تاثیر آلودگی هوا بر پوست؛ روش مراقبت و نگهداری از پوست در هوای آلوده

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
دکتر نگار احمدی
تخصص: عمومی

آلودگی هوا به صورت مستقیم روی ظاهر و سلامت پوست انسان تاثیر می‌گذارد. مواد شیمیایی و آلاینده‌های فیزیکی موجود در هوا موجب می‌شود تا پوست ما در معرض پیری، لکه‌های پوستی و همچنین سرطان قرار بگیرد. مطالعات نشان می‌دهد، افرادی که در مناطقی با آب و هوای تمیزتر زندگی می‌کنند، نسبت به سایر افراد پوست سالم‌تری دارند و التهابات و لکه‌های پوستی کمتری را تجربه می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که 91 درصد از جمعیت جهان در مناطقی با کیفیت آب و هوایی پایین زندگی می‌کنند. آلودگی پنجمین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است، به‌طوری که در سال 2017 حدود 5 میلیون نفر در سراسر دنیا بر اثر آلودگی هوا فوت کردند. اما بیشترین تاثیر آلودگی هوا روی پوست چیست؟ آیا چیزی در مورد روش مراقبت از پوست در هوای آلوده می‌دانید؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با عوارض آلودگی هوا بر پوست و راهکارهای مراقبت از پوست در برابر آلودگی آشنا شوید.

نظر دکتر نگار احمدی، پزشک عمومی، درباره تاثیر آلودگی هوا بر پوست

عوارض آلودگی هوا بر پوست

آلودگی پوست به معنای نفوذ مواد شیمیایی و آلاینده‌های مضر به لایه‌های پوست است. آلودگی هوا پوست را کدر می‌کند و موجب بروز آکنه و التهاب پوستی می‌شود. هر چند تاثیر آلودگی هوا بر پوست به میزان زیادی به مراقبت‌های پوستی و شدت آلودگی هوا بستگی دارد، اما به حال این موضوع موجب ایجاد چین و چروک‌های پوستی، پیری و تیرگی پوست می‌شود.

بیشتر بدانید: اسکار پوست و شناخت بیشتر آن

تصویر فردی که پوست او در معرض آلودگی هوا قرار گرفته است.
آلودگی هوا موجب کدر شدن و پیری پوست می‌شود.

بیشتر بدانید: لیفت غبغب چیست؟

آلاینده‌های موجود در هوا آنقدر کوچک هستند که به راحتی وارد منافذ پوستی می‌شوند. هیدروکربن‌های موجود در گازهای خروجی از اگزوز خودرو و دود حاصل از آتش‌سوزی چربی دوست هستند و از فضای پر از چربی بین سلول‌های پوست عبور می‌کنند و روی ظاهر و سلامت پوست ما تاثیر می‌گذارند. در ادامه به برخی از عوارض آلودگی هوا بر پوست اشاره شده است.

  • کدر شدن پوست
  • ایجاد لکه‌های پوستی
  • جوش و آکنه
  • پیری پوست و ایجاد چین و چروک
  • اگزما
  • کهیر
  • بزرگ شدن منافذ پوستی
  • قرمزی و التهاب پوست
  • خشک شدن پوست
  • سرطان پوست
  • پسوریازیس

بیشتر بدانید: زخم بستر چیست؟ علل، نشانه‌ها، روش‌های پیشگیری و راه‌کارهایی برای درمان آن

آلودگی هوا چطور به پوست آسیب می‌رساند؟

مهم‌ترین تاثیر آلودگی هوا بر پوست از بین بردن سد محافظتی پوست و کاهش تولید کلاژن پوست است. مطالعات نشان می‌دهد که آلاینده‌ها روی سطح پوست جمع می‌شوند و از طریق فولیکول‌های مو و منافذ پوستی به بافت‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کنند. بسته شدن منافذ پوستی مانع رسیدن اکسیژن به پوست می‌شود و موجب آسیب‌های پوستی، چین و چروک و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود.

دکتر پوست و مو در چنین مواقعی برنامه‌ی روتینی برای پوست شما در نظر می‌گیرد تا در معرض مشکلات پوستی قرار نگیرید؛ اگر در این زمینه سوالی برایتان پیش آمده می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو ارتباط صوتی یا تصویری گرفته و از دکتر راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بدانید: ترک پوستی چیست؟ + علت، علائم و روش‌های درمان

روش مراقبت از پوست در هوای آلوده

برای مراقبت از پوست در هوای آلوده قبل از هر چیزی باید سطح پوست را از آلودگی‌ها پاک کنید و برای حفظ سلامت بدن رژیم غذایی سالمی داشته باشید. از طرف دیگر لایه‌برداری و شستشوی منظم پوست می‌تواند به پاکسازی آلودگی‌ها و بهبود سلامت پوست کمک کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که آلودگی هوا به‌طور مستقیم روی بروز کهیر، اگزما و درماتیت تماسی مرتبط است و می‌تواند احتمال بروز جوش و آکنه را افزایش دهد. اما چطور می‌توان تاثیر آلودگی هوا بر پوست را کاهش داد. در ادامه می‌توانید با روش‌های مراقبت از پوست در هوای آلوده آشنا شوید.

بیشتر بدانید: فشیال پوست چیست؟

استفاده از لایه بردار

یکی از ساده‌ترین روش‌های مراقبت از پوست در هوای آلوده لایه‌برداری پوست است. پاکسازی پوست با اسکراب‌های خانگی و محصولات لایه بردار ملایم موجب می‌شود تا آلودگی‌های سطح پوست از بین بروند و منافذ پستی به صورت عمیق تمیز شوند.

بیشتر بدانید: تاثیر کرونا بر پوست به چه صورت است؟

تصویر فردی که در حال لایه‌برداری پوست است.
استفاده از لایه بردار یک روش موثر بر کاهش تاثیر آلودگی هوا روی پوست است.

بیشتر بدانید: جلوگیری از خشکی پوست دست‌ها در اثر شست‌وشوی مدوام

مصرف ویتامین B3

مصرف ویتامین B3 در دوزهای 500 تا 750 میلی‌گرم در روز موجب کاهش آسیب به سلول‌های پوست می‌شود. ویتامین B3 از پوست در برابر آسیب محافظت می‌کند و به ترمیم پوست کمک می‌کنید. مطالعات نشان می‌دهد مصرف ویتامین B3 هم به صورت خوراکی و هم موضعی از پوست در برابر اثرات منفی آلودگی محافظت می‌کند و جلوی آسیب سلول‌های پوستی در برابر رادیکال‌های آزاد را نیز می‌گیرد.

بیشتر بدانید: میکرونیدلینگ چیست؟ کاربرد و عوارض آن

مصرف آنتی‌اکسیدان

مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها هم به صورت موضعی و هم خوراکی یکی از ساده‌ترین روش‌های برای کاهش تاثیر آلودگی هوا روی پوست است. استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. برای تامین آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق خوراکی باید از مواد غذایی حاوی ویتامین‌های مختلف مثل ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین B و B3 استفاده کنید.

تصویر خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان
برای کاهش تاثیر آلودگی هوا روی پوست بهتر است روزانه از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان استفاده کنید.

عدم قرار گرفتن در معرض آلودگی

اولین و مهم‌ترین روش برای جلوگیری از مشکلات پوستی در آلودگی هوا این است که وقتی میزان آلاینده‌های هوا زیاد است، در خانه بمانید. در اکثر شهرهای بزرگ و آلوده میزان آلایندگی به صورت روزانه در وب‌سایت‌های درج می‌شود. بهتر است هر روز مقدار آلودگی هوا را بررسی کنید . در صورت نیاز در خانه بمانید . از بیرون رفتن در روزهای آلوده پرهیز کنید.

استفاده از مرطوب کننده

در صورتی که قصد دارید به بیرون از خانه بروید، بهتر است از یک مرطوب کننده روی پوست خود استفاده کنید. مرطوب کننده همانند یک محافظ روی پوست عمل می‌کند و از نفوذ آلودگی به منافذ پوستی شما جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر این کار موجب تقویت پوست و جلوگیری از خشکی پوست می‌شود.

بیشتر بدانید: مراقبت پوستی چیست؟ + ۱۱ راه ساده برای داشتن پوست صاف

شستشوی پوست بعد از ورود به خانه

اگر در محیط آلوده زندگی می‌کنید، بهتر است برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر پوست، هر بار که از بیرون به خانه می‌آیید، پوستتان را بشویید. برای این کار باید از یک شوینده ملایم و مناسب برای پوستتان استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که شوینده‌های قوی و حاوی عطرهای مصنوعی برای شستشوی روزانه مناسب نیستند و موجب حساسیت و تحریک پوست می‌شوند.

استفاده از تصفیه هوا

تاثیر آلودگی هوا روی پوست هم در فضای بیرون از خانه و هم داخل خانه مشهود است و موجب خشکی، کدر شدن و خارش پوست می‌شود. استفاده از تصفیه هوا در خانه می‌تواند فضای داخل خانه را تا حد زیادی از آلاینده‌ها پاک کند و از این راه به سلامت پوست و سلامت شما کمک کند.

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

مصرف پروبیوتیک‌ها

برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر پوست می‌توانید روزانه از پروبیوتیک‌ها استفاده کنید. مصرف پروبیوتیک‌ها روی میکروبیوم پوست تاثیر می‌گذارد و به حفظ سلامت پوست کمک زیادی می‌کند و مانع آسیب دیدن پوست در آلودگی هوا می‌شود.

نوشیدن آب

سلول‌های بدن ما برای عملکرد بهتر به آب نیاز دارند. مصرف بیشتر آب و مایعات در طول روز می‌تواند از پوست ما در برابر آلودگی هوا و اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت کند و به دفع سموم از بدن کمک کند. نوشیدن آب به مقدار کافی مانع خشک شدن پوست می‌شود و به سلامت پوست کمک زیادی می‌کند.

بیشتر بدانید: علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راهی برای بستن منافد پوستی وجود دارد؟

تصویر فردی که در حال نوشیدن آب است.
نوشیدن آب موجب افزایش دفع سموم بدن و کاهش عوارض آلودگی هوا روی پوست می‌شود.

سخن نهایی

امروزه تاثیر آلودگی هوا روی پوست به اثبات رسیده و از همین رو به کار بردن روش‌های موثر می‌تواند به شما کمک کند تا پیری پوست را به تعویق بیندازید و اثرات مخرب آلاینده‌های هوا روی پوست را کاهش دهید. اگر در محیط آلوده زندگی می‌کنید، برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر پوست بهتر است به پاکسازی پوستتان بیشتر اهمیت دهید و با مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مفید عوارض آلودگی هوا بر پوست را کاهش دهید. فراموش نکنید که برای داشتن پوست سالم و کاهش تاثیر آلودگی هوا بر پوست باید سبک تغذیه سالمی داشته باشید و در کنار مراقبت‌های پوستی به سلامت بدنتان نیز توجه کنید. در صورتی که پوست شما کدر شده و درخشندگی و زیبایی خود را از دست داده است، می‌توانید از یک متخصص پوست در سایت درمانکده برای درمان کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: عوارض لوازم آرایشی برای چشم و پوست

سوالات متداول

چطور می‌توان تاثیر آلودگی هوا بر پوست را کاهش داد؟

برای کاهش تاثیر آلودگی هوا روی پوست باید پوستتان را به صورت روزانه بشویید و پاکسازی کنید. رژیم غذایی سالمی داشته باشید و مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین B3 را افزایش دهید و از لایه بردارها، تصفیه هوا و مرطوب کننده استفاده کنید.

آیا استفاده از کرم ضد آفتاب برای کاهش تاثیر آلودگی هوا بر پوست موثر است؟

استفاده از کرم ضد آفتاب می‌تواند عوارض آلودگی هوا بر پوست را کاهش دهد و از پوست در برابر اشعه مضر، آلودگی و آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

آیا می‌توان برای جلوگیری از آسیب پوست در برابر آلودگی هر روز از لایه بردار استفاده کرد؟

لایه‌برداری پوست یک روش موثر برای از بین بردن آلودگی‌ها و باکتری‌های انباشته شده روی پوست است. به خاطر داشته باشید که نباید از لایه بردارها بیشتر از 2 بار در هفته استفاده کنید، زیرا این کار موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوست و خشکی بیش از حد سطح پوست می‌شود.

منابع: hcplive، dkglowy، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها