برای مشاوره ازدواج کجا برم؟ تنور گرم خانواده را روشن کنید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

وجود اختلاف نظر و بحث‌های کوچک بین زوجین همیشه طبیعی است اما با گذشت زمان و حل نشدن این مشکلات، رفته رفته بحث‌ها اوج می‌گیرند و نتایج زیان‌باری مانند سرد شدن رابطه، نداشتن اعتماد به طرف مقابل، دعواهای شدید و… را به همراه دارند. از آنجایی که زوجین و بچه‌ها در خانواده‌های بزرگ‌تر تحت تاثیر جو خانه و نوع ارتباط میان پدر و مادر قرار می‌گیرند، باید تمام این مشکلات را برطرف کرد. در واقع داشتن رضایت از رابطه عاشقانه می‌تواند تا حد زیادی روی کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد. اما سوال اصلی اینجاست که برای مشاوره ازدواج کجا برم و چه کسی می‌تواند برای حل این مشکلات به من کمک کند؟ در این مطلب از مجله درمانکده همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را بررسی کنیم.

بررسی انواع مشاوران ازدواج

در صورت بروز مشکل، زوجین باید به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنند. ولی متخصصان مختلفی در حوزه ازدواج، مشاوره می‌دهند. اگر برای شما و شریک عاطفی‌تان سوال پیش آمده که برای مشاوره ازدواج کجا برم؟ اولین پیشنهاد ما این است که انواع مشاوران ازدواج را بررسی کنید.

متن اینفوگرافیک: برای مشاوره ازدواج کجا برم به عنوان سرتیتر در تصویر. متخصص ازدواج و خانواده درمانگر، روانشناس بالینی، مشاور بهداشت روان، مددکار اجتماعی بالینی به عنوان گزینه‌ها نوشته بشن
برای مشاوره ازدواج کجا برم؟

بیشتر بدانیم: سوالات مشاوره ازدواج چیست؟ ۳۲ نمونه سوال مهم و اساسی

متخصص ازدواج و خانواده درمانگر

خانواده درمانگر به زوجین و خانواده‌ها کمک می‌کند تا مشکلات خود را برطرف کنند. این متخصصان به افراد کمک می‌کنند که مهارت‌های اساسی روابط خود را توسعه دهند و روابط خود را ترمیم کنند. یک متخصص ازدواج و خانواده درمانگر (Licensed Marriage and Family Therapist) باید در رشته مشاوره ازدواج و خانواده‌درمانی یا رشته‌های مشابه، مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد.

روانشناس بالینی

روانشناسان بالینی بخش زیادی از خدمات بهداشتی روانی را ارائه می‌دهند که شامل ارزیابی روانشناختی، تشخیص و درمان مشکلات می‌شود. روانشناس، متخصص بهداشت روان است که تمام آزمون‌های دولتی را گذرانده است و مدرک دکترای روانشناسی دارد. اگر شریک عاطفی شما به یک مشکل شخصی برخورده است، باید از یک روانشناس بالینی برای مشاوره ازدواج کمک بگیرید.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج برای دختر چیست؟

مشاور بهداشت روان

مشاور بهداشت روان دارای مجوز (Licensed Mental Health Counselor) یا مشاور حرفه‌ای دارای مجوز (licensed professional counselor) کسی است که در زمینه مشاوره آموزش حرفه‌ای دیده است و در رشته روانشناسی مدرک ارشد دارد.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج مجدد چگونه است؟

مددکار اجتماعی بالینی

مددکار اجتماعی بالینی (Licensed clinical social worker) در محیط‌های مختلفی کار می‌کند و خدماتی مانند ارزیابی سلامت روان، تشخیص و درمان آن را ارائه می‌دهد. بیش‌تر مددکارها خدمات مشاوره فردی ارائه می‌دهند، ولی برخی از آن‌ها برای مشاوره ازدواج با زوجین کار می‌کنند.

برای مشاوره ازدواج کجا برم؟

از آنجایی که برخی از زوجین در مسائل خانوادگی و ازدواج با یکدیگر مشکل دارند، بهتر است از متخصصان خانواده و ازدواج کمک بگیرید. البته در صورت بروز مسائل شخصی برای هر یک از زوجین می‌توان از مشاوره‌های دیگر هم کمک گرفت. بنابراین اگر شما هم می‌خواهید مشکلات خود را با شریک عاطفی‌تان برطرف کنید، باید از یکی از روانشناس‌های بالینی ارائه‌دهنده مشاوره ازدواج نوبت بگیرید. برای دریافت نوبت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین از روانشناسان بالینی می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید.

یک پزشک در مطب نشسته و یک خانم و آقا در حال گفتگو هستند.
کدام مشاور برای ازدواج بهتر است؟

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

برای مشاوره ازدواج کجا برم: بررسی ویژگی‌های بهترین مشاور

فرقی نمی‌کند که چندین سال از رابطه شما می‌گذرد یا پیش از ازدواج به کمک‌های یک مشاور نیاز دارید. در هر صورت باید بهترین مشاور ازدواج را انتخاب کنید. پیدا کردن مشاور ازدواج با ویژگی‌های زیر به حل بسیاری از مشکلات شما کمک می‌کند. اگر هنوز هم سوال دارید که برای مشاوره ازدواج کجا برم؟ کافی است ویژگی‌های زیر را در مشاور مورد نظرتان بررسی کنید.

  • مهارت برقراری ارتباط: یک مشاور خوب باید بداند که چگونه با مراجعین خود ارتباط برقرار کند. این برقراری ارتباط روی برقراری ارتباط زوجین با یکدیگر هم تاثیر می‌گذارد. مشاور باید مهارت ارتباطی خوب، همدلی و توانایی حل تعارض داشته باشد.
  • کمک به زوجین برای تعیین اهداف مشخص: در رابطه‌هایی که زوجین با یکدیگر مشکل دارند، مشاور باید به آن‌ها کمک کند تا هدف مشخصی برای خود داشته باشند و راهکارهایی را در جهت رسیدن به این اهداف به آن‌ها ارائه دهد.
  • برخورداری از توانایی آموزش و رهبری فوق‌العاده: تغییر مسیر زندگی دچار بحران، کار خیلی راحتی نیست؛ پس مشاوری که توانایی آموزش و رهبری نداشته باشد، نمی‌تواند زوجین را به خوبی راهنمایی کند. یک مشاور خوب باید به زوجین آموزش دهد که چگونه مشکلات را حل کنند و به خوبی جلسات مشاوره را هدایت کند.
  • راحتی، احترام و اخلاق: حتما نحوه برخورد مشاوره ازدواج را در نظر بگیرید. زوجین باید نزد مشاور احساس راحتی داشته باشند و مشاور باید به خوبی با آن‌ها رفتار کند.
  • توانایی حل مسئله: همه زن و شوهرهایی که نمی‌توانند رابطه را به خوبی پیش ببرند، توانایی حل مسئله ندارند. به همین دلیل به یک مشاور خوب مراجعه می‌کنند تا این مشکلات را از میان بردارند. اگر شما هم سوال دارید که برای مشاوره ازدواج کجا برم، پیشنهاد ما این است که ویژگی‌هایی مانند توانایی حل مسئله را هم در نظر بگیرید. به همین دلیل برای پیدا کردن بهترین مشاور ازدواج، علاوه بر جستجو در اینترنت می‌توانید از آشنایان و دوستان یا مراجعین قبلی مشاور مورد نظرتان سوال بپرسید.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج اسلامی چیست؟

مشاوره ازدواج حضوری یا آنلاین؟

گاهی زوجین به دلیل فاصله مکانی که از هم دارند یا برخی شرایط خاص، نمی‌توانند به‌صورت حضوری به مطب پزشک مراجعه کنند. بسیاری از روانشناسان بالینی ارائه‌دهنده خدمات مشاوره ازدواج علاوه بر ویزیت حضوری بیماران خود، مشاوره اینترنتی هم ارائه می‌دهند. مشاوره آنلاین هم به اندازه مشاوره حضوری تاثیرگذار است، به شرط آنکه در یک پلتفرم معتبر صورت بگیرد و اختلالی در فرآیند ارتباط با مشاور پیش نیاید. شما در سایت درمانکده می‌توانید نوع مشاوره ازدواج آنلاین را به دلخواه خود از بین گزینه‌های مشاوره ویدیویی، تلفنی، متنی یا صوتی انتخاب کنید و بدون هیچ مشکلی در پلتفرم درمانکده با پزشک ارتباط برقرار کنید.

یک خانم و آقا در حال گفتگو با مشاور به‌صورت آنلاین هستند.
مشاوره ازدواج آنلاین یا حضوری کدام یک بهتر است؟

بیشتر بدانیم: مشاوره زوج درمانی چیست و به چه کسانی توصیه می‌شود؟

سخن پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که برای مشاوره ازدواج باید به کجا مراجعه کنید. همان‌طور که گفتیم مشاورهای مختلفی برای ارائه خدمات مشاوره ازدواج وجود دارند که شما با توجه به نوع مشکل خود، بهترین آن‌ها را انتخاب می‌کنید. یعنی در صورت بروز مشکلات فردی در هر یک از زوجین، به روانشناس بالینی متخصص در همان حوزه مراجعه کنید. ولی در صورت بروز مشکلات مشترک برای هر دو طرف باید حتما به متخصص ازدواج و خانواده مراجعه کنید. برای دسترسی به لیست کاملی از مشاوران ازدواج در تهران کافی است در بخش نوبت حضوری سایت درمانکده، وارد بخش روانشناسی شوید. سایت درمانکده علاوه بر نوبت‌دهی آنلاین پزشکان، خدمات مشاوره آنلاین نیز ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای مشاوره ازدواج از خدمات مشاوره آنلاین این سایت استفاده کنید.

بیشتر بدانیم: مشاوره ازدواج مذهبی چگونه است؟

سوالات متداول

در مشاوره قبل از ازدواج چه بگوییم؟

در این جلسات زوجین می‌توانند درباره تعهدات، اهمیت تقسیم وظایف، روابط خانوادگی، اهمیت بیان گذشته، مسائل مالی، تغییر بعد از ازدواج، سطح توقعات و… با مشاور صحبت کنند.

مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به زوجین می‌کند؟

مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند که در هر زمینه‌ای شناخت بیش‌تری از طرف مقابل‌تان داشته باشید. در این صورت متوجه می‌شوید که در چه مواردی اختلاف نظر دارید و جلوی وقوع خیلی از مشکلات احتمالی گرفته می‌شود.

برای مشاوره ازدواج حضوری کجا برم؟

برای مشاوره ازدواج باید به خانواده درمانگر مراجعه کنید. شما می‌توانید در سایت درمانکده به‌ صورت آنلاین از مشاور خانواده و ازدواج نوبت بگیرید.

منابع: talkspace.com | bestcollegesonline.org

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

parniamaleki
پرنیا مالکی

اگر بخوام از علاقه‌ام به حوزه درمان بگم، باید از هفت سال پیش شروع کنم که وارد رشته تجربی شدم تا الان که دانشجوی سال آخر پرستاری هستم. با شروع دانشگاه، تولید محتوا رو هم به عنوان یک فعالیت شروع کردم و الان نزدیک به سه ساله که به عنوان نویسنده محتوا مشغول به کار هستم. من علاقه‌ام در حوزه درمان و نویسندگی رو به هم گره زدم و برای نوشتن مطالبم حسابی جستجو می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها