاهش درد در زمان تزریق کمک می‌کند. اما به‌طورکلی کمی درد در زمان تزریق و پس از آن کاملا عادی است و بعد از 1 تا 2 روز برطرف می‌شود.

اگر ژل لب گلوله شد چکار کنیم؟

به‌طورکلی پزشک باید دلیل گلوله شدن ژل لب را تشخیص دهد. در اکثر مواقع ماساژ مخصوص و فشارهای خاصی که پزشک به ناحیه موردنظر وارد می‌کند، می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. از طرف دیگر استفاده از کمپرس آب گرم نیز می‌تواند به رفع این مشکل تا حد زیادی کمک کند.

ماندگاری انواع ژل لب چقدر است؟

به‌طورکلی اثرات تزریق ژل لب موقتی است و به‌طور میانگین باید هر 6 ماه یک بار تمدید شود. در برخی از افراد دوام ژل لب کمتر از 6 ماه است و در برخی دیگر تا حدود 1 سال باقی می‌ماند.

منابع: healthline، webmd، irsa

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها