علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راهی برای بستن منافد پوستی وجود دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

منافذ باز پوست، مشکلی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند و می‌تواند تأثیرات منفی بر روی ظاهر و سلامت پوست داشته باشد. این منافذ درواقع، کانال‌های کوچکی در پوست هستند که با باکتری‌ها، چربی و سایر ذرات آلوده می‌شوند. منافذ باز پوست می‌توانند به صورت نقطه‌ای یا توالی در نواحی مختلف پوست، به ویژه در ناحیه صورت، بینی، پشت و گردن، ظاهر شوند. با درک علل ایجاد منافذ باز پوست و اطلاعات لازم درباره راهکارهای مدیریت آن، می‌توانید بهبود چشمگیری در وضعیت پوست خود مشاهده کنید. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده شما می‌گوییم که علت منافذ باز پوست چیست و چرا این منافذ بزرگ می‌شوند.

بیشتر بدانید: روتین پوستی روزانه + فرق روتین پوستی مردانه و زنانه

منافذ پوستی چیست؟

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است. حاوی میلیون‌ها منافذ است که خیلی از آن‌ها با چشم غیرمسلح انسان قابل‌مشاهده نیستند. به‌طورکلی همه این منافذ باز هستند و به پوست اجازه تنفس می‌دهند. هر منافذ شامل فولیکول مو و غدد چربی است که روغنی به نام سبوم می‌سازد.

بیشتر بدانید: بوتاکس صورت چیست؟

تصویر منافذ باز پوستی از نزدیک
پوست ما به‌طور طبیعی دارای میلیون‌ها منافذ پوستی است که با چشم غیرمسلح انسان قابل‌مشاهده نیستند.

غدد چربی بیشتر در منافذ صورت، پشت، سینه و کشاله ران شما وجود دارند. هورمون‌ها در تحریک این غدد به منظور تولید مقادیر فراوان سبوم نقش دارند. به همین دلیل است که منافذ روی صورت شما، به ویژه منافذ روی بینی، پیشانی و گونه‌ها، ممکن است بزرگ‌تر از سایر نواحی بدن شما به نظر برسند.

علت منافذ باز پوست چیست؟

هر نوع پوستی، چه چرب، چه نرمال یا خشک، می‌تواند ظاهری منافذ باز و بزرگ داشته باشد. منافذ پوستی باز ممکن است ظاهری کدر به پوست شما بدهند، به خصوص اگر با آلودگی، باکتری، روغن یا سلول‌های مرده پوست مسدود شده باشند. هرچند بزرگ شدن منافذ پوستی یک مشکل یا بیماری نیست، اما به هر حال این موضوع روی ظاهر پوست تاثیر می‌گذارد.

در نوجوانان و بزرگسالانی که مستعد آکنه هستند، منافذ باز ممکن است مسدود شده و به جوش‌های سرسیاه یا سرسفید تبدیل شوند. پوست پیری که حاوی کلاژن کمتری است نیز ممکن است ظاهر منافذ باز و بزرگ‌تر را به خود بگیرد که ممکن است باعث نگرانی شود.

به خاطر داشته باشید که منافذ پوستی را نمی‌توان باز یا بسته کرد. هیچ راهکاری نیز برای کوچک‌تر کردن منافذ پوستی به‌طور دائم وجود ندارد. اغلب، وقتی مردم می‌گویند که می‌خواهند منافذ پوست خود را باز کنند، این موضوع به معنای تمیز کردن عمیق منافذ برای از بین بردن چربی اضافی است. این کار باعث می‌شود منافذ باز پوستی کوچک‌تر به نظر برسند و پوست ظاهر زیباتری پیدا کند. در ادامه می‌توانید با علت منافذ باز پوست بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بدانید: فیشیال پوست چیست؟

اینفوگرافی علت منافذ باز پوست
از رایج‌ترین دلایل باز پوست می‌توان به افزایش چربی پوست، افزایش سبوم، کاهش کلاژن سازی پوست و بزرگ بودن فولیکول‌های مو اشاره کرد.

افزایش ترشح چربی

یکی از علل اصلی منافذ باز پوست، ترشح بیش از حد چربی از غده‌های چربی پوست است. این چربی می‌تواند باعث انسداد منافذ پوست شود و باکتری‌ها و ذرات آلوده را جذب کند.

بیشتر بدانید: تیرگی پوست؛ علل، علائم و راه‌های تشخیص و درمان آن

ترشح بیش از حد سبوم

سبوم یک ماده چرب است که توسط غده‌های پوست ترشح می‌شود. اگر پوست شما به‌طور طبیعی مقدار سبوم زیادی ترشح کند، این موضوع می‌تواند منافذ پوست را انسداد کرده و باعث ایجاد منافذ باز شود. درواقع اصلی‌ترین علت منافذ باز پوست، تولید بیش از حد سبوم است.. اگرچه سبوم به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی برای پوست عمل می‌کند، اما زمانی که ترشح این ماده در پوست زیاد شود، چربی پوست افزایش پیدا می‌کند و منافذ پوستی باز می‌شوند.

کاهش میزان کلاژن پوست

کلاژن یک پروتئین است که ساختار و انعطاف‌پذیری پوست را حفظ می‌کند. با کاهش سطح کلاژن در پوست، منافذ پوست می‌توانند باز شوند. عواملی مانند پیری، تغذیه ناسالم و آفتاب‌سوختگی می‌توانند منجر به کاهش تولید کلاژن شوند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: جلوگیری از خشکی پوست دست‌ها در اثر شست‌وشوی مدوام

تصویر فردی میانسال که منافذ پوست او مشخص است.
افزایش سن و کاهش کلاژن‌سازی موجب باز شدن منافذ پوستی می شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

آب و هوای مرطوب و افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث کاهش کلاژن در پوست شما شود و باعث ایجاد چین و چروک و منافذ بزرگ شود. تولید کلاژن مهم است، زیرا پوست شما را محکم و سالم نگه می‌دارد. علاوه بر این، آسیب‌های ناشی از نور خورشید می‌تواند باعث افتادگی لبه‌ها شود و درنتیجه سطح آب در پوست را کاهش دهد.

بیشتر بدانید: لیفت صورت به روش های مختلف

بزرگ بودن فولیکول‌های مو

هر مو یک فولیکول دارد و هر فولیکول مو زیر یک منافذ قرار دارد. منافذ در اصل باز شدن فولیکول‌های مو هستند. گاهی اوقات علت باز شدن منافذ پوست بزرگ بودن فولیکول‌های مو است.

انسداد منافذ با ذرات آلوده

ذرات آلوده مانند آرایش، آلودگی هوا و مواد شیمیایی می‌توانند منافذ پوست را انسداد کنند و باعث باز شدن آن‌ها شوند. معمولا افرادی که پوست خود را به صورت روزانه تمیز نمی‌کنند، آرایش خود را قبل از خواب پاک نمی‌کنند و در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، منافذ پوستی آن‌ها بزرگ‌تر است.

بیشتر بدانید: ترک پوستی چیست؟ + علت، علائم و روش‌های درمان

عوامل ژنتیکی

ژنتیک نقش مهمی بر ظاهر پوست ما دارد. در بسیاری از افراد اندازه منافذ پوستی، میزان کلاژن سازی پوست و چربی پوست به صورت ژنتیکی تعیین می‌شوند  و فرد به صورت ژنتیکی منافذ بازی روی پوست خود دارد. بنابراین اگر والدین شما منافذ بزرگی دارند، احتمال زیادی وجود دارد که شما نیز آن‌ها را داشته باشید. ژن‌ها می‌توانند باعث شوند که منافذ پوست شما بزرگ شده و در اطراف گونه‌ها، پیشانی و بینی شما باز شوند.

بیشتر بدانید: پاکسازی پوست چه فوایدی دارد؟

تصویر یک فرد نوجوان که صورتش دارای منافذ باز است.
در بسیاری از افراد باز بودن منافذ پوستی ارثی و ژنتیکی است.

از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست با افزایش سن

پیری اجتناب‌ناپذیر است. با افزایش سن، پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد که می‌تواند باعث شود منافذ پوست بزرگ‌تر از حد معمول به نظر برسند. همچنین باعث می‌شود پوست شما کشیده و شل به نظر برسد. منافذ بزرگ شده بخشی طبیعی از فرآیند پیری هستند، زیرا تولید کلاژن در پوست شروع به کاهش می‌کند و باعث می‌شود پوست سفت‌تر شود.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی، به ویژه در دوران نوجوانی و بارداری، می‌تواند باعث افزایش ترشح چربی و ایجاد منافذ باز پوست شود. درواقع هورمون‌ها غدد چربی را تحریک می‌کنند و باعث می‌شوند چربی بیشتری ترشح کنند که می‌تواند منافذ روی بینی، پیشانی و گونه‌ها را بزرگ‌تر کند.

بیشتر بدانید: رتینول کدام ویتامین است؟

کمبود ویتامین A

کمبود ویتامین A یکی از دلایل شایع باز شدن منافذ پوست است. ویتامین A نقش مهمی در تقویت گردش سلولی ایفا می‌کند، که به پاکسازی منافذ کمک می‌کند. وقتی ویتامین A کافی دریافت نمی‌کنید، ممکن است منافذ پوست شما مسدود یا بزرگ شوند. برای حفظ سلامت پوست و به حداقل رساندن اندازه منافذ، مطمئن شوید که ویتامین A کافی را از غذاهایی مانند سیب‌زمینی شیرین، هویج، سبزیجات برگ‌دار و کلم پیچ دریافت می‌کنید. همچنین می‌توانید با مشورت پزشک از یک مولتی‌ویتامین باکیفیت ویتامین A استفاده کنید.

مصرف غذاهای شیرین، چرب و ناسالم

غذاهایی که قند زیادی دارند، کربوهیدرات‌های فرآوری شده و چربی‌های اشباع شده می‌توانند باعث باز شدن منافذ پوست شوند. این غذاها التهاب را افزایش می‌دهند که باعث می‌شود پوست بیش از حد لازم سبوم (روغن) تولید کند. روغن اضافی داخل منافذ گیر کرده و آن‌ها را بزرگ می‌کند. علاوه بر این، این غذاهای ناسالم ممکن است به فیبرهای کلاژن و الاستین نیز آسیب برسانند و درنتیجه باعث افتادگی پوست و منافذ بزرگ‌تر شوند.

بیشتر بدانید: مراقبت پوستی چیست؟

بهتر است از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید و روی رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 تمرکز کنید. مصرف یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به بهبود سلامت کلی پوست شما، کاهش التهاب و باز نگه داشتن منافذ پوست کمک کند.

چطور از ایجاد منافذ باز پوستی جلوگیری کنیم؟

حقیقت این است که عوامل ارثی و سن و سال نقش زیادی بر پوست ما دارند و در بسیاری از مواقع نمی‌توان از بروز منافذ باز پوست جلوگیری کرد. اما به‌طورکلی داشتن یک روتین پوستی مناسب و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند به شما کمک کند تا اندازه این منافذ را کاهش دهید و پوست زیباتری داشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از منافذ باز پوستی اشاره شده است.

اینفوگرافی روش‌های جلوگیری از ایجاد منافذ پوستی باز
برای پیشگیری از منافذ باز پوست باید از لایه‌بردار استفاده کنید، پوست خود را به‌طور منظم بشویید و کرم‌های ضد آفتاب و مرطوب‌کننده روی پوست بزنید.
  • لایه‌برداری پوست
  • شستشوی منظم پوست
  • استفاده از کرم‌های ضد آفتاب
  • استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده
  • استفاده از محصولات تقویت‌کننده کلاژن‌دار

بیشتر بدانید: میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد و عوارض آن

سخن نهایی

در این مقاله، به بررسی علت ایجاد منافذ باز پوست و راهکارهای مدیریت آن پرداختیم. منافذ باز روی گونه‌ها، بینی و پیشانی شما می‌توانند با افزایش سن یا زمانی که منافذ مسدود شده‌اند بزرگ‌تر به نظر برسند. تمیز نگه داشتن پوست و دوری از آفتاب، دو تا از بهترین راه‌هایی است که می‌توانید ظاهر منافذ باز را کاهش دهید. درحالی‌که درواقع هیچ‌چیزی منافذ را باز یا بسته نمی‌کند، درمان‌ منافذ باز پوست در دسترس هستند که می‌توانند آن‌ها را کوچک‌تر نشان دهند و ظاهری سالم‌تر و شاداب‌تر به شما بدهند. پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات بیشتر و مشاوره به صورت حضوری و آنلاین از متخصصین پوست درمانکده کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

سوالات متداول

علت منافذ باز پوست در طب سنتی چیست؟

مهم ترین دلیل باز شدن منافذ پوست در طب سنتی غلبه صفرا و افزایش صفرا در بدن است.

علت به وجود آمدن منافذ باز پوست چیست؟

چرب شدن پوست، ترشح بیش از حد سبوم، تغییرات هورمونی و کاهش تولید کلاژن و بزرگ بودن فولیکول‌های مو است.

آیا راهی برای بستن منافذ پوستی وجود دارد؟

بهتر است بدانید که منافذ پوست ما برای تنفس پوست ضروری هستند و به‌هیچ‌عنوان به‌طور کامل بسته نمی‌شوند. اما انجام دادن برخی راهکارها می‌تواند به کوچک شدن آن‌ها و بهبود ظاهر پوست کمک زیادی کند.

آیا بخور دادن منافذ پوستی را باز می‌کند؟

استفاده از بخور آب گرم موجب از بین بردن آلودگی‌ها و روغن اضافی در منافذ پوستی می‌شود، اما هیچ نقشی در بزرگ‌تر کردن منافذ پوست ندارد.

منابع: skinkraft، tamiralife، healthshots

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 18

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها