معایب و فواید سوتین

فواید و عوارض بستن سوتین در دختران و زنان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

حتما شما هم اطلاعات ضد و نقیضی در مورد فواید و عوارض بستن سوتین در دختران و زنان شنیده‌اید.شواهد علمی زیادی در مورد مفید یا مضر بودن استفاده از سوتین برای سلامتی وجود دارد که این اطلاعات را تائید می‌کند و برخی دیگر هم معلوم شده که بیشتر در حد حدس و گمان هستند.امروز در این مقاله از درمانکده ما قصد داریم تا تمامی شواهد علمی و فواید و عوارض بستن سوتین در دختران و زنان را با هم بررسی کنیم. اگر شما هم در این مورد نمی‌دانید که آیا پوشیدن سوتین ضرر دارد یا خیر؛ تا انتها با ما همراه باشید. در صورتی که احساس می‌کنید نیاز به بررسی‌های بیشتر توسط دکتر زنان و متخصص عروق دارید، با پزشکان ما در مجله درمانکده در تماس باشد.

بیشتر بدانید: کاندوم چیست؟ انواع، مزایا و معایب استفاده از آن

آیا بستن سوتین در دختران و زنان خطرناک است؟

در مورد اینکه آیا بستن سوتین در دختران و زنان خطرناک است یا خیر؛ شواهد علمی خیلی کمی وجود دارد. برخی باورهای غلطی در این مورد وجود دارد که در واقع هیچ‌کدام، هیچ پشتوانه علمی ندارند. باورهای غلطی مثل:

تصویری از انواع سوتین‌ها در یک کشو
شواهد علمی خیلی کمی در مورد مضر بودن بستن سوتین در دختران و زنان وجود دارد

بیشتر بخوانید: شقاق مقعدی و روش‌های پیشگیری و درمان آن

1) نبستن سوتین باعث افتادگی سینه‌ها می‌شود!

خیر! اصلا این طور نیست. این یک باور غلط است که در صورت نپوشیدن سوتین، دچار افتادگی در سینه‌ها خواهیم شد.

افتادگی سینه‌ها عوامل بسیار زیادی دارد؛ از جمله:

  • ژنتیک
  • تغییرات در وزن
  • بالا رفتن سن
  • مراحل طبیعی هورمونی
  • بارداری و…

پس نتیجه می‌گیریم که این یک باور غلط است و هیچ پشتوانه علمی ندارد!

2) با بستن سوتین، خطر ابتلا به سرطان سینه کاهش پیدا می‌کند!

این باور که بستن سوتین بر غدد لنفاوی می‌توان تاثیرگذار باشد و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد هم غلط است. دلیل اصلی سرطان سینه تخلیه شدن سموم و مواد زائد از غدد لنفاوی و وارد شدن آنها به جریان خون است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته هنوز هیچ مدرک علمی در مورد بستن سوتین و ابتلا به سرطان سینه وجود ندارد!

بیشتر بخوانید: علت اسهال در پریود چیست؟

3) بستن سوتین می‌تواند باعث کاهش کمردرد شود

تحقیقات بسیاری در افرادی که دارای سینه‌های بزرگ هستند انجام شده است. افرادی که دارای سینه‌های بزرگ هستند، ممکن است با علائم زیر مواجه باشند:

  • درد گردن و کمر
  • سردرد
  • تحریک‌های عصبی و…

این افراد مدعی هستند که سینه‌های بزرگ‌شان دلیل اصلی کمر دردشان است. ولی بر اساس یافته‌های علمی، این دو هیچ رابطه‌ای باهم ندارند!

کمردرد این دسته از افراد ممکن است به خاطر این موارد باشد:

  • پوشیدن سوتین نامناسب
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی
  • آسیب‌دیدگی‌های عضلات پشتی
  • تحریک اعصاب نخاعی
  • پوکی استخوان یا ضعیف شدن ستون فقرات
  • بارداری و…

بهترین کاری که این دسته از افراد باید انجام دهند، مراجعه به یک پزشک ارتوپد است که درمانکده در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: بی بی چک و هرآنچه که باید درباره آن بدانید

تصویر شخصی که سوتین کوچکتر از سایر خود پوشیده است
پوشیدن سوتین نامناسب می تواند مشکلات زیادی را برای اشخاص ایجاد کند.

نکاتی برای انتخاب سوتین مناسب

در صورتی که در هنگام خرید سوتین خیلی دقت کافی نداشته باشید و سوتین مناسب با تایپ بدنی خود را خریداری نکنید؛ ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوید.

  • از جمله مواردی که در هنگام خرید سوتین باید به آن توجه کنید عبارتند از:
  • داشتن بند مناسب: اگر بندها به درستی قرار بگیرند، کاپ‌ها هم در جای صحیح قرار خواهند گرفت و اذیت نمی‌شوید. بندها نباید نه خیلی محکم‌ و نه خیلی شل باشد.
  • سایز مناسب: سایز سوتین نباید کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از اندازه سینه‌ها باشد.
  • انتخاب صحیح نوع سوتین: این روزها دسته‌بندی‌های مختلفی برای انواع سوتین وجود دارد. مثل سوتین‌های ورزشی، مجلسی، نیم‌تنه، تی‌شرتی و… . بر اساس نیازتان باید مدل مناسب انتخاب شود.
  • انتخاب سوتین با کاپ مناسب: انتخاب یک سوتین با کاپ مناسب نقش بسیار مهمی در فرم‌دهی به سینه و زیباتر نشان دادن آنها دارد.

بیشتر بخوانید: پرده بکارت چیست و چه انواعی دارد؟

عوارض بستن سوتین در هنگام خواب

خیلی از افراد معتقدند که بستن سوتین در دختران و زنان در هنگام شب، عوارض زیادی دارد. از جمله:

1) کاهش هورمون ملاتونین

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بستن سوتین و یا پوشیدن لباس‌های تنگ در هنگام خواب، می‌تواند بر سیکل خواب و بیداری افراد تاثیر داشته باشد و باعث افزایش دمای مرکزی بدن و کاهش ملاتونین شود. هورمون ملاتونین هورمونی است که به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند. کاهش ملاتونین در بدن هم می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر گذار باشد.

تصویر زنی که در تخت خوابیده است و دستش را روی چشمانش قرار داده
برخی از افراد معتقدند که بستن سوتین در هنگام خواب، ایده خوبی نیست و باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شود

بیشتر بخوانید: همه آن چیزی که باید درباره بلوغ دختران و پسران بدانید

2) عفونت‌های قارچی

اگر بر مناطق گرمسیر یا مرطوب زندگی می‌کنید، پوشیدن سوتین در هنگام خواب می‌تواند موجب عرق‌سوز شدن یا عفونت‌های قارچی در ناحیه سینه شود.

3) فشردگی سینه

فشردگی سینه در هنگام خواب می‌تواند موجب تجمع مایعات و عدم دفع مناسب سموم بدن شود و در نهایت کار گردش خون با اختلال مواجه شود.

عوارض نبستن سوتین در دختران و زنان

در خصوص عوارض نبستن سوتین باید گفت ممکن است عوارض گوناگونی برای بدن داشته باشد. از جمله:

1) حساسیت‌های پوستی

در صورت نبستن سوتین ممکن است در هنگام تحرک‌های روزانه دچار سائیدگی شود و در نهایت باعث آسیب به بدن و ایجاد حساسیت‌های پوستی شود.

بیشتر بخوانید: کاپ قاعدگی و آسودگی در دوران پریود

2) عدم ابتلا به بیماری‌های پوستی

زمانی که بدن فعالیت زیاد دارد و عرق می‌کنیم، این سموم از بدن خارج می‌شود، در صورتی که سوتین مناسب پوشیده باشیم، این سموم از طریق سوتین جذب می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی کمتر خواهد شد.

علائم بد بستن سوتین

یک‌سری علائم کلی در مورد بد بستن و انتخاب نادرست سوتین وجود دارد. از علائم عبارتند از:

1) بندهای آویزان

اگر بند سوتین از روی شانه‌هایتان تکان می‌خورد و یا اینکه انقدر سفت است که روی پوست فشار آورده است؛ نشان‌دهنده بد بستن سوتین است. بند سوتین باید به راحتی روی شانه‌ها قرار بگیرد بدون اینکه از جایش تکان بخورد و یا فشاری وارد کند.

2) راحت نبودن فنرهای سوتین

اگر از سوتین‌های فنردار یا جک‌دار استفاده می‌کنید، باید توجه داشته باشید که این فنرها به راحتی باید در زیر و کناره‌های سینه قرار بگیرند. اگر این فنرها در پوست فرو می‌رود و یا احساس می‌کنید که اجازه فعالیت کردن را نمی‌دهند، باید آن را اصلاح کنید و یا اینکه فنرها را خارج کنید.

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی در پریودی وهمه چیز درباره آن

تصویری از انواع مختلف سوتین‌های موجود در بازار
سوتین‌های مختلفی بر اساس هر نیازی طراحی شده است که می‌توان از آنها استفاده کرد

بیشتر بخوانید: تامپون و همه آن چیزی که باید در مورد این محصول پزشکی بهداشتی بدانید

3) راحت نبودن کاپ‌های سوتین

وظیفه اصلی کاپ سوتین، نگه داشتن سینه‌ها بدون هیچ احساس فشار و یا اذیت شدن است. کاپ‌ها باید کاملا مناسب سایز سینه باشد و به هیچ‌ عنوان بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر از حالت عادی نباشند.

به طور کلی اگر در قسمت سینه دچار مشکل هستید و احساس درد یا علائم ناخوشایندی می‌کنید بهتر است از طریق مشاوره آنلاین با بهترین دکتر زنان با دکتر مورد نظر مشورت کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله خیلی کامل در مورد فواید و عوارض بستن سوتین در دختران و زنان صحبت کردیم و تمامی باورهای غلطی که در این مورد وجود دارد را با هم بررسی کردیم. پس با خیال راحت می‌توانید با انتخاب صحیح سوتین متناسب با تایپ بدنی خود، استفاده کنید.

افرادی بیشتر در معرض خطر هستند که سینه‌هایی بزرگ‌تر از حالت عادی دارند و ممکن است پس از مدتی دچار برخی عوارضی شوند که در مقاله به آنها اشاره کردیم. البته این افراد هم با انتخاب سایر درست و پوشیدن سوتین مناسب، می‌توانند تا حد زیادی این عوارض را از خود دور کنند. اگر شما هم احساس می‌کنید که دچار درد در سینه هستید؛ می‌توانید از متخصصان غدد در درمانکده کمک بگیرید تا به شما جهت رفع دردهای سینه و بررسی‌های تخصصی‌تر کمک کنند.

اگر هم سوال و یا پیشنهادی دارید، می‌توانید در انتهای همین مقاله سوالات خود را مطرح کنید تا تیم درمانکده به همراه متخصصان، به شما کمک کنند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 44

هنوز امتیازی ثبت نشده

ek.moghimi@gmail.com
الناز مقیمی

الناز مقیمی، مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه گرمسار داره و در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. الناز مسلط به سئو و ترجمه است و به نرم افزارهای فتوشاپ و پریمیر هم آشنایی کافی داره. الناز مقیمی جدای این مهارت‌ها، اهل هنر و موسیقی هم هست و به گفتۀ خودش که میگه: «پیانو می‌زنم و گاهی هم باهاش می‌خونم». از این ذوق و قریحه فاصله نگیریم و بدونیم که الناز به حوزه گردشگری هم خیلی علاقمنده و عاشق کتاب‌های روانشناسیه و به گفتۀ خودش هر وقت فرصت کنه می‌خونتشون. در همکاری با درمانکده، الناز مقیمی خیلی تمایل داره در زمینۀ علل بیماری‌ها و بررسی جدیدترین روش‌های درمانی تولید محتوا کنیم و این نوع موضوعات رو در اولویت همکاری‌مون قرار بدیم. الناز واقعا اهل مطالعه است و این چند تا کتاب رو هم به مخاطبین مطالب خودش پیشنهاد کرده: «نیمه تاریک وجود، باشگاه پنج‌صبحی‌ها، عقاید یک دلقک و عادت‌های اتمی»

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها