مصرف زیاد ویتامین دی

6 عارضه مصرف زیاد ویتامین D

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ویتامین دی برای سلامتی بسیار مهم است. این ویتامین در حفظ سلامت و عملکرد سلول ­های بدن چند وظیفه ­کلیدی را برعهده دارد. اکثر افراد ویتامین دی کافی دریافت نمی­ کنند بنابراین به مصرف مکمل نیاز دارند. با این حال، ممکن است (در موارد نادر) تشکیل این ویتامین در بدن به میزان سمی برسد.

در این مقاله به 6 اثر جانبی افزایش این ویتامین مهم در بدن می ­پردازیم.

همچنین بخوانید: چه زمانی ویتامین دی بخوریم؟ 

کمبود و مسمومیت با مصرف زیاد ویتامین دی

ویتامین دی در جذب کلسیم، عملکرد ایمنی و محافظت از استخوان، عضلات و سلامت قلب نقش دارد. ویتامین دی به­ طور طبیعی در غذا وجود دارد و با قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب نیز تولید می­ شود.

با این حال، به ­غیر از ماهی چرب، تعداد کمی از غذاها سرشار از ویتامین دی هستند. به ­علاوه، اکثر افراد به اندازه­ کافی در معرض آفتاب نیستند تا ویتامین دی به مقدار مناسب در بدنشان تولید شود.

بنابراین، کمبود این ویتامین بسیار شایع است. درواقع، تخمین زده شده حدود 1 بیلیون نفر در سراسر دنیا به اندازه کافی ویتامین دی دریافت نمی­ کنند.

مکمل­ های ویتامین دی رایج است و می­ توان ویتامین دی-2 و دی-3 را از طریق مکمل دریافت کرد. ویتامین دی-3 در واکنش به نور خورشید تولید می­ شود و در محصولات حیوانی وجود دارد درحالی­ که ویتامین دی-2 گیاهی است.

یافته­ ها نشان می ­دهد ویتامین دی-3 بیشتر از ویتامین دی-2 سطح خون را بالا می­ برد. تحقیقات حاکی از این است که با مصرف هر 100IU  ویتامین دی-3 بیشتر در روز، میزان ویتامین دی خون تا 1 ng/ml (2.5 nmol/l) افزایش می ­یابد.

مصرف زیاد ویتامین دی
مصرف مکمل ویتامین دی

با این حال، مصرف دوز بالای ویتامین دی-3 در بلندمدت باعث تشکیل ویتامین دی مازاد در بدن می­ شود.

مسمومیت ویتامین دی زمانی رخ می­ دهد که میزان آن در خون بیشتر از 150 ng/ml (375 nmol/l) باشد. از آن­جایی­ که ویتامین در چربی بدن ذخیره و به­ تدریج وارد جریان خون می­ شود، تاثیر مسمومیت تا چند ماه بعد از توقف مصرف مکمل باقی می­ماند.

لازم است بدانید مسمومیت ویتامین دی شایع نیست و منحصرا در افرادی رخ می ­دهد که بدون تحت نظارت قرار دادن میزان آن در خون، دوز بالایی از مکمل را در بلندمدت مصرف می­ کنند.

همچنین ممکن است فرد از مکملی استفاده کند که میزان ویتامین دی آن بیشتر از چیزی است که روی برچسب مکمل نوشته شده و سهوا ویتامین دی اضافه مصرف کند.

درمقابل، رژیم غذایی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به­ تنهایی باعث مسمومیت ویتامین دی نمی­ شود.

در ادامه به 6 نمونه از اصلی ­ترین عوارض افزایش میزان ویتامین دی اشاره می­ کنیم.

همچنین بخوانید: ویتامین D چرا برای بدن ما حیاتی است؟

خطرات مصرف زیاد ویتامین دی

1. افزایش میزان ویتامین دی در خون

تامین میزان کافی ویتامین دی در خون به تقویت ایمنی و محافظت از بدن دربرابر پوکی استخوان و سرطان کمک می­ کند.

با این حال، بر سر محدوده مقدار کافی مطلوب توافق وجود ندارد.

با این­که میزان 30 ng/ml (75 nmol/l) ویتامین دی در خون کافی تلقی می­ شود، انجمن ویتامین دی پیشنهاد می­ کند مقدار 40–80 ng/ml (100–200 nmol/l) را حفظ کنیم و به این نکته اشاره می­ کند اگر میزان ویتامین دی در خون به بالاتر از 100 ng/ml (250 nmol/l) برسد، می­ تواند خطرناک باشد.

درحالی­که تعداد زیادی از افراد از مکمل­ های ویتامین دی استفاده می ­کنند، به­ ندرت پیش می ­آید میزان این ویتامین در خون کسی بسیار بالا باشد.

یک تحقیق جدید طی ده سال اطلاعات بیش از 20 هزار نفر را مورد بررسی قرار داد. نتایج حاکی از این بود که میزان ویتامین دی تنها 37 نفر بیشتر از 100 ng/ml (250 nmol/l) بود. فقط یک نفر، با 364 ng/ml (899 nmol/l)، دچار مسمومیت جدی بود.

در یک تحقیق، میزان ویتامین دی موجود در خون یک خانم بعد از مصرف مکمل که به مدت دو ماه روزانه 186,900 IU ویتامین دی-3 در بدن او تامین می­کرد  به 476 ng/ml (1,171 nmol/l) رسید.

این رقم 47 برابر بیشتر از میزان مصرف پیشنهادی، یعنی 4000 IU در روز است.

بعد از این­که زن دچار خستگی مفرط، فراموشی، حالت تهوع، استفراغ، اختلال در گفتار و دیگر علائم شد، در بیمارستان تحت نظارت و بستری قرار گرفت.

با این­که تنها دوز بسیار بالای مکمل می ­تواند به ­سرعت منجر به مسمومیت شود، حتی مدافعان این مکمل­ ها توصیه می­ کنند روزانه فقط ده هزار IU از این مکمل­ها را استفاده کنید.

خلاصه اگر میزان ویتامین دی در خون به بیشتر از 100 ng/ml (250 nmol/l) برسد، می ­تواند خطرناک باشد. افزایش میزان ویتامین دی در خون در اثر مصرف مکمل­ های قوی منجر به بروز علائم مسمومیت می ­شود.

مصرف زیاد ویتامین دی
قرص ویتامین D

2. افزایش میزان کلسیم خون

ویتامین دی به جذب کلسیم غذا توسط بدن کمک می­ کند. درواقع، جذب کلسیم یکی از مهم­ترین وظایف ویتامین دی است.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین پزشک متخصص ارتوپد

با این حال، اگر مصرف ویتامین دی بیش از اندازه باشد، کلسیم خون به حدی می­ رسد که علائم ناخوشایند و خطرناک را به دنبال دارد.

ازجمله علائم هایپرکلسمی، یا افزایش کلسیم خون، می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان طبیعی کلسیم خون 8.5–10.2 mg/dl (2.1–2.5 mmol/l) است.

در یک تحقیق، مرد مسن مبتلا به زوال عقل که به مدت 6 ماه هر روز 50 هزار IU ویتامین دی مصرف می­ کرد، بارها به­ دلیل علائم مربوط به افزایش کلسیم خون بستری شد.

در تحقیق دیگر، دو مرد از مکمل ویتامین دی نامعتبر استفاده کرده بودند و میزان کلسیم خون آن­ها به 13.2–15 mg/dl (3.3–3.7 mmol/l) رسیده بود. به علاوه، یک سال طول کشید تا بعد از قطع مصرف مکمل میزان کلسیم خون آن­ها عادی شود.

3. حالت تهوع، استفراغ و بی­ اشتهایی

بسیاری از عوارض افزایش ویتامین دی به افزایش کلسیم خون مربوط می­ شود.

ازجمله می ­توان به حالت تهوع، استفراغ و بی ­اشتهایی اشاره کرد.

با این حال، تمام کسانی که میزان کلسیم خون آن ها بالاست این علائم را تجربه نمی ­کنند.

یک تحقیق وضعیت 10 نفر که برای درمان کمبود ویتامین دی از مکمل استفاده کردند و سپس دچار هایپرکلسمی شدند را مورد بررسی قرار داد.

چهار نفر دچار حالت تهوع و استفراغ شدند و سه نفر اشتهای خود را از دست دادند.

نتایج واکنش به ویتامین دی در دیگر تحقیقات نیز به همین منوال بود. یک خانم بعد از مصرف مکملی که میزان ویتامین دی موجود در آن 78 برابر بیشتر از میزان نوشته شده روی برچسب بود، دچار حالت تهوع و کاهش وزن شد.

لازم به ذکر است این علائم در واکنش به دوز بسیار بالای ویتامین دی-3 رخ می ­دهد که میزان کلسیم خون را به بیشتر از 12 mg/dl (3.0 mmol/l) می­رساند.

خلاصه شواهد نشان می ­دهد مصرف دوز بالای ویتامین دی در بعضی از افراد به ­دلیل بالا رفتن میزان کلسیم خون منجر به حالت تهوع، استفراغ و کم­اشتهایی می­ شود.

4. دل­ درد، یبوست یا اسهال

دل­ درد، یبوست یا اسهال ازجمله عوارض شایع گوارشی است که به حساسیت غذایی یا سندرم روده­ تحریک ­پذیر مربوط می­ شود.

با این حال، ممکن است این علائم ناشی از بالا رفتن میزان کلسیم خون در اثر مسمومیت ویتامین دی باشد.

ممکن است افرادی که برای درمان کمبود ویتامین دی از دوز بالای این ویتامین استفاده می­ کنند دچار این علائم شوند. به­ نظر می ­رسد این واکنش، درست مانند سایر علائم، در هر فرد متغیر است (حتی اگر میزان افزایش ویتامین دی در خون مشابه باشد).

در یک نمونه تحقیق، یک پسر بعد از مصرف مکمل­ های نامعتبر ویتامین دی دچار دل ­درد و یبوست شد درحالی­که میزان ویتامین دی در خون برادر او بدون هیچ­گونه علامت دیگر افزایش داشت.

در یک تحقیق دیگر، کودک 18 ماهه که به­ مدت سه ماه روزانه 50 هزار IU ویتامین دی-3 مصرف می­ کرد دچار اسهال، دل­درد و دیگر علائم شد. این علائم بعد از قطع مصرف مکمل رفع گردید.

خلاصه دوز بالای ویتامین دی که منجر به افزایش کلسیم خون می ­شود می­ تواند علائمی نظیر دل ­درد، یبوست یا اسهال را در پی داشته باشد.

مصرف زیاد ویتامین دی
مواد غذایی دارای ویتامین دی

5. پوسیدگی استخوان

از آن­جایی­که ویتامین دی نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیزم استخوان دارد، دریافت آن به میزان کافی برای حفظ استخوان­ های قوی حیاتی است.

با این حال، افزایش ویتامین دی می ­تواند به سلامت استخوان صدمه بزند.

اگرچه بسیاری از علائم افزایش ویتامین دی به بالا رفتن میزان کلسیم خون نسبت داده می­ شود، بعضی محققان می­ گویند دوز بالای ویتامین دی منجر به پایین آمدن میزان ویتامین کا-2 در خون می­ شود.

یکی از مهم­ترین وظایف ویتامین کا-2 حفظ کلسیم استخوان و جلوگیری از ورود آن به خون است. گفته می­ شود افزایش میزان ویتامین دی باعث کاهش فعالیت ویتامین کا-2 می­ شود.

بهتر است برای جلوگیری از پوسیدگی استخوان زیاد از مکمل ویتامین دی استفاده نکنید و از مکمل ویتامین کا-2 استفاده کنید. همچنین می­ توانید غذاهای سرشار از ویتامین کا-2، مانند گوشت و لبنیات، بخورید.

مصرف زیاد ویتامین دی
رژیم غذایی با وجود ویتامین دی

خلاصه اگرچه ویتامین دی برای جذب کلسیم مورد نیاز است، افزایش میزان آن در فعالیت ویتامین کا-2 اختلال ایجاد می ­کند و منجر به پوسیدگی استخوان می­ شود.

6. نارسایی کلیوی

مصرف زیاد ویتامین دی به­ طور مکرر منجر به آسیب دیدن کلیه می­ شود.

در یک نمونه تحقیق، مردی پس از چند بار تزریق ویتامین دی به تجویز بهترین پزشک داخلی، به ­دلیل نارسایی کلیه، افزایش کلسیم خون و سایر علائم بستری شد.

درواقع، اکثر تحقیقات حاکی از این است که افراد مبتلا به مسمومیت ویتامین دی دچار آسیب کلیوی متوسط تا شدید می­ شوند.

در یک تحقیق روی 62 نفر که تحت تزریق دوز بالای ویتامین دی قرار گرفتند، همه (چه کسانی که کلیه ­های سالم داشتند، چه کسانی که قبلا از بیماری کلیوی رنج می­ بردند) دچار نارسایی کلیه شدند.

نارسایی کلیه از طریق آب­رسانی دهانی یا سرم و دارو درمان می­ شود.

خلاصه افزایش ویتامین دی می­ تواند در افرادی که کلیه­ های سالم دارند و کسانی که مبتلا به بیماری کلیه هستند منجر به نارسایی کلیه شود.

حرف آخر

ویتامین دی برای سلامت عمومی بسیار مهم است. حتی اگر رژیم غذایی سالم دارید، برای دریافت میزان مطلوب این ویتامین به مصرف مکمل احتیاج پیدا می­ کنید.

با این حال، مصرف زیاد یک ماده­ مفید نیز می­ تواند زیان­بار باشد.

از مصرف دوز بالای ویتامین دی بپرهیزید. درمجموع، مصرف 4 هزار IU ویتامین دی در روز یا کم­تر، تا زمانی که وضعیت خون تحت کنترل باشد، بی­ خطر تلقی می­ شود.

به­ علاوه، حتما مکمل ویتامین دی را از کارخانه ­های معتبر خریداری کنید تا خطر اوردوز تصادفی به ­دلیل استاندارد نبودن برچسب کاهش یابد.

اگر از مکمل ویتامین دی استفاده می ­کنید و دچار هر یک از علائم فوق شده ­اید، هرچه زودتر با متخصص داخلی در درمانکده مشورت کنید.

منبع: healthline

[sibwp_form id=5]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 312

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

54 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
Ehsan
Ehsan
1 سال قبل

درود بر شما من سر خود بدون هیچ آزمایشی d3 300000 تزریق کروم عوارضی داره

فریده
فریده
1 سال قبل
پاسخ به  Ehsan

درود ویتامین Dخون من به بالای۱۰۰ رسیده والان یک ماهه که دیگه استفاده نمیکنم ایا بانخوردن ان نرمال میشود ویا نیاز به دارویی خاص دارم؟

عظیم
عظیم
3 ماه قبل

با عرض سلام و خسته نباشید من ویتامین دی هرروز مصرف کردم ۱۰ روزه ۵ روزی هست حالت تهوع و شکم درد و معده درد زیاد و کم اشتها شدم دارم خیلی درد دارم چیکار باید کنم لطفا رهنماییم کنیدممنون میشم

امینی
امینی
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید چند عدد از قرص های ریز و زرد رنگ ویتامین دی خطرناک هستش؟

حمیدرضا
حمیدرضا
6 ماه قبل

درود بر سایت درمانکده
من دیروز دو عدد قرص 50هزار واحدی ویتامین دی خوردم, از دیشب حالت تهوع و سرگیجه، کمی هم سردرد دارم هیچ کاریش هم نمی‌شه کرد، چند روز دیگه خوب میشه، بایستی حداکثر هر دوهفته یک بار از این قرص استفاده می‌کردم، دز بی‌خطر این دارو هم ماهی یک قرص ویتامین دی بزرگسال است.

aye
aye
6 ماه قبل

ممکنه اگه یه ورق قرص ویتامین دی رو بخوریم مشکلی پیش بیاد؟

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

سلام روز بخیر من هر وقت ویتامین D مصرف می کنم اعصابم بهم می ریزه آیا این عادی هست؟ باید چه کار کنم؟ خواب آلودگی اذیتم می کنه ولی به خاطر درد مفاصل دکتر گفته باید هفته ای یه دونه بخورم. لطفا راهنماییم کنید. ممنون.

شهر
کرج
محمد
محمد
2 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه

پسرم وقتی قرص ویتامین دی مصرف میکنه از دماعش خون میاد

شهر
اصفهان
خانم هستم
خانم هستم
7 ماه قبل

من ماهی یک بار ویتامین دی میخورم ولی همون روز که میخورم سردرد میگیرم چرا؟

شهر
اصفهان
خانوم‌رسولی‌۴۳‌ساله
خانوم‌رسولی‌۴۳‌ساله
9 ماه قبل

سلام‌برای‌پایین‌امدن‌ویتامین‌دسی‌بدن‌چی‌بخوریم‌؟

شهر
مشهد
محدثه
محدثه
10 ماه قبل

پسرم ۴ سالش هست امروز ۳ تا قرص ویتامین b خورده چهارم کنم یه دونه صبح بهش دادم حالا هم دوتا خورده
ببرمش اورژانس

شهر
شیراز
علیرضا
علیرضا
10 ماه قبل

درودواحترام .من یک مرد68 ساله هستم وروزانه یکعدد فولیک اسید 5میلی میخورم وهر هفته روزهای جمعه یک عدد قرص ویتامین د 50000میخورم .مدتیست که احساس بی رمقی در عضلاتم وکمبود تنفس را در موقع کوهنوردی زیر آفتاب را پیداکردم .آیا این ضعف و بی حالی ارتباطی با مصرف ویتامین د دارد؟

شهر
تهران
عباس
عباس
10 ماه قبل

سلام من دچار بالا بودن ویتامین دی شدم وعرق زیادی می ریزم عضلات بدنم درد می کنه چکارباید انجام بدم ویتامین دی کم شود

شهر
تهران
امیرعلی فرازی
امیرعلی فرازی
11 ماه قبل

سلام ببخشید من ناهار ساعت ۲ و نیم خوردم ویتامین d پنجاه هزارو ساعت چهار نیم خوردم الان حالت تهوع دارم ضعف و بی حالی دارم چیکار کنم

شهر
تهران
نیلوفر مهیمنی
نیلوفر مهیمنی
1 سال قبل

سلام، اگر 1روز از ویتامین دی بگذره باید هفته دیگه بخورم یا مشکلی نیست 1روز بعد بخورم

مهیا
مهیا
8 ماه قبل

باید یک عدد قرص ۵۰۰۰ در هفته بخورید

مسلم
مسلم
1 سال قبل

آیا قرص ویتامین Dپنج هزار داریم؟؟؟

شهر
شیراز
زینب
زینب
1 سال قبل

سلام دختر من ۱۳ ساله هست ویتامین دی بلاست هیچ ویتامینی هم مصرف نکرده
باید چکار کنیم سرگیج واستخوان درد ویبوست وسردرد داره

شهر
تهران
یکتا
یکتا
1 سال قبل

سلام من قرص هماتینیک با ویتامین دی 50 هزار خوردم سردرد شدم باید چه کار کنم

امین
امین
1 سال قبل

من‌چند وقتی هست از این قرص استفاده میکنم شبا خابم نمیبره‌ روزا میخابم و دوم اینکه زانو پا راستم و قسمت رانش درد میکنه مچ‌ هر دو پام درد میکنه چیکار باید بکنم

تقوی
تقوی
1 سال قبل

سلام
من ده روز پشت هم از ویتامین دی با دوز 50 هزار استفاده کردم
البته الان دوهفته هست قطع کردم ایا باید برای جلوگیری از مسمومیت اقدام خاصی کنم.

فرزاد
فرزاد
3 ماه قبل
پاسخ به  تقوی

ویتامین د۵۰۰۰۰ ماهی یکی

حسام دین
حسام دین
1 سال قبل

سلام مادرم ویتامین د خیلی بالا رفته چیکار کنم پایین بیاد؟؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید

مريم سلامى
مريم سلامى
1 سال قبل
پاسخ به  حسام دین

سلام من ويتامين دى ٥٠٠٠٠ باهم خوردم الانم حالت تهوع و بى خوابي و داغى دست و پا دارم ،ميشه راهنمايى كنين ؟

شهر
تهران
هادی
هادی
1 سال قبل

سلام چه جوری میشه مسموميت ویتامین‌ دی رو کمتر کرد و تو رود بهبودی بهتر باشه

شهر
کرج
مصطفی
مصطفی
1 سال قبل

سلام من هر موقع ویتامین دی خوردم فشارم میره بالا و ضربان قلبم خیلی تند میشه ، و تا یک هفته خوب نمیشم، قبلن فکر میکردم بخاطر استرس هست ولی الان مطمئن شدم که بخاطر همینه، من نمیدونم چرا بعضی دکترا سر خود ویتامین دی تجویز میکنن ، بخدا تمام مشکلات روحی و جسمی من از موقعی شروع شد گفتن ویتامین دی مصرف کنین خوبه،

مهیار
مهیار
1 سال قبل

سلام پسرم ۶سالشه ویتامین دی ۴۰۰۰مصرف میکنه خودش اومده چن تاازقرصها روبازکرده نمیدونم خورده یانه باید چیکار کنم اگه خورده باشه عوارضش چیه چقدر بعدازخوردن عوارضش پدیدار میشه

شهر
شیراز
اشکان
اشکان
1 سال قبل

سلام
من ۳۱ سالمه ویتامین دی پنجاه هزار بفاصله ۱۰ روز مصرف کردم سرگیجه ، بی حالی و خونریزی از لثه داشتم چیکار کنم ؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  اشکان

سلام اشکان جان.این دوز از ویتامین دی باید هر دو هفته یکبار استفاده شه و مصرف بیش از این مقدار میتونه باعث مسمومیت شه.پیشنهاد میکنم سریعا به پزشک داخلی مراجعه کنید.میتونید از درمانکده مشاوره‌ی آنلاین فوری بگیرید تا سریع با پزشک مشورت کنید.امیدوارم همیشه سلامت باشید.

Mohadeseh
Mohadeseh
1 سال قبل

سلام برادر ۵ ساله ی من هفته ی پیش سه تا قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ خورد.بردیمش پیش متخصص،بهش کربن داد و چندتا آزمایش گرفت بعدشم گفت مشکلی نداره.
برادرم الان دو روزه که تیک عصبی پیدا کرده و مدام چشماشو میچرخونه و گردنشو تکون میده.
ممکنه عوارض اون قرص ها باشه؟
لطفا راهنمایی کنید ممنون.

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام
من ازمایش خون دادم ویتامین دی من ۶ بو و دکتر برام قرص تجویز کردند. این قرصها (dekristol 20000 ) را در حالت عادی باید فقط هفته ای یکبار مصرف کرد. چون میزان ویتامن دی خون من خیلی پایین بود دکترم گفت که میتونم هفته اول ۲ تا مصرف کنم. متاسفانه من اشتباه متوجه شده بودم و به مدت ۴ هفته، هفته ای ۲ قرص مصرف کردم. طی ۳ هفته اول علایمی مانند دل دردهای گاه و بیگاه و حالت تهوع داشتم. متاسفانه هفته چهارم این علایم شدت پیدا کرد تا جایی که شبها هم از دل درد خواب نداشتم. از طریق سرچ در اینترنت و مطالعه عوارض جانبی دارو متوجه شدم که اوردُز دارو داشتم. الان حدود ٥ روز از مصرف اخرين قرصم ميگذرد ولى همچنان حالت تهوع، بى اشتهايى و دل درد دارم. لطفا راهنمايي كنيد
من الان مسافرت هستم به همين دليل امكان رفتن نزد پزشك رو متاسفانه ندارم
باتشکر فروان

سحر
سحر
1 سال قبل
پاسخ به  مریم

سلام من ۱۷ روزه قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ استفاده میکنم هرروز الان توهم میرزنم سر درد و سر گیجه دارم حالت تهوع دارم گفتند اب بخور دفع بشه باید برم دکتر ؟؟؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  سحر

سلام سحر جان.مصرف روزانه بیشتر از ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین دی میتونه باعث مسمویت شه و عوارض جدیی به دنبال داشته باشه.ویتامین دی محلول در چربیه و زیاد آب خوردن کمکی نمیکنه.سریع تر به اورژانس مراجعه کنید و ویزیت شید .امیدوارم همیشه سلامت باشید‌.

مريم سلامى
مريم سلامى
1 سال قبل
پاسخ به  سحر

من چند روز پيش دوتا قرص ٥٠٠٠٠مصرف كردم كل بدنم داغ ميكنه بى خواب و كم اشتها شدم چيكار كنم ؟

شهر
تهران
ارشام نورزاد
ارشام نورزاد
1 سال قبل

داکتر صاحب سلام . پسرم ۸ سال دارد کمبود ویتامین دی داشت بعد از ماه گرفتن پیچکاری ویتامین دی در شیر استفاده کرده حالا که معاینه کرد مقدار ۱۲۶ شده است ایا این مقار خطر ناک است.به توصیه شما ضرورت دارم.

ایلماه
ایلماه
1 سال قبل

سلام، مطلبو ک خوندم، متوجه شدم ک با نا آگاهی خودمو بیچاره کردم
من ندونسته 10 تا قرص ویتامین دی
با دوز 50 هزار
تو کمتر از یک ماه خوردم
همه این حالت ها رو دارم ک تو مطلب نوشته
حالا باید چیکار کنم
حالم خیلی بده
استرس از یه طرف، حالت تهوع، سرگیجه و بقیه علائم هم اذیتم میکنن

میثم
میثم
1 سال قبل

سلام من دیروز سوزن ویتامین دی زدم بعد حالت تهوع و استفراغ می کنم ماهی یک بار هم همیشه می زنم فقط این سری اینطور شدم چه کنم که بهتر شم از این حالت ممنون

مهسا مددی
مهسا مددی
1 سال قبل
پاسخ به  میثم

سلام آیا مصرف سه ماه از آمپول سینو پار باعث افزایش ویتامین دی میشود؟

زارع
زارع
1 سال قبل
پاسخ به  میثم

سلام.ویتامین دی که مصرف می کنم سرالتم میسوزه.ایاربطی داره

بهار
بهار
1 سال قبل

سلام مادر من مدتی هفته ای یک قرص ویتامین دی مصرف می‌کرد الان آزمایش داده میزان ویتامین د رو۱۰۴ نشان داده وو اوره هم در آزمایش بالا نشان داده و همچنین کمی در مای چت تورم داره آیا الان ایجاد مسمومیت شده و چه باید کرد

بهنام
بهنام
1 سال قبل

سلام دکتر من اشتباه کردم طی 3 ماه 5 تا امپول d3 زدم( هر 2 هفته یه بار) ایا مشکل جدی برام رخ میده و این که چه ازامایشاتی رو باید بگم دکتر برام بنویسه تا بفهمم عوارض داشته برام یا نه ؟

مرجان خلج
مرجان خلج
1 سال قبل
پاسخ به  بهنام

سلام خسته نباشيد ،من خانم و٤٨ ساله هستم،در آزمايش خون من ويتامين d من ٢٠ بود دكتر برام هر ١٢ ساعت ويتامين D 50000 تجويز كرديان،ايا غير عادي نيست؟ممنونم

حمیدرضا
حمیدرضا
6 ماه قبل
پاسخ به  بهنام

من دیروز دو عدد قرص 50هزار واحدی ویتامین دی خوردم, از دیشب حالت تهوع و سرگیجه کمی هم سردرد دارم هیچ کاریش هم نمی‌شه کرد، بایستی حداکثر هر دوهفته یک بار از این قرص استفاده می‌کردم، دز بی‌خطر این دارو هم ماهی یک قرص ویتامین دی بزرگسال است.

شهر
تهران
ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام در کل نباید قرص بدون تجویز پزشک خورده بشه.میتونیم آزمایش خون بدیم ببینیم چی کم داریم اون موقع دکتر برامون بنویسه.