بیماری گال

بیماری گال؛ از راه های شناخت تا درمان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیماری‌های پوستی انواع متفاوتی دارند و پوست به دلایل گوناگون دچار بیماری و مشکل می‌شود. این بیماری و مشکلات گاه بسیار سخت، طاقت فرسا و مقاوم به درمان بوده و گاه بسیار ساده هستند و به راحتی درمان می‌شوند. یکی از این بیماری‌های پوستی بیماری گال است که در دسته بیماری‌هایی است در طول ابتلا به آن بسیار آزار دهنده اما قابل درمان است. با کمک مجله درمانکده این بیماری را درمان کنید.

بیماری گال چیست؟

گال یک بیماری پوستی است که قدرت سرایت بالایی داشته و از طریق یک انگل به نام انگل (مایت) به‌وجود آمده و از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند. این بیماری پوستی به عنوان شایع‌ترین علت خارش‌های پوستی شناخته شده است. همان‌طور که گفته شد، بیماری گال که قابلیت سرایت بالایی نیز دارد، توسط انگل‌های مایت در پوست نفوذ کرده و سبب ایجاد بثورات پوستی و خارش‌های شدید پوستی می‌شود. خارش‌های ایجاد شده در بیماری گال در نتیجه سوراخ‌های بسیار ریزی است که توسط مایت‌ها بر سطح پوست ایجاد شده است. انگل یا کنه مایت موجودات بسیار ریزی هستند که در پوست انسان زندگی کرده و با ایجاد سوراخ‌هایی به صورت عمودی و افقی تخم‌های خود را که پس از 3 الی 4 روز خارج می‌شوند در درودن سوراخ‌های ایجاد کرده قرار داده و از پوست تغذیه می‌کنند. سرعت حرکت مایت‌ها در پوست به اندازه 2 تا 3 میلی‌متر در شبانه روز است.

بیشتر بدانید: روزاسه چیست؟ راه‌های درمان بیماری پوستی روزاسه

تصویری از بیماری گال
در این تصویر مشاهده می کنید که یک زائده خارجی بر روی پوست انسان شکل گرفته که از روی آن ریشه های سفید رنگی به بیرون زده است.

انواع بیماری گال

بیماری گال انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

پوسته دار(نروژی)

این نوع از گال در افرادی به‌وجود می‌آید که مشکل ضعف سیستم ایمنی بدن دارند، در این نوع از گال قسمت‏‌هایی از بدن حالت پوست‌ه‎ای پیدا می‏‌کند. فرد مبتلا به گال پوسته‌‎دار ممکن است میلیون‌ها کنه در پوست خود داشته باشد.

ندولار

گال ندولار اغلب در کودکان دیده می‌شود. در این افراد لک‌های قرمز و قهوه‌ای ناشی از گال بر سطح پوست آن‌ها تا مدتی بعد از ازبین رفتن کنه‌ها نیز دیده می‌‎شود.

تاول

این نوع از بیماری گال، معمولا با نوع دیگری از بیماری‌های پوستی که در آن تاول‌های پوستی دیده می‌شود، اشتباه گرفته می‌شود.

پوست سر

در گال پوست سر، کف سر دچار التهاب و پوسته پوسته شدن شده و ممکن است هیچ علامت دیگری به غیر از پوسته‌هایی شبیه به پسوریازیس در کف سر مشاهده نشود.

بیشتر بدانید: تب روماتیسمی چیست؟ چگونه درمان می‌شود؟

علائم بیماری گال

بیماری گال مانند بسیاری از بیماری‌های پوستی دیگر دارای علائم و نشانه‌هایی است این علائم اغلب شامل موارد زیر می‌شود:

  • خارش
  • شدت یافتن خارش‌ها در شب و در زمان گرم شدن پوست
  • برجستگ‌‎های ریز پوستی که مایعی درون آن‌ها مشاهده می‌شود.
  • قرمزی و التهاب پوست
  • معمولا در نواحی زیر بغل، پشت کمر، بین انگشت‌ها، ساق دست، اندا‌م‌‎های تناسلی، روی باسن، کف دست، کف پا و قسمت‌هایی از بدن که گرمای بیشتری دارند دیده می‌شود.
  • ایجاد زخم در قسمت‌هایی که در اثر خراش پوست ایجاد می‌شوند.
  • ایجاد پوسته‌های ضخیم بر روی پوست
  • ایجاد بثورات پوستی که گاه به جوش، کهیر و برآمدگی شبیه است.

در صورت داشتن چنین علائمی حتما از طریق مشاوره با متخصص پوست و مو یا مشاوره آنلاین با متخصص عفونی مشورت کنید.

بیشتر بدانید: بیماری پوست مرغی؛ از علت تا راه‌های درمان

تصویری از دستی که علائم بروز بیماری گال را دارد
در این تصویر جوش های عفونی ناخوشایندی بر روی دست انسان مشاهده می کنید که این ها از جمله موارد علائم ابتلا به این بیماری است.

بیشتر بدانید: جدید ترین متد های لیف غبغب

علت بروز بیماری گال

پیش‎تر به این مسئله اشاره کردیم که علت بروز بیماری گال حشره‎ای به نام مایت و نفوذ آن در پوست بدن است. این بیماری، یک بیماری عفونی بوده و در اثر رعایت نکردن بهداشت و استفاده از مکان‌های عمومی و انتقال از فردی به فرد دیگر ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا خود را به صورت برجستگی‌های کوچک و قرمز همراه با خارش فراوان نشان می‌دهد. پس از تشخیص ابتلا به بیماری گال لازم است تحت درمان قرار گرفته و از برخی داروها و پمادها استفاده شود زیرا این بیماری تنها با گذشت زمان و عدم مراجعه به پزشک درمان نمی‌شود.

بیشتر بدانید: بیماری پاروویروس چیست؟

علت متعددی در شکل گیری بیماری گال در بدن وجود دارد که این عارضه بر روی پوست ایجاد می شود.
در این تصویر شکا ظاهری انگل مایت که علل ابتلا به بیماری گال است را مشاهده می کنید که در لایه دوم پوست پنهان شده است.

بیشتر بدانید: آیا بیماری پای ورزشکار خطرناک است؟راه های درمان آن چیست؟

روش تشخیص بیماری گال

برای تشخیص بیماری گال، لازم است حتما به دکتر متخصص پوست و مو یا دکتر متخصص عفونی مراجعه شود زیرا به علت شباهت این بیماری، به برخی بیمار‌‎ی‌های پوستی دیگر لازم است حتما فرد توسط پزشک معاینه شده و در صورت تشخیص پزشک به ابتلای بیماری گال و وجود این انگل در بدن، آزمایشات و نمونه برداری‌هایی از برخی قسمت‌های پوست جهت تایید ابتلا فرد به بیماری گال و آغاز درمان وی انجام می‌‎شود. با انجام آزمایش جوهر که مختص به شناسایی این بیماری است، قسمت‌هایی از پوست که توسط این انگل سوراخ شده و تخم مایت در آن قرار گرفته است تشخیص داده می‌شود. این آزمایش به این صورت انجام می‌شود که پزشک مقداری جوهر بر قسمتی از پوست که احتمال آلودگی آن را می‌دهد، قرار داده و پس از پاک کردن آن، در صورت به‌جا ماندن و نفوذ جوهر در سوراخ‌های  ایجاد شده توسط انگل گال، تشخیص بیماری گال را می‌‎دهد.

بیشتر بدانید: بیماری پروانه‌ای؛ تاول‌های پوستی که درمان ندارند!

درمان بیماری گال

بیماری گال، یک بیماری قابل درمان است که معمولا به دو صورت دارویی و گیاهی مورد درمان قرار می‌گیرد. در درمان دارویی پزشک داروها و پمادهایی برای رهایی از این انگل آزار دهنده تجویز می‌کند. ابتدادر مرحله اول لازم است پماد تجویز شده توسط پزشک، بر روی کل بدن مالیده شده و پس از 8 ساعت شسته شود. در صورت عدم درمان با این روش پزشک درمان‌های دیگری را ارائه می‌‎دهد. از دسته داروهای تجویز شده توسط پزشک کرم‌ها و لوسیون کروتامیتون، پرمترین و لیندان است. قرص ایورمکتین نیز تجویز می‌شود. این قرص برای افرادی است که مشکل ضعف سیستم ایمنی بدن دارند.

درمان گیاهی بیماری گال

برای درمان بیماری گال علاوه بر روش‌های دارویی روش‌های گیاهی نیز وجود دارد. روش‌های گیاهی هم قابلیت تسکین علائم و هم درمان آن را دارند. از جمله رو‌ش‌های درمانی گیاهی:

  • استفاده از روغن درخت چای: درخت چای به علت داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی و از بین بردن آلودگی‌‎ها و میکرو‌ب‌‎ها، تسکین دهنده مناسبی برای خارش و سوزش ناشی از این بیماری است.
  • استفاده از گیاه آلوئه‌‎ورا: این گیاه نیز مانند روغن درخت چای تسکین دهنده مناسبی برای خارش‌های پوستی بوده و به علت خواص موجود در آن قابلیت درمان این بیماری را نیز دارد.
  • کرم کپسایسین نیز در کاهش خارش و التهابات پوستی بسیار موثر است.

بیشتر بدانید: 12 علامت مهم لوپوس

درمان خانگی و گیاهی بیماری گال با کمک استفاده از برگ گیاه آلوئه ورا
در این تصویر گیاه آلوئه‌‎ورا را مشاهده می کنید که بر روی پوست دست استعمال می کنند تا هر گونه عارضه پوستی را به خوبی برطرف کنند.

عوارض بیماری گال

ایجاد خارش پوستی در بیماری گال، بسیار سخت و کلافه کننده است، برای تسکین آن فرد ممکن است با شدت فراوانی دست به خاراندن ناحیه ملتهب زده و سبب ایجاد زخم در آن نواحی شود، زخم ایجاد شده امکان عفونت و تبدیل به بیماری زرد زخم را داشته و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. از طرف دیگر افراد مبتلا به بیماری ضعف سیستم ایمنی احتمال دچار شدن به عوارض دیگر مانند: بیماری‌های قلبی و کلیوی و مشکلات خونی را دارند. هم‌چنین احتمال پیشرفت بیماری و تبدیل آن به نوعی گال پیشرفته در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌‎ای هستند بیشتر است.

پیشگیری از بیماری گال

بیماری گال بسیار مسری است. برای عدم ابتلا به آن لازم است در ابتدا بهداشت را رعایت کرد. شستشوی مرتب دست‌ها، شست‌و‎شوی ملحفه‌ها و روبالشتی‌ها با آب گرم و صابون، نظافت منزل و جارو زدن محل زندگی از دسته اقدامات لازم برای پیشگیری از این بیماری هستند. در صورت آلوده شدن وسیله‌های غیر قابل شستشو چندین روز آن‌ها در محیط‌های دور از خود در پلاستیک قرار دهید تا کنه‌‎ها در اثر نرسیدن تغذیه، از بین بروند. در سفرها و مکان‌های عمومی وسایلی چون ملحفه و روبالشتی همراه خود داشته باشید. افراد آلوده را به سرعت شناسایی کرده، تحت درمان قرار داده و از آن‌ها فاصله بگیرید.

بیشتر بدانید: هرآنچه در مورد بیماری زونا باید بدانید

سوالات متداول

کنه‌های بیماری گال چه مدت زنده می‌‎مانند؟

کن‎ه‌های بیماری گال پس از یک دوره درمان ازبین می‌‎روند و به تکرار در درمان نیازی ندارد مگر این‌که بیماری پس از انجام راه‌های درمانی از بین نرفته و یا پیشرفت کند.

بثورات ناشی از گال تا چه زمانی بر سطح پوست باقی می‌مانند؟

برجستگی‌های رو پوست که در اثر بیماری گال به‌وجود آمده‌‎اند، طی چهار هفته از بین می‌روند.

آیا احتمال ابتلا به گال بیش از یک بار وجود دارد؟

بله. هر زمان که به یک فرد مبتلا به گال در تماس بوده و نزدیک شوید احتمال ابتلا به گال وجود دارد.

آیا گال به خودی خود از بین می‌رود؟

خیر. بیماری گال نیازمند معاینه و تجویز دارو توسط پزشک است. در صورت عدم درمان آن احتمال پیشرفت و سرایت و مبتلا کردن افراد زیادی وجود دارد.

جمع‌بندی کلی

گال یک بیماری پوستی و عفونی است که در اثر ورود نوعی کنه و سوراخ کردن سطح پوست و تخم‌‎گذاری ایجاد می‌شود. این بیماری سرعت شیوع بسیار بالایی داشته و از فردی به فرد دیگری منتقل می‌شود. آزاردهنده‌ترین قسمت این بیماری خارش شدید است. گال اغلب با گذراندن یک دوره درمانی با کمک درمانکده از بین می‌رود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 227

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

70 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها