سرطان واژن

همه چیز درباره ی سرطان واژن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


سرطان واژن نوعی بیماری نادر است که در سلول های موجود در سطح واژن یا مهبل رخ می دهد. سرطان مهبل زمانی است که لب های واژن درگیر می شود و در صورتی که قسمت داخلی واژن یا لوله واژن درگیر شود سرطان واژن نامیده می شود.

انواع مختلف سرطان واژن چیست؟

  • سلول سنگفرشی: این بیماری در دیواره واژن شروع می شود و به آرامی رشد می کند.
  • آدنوکارسینوم: این بیماری که در زنان بالای  سال بیشتر شایع هست در بافت غدد واژینال آغاز می شود.
  • ملانوما: این بیماری در سول هایی که رنگدانه واژن را تولید می کنند، رخ می دهد.
  • ساکوما: این بیماری در سلول های بافت همبند و یا در سلول های ماهیچه ای دیواره های واژن شروع می شود و فقط حدود 4 درصد از انواع سرطان واژن را شامل می شود.

علائم سرطان واژن چیست؟

نشانه های این سرطان با توجه به سیستم ایمنی افراد مختلف متفاوت است و ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی نداشته باشد بلکه با پیشرفت آن علائم ظاهر شوند. علائم سرطان واژن به طور کلی عبارتند از:

  • خونریزی غیرطبیعی واژن پس از مقاربت، بین پریودها و یائسگی
  • ترشح آبکی واژن
  • ادرار مکرر و ادرار دردناک
  • یبوست
  • وجود درد در لگن
  • وجود توده در واژن
  • خارش و سوزش لبه های واژن
  • وجود زخم هایی در قسمت خارجی واژن که ممکن است با عفونت همراه باشد

دلیل بروز سرطان واژن چیست؟

دلیل سرطان واژن هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما در حالت کلی سرطان زمانی ایجاد می شود که در سلول های سالم بدن یک جهش ژنتیکی اتفاق افتاده و سلول های طبیعی را به سلول های غیرطبیعی تبدیل می کند. سلول های سالم رشد کرده، تکثیر شده و سرانجام می میرند و سلول های سرطانی رشد کرده، تکثیر شده اما نمی میرند.

سرطان واژن
پیشرفت سرطان واژن

با وجود اینکه علت این بیماری مشخص نیست، عوامل خطر سازی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند، شامل مصرف دخانیات و الکل، داشتن سن کم در اولین رابطه جنسی، داشتن شریک جنسی متعدد، تاریخچه خانوادگی، سن بالای 60 سال، سرطان دهانه رحم و ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) و ویروس ایدز می شود.

بیشتر بدانیم: انواع سرطان زنان؛ روش پیشگیری و درمان

روش های پیشگیری از بروز سرطان واژن چیست؟

در واقع هیچ روش مشخص و مطمئنی برای پیشگیری از بروز این بیماری وجود ندارد، با این حال اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان فرد را آسان تر می کند. یکی از راه های پیشگیری عدم مصرف دخانیات و الکل و دیگری دریافت واکسن HPV است. همچنین بهتر است به طور منظم تحت نظر بهترین متخصص زنان برای معاینات لگن و انجام تست پاپ اسمیر قرار بگیرید.

سرطان واژن
مراحل سرطان واژن

روش های تشخیص سرطان واژن چیست؟

در صورتی که متخصص زنان در حین معاینات لگن متوجه مورد مشکوکی شود، تست پاپ اسمیر انجام می دهد. اگر در نتیجه آن سلول های غیرطبیعی دیده شود، با روش کولپوسکوپی قسمت های خارجی مهبل، واژن و دهانه رحم را به دقت بررسی کرده و در صورت نیاز نمونه برداری خواهد کرد.

روش دیگر بیوپسی نام دارد که در آن بخش بسیار کوچکی از واژن را به منظور نمونه برداری برش می دهند و بافت مشکوک به آزمایشگاه فرستاده می شود.

راه های درمان سرطان واژن چیست؟

روش های درمانی این بیماری به دو عامل نوع سرطان واژن و مرحله پیشرفت آن بستگی دارد. انواع روش های درمانی این بیماری عبارتند از:

پرتو درمانی

در این روش سلول های سرطانی تحت تابش پرتوهای پرانرژی اشعه ایکس قرار می گیرند. در این روش اشعه خارجی فقط می تواند به کل شکم یا فقط لگن فرد بیمار بتابد.

سرطان واژن
درمان سرطان واژن

شیمی درمانی

در این روش برای از بین بردن سلول های سرطانی از مواد شیمایی استفاده می شود. اما هنوز مشخص نیست که آیا این روش برای این بیماری کارآمد و مفید هست یا خیر و به همین دلیل این روش در کنار سایر درمان ها استفاده می شود.

جراحی

این روش انواع مختلفی دارد که عبارتند از جراحی برای حذف تومورهای کوچک (وقتی بیماری به میزان کمی در واژن پیشرفت کرده است)، برداشتن واژن، برداشتن ارگان های لگن، برداشتن مهبل.

لازم نیست برای روز بعد یا روزهای بعد صبر کنید تا مراقبت های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید نوبت از پزشک متخصص زنان خود را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین در درمانکده رزرو کنید.

 

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 12

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها