سفید شدن دندان + ۱۰ روش برای داشتن دندان های سفید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

برای سفید شدن دندان روش‌های متعددی وجود دارد. حقیقت این است که سفید شدن دندان‌ها می‌تواند به زیباتر شدن لبخند شما کمک کند و زیبایی چهره شما را چند برابر کند. طبق یک نظرسنجی، 80 درصد از بزرگسالان آمریکایی 18 تا 49 ساله خواهان دندان‌های سفیدتر هستند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که مردم آمریکا رد سال 2016 بیش از 1/4 میلیارد دلار برای محصولات سفیدکننده خانگی هزینه کرده‌اند. اما بهترین روش سفید شدن دندان چیست؟ آیا راهی برای سفید شدن دندان فوری و در یک روز وجود دارد؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با روش‌های موثر برای سفید کردن دندان آشنا شوید.

انواع روش‌های سفید کردن دندان

سفید کردن دندان‌ها می‌تواند به زیباتر شدن چهره شما کمک کند و موجب درخشش بیشتر دندان‌ها در زمان لبخند زدن و صحبت کردن شود. بهتر است بدانید که هیچ راهی برای سفید شدن دندان در خواب وجود ندارد و برای روشن شدن رنگ دندان‌ها یا باید به صورت مرتب از سفیدکننده‌های طبیعی استفاده کنید و یا از دندانپزشک خود کمک بگیرید.

تصویر فردی با دندان‌های سفید و زیبا
برای سفید کردن دندان‌ها می‌توانید از روش‌های خانگی یا راهکارهای موثر پزشکی استفاده کنید.

روش‌های خانگی برای سفید کردن دندان‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد و می‌تواند به شما کمک کند تا لبخندی زیبا و دندان‌هایی درخشان داشته باشید. البته قبل از هر چیز، مهم است که به دندان‌هایتان مراقبت کنید و به بهداشت دهان خود توجه کنید. این شامل تمیز کردن دندان‌ها و زدودن پلاک و رسوب‌های آن‌ها می‌شود. در ادامه می‌توانید با برخی از روش‌های خانگی برای سفید کردن دندان‌ها آشنا شوید. اما چطور می‌توان دندان‌هایی سفید و درخشان داشت؟ روش سفید شدن دندان فوری در خانه چگونه است؟ در ادامه روش‌های موثری را برای سفیدی دندان‌ها ارائه داده‌ایم.

بیشتر بدانید: لمینت دندان چیست؟

اینفوگرافی روش‌های سفید شدن دندان
برای سفیدی دندان می‌توانید از پراکسید هیدروژن، روغن نارگیل، آرد خردل یا بلیچینگ دندان استفاده کنید.

پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک ماده سفیدکننده طبیعی است که باکتری‌های دهان شما را نیز از بین می‌برد. درواقع، مردم سال‌ها از پراکسید هیدروژن برای ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌کنند، زیرا توانایی آن در کشتن باکتری‌ها را دارد. بسیاری از محصولات سفیدکننده تجاری که در آن‌ها پراکسید هیدروژن وجود دارد، اگرچه غلظت آن‌ها بسیار بیشتر از آنچه در خانه استفاده می‌کنید.

مطالعات نشان می‌دهد که خمیردندان‌هایی که در آن‌ها پراکسید هیدروژن وجود دارد، بعد از 12 هفته موجب سفید شدن دندان می‌شوند. درحالی‌که غلظت‌های بسیار رقیق شده  این ماده بی‌خطر به نظر می‌رسد، غلظت‌های زیاد یا استفاده بیش از حد این ماده می‌تواند باعث تحریک لثه و حساسیت دندان شود. همچنین این نگرانی وجود دارد که دوزهای بالا خطر ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهد. یکی از راه‌های استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان دهانشویه قبل از مسواک زدن است. اطمینان حاصل کنید که از محلول 1/5 تا 3 درصد برای جلوگیری از عوارض جانبی استفاده می‌کنید.

بیشتر بدانید: علت درد دندان عقل چیست؟

رایج‌ترین غلظت پراکسید هیدروژن در داروخانه محلول 3٪ است. می‌توانید این غلظت را با مخلوط کردن مقادیر مساوی پراکسید و آب رقیق کنید. راه دیگر استفاده از پراکسید هیدروژن مخلوط کردن آن با جوش شیرین برای تهیه خمیر دندان است. 2 قاشق چای‌خوری (10 میلی‌لیتر) پراکسید هیدروژن را با 1 قاشق چای‌خوری (6 گرم) جوش شیرین ترکیب کنید و به آرامی دندان‌های خود را با این مخلوط مسواک بزنید. استفاده از این خمیر خانگی را به چند بار در هفته محدود کنید، زیرا استفاده بیش از حد می‌تواند مینای دندان شما را از بین ببرد.

در صورت لزوم می توانید با دکتر دندانپزشک آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به دکتر دندانپزشک مراجعه کنید.

استفاده از آرد خردل

آرد خردل نیز می‌تواند به شما در سفید کردن دندان‌ها کمک کند. شما می‌توانید آرد خردل را با آب مخلوط کنید تا یک خمیر تشکیل شود. سپس از این ماده برای مسواک زدن دندان‌ها استفاده کنید.

استفاده از روغن نعناع

روغن نعناع می‌تواند به شما در سفید کردن دندان‌ها کمک کند و همچنین بوی بد دهان را از بین ببرد. شما می‌توانید چند قطره از روغن نعناع را به مسواک خود اضافه کنید و دندان‌ها را به‌طورمعمول مسواک بزنید.

بیشتر بدانید: ایمپلنت دندان چیست؟

تصویر فردی که از روغن نعنا برای سفیدی دندان استفاده می‌کند.
روغن نعنا خاصیت سفیدکنندگی دارد و دهان را ضدعفونی می‌کند.

مصرف مواد غذایی سفیدکننده

برخی از مواد غذایی می‌توانند به شما در سفید کردن دندان‌ها کمک کنند. مثلا مصرف سیب، توت‌فرنگی، پرتقال و آناناس می‌تواند به دندان‌ها کمک کند تا سفیدتر شوند. همچنین مصرف سبزیجاتی مانند بروکلی و کاهو می‌تواند به بهبود بهداشت دهان و سفید شدن دندان‌ها کمک کند.

بیشتر بدانید: عفونت دندان چیست؟

استفاده از روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل بهترین راه سفید شدن دندان در خانه است که می‌تواند به سلامت دندان‌ها و حذف آلودگی‌ها نیز کمک زیادی کند. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است که به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب و کشتن باکتری‌ها شناخته شده است. مطالعات نشان می‌دهد که شستشوی دهان با روغن نارگیل می‌تواند به از بین بردن پلاک‌های دندان و کاهش التهاب لثه کمک کند.

برای سفید شدن دندان با روغن نارگیل باید 1 قاشق روغن نارگیل را در دهان بریزید و سپس دندان‌های خود را مسواک کنید. اجازه دهید روغن برای 15 تا 20 دقیقه در دهان بماند و سپس دهان خود را بشویید.  

سفید شدن دندانهای زرد با نمک

برای سفید کردن دندان‌ها با نمک می‌توانید از ترکیب آب و نمک استفاده کنید. نمک باکتری‌های و ویروس‌ها را از بین می‌برد و به تمیز شدن دندان‌ها کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نباید نمک را به صورت مستقیم روی دندان‌ها استفاده کنید. این کار به مینای دندان آسیب وارد می‌کند.

سفید شدن دندان با زنجبیل

یکی دیگر از روش‌های خانگی برای سفیدی دندان‌ها استفاده از زنجبیل است. برای این کار باید یک تکه زنجبیل را با رنده خرد کنید. 1/4 قاشق چای‌خوری نمک به آن اضافه کنید. سپس مقداری آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید. حال از این ترکیب برای مسواک کردن دندان‌ها استفاده کنید.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان افتاده چگونه است؟

سفید شدن دندان با جوش شیرین

بهترین روش خانگی سفید شدن دندان استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین دارای خواص سفیدکنندگی طبیعی است، به همین دلیل است که یک عنصر محبوب در خمیر دندان‌های تجاری است.

این ماده یک ساینده ملایم است که می‌تواند به پاک کردن لکه‌های سطحی روی دندان‌ها کمک کند. علاوه بر این، جوش شیرین یک محیط قلیایی در دهان شما ایجاد می‌کند که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. به خاطر داشته باشید که جوش شیرین درمانی نیست که دندان‌های شما را یک شبه سفید کند، اما باید به‌مرورزمان متوجه تفاوت در ظاهر دندان‌های خود شوید. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که خمیردندانی که در آن جوش شیرین وجود دارد، می‌تواند سلامت دندان‌ها را بهبود بخشد و ممکن است اثر سفیدکنندگی داشته باشد.

یک مطالعه نشان داد که خمیردندان‌هایی که جوش شیرین دارند، به‌طور قابل‌توجهی در کاهش پلاک، التهاب لثه و خونریزی بیشتر از خمیردندان‌های معمولی بدون جوش شیرین موثر هستند. برای استفاده از این دارو، 1 قاشق چای‌خوری (6 گرم) جوش شیرین را با 2 قاشق چای‌خوری آب (5 میلی‌لیتر) مخلوط کنید و دندان‌های خود را با خمیر مسواک بزنید. می‌توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

سفید شدن دندان با زردچوبه

احتمالا تابه‌حال در مورد خاصیت سفیدکنندگی زردچوبه چیزهای زیادی شنیده‌اید. برای سفیدی دندان با زردچوبه باید 1 قاشق زردچوبه را با کمی آب ترکیب کنید. سپس با این ترکیب دندان‌های خود را مسواک بزنید. بعد از 2 دقیقه می‌توانید دندان‌ها را بشویید.

سفید کردن دندان در دندانپزشکی

سریع‌ترین روش‌های سفید کردن دندان  معمولا در دندان‌پزشکی انجام می‌شوند. درواقع اگر به دنبال سفید شدن دندان در یک روز هستید، بهتر است درمان‌های خانگی را فراموش کنید و از یک دندانپزشک برای سفیدی دندان‌هایتان کمک بگیرید. در ادامه به رایج‌ترین روش‌های سفید کردن دندان در دندانپزشکی اشاره شده است.

  • سفید شدن دندان با جرم‌گیری که با از بین بردن جرم سطح دندان انجام می‌شود.
  • لمینت کردن یا کامپوزیت کردن دندان و با ایجاد یک روکش سفید و تمیز روی دندان‌ها انجام می‌شود.
  • بلیچینگ دندان که یک روش برای روشن کردن رنگ دندان‌ها و از بین بردن لکه‌های روی دندان است.

بیشتر بدانید: دندان قروچه چیست؟

اینفوگرافی روش های سفید کردن دندان در دندانپزشکی

چطور از ایجاد لکه و کدری دندان‌ها جلوگیری کنیم؟

هر چند با افزایش سن، دندان‌های به‌طور طبیعی زرد می‌شوند، اما برخی موارد می‌توانند به جلوگیری از ایجاد لکه روی دندان‌های شما کمک کنند.

  • برای جلوگیری از لکه‌دار شدن دندان‌ها از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگی تا حد امکان اجتناب کنید. قهوه، شراب قرمز، نوشابه و توت‌های قرمز و تمشک موجب تیره شدن رنگ دندان می‌شوند. این بدان معنا نیست که شما باید به‌طور کامل از آن‌ها اجتناب کنید، اما باید مدت زمان تماس این مواد با دندان‌های خود را محدود کنید.
  • در صورت امکان، برای نوشیدن انواع نوشیدنی‌ها از نی استفاده کنید مواد رنگی به طور مستقیم با دندان‌های تماس نداشته باشند.
  • بهتر است نهایتا 60 دقیقه پس از مصرف غذاها یا نوشیدنی‌های رنگی، دندان‌های خود را مسواک بزنید تا تأثیر آن‌ها بر رنگ دندان‌هایتان محدود شود.
  • سیگار کشیدن و جویدن تنباکو را محدود یا اجتناب کنید، زیرا هر دو می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند.
  • مصرف قند خود را محدود کنید، اگر می‌خواهید دندان‌های سفیدتری داشته باشید، مصرف قند خود را کاهش دهید. رژیم غذایی سرشار از قند موجب رشد باکتری‌هایی می‌شود که عامل ایجاد پلاک و التهاب لثه هستند.
  • هنگامی که یک غذای شیرین مصرف می‌کنید، حتما دندان‌های خود را به سرعت مسواک بزنید.
  • مقدار زیادی کلسیم در رژیم غذایی خود دریافت کنید. غذاهای غنی از کلسیم، مانند شیر، پنیر و کلم بروکلی ممکن است به محافظت از دندان در برابر فرسایش مینای دندان کمک کنند
  • برخی از تغییر رنگ دندان‌ها به دلیل فرسایش مینای دندان و نمایان شدن عاج زیرین که زرد است، ایجاد می‌شود. بنابراین، هر کاری که برای تقویت مینای دندان انجام دهید، به سفید ماندن دندان‌هایتان کمک می‌کند.
تصویر فردی که از دهان‌شویه استفاده می‌کند.
برای جلوگیری از زرد شدن دندان‌ها باید بعد از مصرف غذای رنگی دندان‌های خود را بشویید و با دهان‌شویه تمیز کنید.

سخن نهایی

سفیدی دندان‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای بر زیبایی ما دارد. شما می‌توانید هم با روش‌های خانگی و هم با کمک دندانپزشک دندان‌های خود را سفید کنید. فراموش نکنید که روش‌های خانگی برای سفید کردن دندان‌ها نتایج فوری ندارند و نیاز به استمرار دارند. همچنین، اگر دندان‌های شما دارای مشکلات جدی مانند ترک‌خوردگی یا خونریزی لثه‌ است، بهتر است با دندانپزشک مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که به صورت حضوری و غیرحضوری با بهترین متخصصین کشور ارتباط برقرار کنید و مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

برای سفید شدن دندان از چی استفاده کنیم؟

برای سفید شدن دندان می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات موثر مثل آناناس و توت‌فرنگی، پراکسید هیدروژن، جوش شیرین، روغن نارگیل و روغن نعنا استفاده کنید.

روش سفید شدن دندان مصنوعی چگونه است؟

برای سفید کردن دندان مصنوعی باید به صورت مرتب دندان‌ها را بشویید. می‌توانید از محلول‌های شیمیایی، سرکه و قرص‌های مخصوص شستشوی دندان مصنوعی نیز برای این کار استفاده کنید.

سریع‌ترین راه برای سفید شدن دندان چیست؟

سریع‌ترین راه برای سفید کردن دندان‌ها بلیچینگ دندان، جرم‌گیری و یا استفاده از پراکسید هیدروژن برای شستشوی دندان‌ها است.

منابع: healthline، webmd، nhs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 42

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها