انسداد مجرای صفراوی

علائم و درمان انسداد مجرای صفراوی چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره انسداد مجرای صفراوی به شما بگوییم از علائم آن گرفته تا راه های تشخیص و درمان کاربردی پس در ادامه با مجله درمانکده همراه باشید.

علائم و نشانه های انسداد مجرای صفراوی

  • درد در قسمت فوقانی شکم
  • زردی پوست و چشم ها
  • خارش
  • تب بالا همراه با احساس لرز
  • مدفوع قهوه ای متمایل به زرد یا خاکستری روشن
  • ادرار به رنگ چای یا قهوه

علائم و نشانه های اورژانسی انسداد مجرای صفراوی

  • پوست رنگ پریده، سرد و مرطوب و نبض ضعیف و کند
  • تب بالا و لرز
  • اغتشاش شعور

بیشتر بدانید: آیا علائم بیماری کیسه صفرا در مردان و زنان یکسان است؟

اینفوگرافیک قسمت‌های مختلف کبد
مجرای صفراوی وظیفه انتقال و حمل مایع صفرا را برعهده دارد.

بیشتر بدانید: سرطان مری

علل بروز انسداد مجرای صفراوی

سنگ های صفراوی

شایع ترین علت انسداد مجرای صفراوی، سنگ های صفراوی است. معمولا یک‌یا چند سنگ‌ در این مجرای باریک، گیر افتاده و آن را مسدود می‌کنند و موجب بروز درد های دوره ای در قسمت فوقانی شکم می‌شوند. تب های قله ای همراه با لرز و زردی پوست و چشم ها (یرقان) می‌تواند نشانه انسداد شدید (حاد) مجرای صفراوی باشد. انسداد مجرای صفراوی مشترک در محلی که به مجرای لوزالمعده می‌پیوندد باعث التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) می‌شود.

باریک شدگی مجرا

باریک شدگی (تنگی) مجرای صفراوی مشترک عارضه ای است که ممکن است پس از جراحی کیسه صفرا یا مجرای صفراوی ایجاد شود. این تنگی بلافاصله پس از جراحی و گاه پس از سال ها رخ می‌دهد. انسداد ناشی از سنگ صفرا نیز می‌تواند منجر به تنگی مجرا شود. روش اندوسکوپی خاصی به نام ERCP برای باز کردن منطقه و یک لوله نازک (استنت) در محل استفاده می‌شود تا زمانی که باریک شدگی اصلاح شود.

خونریزی مجرای صفراوی

گاهی اوقات مقداری خون در مجرای صفراوی لخته شده و آن را مسدود می‌کند. خونریزی مجرا حالت نادری است که ممکن است به دنبال صدمه کبد یا مجرای صفراوی حین عمل جراحی رخ دهد.

کلانژیت اسکلروزان اولیه

واژه اسکلروز به معنی سفت و ضخیم شدن بافت است. در یک اختلال مزمن به نام کلانژیت (التهاب مجاری صفراوی) اسکلروز اولیه، بافت های دیواره مجرای صفراوی سفت و ضخیم می‌شوند. این حالت مجرا را به طور نسبی مسدود کرده و باعث تشکیل سنگ در مجرای صفراوی می‌شود.

بیشتر بدانید: ارتباط روده و مغز

سرطان مجرای صفراوی

ایجاد تومور سرطانی (بدخیم) در‌مجرای صفراوی می‌تواند باعث انسداد آن شود. علائم سرطان مجرای صفراوی عبارتند از زردی، کاهش وزن، کم رنگ شدگی مدفوع و درد شکم.

سایر اختلالات

گاهی اوقات، مجرای صفراوی مشترک به طور نسبی یا کامل به وسیله فشار های وارده از خارج مسدود می‌شود. این فشار عارضه حالاتی است از قبیل سرطان لوزالمعده، التهاب لوزالمعده، لنفوم یا سرطانی که از بخش دیگری از بدن به این ناحیه انتشار یافته است. درمان ان معطوف به برطرف کردن اختلال زمینه ای است.

تشخیص انسداد مجرای صفراوی چگونه است؟

از آنجا که علائم مجرای صفراوی، صرف نظر از علت آن، مشابه هستند، دکتر گوارش بسیاری از همان آزمایش های تشخیصی سنگ صفرا را به کار خواهد برد. دو روش تشخیصی دیگر تصویر برداری مجاری صفراوی رو به عقب از مجاری صفراوی و لوزالمعده از طریق آندوسکوپ است.

انسداد مجرای صفراوی چه خطراتی دارد؟

انسداد مجرای صفراوی یک مشکل جدی و حتی تهدید کننده حیات است و به درمان سریع نیازمند است. گاهی اوقات می‌‌توان با تهیه کشت از خون در طی حملات تب، به وجود باکتری در خون پی برد. این باکتری ها از مجرای مسدود و عفونی وارد جریان خون شده و منجر به بروز شوک می‌شوند.

بیشتر بدانید: سندروم دامپینگ و پاسخ به چرایی‌هایی درباره آن

درمان انسداد مجرای صفراوی

هدف اصلی در درمان، برطرف کردن انسداد است. درمان انسداد مجرای صفراوی به عهده پزشک متخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی است. بدین منظور فوق تخصص گوارش معاینه، تشخیص و درمان های لازمه برای این عارضه را انجام می دهد.

جراحی

اگر یک یا چند سنگ صفرا عامل انسداد مجرای صفراوی باشند و در کیسه صفرا نیز سنگ وجود داشته باشد، پزشک ممکن ‌است عمل جراحی برداشت کیسه صفرا و سنگ های گیر‌افتاده در مجرا را توصیه کند.

تصویر برداری رو به عقب از مجاری صفراوی و لوزالمعده، از طریق آندوسکوپ

در این روش (ERCP) یک لوله انعطاف پذیر (آندوسکوپ) در داخل مجرای گوارشی هدایت می‌شود تا به محل ورود مجرای صفراوی مشترک به بخش فوقانی روده کوچک (دوازدهه) برسد. سپس یک دستگاه برش متصل به لوله، در دهانه مجرای صفراوی قرار گرفته و آن را گشاد می‌کند. به این ترتیب سنگ مسبب انسداد، خارج می‌شود. می‌توان به منظور بازنگهداشتن مجرا، لوله توری ظریفی را در داخل آن جاسازی کرد.

بیشتر بدانید: سرطان روده بزرگ کشنده است؟

درمان دارویی

در اغلب موارد، خارش علامت بارز انسداد مزمن مجاری صفراوی است. این حالت زا موفقیت به وسیله دارو درمان می‌شود. پزشک ممکن است ویتامین های A، D، E و K را نیز تجویز کند، زیرا این ویتامین ها در افراد مبتلا به انسداد مجرای صفراوی به خوبی جذب نمی شوند.

برای انتخاب روش درمان مناسب در این زمینه بهترین کار مشاوره آنلاین با دکتر گوارش در سایت درمانکده است، چراکه از این طریق می‌توانید به راحتی از دکتر راهنمایی کسب کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 80

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

23 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
نادر
نادر
12 روز قبل

سلام و خسته نباشید
بنده ۵۴ سال سن دارم یک سال قبل با لاپاراسکوپی کیسه را برداشتم در عرض یک سال بیحالی وضعف داشتم وسوجذب و سوهضم دارم ام ارسی پی کردن گفتند در مجاری صفرا وی سنگ دارید رفتم تهران دوماهه دارو نوشتند گفتند اگر رفع نشد عمل میشوید خواهشا راهنمایی کنید ایا عمل اخرین راحله؟

شهر
تبریز
شادی
شادی
22 روز قبل

سلام ،من پارسال لاپاراسکوپی کیسه صفرا آنجام دادم،از حدود یک ماه قبل جراحی بدنم دچار خارش میشد و هنوزم ادامه داره ،تمام آزمایشهای مربوط به علت خارش بدن آنجام دادم ولی مشکل نداشتم جدیدا سونوگرافی دادم گفتن تو مجرای سیستیک سنگ چهار میل هست با توجه به اینکه دیگه کیسه صفرا ندارم آیا ممکنه خارش بدنم مربوط به این سنگ باشه ؟راه درمان ؟

شهر
تهران
مریم
مریم
1 ماه قبل

سلام من یک ماهه زایمان کردم چهارشنبه خیلی در وحشتناک داشتم مورفین هم جواب نمی‌داد سونو گرفتم گفتن کیسه صفرا سنگ داره یه سنگ گیر کرده الان دوباره سونو کردم گفتن سنگ دفع شده و باید کیسه صفرا عمل شه آیا ممکنه اون سنگ هنوز گیرباشه

شهر
مشهد
زینب سورانی
زینب سورانی
2 ماه قبل
  • با سلام مادر من اردیبهشت پارسال با زرد شدن چشم ها و خارش و بی حسی بدن به پزشک مراجعه کردیم ک بعد از آزمایشات متوجه شدند ک سنگ در مجرای صفراوی گیر کرده ercp انجام دادند خارش زردی چشم ها وتورم وبی حسی ایشان خوب شد اما فروردین امسال باز هم با همان علایم به پزشک مراجعه کردیم ercpانجام دادند ویک استنت در مجرای گذاشتند اما الان بعد از یک هفته هنوز تورم پاها وزردی وبی حسی بدنش خوب نشده لطفا راهنمایی کنید با تشکر
شهر
اصفهان
غلامحسین حجازی
غلامحسین حجازی
3 ماه قبل

سلام خانمم ماه قبل ریشو ازکیست خالی کرد
پریروز با لیز کبدشوروکیست خالی کردن والان مجاریه صقراش اطاق عمل بردن درد درزیر معده وارم قفسه وتب داشت میخواستم ببینم آیا عملریه وکبد باعث اینا میشه ممن‌ون ازشما

افسانه بلالیان
افسانه بلالیان
3 ماه قبل

سلام من۵۳ساله هستم ۸سال پیش کیسه صفرا عمل کردم .عمل باز انجام ندادم.یک ماه بعد عمل با دردهای شکمی واستفراق بعد غذا چندین بار به دکتر مراجعه کردم و درنهایت آخر تشخیص داده شد سنگ تومجاری جا مونده ۵بارعمل کردن تاسنگ دربیارن فنر،باد خلاصه بارپنجم موفق شدن بعداز۸سال چند باری دچار درد معده یهویی شدم نفخ شدید وتاحالم بهم نخوره کمرم ونمالن خوب نمیشم آندوسکوپی ازمعده آزمایش سونوگرافی انجام دادم ی دکتر گفت احتمال داره بازم سنگ باشه دکتر عمومی گفتن برو ام آرای نظر شما چیه

شهر
تهران
علی
علی
7 ماه قبل

سلام من پارسال یکی از لوله های مجار ی صفراوی نیمه بسته بود و بوسیله ercpe باز شد و الان سونی دادم بعد از یکسال یکی دیگه از لوله ها گشاد شده ولی آزمایشها خوب است ولی سونی اینها را نشان داده لطفا راهنمایی کنید

شهر
شیراز
محمد علی اسدی
محمد علی اسدی
7 ماه قبل

سلام.مادر من هم سنگ در مجاری رفته و مسدود کرده آیا با درمان می شود یا باید عمل جراحی شود.

شهر
اصفهان
مریم گودرزی
مریم گودرزی
7 ماه قبل

مجرای صفرای پدر من سنگ داره به علت عمل معده سالها قبل ای ارسی پی انجام نشد حالا باید چه کنه

زهرا
زهرا
7 ماه قبل

سلام من دوماه پیش جراحی خارج کردن کیسه صفرا رو داشتم به صورت لاپراسکوپی بعد از پنج روز با درد شکمی به بیمارستان رفتم و دوباره عمل کردن و درن گذاشتن برای تخلیه مایع صفراوی که داخل شکم جمع شده بود الان نزدیک پنجاه روزه درن وصله و بخیه هاش هم کنده شده ولی ترشح داره که سه بار ای ارسی پی شدم ولی ترشحات هنوز ادامه داره ولی کمتر شده ،تا چه زمانی ترشح داره و باید چه کنم واقعا کلافه شدم

شهر
اصفهان
حسین
حسین
8 ماه قبل

بنده مرد و۵۰سالمه وقتی ادویه مثل زنجفیل وغیره باطبع گرم می خورم بدن به شدت گرم میشه وکل بدنم میخاره وشب هم بخوابی مطلق میگیرم ازمایش تیرویید وقند وچربی خون دادم نرمال است لطفا راهنمایی کنید با تشکر

شهر
تبریز
دنیا
دنیا
1 ماه قبل
پاسخ به  حسین

سلام مادرم ۷۸ سالشه ۱۰ سال قبل کیسه صفرا رو عمل کرده الان زرد شده و تهوع و استفراغ داره دکتر گفته مجرای صفرا بسته هست قلبش هم خیلی ضعیفه با چه روشی باید مجرا باز بشه؟

شهر
تهران
Donya
Donya
8 ماه قبل

آیا زردی حاصل از این بیماری واگیردار است؟ یا،در کل بیماریه واگیر داری است؟

بهمن بادبانی
بهمن بادبانی
8 ماه قبل

با سلام تقریبا ۸ سال قبل کیسه صفراوی مادرم را در آوردیم و بعد از ۸ سال یک سنگ به قطر ۲۳ میلی از قسمت مجرای صفرآوری تاریخ ۱۴۰۲/۶/۳۱ با عمل جراحی در آوردیم الان بعد ۴۰ روز بی اشتها و کم خون است و۴ روز پیش هم آزمایش اوره کراتین دادیم و سالم بود فقط خونش ۱۰ است سن مادرم ۷۵ است آیا خطر دارد با تشکر

شهر
تبریز
عالیه
عالیه
9 ماه قبل

سلام من دختر شش ماه دارم که از سه نیم ماهگی به پوستش زردی اومد و خارشش بسیاره دکترا میگن لوله صفراش بسته شده و کبدش بزرگ میشه چاره ای جز پیوندکبد نداره اما باید ده کیلو بشه ولی دختر من کوچولویه تا ده کیلو بشه دووم نمیاره لطفاً همراهیم کنین خیلی عذاب میکشیم

شهر
تبریز
فیروزه
فیروزه
6 ماه قبل
پاسخ به  عالیه

سلام عزیزم چکار کردید عمل کردید دخترگلتون رو؟ همسر منم عمل پیوند داره

مجتبی حسینی
مجتبی حسینی
9 ماه قبل

با سلام مادر من ۶ روز هست سنگ صفرا در مجاری داشت که با آندوسکوپی سنگ رو بیرون آوردن و دکتر گفت لوله برای تخلیه سنگ ریزه و خون گذاشتم اما هنوز درد زیاد دارد ،طبیعی هست یا نه ممنون راهنمایی کنید

شهر
تهران
جوانی
جوانی
9 ماه قبل

سلام من خرداد ماه ercpانجام دادم چندتا سنگ ریز تو مجرای صفرام داشتم و کیسه صفرام سنگ نداشت الان بعد چهارماه دوباره همون دردها رو دارم آیا برای بازشدن مجرای صفرا عمل جراحی یا کار خاصی انجام نمیدن که انسداد مجرای صفرا باز بشه

صبوری
صبوری
11 ماه قبل

سلام من سال۹۶به علت انسداد مجرای صفرا ercpشدم صفرام خالی بود وهیچگونه سنگی نه در صفرا ونه مجاری بود بعد از اون گاهی یه کم درد کوچک داشتم الان از عیدی ۳بار درد شدیدی در زیر دندهام احساس میکنم تو آزمایش امیلاز خونم بالا بوده ولی سونووبقیه آزمایشات خوب بوده به نظرشما چکار کنم

شهر
مشهد
سالمی
سالمی
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید من حدود ۸ روز پیش سونو شکمی رفتم و مجرای صفرام مشکلی نداشت ولی با درد شدید بعد ۸ روز بیمارستان بستری شدم و دو تا ستگ ۷ و ۸ میل در مجرای صفرا بود و من ۱۴۰۰ عمل برداشتن کیسه صفرا داشتم حالا چرا توی اون سونو اول نتونستند سنگ مجاری صفرا را تشخیص بدهند واینکه این سنگ میتونه خودش دفع بشه بدون اندوسکوپی ممنونم

شهر
اصفهان
محبوبی
محبوبی
1 سال قبل

سلام مادر من در سال ۷۹ تقریبا ۲۳ سال پیش کیسه صفرا رو برداشته سال ۸۷ هم عمل معده داشته الان ۷۹ سال داره طبق اسکن انجام شده سنگ 7mmدر مجاری صفراوی رو مسدود کرده وهر ماه باخوردن یه پر سیب یا پرتقال دچار معده درد شدید میشه وباید امپول ضددرد و پنتو پرازول بزنه این سنگ بانبود کیسه صفرا چگونه ایجاد شده؟ ممنون

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  محبوبی

سلام دوست عزیز.محل اصلی تولید صفرا کبده که مجرای مشترکی هم با کیسه‌ی صفرا داره.سنگ میتونه از این مجرای مشترک منشا گرفته باشه.امیدوارم همیشه سلامت باشید.

شیرین
شیرین
3 روز قبل

سلام من زن ۴۲ ساله هستم با درد شدید شکموتهوع و استفراغ رفتم دکترو بعد آزمایش وسنوگرافی معلوم شد که دربخش دیستالcbdدو تا سنگ۶و۱۰میل ودو تاهم در بخش میانیcbdمیانیcbdروئیتگردیده از عمل میترسم میشه با طب سنتی این سنگها حل بشه یا باید حتما با پزشک مشورت کنم