همه چیز درباره تامپون

تامپون و همه آن چیزی که باید در مورد این محصول پزشکی بهداشتی بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تامپون یکی از انواع محصولات بهداشتی زنانه است که برای مدیریت دوره پریود کاربرد زیادی دارد. اکثر بانوان از این استوانه کوچک پنبه‌ای شکل به عنوان گزینه محبوب یاد می‌کنند، زیرا کوچک، قابل استفاده در هر شرایط و محتاطانه طراحی شده است.

حتما شما هم به عنوان یک خانم تا کنون از مشکلات دوران قاعدگی همچون گذاشتن و تعویض زود هنگام پد بهداشتی شاکی شده‌اید. با وجود این‌که دوران پریودی برای برخی از بانوان 3 الی 5 روز و گاها 8 روز ادامه خواهد داشت، استفاده مداوم از پد بهداشتی ممکن است علاوه بر دشوار بودن شما را برای انجام فعالیت‌های خاص محدود کند. اما وجود تامپون به عنوان وسیله‌ای برای مدیریت جریان قاعدگی به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی ورزش کنید. 

افرادی که به تازگی قاعدگی را شروع کرده‌اند یا قبلا از این پد استوانه‎ای پنبه‎ای استفاده نمی‌کردند، ممکن است در مورد گذاشتن، خارج کردن، زمان تعویض و کاربرد آن به راهنمایی نیاز داشته باشند. از همین رو در این مقاله از مجله درمانکده همه آن چیزی که باید در مورد تامپون بدانید را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : کاپ قائدگی و آسودگی در دوران پریود

تامپون چیست؟

به ماده جاذبی که برای متوقف کردن یا جذب ترشحات در داخل حفره و زخم بدن قرار می‌گیرد، تامپون می‌گویند. این وسیله کاربردی در دوران قاعدگی بانوان وارد واژن می‌شود تا خون قاعدگی را جذب کند. اگر شما این محصول را به درستی وارد کرده باشید دیگر احساس نمی‌شود. 

پنبه قاعدگی در سال 1929 توسط دکتر ارل هاس (Earle Haas) اختراع شد و در صورتی که بانوان با آن احساس راحتی داشته باشند، میتوانند در هر سنی از تامپون استفاده کنند.

شکل ظاهری این پنبه بهداشتی استوانه‌ای است که در انتهای آن یک نخ دیده می‌شود تا بتوان به راحتی برای خروج از بدن از آن استفاده کرد. این پد استوانه‌ای شکل از جنس پنبه یا ابریشم مصنوعی ساخته می‌شود و آن را به شکل یک سرنگ طراحی کرده‌اند. در واقع شما در نگاه اول دو لوله می‌بینید که یکی کوچکتر است و به سمت لوله بزرگتر می‌لغزد تا به راحتی بتوان آن را درون واژن قرار داد.

بیشتر بدانید: همه آن چیزی که باید درباره بلوغ دختران و پسران بدانید

تامپون جایگزین مناسب پد بهداشتی در دوران قاعدگی
تامپون یا پنیه استوانه‌ای قاعدگی جریان خونریزی را در دوره پریودی مدیریت می‌کند.

بیشتر بدانید: سردرد پس از زایمان از علل تا درمان

انواع تامپون قاعدگی

در گذشته بیشتر مرسوم بود که بانوان از پد بهداشتی در دوران قاعدگی استفاده می‌کردند اما امروزه به منظور جلوگیری از محدود شدن این وسیله کاربردی توصیه می‌شود. در ادامه شما را با انواع پنبه قائدگی از لحاظ ظاهر، قدرت جذب و اندازه آشنا می‌کنیم:

تامپون بر اساس شکل ظاهری

  • تامپون انگشتی: در این حالت شما پنبه قاعدگی را بدون استفاده از اپلیکاتور و به کمک انگشت وارد واژن می‌کنید. 
  • تامپون اپلیکاتوری: در این حالت پنبه قاعدگی به کمک اپلیکاتور (ابزاری برای نصب) به درون واژن وارد می‌شود. نحوه استفاده از پنبه بهداشتی قاعدگی با اپلیکاتور راحت‌تر خواهد بود. خصوصا اگر برای اولین بار از این وسیله استفاده می‌کنید، حتما دقت کنید تا روی بسته‌بندی آن نوشته شده باشد که دارای اپلیکاتور است.
  • تامپون‌های استخری: این پنبه‌های قاعدگی قدرت جذب بسیار بالایی دارند و برای استفاده درون استخر گزینه مناسب محسوب می‌شوند.
تامپون به دو صورت دارای اپلیکاتور و بدون اپلیکاتور (ابزار مناسب نصب) تولید می‌شود.
تامپون بر اساس شکل ظاهری و کاربرد به صورت بند انگشتی (بدون ابزار مخصوص نصب) و دارای اپلیکاتور طراحی می‌شود. بهتر است افرادی که برای دفعه اول از آن استفاده می‌کنند به سراغ خرید تامپون دارای اپلیکاتور بروند تا هنگام قرار دادن درد کمتری احساس کنند.

بیشتر بخوانید: بی بی چک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

تامپون بر اساس قدرت جذب

پنبه‌های قاعدگی را می‌توان بر اساس سنگینی جریان پریودی با جذب متفاوتی دسته‌بندی کرد. این دسته‌بندی بر اساس میزان جذب میلی‌گرمی خون شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضعیف (6 گرم)
  • معمولی (6 تا 9 گرم)
  • خوب (9 تا 12 گرم)
  • فوق‌العاده (12 تا 15)
  • فوق جاذب (15 تا 18)

بهتر است در روزهای اول و دوم قاعدگی که خونریزی سنگینی دارید از پدهای پنبه‌ای و استوانه‌ای فوق‌العاده و فوق جاذب استفاده کنید. در صورتی که میزان خونریزی شما کاهش پیدا کرد، می‌توانید به سراغ نوع خوب، معمولی و ضعیف آن بروید.

بیشتر بدانید: علت اسهال در پریود چیست؟

تامپون بر اساس اندازه و سایز

پنبه‌های قاعدگی به دو سایز کوچک و بزرگ تقسیم می‌شوند. اگر میزان خونریزی شما بسیار زیاد است و معمولا هر دو ساعت پد بهداشتی خود را تعویض می‌کنید، از پنبه قاعدگی بزرگ استفاده کنید. اما در صورتی که هنگام قرار دادن پنبه قاعدگی دچار درد می‌شوید یا دفعه اولی است که از آن استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما به شما قرار دادن نوع کوچک آن در واژن است.

کاربرد تامپون در قائدگی

این محصول توسط FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) به عنوان یک وسیله پزشکی شناخته می‌شوند و در بخش‌های مختلف کاربرد دارند. اما مهمترین کاربرد تامپون در قائدگی است که می‌تواند جریان خونریزی را در دوران پریودی مدیریت کند. 

در واقع استفاده از پد استوانه‌ای پنبه‌ای برای ترشحات عادی واژن و قبل از شروع دوره پریود کار درستی نیست. زیرا پنبه قاعدگی به راحتی بین دیواره‌های واژن قرار می‌گیرد و پس از آغشته شدن به خون منبسط می‌شود. از همین رو می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تامپون استفاده از آن در دوران قائدگی است.

بیشتر بخوانید : فواید و عوارض بستن سوتین در دختران و زنان

آموزش استفاده از تامپون در پریودی

پنبه‌های قاعدگی در یکی از حساس‌ترین قسمت‌های بدن بانوان قرار می‌گیرند، بنابراین هنگام استفاده از آن‌ها باید حتما ابتدا دست‌های خود را بشوید تا از ورود باکتری‌های مضر به درون واژن که ممکن است بر روی دستان شما وجود داشته باشد، جلوگیری کنید.

نحوه استفاده از تامپون با اپلیکاتور

روش قرار دادن این نوع پنبه قاعدگی به شرح زیر است:

  1. بسته‌بندی آن را باز کنید و برای اطمینان از محکم بودن نخ آن به آرامی رشته پنبه قاعدگی را بکشید.
  2. لوله داخلی اپلیکاتور را فشار دهید تا پنبه قاعدگی به نوک اپلیکاتور برسد و از آن خارج شود.
  3. قرار دادن این نوع پنبه‌های قاعدگی هم به حالت نشسته و هم ایستاده امکان‌پذیر است. اگر می‌خواهید بنشینید توالت فرنگی گزینه مناسبی خواهد بود. در صورت این‌که تصمیم گرفتید بایستید حتما یک پای خود را بر روی سطح بلندتر بگذارید.
  4. پنبه قاعدگی را باید در قسمت بیرونی اپلیکاتور نگه دارید. نوک اپلیکاتور باید به سمت پایین کمر و در دهانه واژن قرار بگیرد. حال تامپون و اپلیکاتور آن را فشار دهید تا دهانه کانال واژن احساس شود.
  5. باید مطمئن شوید تا پنبه قاعدگی به‌طور کامل وارد واژن شده باشد. در واقع طول مقوایی یا پلاستیکی آن باید درون واژن« قرار بگیرد.
  6. اپلیکاتور را روی پایه آن قرار دهید و به آرامی با حالت بیرون کشیدن خارج کنید.
  7. با انگشت خود بررسی کنید تا نخ آن در قسمت بیرونی واژن و به سمت پایین قرار گرفته باشد.
  8. در صورتی که پنبه قاعدگی درد یا ناراحتی ایجاد کرد حتما آن را خارج کنید و یک تامپون جدید قرار دهید.

بیشتر بدانید: قاعدگی نامنظم؛ علل، علائم، تشخیص و درمان پریود نامنظم

آموزش قرار دادن تامپون با اپلیکاتور
اپلیکاتور ابزار مخصوصی است که به کمک آن می‌توان راحت‌تر پنبه قاعدگی را وارد واژن کرد. برای این کار تنها کافیست نوک اپلیکاتور را در قسمت دهانه واژن و پایین کمر نگه دارید و با کمی فشار آن را به سمت دهانه کانال واژن هدایت کنید

نحوه استفاده از تامپون بدون اپلیکاتور

روش قرار دادن این نوع پنبه قاعدگی به شرح زیر است:

  1. یک تامپون با اندازه مناسب انتخاب کنید.
  2. پس از باز کردن بسته‌بندی آن کاغذ محافظ را از دورش بردارید.
  3.  به کمک انگشت شست و انگشت دوم پنبه قاعدگی را در وسط نگه دارید و رشته نخی را به قسمت پایین هدایت کنید.
  4. لبه‌های واژن را به کمک انگشتان دست خود باز کنید.
  5. پنبه قاعدگی باید به کمک انگشت اشاره وارد واژن و به سمت پایین کمر قرار بگیرد.
  6. این کار را تا زمانی ادامه دهید که انگشت اشاره دهانه واژن را احساس کند.
  7. بررسی کنید تا رشته نخ از واژن بیرون بماند.

بیشتر بدانید: هورمون پرولاکتین چیست؟ + راهنمایی کامل

تصاویری از نحوه قرار دادن تامپون بدون اپلیکاتور
برای قرار دادن تامپون بدون کمک ابزار مخصوص (اپلیکاتور) ابتدا دست‌های خود را با دقت بشویید، سپس به کمک دو انگشت شست و دوم پنبه قاعدگی را به درون واژن فشار دهید.

زمان تعویض تامپون

استفاده از پنبه‌های قاعدگی بیش از 4 تا 8 ساعت توصیه نمی‌شود. زیرا قرار دادن این وسیله کاربردی بیش از 8 ساعت خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TSS) ناشی از نفوذ باکتری به بخش داخلی بدن را افزایش می‌دهد. 

اگر پس از قرار دادن آن با علائم زیر مواجه شدید حتما پس از خارج کردن آن به پزشک فوق تخصص زنان یا مراکز درمانی مراجعه کنید:

  • سرگیجه
  • تب
  • اسهال و استفراغ
  • احساس خستگی و ضعف شدید
  • بدن درد
  • گلو درد

در اغلب موارد توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه عفونت  و بروز علائم TSS از پنبه‌های قاعدگی با جذب پایین استفاده کنید. در این صورت با فاصله زمانی کوتاه آن را تعویض خواهید کرد.

از دیگر مواردی که نشان می‌دهد زمان تعویض تامپون فرا رسیده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پنبه قاعدگی قبل از زمان مشخص شده اشباع شود.
  • در صورتی که پنبه بهداشتی قاعدگی شروع به نشت کرد یا نخ آن به رنگ قرمز و قهوه‌ای درآمد.

بیشتر بدانید: هورمون استروژن چیست؟ + راهنمایی کامل

نحوه خارج کردن تامپون از بدن

بیرون کشیدن پنبه بهداشتی قائدگی کار دشواری نیست. زمانی که نخ آن تغییر رنگ داد به معنی آن است که اشباع شده و باید پنبه قاعدگی را از واژن خارج کنید. 

در ادامه مراحل انجام این کار را توضیح می‌دهیم:

  1. در ابتدا آرامش خود را حفظ کنید تا ماهیچه‌های اطراف واژن منقبض نشوند.
  2. دست‌های خود را بشویید تا از نفوذ میکروب و باکتری به داخل بدن جلوگیری شود.
  3. بدون استرس بر روی توالت بنشینید یا یکی از پاهای خود را بر روی سطح بلندتر قرار دهید.
  4. با کشیدن نخ رشته‌ای به راحتی از واژن خارج می‌شود.
  5. به منظور عملکرد بهتر از خم شدن یا با زاویه ایستادن خودداری کنید.
  6. اگر نخ پنبه قاعدگی را پیدا نمی‌کنید می‌توانید انگشت خود را به درون واژن وارد کنید تا اتصال نخ به پایه پد استوانه‌ای و پنبه‌ای را حس کنید.
  7. در صورتی که پنبه بهداشتی قاعدگی خارج نمی‌شود با زور این کار را انجام ندهید. احتمالا به‌خاطر خشکی این مشکل پیش آمده است. می‌توانید از کمی آب برای مرطوب کردن واژینال و خروج راحت‌تر استفاده کنید.
  8. اگر نتوانستید تحت هیچ شرایطی آن را از بدن خارج کنید بهتر است به سراغ مراکز بهداشتی بروید.
  9. لازم به ذکر است که پنبه قاعدگی در بدن گم نمی‌شود. نگران ورود آن به دهانه رحم نباشید، زیرا اندازه آن بزرگ است و در واژن باقی می‌ماند.
  10. پس از خروج، آن را درون تکه‌ای کاغذ یا دستمال توالت بپیچید و در سطل آشغال بیاندازید. از انداختن پنبه قاعدگی درون توالت و کشیدن سیفون خودداری کنید، زیرا باعث گرفتگی سیستم لوله‌کشی ساختمان می‌شود.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره تخمک گذاری در زنان

مزایای استفاده از تامپون

بانوان علاقه‌مند به استفاده از پد استوانه‌ای پنبه‌ای کم نیستند. آن‌ها معتقدند این وسیله کاربردی باعث شده تا بدون محدودیت بتوانند زندگی راحت‌تری در دوران پریودی تجربه کنند. 

در زیر اصلی‌ترین مزایای استفاده از پنبه‌های قاعدگی را بررسی می‌کنیم:

سایز و اندازه

یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین مزایای استفاده از آن، کوچکی و قابل حمل بود آن‌هاست. دختر خانوم‌ها و بانوان می‌توانند به راحتی پد استوانه‌ای پریودی را در جیب یا کیف کوچک خود جای دهند. در این صورت حمل آن به‌طور مرتب در دوره قاعدگی کار دشواری نخواهد بود.

ورزش کردن

این محصول پزشکی که مخصوص دوره قاعدگی است، گزینه بسیار مناسبی برای شنا کردن و فعالیت‌های حساس همچون ژیمناستیک خواهد بود. 

در واقع شما هنگام انجام فعالیت‌هایی با حرکات شدید می‌توانید بدون نگرانی از این‌که ممکن است پد استوانه‌ای پنبه‌ای به سمت دیگری حرکت کند یا لباس شما آلوده شود، از آن استفاده کنید.

نامرئی بودن

یکی دیگر از مزایای مهم این محصول پزشکی بهداشتی دیده نشدن آن‌هاست. در صورتی که شما لباس تنگ بپوشید پنبه‌های قاعدگی از زیر لباس حس نخواهند شد. در واقع اگر این پد استوانه‌ای به درستی وارد شود، تحت هیچ شرایطی آن را احساس نمی‌کنید. بدین ترتیب باید آن را بهترین انتخاب برای استفاده هنگام مهمانی و مجالس مهم دانست.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره خشکی واژن

استحمام و دوش آسان

همان‌طور که می‌دانید تامپون باید در داخل واژن قرار بگیرد. به همین دلیل هنگام دوش گرفتن برخلاف پدهای بهداشتی نیازی به برداشتن آن نیست. شما می‌توانید به راحتی در دوره پریودی بدون نگرانی و زحمت خارج کردن پد استوانه‌ای پنبه‌ای دوش بگیرید.

معایب استفاده از تامپون

استفاده از پنبه قاعدگی در چند سال اخیر بیش از پیش مورد استقبال واقع شد، اما در این بین هنوز مخالفان زیادی وجود دارند. برخی از افراد ریسک استفاده از این وسیله پزشکی را در دوره پریودی بالا می‌دانند و معتقدند پد استوانه‌ای برای بانوان در هر سنی گزینه مناسب نیست. 

در زیر مهمترین معایب استفاده از پنبه‌های قاعدگی را بررسی می‌کنیم:

قرار دادن آن‌ها سخت است

پدهای استوانه‌ای پنبه‌ای برای قرار گرفتن در واژن نیازمند به کار بردن ترفندهای درست و اصولی هستند. در صورتی که تامپون شما دارای اپلیکاتور باشد مراحل نصب آن راحت‌تر خواهد بود. در غیر این صورت ممکن است نتوانید برای اولین بار به آسانی از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: پرده بکارت چیست و چه انواعی دارد؟

ممکن است باعث تحریک واژن شود

احتمال این‌که پنبه قاعدگی باعث تحریک واژن شود، بسیار زیاد است. از همین رو توصیه می‌شود از این محصول بهداشتی برای شب استفاده نکنید. 

هرچه پد استوانه‌ای قاعدگی مدت زمان بیشتری در واژن بماند احتمال تحریک واژن بیشتر است که می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های مختلفی شود. خشکی و خارش واژن از دیگر مواردی هستند که در نتیجه تحریک آن ایجاد خواهند شد.

خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TSS) را افزایش می‌دهد

یکی از بزرگترین معایب استفاده از این وسیله ابتلا به سندرم شوک سمی است که بر اثر ایجاد عفونت‌های مختلف در واژن بروز پیدا می‌کند. پس از تحقیقات گسترده‌ای در آمریکا تخمین زده شده که از هر 100 هزار نفر بین 0.8 تا 3.4 نفر دچار این شوک خواهند شد.

به آزمون و خطا نیاز دارند

برای این‌که بتوانید اندازه و سایز درست این محصول پزشکی را متناسب با بدن خود برای دوره قاعدگی پیدا کنید، به آزمون و خطا نیاز دارید. همچنین ممکن است در این بین نخ رشته‌ای تامپون (بیرون از واژن قرار می‌گیرد) پاره شود که فرایند خارج کردن آن سخت‌تر خواهد شد.

بیشتر بدانید: ماساژ سینه؛ انواع، فواید و نحوه ماساژ پستان

8 نکته مهم و ایمن هنگام استفاده از تامپون

  1. اگر هنگام خروج پد استوانه‌ای و پنبه‌ای متوجه شدید نخ آن پاره شده است، مضطرب نشوید. پس از شستن دستان خود به کمک دو انگشت می‌توانید آن را از واژن بیرون بیاورید.
  2. استفاده از پنبه‌های قاعدگی موجب خشکی واژن می‌شوند، بنابراین از برقراری رابطه جنسی بلافاصله پس از خروج آن خودداری کنید.
  3. برای ورود راحت پدهای استوانه‌ای قائدگی به درون واژن می‌توانید از روان کننده یا کمی آب برای مرطوب شدن آن استفاده کنید.
  4. نوع این محصول پزشکی را حتما بر اساس حجم خونریزی خود انتخاب کنید.
  5. مسیر خارج شدن خون می‌تواند به شما برای پیدا کردن دهانه واژن کمک کند.
  6. خروج پنبه قائدگی باید با همان زاویه‌ای انجام شود که وارد واژن شد.
  7. اگر دچار استرس و اضطراب شدید نشوید، خارج کردن پدهای استوانه‌ای شکل کار راحتی خواهد بود، بنابراین برای عملکرد درست ماهیچه‌های واژن آرامش خود را حفظ کنید.
  8. از پدهای استوانه‌ای مخصوص قائدگی صرفا برای دوران پریود استفاده کنید. این محصول برای ترشحات واژینال گزینه مناسبی نیستند.

بیشتر بدانید: تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) + راهنمایی کامل

سخن پایانی

در صورتی که تامپون به درستی مورد استفاده قرار بگیرد یکی از راحت‌ترین و موثرترین راه‌کارها برای مدیریت جریان قاعدگی محسوب می‌شود. بانوان زیادی معتقدند استفاده از این پد استوانه‌ای و پنبه‌ای در دوران پریودی علاوه بر ایجاد احساس آرامش، موجب انجام فعالیت‌هایی همچون شنا می‌شود. 

اهمیت این محصول پزشکی بهداشتی باعث شد تا ما در این مقاله شما را با انواع تامپون، زمان تعویض، نحوه استفاده و خارج کردن آن آشنا کنیم. شما هم می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

درمانکده با در اختیار گذاشتن امکان مشاوره آنلاین با دکتر زنان در کنار سایر تخصص‌ها کار شما در ارتباط برقرار کردن با دکتر‌ها آسان کرده است.

سوالات متداول

چه زمای باید تامپون را تعویض کنیم؟

بیش از 4 تا 8 ساعت نباید از تامپون استفاده کنید، زیرا ممکن است منجر به بروز سندرم شوک سمی TSS شود.

امکان استفاده مجدد از تامپون وجود دارد؟

در صورتی که از تامپون بیش از یک بار استفاده کنید احتمال خطر و ریسک عفونت‌های قارچی یا باکتریایی بالا می‌رود. شاید در مورد چند بار مصرف بودن تامپون‌ها شنیده باشید اما باید بدانید این موضوع از طرف سازمان غذا و دارو آمریکا رد شده است.

منبع: medicalneswstoday | verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها