مراقبت پوستی چیست؟ + ۱۱ راه ساده برای داشتن پوست صاف

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پوست نه تنها روی زیبایی ظاهری تاثیر دارد، بلکه از شما در برابر عفونت، بیماری، نور خورشید و سایر عوامل محیطی محافظت می‌کند. به همین دلیل، مراقبت از آن بسیار مهم است. برای داشتن یک پوست سالم و زیبا لازم نیست وقت یا هزینه زیادی صرف کنید. حتی رعایت چند نکته ساده هم می‌تواند به شما در محافظت از این اندام مهم کمک کند. در این مقاله از مجله درمانکده، صفر تا صد مراقبت از پوست را توضیح می‌دهیم و شما را با نحوه انتخاب یک روتین مراقبت پوستی مناسب آشنا می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بیشتر بدانید: تاثیر کرونا بر پوست به چه صورت است؟

راه‌های مراقبت از پوست و نحوه انتخاب محصولات مراقبت پوستی

رعایت نکات زیر می‌تواند پیری پوست را به تاخیر بیندازد و از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کند:  

۱. نوع پوست خود را بشناسید

اولین قدم برای داشتن یک روتین مراقبت پوستی عالی این است که نوع پوست‌ خود را بشناسید. شما باید محصولات مراقبت از پوست را بر اساس نوع پوست‌‌تان انتخاب کنید. در غیر این صورت، وضعیت پوست‌ بدتر می‌شود.

برای تشخیص نوع پوست، ابتدا صورت خود را با یک شوینده‌ ملایم بشویید و آن را با یک حوله نرم خشک کنید. یک ساعت صبر کنید و در این مدت به صورت‌تان دست نزنید. سپس از نزدیک کیفیت پوست‌ خود را بررسی کنید و با توجه به توضیحات زیر نوع آن را تشخیص دهید:

  • پوست حساس: قرمز و ملتهب است و گاهی‌اوقات دچار سوزش می‌شود.
  • پوست خشک: پوسته پوسته و خشن است و دچار خارش می‌شود.
  • پوست چرب: چرب و براق است. این علامت معمولا در ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) دیده می‌شود.
  • پوست مختلط: ناحیه T چرب و براق و سایر نواحی صورت خشک است.
  • پوست معمولی: شفاف است و هیچ‌کدام از علائم فوق را ندارد.

بیشتر بدانید: میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد و عوارض آن

اینفوگرافی درباره انواع پوست
به طور کلی، پنج نوع پوست داریم: حساس، خشک، چرب، مختلط و معمولی.

۲. یک روتین مراقبت پوستی ساده داشته باشید

به گفته متخصصان پوست، هر چقدر از محصولات کمتری استفاده کنید، برای پوست بهتر است. استفاده بیش از حد از این محصولات، به ویژه محصولات ضد پیری، ممکن است باعث آزار پوست شود. برای داشتن یک روتین مراقبت پوستی ساده باید با توجه به نوع پوست خود روی خرید شوینده ملایم، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب تمرکز کنید.

بیشتر بدانید: عوارض سرما بر روی پوست چیست؟

۳. ضد آفتاب بزنید

اگر به دنبال راهی برای رسیدگی به پوست صورت‌تان هستید، حتما ضد آفتاب را به روتین مراقبت پوستی خود اضافه کنید. اگر از ضد آفتاب به روش صحیح استفاده کنید، از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید محافظت می‌کند. اشعه ماوراء بنفش باعث آفتاب‌سوختگی و پیری زودرس می‌شود، روی پوست چین و چروک و لکه‌های قهوه‌ای ایجاد می‌کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

برای مراقبت از پوست صورت و سایر نواحی بدن که در معرض نور خورشید هستند، از یک ضد آفتاب طیف گسترده و مقاوم به آب استفاده کنید که فاکتور حفاظتی (SPF) آن بالاتر از ۳۰ باشد. برای اینکه ضد آفتاب بیشترین تاثیر را داشته باشید باید هر ۲ ساعت یک‌بار آن را تمدید کنید.

از آنجا که هیچ ضد آفتابی نمی‌تواند ۱۰۰ درصد اشعه ماوراء بنفش خورشید را مسدود کند، توصیه می‌شود تا حد امکان در سایه قرار بگیرید و هنگامی که خارج از منزل هستید، از پیراهن آستین بلند، شلوار بلند، کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: راز پوست کره‌ای‌‌ها چیست؟

۴. از تخت‌های برنزه‌کننده استفاده نکنید

تخت‌های برنزه‌کننده درست مانند اشعه ماوراء بنفش خورشید برای پوست مضر هستند و ممکن است به سرطان پوست منجر شوند. اگر می‌خواهید آن درخشش طلایی رنگ ناشی از برنزه کردن را به دست آورید، بهتر است به سراغ محصولات پوستی برنزه‌کننده بروید. اگر از این محصولات به درستی استفاده کنید، هم پوست‌تان طبیعی به نظر می‌رسد و هم به آن آسیب وارد نمی‌شود.

بیشتر بدانید: رتینول چیست؟

۵. تا حد امکان از لمس کردن صورت‌تان بپرهیزید

هر وقت صورت خود را لمس می‌کنید، آلودگی‌ها، چربی‌ها و میکروب‌های روی دست‌ها را به آن منتقل می‌کنید. سعی کنید در طول روز به صورت‌تان دست نزنید. همچنین توصیه می‌شود از ترکاندن یا فشار دادن جوش‌ها خودداری کنید، چرا که این کار باعث ایجاد اسکار می‌شود.

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید هم می توانید به صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: ترک پوستی چیست؟ + علت، علائم و روش‌های درمان

یک زن در حال دستکاری جوش‌های خود است
فشار دادن جوش‌ها باعث ایجاد اسکار می‌شود.

۶. به طور منظم وضعیت سلامتی پوست‌تان را بررسی کنید

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در سراسر جهان است. تشخیص به موقع این بیماری شانس درمان آن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل مهم است که به طور منظم پوست خود را از نظر ایجاد لکه‌ها و خال‌های جدید و تغییر خال‌های قدیمی بررسی کنید. چون این موارد اغلب علائم هشداردهنده سرطان پوست هستند. در صورت مشاهده هر گونه علامت مشکوک، در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: روتین پوست چرب

۷. با پوست خود با ملایمت رفتار کنید

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که پوست سالم و زیبایی داشته باشید:

  • مدت زمان حمام را محدود کنید. آب داغ یا حمام طولانی باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود. از این‌رو، توصیه می‌شود مدت زمان حمام کردن خود را محدود کنید و به جای آب داغ از آب گرم استفاده کنید.
  • از صابون‌های قوی استفاده نکنید. صابون‌ها و شوینده‌های قوی می‌توانند چربی طبیعی پوست را از بین ببرند.
  • پوست خود را به درستی شیو کنید. برای محافظت از پوست‌تان، از تیغ تمیز و تیز، کرم، لوسیون یا ژل اصلاح استفاده کنید.
  • مرطوب‌کننده بزنید. به طور منظم، به خصوص بعد از حمام، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

بیشتر بدانید: تاثیر آلودگی هوا بر پوست؛ روش مراقبت و نگهداری از پوست در هوای آلوده

۸. به سلامت لب‌های خود رسیدگی کنید

از آنجا که سرطان پوست می‌تواند روی لب‌ها هم ایجاد شود، باید قبل از بیرون رفتن از منزل روی آن‌ها یک بالم لب یا رژ لب حاوی ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ بمالید. همچنین اگر از خشکی و ترک‌خوردگی لب رنج می‌برید، می‌توانید برای افزایش رطوبت آن از وازلین استفاده کنید.

۹. رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی سالم یکی از مهم‌ترین راه های خانگی مراقبت از پوست است. برای داشتن پوست زیبا و سالم باید میوه، سبزی، غلات کامل و پروتئین بدون چربی مصرف کنید و به اندازه‌ کافی آب بنوشید. بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از مکمل روغن ماهی و کاهش مصرف چربی‌های ناسالم و کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده یا تصفیه‌شده باعث می‌شود پوست جوان‌تر به نظر برسد.

بیشتر بدانید: علت منافذ باز پوست چیست؟

تعدادی غذای سالم شامل ماهی، میوه و سبزی
پیروی از رژیم غذایی سالم نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد.

۱۰. استرس خود را کنترل کنید

استرس می‌تواند پوست شما را حساس‌تر کند و باعث بروز آکنه و سایر مشکلات پوستی شود. برای کنترل استرس توصیه می‌شود به اندازه کافی بخوابید، تا حد امکان از حجم مسئولیت‌های خود بکاهید و بخشی از وقت‌تان را به انجام کارهای مورد علاقه خود اختصاص دهید.

بیشتر بدانید: جلوگیری از خشکی پوست دست‌ها در اثر شست‌وشوی مدوام

۱۱. سیگار نکشید

سیگار روی پوست چین و چروک ایجاد می‌کند و باعث باریک شدن عروق خونی کوچک در خارجی‌ترین لایه‌های پوست می‌شود. وقتی عروق خونی باریک می‌شوند، اکسیژن و مواد مغذی کافی در اختیار پوست قرار نمی‌گیرد و پوست رنگ‌‌پریده به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، سیگار به کلاژن و الاستین که مسئول افزایش استحکام و حفظ خاصیت ارتجاعی پوست هستند آسیب می‌رساند. از سوی دیگر، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. بنابراین اگر سیگار می‌کشید، ترک کردن آن بهترین کاری است که می‌توانید برای محافظت از پوست‌تان انجام دهید.

کلام پایانی درباره روتین مراقبت پوستی

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن شما است، بنابراین مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد. اگر در مورد نوع پوست خود یا نحوه انتخاب روتین مراقبت پوستی مناسب سوال دارید، به سایت درمانکده مراجعه کنید. از طریق درمانکده می‌توانید برای مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو وقت بگیرید.

بیشتر بدانید: تیرگی پوست؛ علل، علائم و راه‌های تشخیص و درمان آن

سوالات متداول

چگونه از پوست خود مراقبت کنیم؟

با توجه به نوع پوست خود یک شوینده، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب مناسب انتخاب کنید، رژیم غذایی سالم داشته باشید، استرس خود را کنترل کنید و سیگار نکشید.

چند بار در روز صورت خود را بشوییم؟

بر اساس توصیه متخصصان پوست، باید هنگام بیدار شدن از خواب، قبل از خوابیدن و بعد از عرق کردن صورت خود را بشویید.

آیا می‌توان از محصولات مراقبت پوستی معطر استفاده کرد؟

بهتر است تا حد امکان از محصولات بدون عطر استفاده کنید. چون محصولات معطر می‌توانند پوست را مستعد ابتلا به آلرژی و خشکی کنند.

منابع: aad, mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 38

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها