حفظ صحت و سلامتی زنان سخت‌ترین کاری که تاکنون انجام داده‌اید نیست، اما نیاز به تلاش شما دارد. بخشی از این تلاش شامل انجام تست و آزمایش های غربالگری مناسب است.

آزمایش‌های ضروری غربالگری برای سلامت زنان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

حفظ صحت و سلامتی زنان سخت‌ترین کاری که تاکنون انجام داده‌اید نیست، اما نیاز به تلاش و هوشیاری شما دارد. بخشی از این تلاش شامل انجام تست های غربالگری مناسب است که به منظور تشخیص مشکلات سلامتی احتمالی در مواردی که هنوز قابل درمان هستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

تست های غربالگری مورد نیاز زنان با افزایش سن تغییر می‌کنند. هنگامی که یک آزمایش شروع می‌شود، احتمالاً در بقیه دوره‌های زندگی نیز هر چند وقت یکبار باید مجددا انجام شود. با درمانکده همراه باشید.

تست های غربالگری مورد نیاز زنان با افزایش سن تغییر می‌کنند.
تست های غربالگری مورد نیاز زنان با افزایش سن تغییر می‌کنند.

تستهایی که برای زنان در 20 و 30 سالگی انجام می‌شوند 

معاینه لگن و تست پاپ اسمیر

صرف نظر از سابقه جنسی، زنان 21 سال به بالا باید هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. پاپ اسمیر به دنبال نشانه‌هایی از سرطان دهانه رحم است. احتمال دارد پزشک شما پس از انجام سه آزمایش پاپ اسمیر با نتایج طبیعی، به ندرت برایتان تست پاپ اسمیر تجویز کند. این فاصله زمانی در خانم‌های مسن با نتایج آزمایش HPV منفی نیز افزایش می‌یابد.

همچنین زنان باید بر اساس ریسک فاکتورهای فردی و توصیه‌های مختص رده سنی خود از نظر بیماری‌های مقاربتی (STD) مورد آزمایش قرار گیرند.

غربالگری سرطان پستان

تست غربالگری سرطان پستان شامل معاینات بالینی و ماموگرافی است. اگر اعضای خانواده شما مبتلا به سرطان پستان هستند، پزشک شما برایتان تست غربالگری تجویز می‌کند تا بررسی کند که آیا در معرض خطر انواع خطرناک تر سرطان پستان که با ژن‌های خاصی مرتبط (BRCA1 یا BRCA 2) اند هستید یا خیر. اگر در معرض خطر بالایی باشید، ممکن است پزشک انجام مشاوره ژنتیک یا آزمایش BRCA را توصیه کند.

معاینات بدنی

در طی دوره 20 سالگی خود باید دو معاینه جسمانی انجام دهید. در هر معاینه، پزشک باید یک ارزیابی دقیق از سر تا پا انجام دهد و موارد زیر را بررسی کند:

  •   قد
  •  وزن
  •  شاخص توده بدن (BMI)
زنان 21 سال به بالا باید هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند.
زنان 21 سال به بالا باید هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند.

پزشک شما همچنین ممکن است در مورد موارد زیر از شما سال کند:

  •  افسردگی
  •  مصرف الکل و مواد مخدر
  •  سیگار کشیدن
  •  رژیم غذایی و ورزش
  •  سابقه واکسیناسیون
  •  خشونت شریک زندگی صمیمی

تست کلسترول

در مورد زنان 20 ساله و بالاتر مبتلا به بیماری قلبی عروق کرونر، سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید باید در ابتدا مورد بررسی قرار گیرد. انجمن قلب آمریکا به زنان توصیه می کند از سن 20 سالگی به بعد هر چهار تا شش سال یکبار مرتبا چکاپ شوند، بعد از 45 سالگی، غربالگری کلسترول دارای اهمیت زیادی می‌شود، زیرا با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد.

غربالگری فشار خون

اگر فشار خون شما بالاتر از 90/ 140 باشد، فشار خون بالا تشخیص داده می‌شود. از آنجا که افزایش فشار خون می‌تواند عوارض دیگری را به دنبال داشته باشد، اگر این مقدار برابر با 80/120 یا کمتر از آن باشد، باید هر دو سال یکبار مورد آزمایش قرار گیرد. اگر بالاتر از این مقدار باشد، ممکن است پزشک توصیه کند که مرتباً بررسی شود. در صورت تشخیص فشار خون بالا، باید از نظر ابتلا به دیابت نیز معاینه شوید.

زنان باید بر اساس ریسک فاکتورهای فردی و توصیه‌های مختص رده سنی خود از نظر بیماری‌های مقاربتی (STD) مورد آزمایش قرار گیرند.
زنان باید بر اساس ریسک فاکتورهای فردی و توصیه‌های مختص رده سنی خود از نظر بیماری‌های مقاربتی (STD) مورد آزمایش قرار گیرند.

معاینه چشم

در صورت استفاده از عینک یا لنزهای چشمی، هر سال یک بار تست بینایی انجام دهید. اگر مشکلات بینایی ندارید، غربالگری لازم نیست. با این وجود در صورت بروز هرگونه مشکل یا نگرانی باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

معاینه دندانپزشکی

شما باید هر ساله برای معاینه و نظافت به دندانپزشک مراجعه کنید.

واکسیناسیون

شما باید هر سال واکسن آنفولانزا بزنید، به خصوص اگر سنتان بیش از 65 سال است و یا دارای ریسک فاکتورهایی هستید که شما را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌کند.

هر 10 سال یکبار نیز باید یک تشدید کننده کزاز-دیفتری دریافت کنید، این واکسن کمی بعد از 19 سالگی شروع می‌شود.

اگر کمتر از 26 سال سن دارید، باید واکسن HPV را نیز مدنظر قرار دهید.

اگر هرگز آبله مرغان نگرفته‌اید، باید واکسن واریسلا بزنید.

چند آزمایش مهم که از 40 تا 60 سالگی به آن‌ها نیاز دارید

تست هایی که در 20 سالگی شروع شده اند، در 40 سالگی زنان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگرچه فاصله زمانی این تست ها تغییر می‌کند. شما باید:

  •  حتی اگر عینک نمی‌زنید هم هر دو سال یکبار معاینه چشم انجام دهید 
  •  هر یک تا پنج سال یکبار معاینه بدنی داشته باشید
  •  هر ساله معاینه سینه حرفه‌ای انجام دهید
  •  واکسن زونا را بعد از 60 سالگی مدنظر قرار دهید

همچنین از 40 سالگی به بعد نیز انجام چندین تست جدید نیاز است.

تست هایی که در 20 سالگی شروع شده اند، در 40 سالگی زنان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد
تست هایی که در 20 سالگی شروع شده اند، در 40 سالگی زنان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد

ماموگرافی

همه زنان باید برای بررسی سرطان پستان ماموگرافی انجام دهند. اینکه هر چند وقت یکبار آن را انجام می‌دهید بسته به رده سنی متفاوت است. گروه ویژه خدمات پیشگیری ایالات متحده انجام ماموگرافی سالیانه را در مورد زنان 50 تا 74 ساله توصیه می‌کند. زنان کمتر از 50 سال باید برای تعیین دفعات انجام ماموگرافی با پزشک خود مشورت کنند.

در مورد زنان بالای 75 سال، هیچ توصیه‌ای وجود ندارد زیرا تحقیقات کافی در مورد تأثیرات ماموگرافی بر روی زنان در این گروه سنی انجام نشده است.

معاینه پستان

با شروع 40 سالگی‌، پرسنل خدمات بهداشت و درمان به صورت سالانه معاینات سینه را انجام می‌دهند. آن‌ها به شکل بصری و با کمک دست سینه‌های شما را از نظر تفاوت در اندازه یا شکل، بثورات، وجود فرورفتگی یا برجستگی بررسی می‌‌کنند. همچنین ممکن است آن‌ها بررسی کنند که آیا نوک پستان شما هنگام فشار دادن از خود مایع ترشح می‌کند یا خیر.

شما باید در مورد ظاهر و احساس سینه‌های خود آگاهی داشته باشید و هر گونه تغییر را به پزشک خود گزارش دهید.

غربالگری سرطان روده بزرگ

پس از سن 50 سالگی، باید غربالگری سرطان روده بزرگ را شروع کنید. آزمایشات احتمالی شامل موارد زیر است:

  •  آزمایش مدفوع سالانه
  •  سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر (هر پنج سال)
  •  کولونوسکوپی (هر 10 سال)
  •  تنقیه باریوم با وضوح دو گانه (هر پنج سال)
  •  کولونوسکوپی توموگرافی کامپیوتری (هر پنج سال)

اگر در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ هستید، ممکن است به تعداد بیشتری غربالگری با فاصله زمانی کمتری نیاز داشته باشید. برای این کار باید تا سن 75 سالگی غربالگری شوید.

بررسیهای پوستی

بر اساس اظهارات انجمن سرطان آمریكا، هرساله حدود 3.3 میلیون آمریكایی به‌سرطان پوست مبتلا می‌شوند. برای شناسایی سریع‌تر این بیماری، باید از سن 18 سالگی به بعد هر ماه پیدایش خال‌های جدید یا مشکوک را بررسی کنید. این غربالگری توسط یک پزشک متخصص بر اساس ریسک فاکتورهای بیمار انجام می‌شود.

عوامل خطر شامل موارد زیر است:

  •  قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مقدار زیاد
  •  سابقه خانوادگی سرطان پوست
  •  پوست روشن
  •  وجود چندین خال غیرمعمول
  •  سابقه آفتاب سوختگی، به ویژه در اوایل زندگی
تست غربالگری سرطان پستان شامل معاینات بالینی و ماموگرافی است.
تست غربالگری سرطان پستان شامل معاینات بالینی و ماموگرافی است.

تست هایی که زنان بعد از 65 سالگی به آن‌ها نیاز دارند

زمان‌بندی تست غربالگری با افزایش سن همچنان تغییر می‌کند. به عنوان مثال، فشار خون شما باید به طور سالیانه بررسی شود.

کلسترول زنان باید با تست و آزمایش هر سه تا پنج سال یکبار، و در صورت غیرطبیعی بودن نتایج، بیشتر بررسی شود.

سنجش تراکم استخوان

زنان 65 سال به بالا باید از نظر پوکی استخوان مورد آزمایش قرار گیرند. اگر تا به حال شکستگی استخوان را تجربه کرده‌اید، پس از یائسگی باید تست تراکم استخوان انجام دهید. اگر زیر 65 سال سن دارید و خطر شکستگی استخوان در شما بالا است هم باید این آزمایش را انجام دهید.

تست شنوایی

تست شنوایی، شنوایی شما را در گام‌ها و شدت‌های مختلف صوت میسنجد. ممکن است انجام آن سالی مورد نیاز باشد.

واکسن ذات الریه

این واکسن مجموعه‌ای از دو واکسن است که به فاصله یک سال تجویز می‌شود. توصیه می‌شود افراد بالای 65 سال برای ذات الریه واکسینه شوند.

آزمایشات زنان دیگری که ممکن است لازم داشته باشید

بر اساس وضعیت سلامتی شما، پزشک فوق متخصص زنان ممکن است آزمایشات غربالگری دیگری را نیز برای تکمیل نتایج تست های استاندارد بر اساس سنتان انجام دهد.

کلسترول زنان باید با تست و آزمایش هر سه تا پنج سال یکبار، و در صورت غیرطبیعی بودن نتایج، بیشتر بررسی شود.
کلسترول زنان باید با تست و آزمایش هر سه تا پنج سال یکبار، و در صورت غیرطبیعی بودن نتایج، بیشتر بررسی شود.

غربالگری افسردگی

اتحاد ملی بیماری‌های روانی تخمین می‌زند که 16 میلیون بزرگسال آمریکایی حداقل یک دوره افسردگی اساسی در سال گذشته داشته‌اند. آن‌ها اضافه می‌کنند که زنان 70 درصد بیشتر از مردان دچار افسردگی می‌شوند. اگر نگران روحیه خود هستید، از پزشک خود این تست را برایتان تجویز کند. پزشک شما سوالاتی  را درباره علائم افسردگی می‌پرسد:

  •  مشکلات خواب
  •  زودرنجی
  •  از دست دادن میل یا شور جنسی
  •  تنبلی و کرختی
  •  عدم علاقه به فعالیت‌های معمول

آزمایش دیابت

اگر در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت هستید، باید از 40 سالگی هر سه سال یکبار از نظر بیماری‌های دیابت و پیش دیابت غربال شوید. اگر فشار خون شما بالاتر از 80/135 باشد یا سطح کلسترول شما بالا باشد، احتمال دارد پزشک از نظر دیابت نوع 2 شما را غربالگری کند.

عوامل خطر دیابت عبارتند از:

  •  عدم تحرک بدنی
  •  چاقی شدید
  •  داشتن یک خویشاوند درجه یک مبتلا به دیابت
  •  نژاد آفریقایی-آمریکایی، مکزیکی-آمریکایی، هندی آمریکایی، بومی هاوایی، جزیره اقیانوس آرام یا آسیایی-آمریکایی 
اگر در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت هستید، باید از 40 سالگی هر سه سال یکبار از نظر بیماری‌های دیابت و پیش دیابت غربال شوید.
اگر در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت هستید، باید از 40 سالگی هر سه سال یکبار از نظر بیماری‌های دیابت و پیش دیابت غربال شوید.

سخن نهایی

معاینات و انجام آزمایش برای زنان واجب است. هم‌چنین برای توجه به سلامت عمومی و چکاپ و تست منظم و معاینات فیزیکی باید برنامه‌ریزی برای ملاقات با پزشک داشته باشید. در همین راستا، برای اطلاعات بیشتر درباره نکات سلامت زنان و انجام تست‌های مربوط به آن زیر نظر پزشک متخصص زنان، می‌توانید از سایت درمانکده به صورت آنلاین نوبت بگیرید و با پزشک در ارتباط باشید.

منبع: Healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها