در اینجا قصد داریم 9 علت اختلالات گوارشی و شایع‌ترین بیماری های گوارشی را با هم بررسی کنیم.

9 علت بیماری های گوارشی را بشناسید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


زمانی که در مورد بیماری های گوارشی خودمان فکر می‌کنیم یکی از اولین سوالاتی که به ذهن ما می‌رسد این است که : چرا من دچار این بیماری گوارشی شدم؟ عده‌ای برای پاسخ به این سوال به سراغ شانس و بخت بد و … می‌روند. اما اکثر ما به دنبال پاسخی علمی و منطقی برای آن می‌گردیم.

در اینجا قصد داریم 9 علت اختلالات گوارشی و شایع‌ترین بیماری های گوارشی را با هم بررسی کنیم.

در نظر داشته باشید شما از طریق درمانکده می‌توانید با بهترین متخصصان گوارش تهران در ارتباط باشید و از ایشان مشاوره آنلاین یا نوبت حضوری بگیرید

  1. رژیم غذایی نامناسب یکی از علل اختلالات گوارشی:

  • فیبر ناکافی در رژیم غذایی روزانه : فیبر یکی از مواد مناسب برای کارکرد صحیح روده‌ها و دستگاه گوارش است که باید به مقدار کافی در غذای روزانه از آن‌ها استفاده کنیم. کمبود فیبر در رژیم غذایی مشکل یبوست را ایجاد می کند.
  • حساسیت غذایی به لبنیات : گروهی از افراد به مرور قدرت هضم لاکتوز را پس از شیرخوارگی از دست می‌دهند و در صورت مصرف شیر دچار گاستریت (ورم معده) ، ناراحتی معده و اسهال می شوند.

بیشتر بخوانید : نارسایی حاد کبد چیست ؟

رژیم غذایی نامناسب به عنوان یکی از چند علت بیماری های گوارشی
فیبر کم در مواد غذایی و یا حساسیت به لبنیات از علل بیماری های گوارشی است
  1. سبک زندگی غلط به عنوان عامل اختلال گوارشی:

ورزش کردن علاوه بر افزایش بافت عضلانی، کاهش چربی، افزایش تراکم استخوان ها و … در افزایش توانایی دستگاه گوارشی در هضم غذا هم می‌تواند تاثیر چشم‌گیری داشته باشد.

ما با افزایش تحرک روزانه و ورزش کردن می‌توانیم به هضم سریع‌تر غذا کمک نموده و از یبوست و سایر بیماری‌های دستگاه گوارش کم کنیم.

برای شناخت بیشتر علل بیماری های گوارشی و یا درمان بیماری گوارشی خود باید حتما به فوق متخصص گوارش خوب مراجعه کنید.

شما از طریق درمانکده می‌توانید با بهترین متخصصان گوارش تهران در ارتباط باشید و از ایشان مشاوره آنلاین یا نوبت حضوری بگیرید.

  1. عوارض جانبی داروها از علل بیماری های گوارشی:

مصرف برخی دارو ها می‌تواند در عملکرد دستگاه گوارش تاثیر منفی داشته باشد از جمله:

  • داروهای ضدحاملگی حاوی آلومینیوم و کلیسم: که می‌توانند باعث خنثی شدن اسید معده و سختی هضم غذا شوند.
  • داروهای ضدافسردگی و ضددرد مانند مواد مخدر: از عوارض جانبی شناخته شده و شایع این داروها ، مشکلات گوارشی و درد معده است.
  • قرص آهن هم می تواند عوارض گوارشی مانند تهوع ، یبوست و گاهی ایجاد اسهال نماید.
  • مصرف بیش از حد مسهل: این داروها به مرور موجب تضعیف عضلات روده شده و مشکلات گوارشی زیادی ایجاد میکنند.
ما با افزایش تحرک روزانه و ورزش کردن می‌توانیم به هضم سریع‌تر غذا کمک نموده و از یبوست و سایر بیماری‌های دستگاه گوارش کم کنیم.
ما با افزایش تحرک روزانه و ورزش کردن می‌توانیم به هضم سریع‌تر غذا کمک نموده و از یبوست و سایر بیماری‌های دستگاه گوارش کم کنیم.
  1. استرس و فشارهای روحی:

    استرس و اضطراب می‌تواند عوارض و علائم مشکلات گوارشی مانند زخم معده را افزایش دهد.

  2. مسافرت و تغییر در محل زندگی:

    این جابجایی عوارضی برای دستگاه گوارش دارد که از دیرباز با اصطلاح ((آب به آب شدن)) شناخته می‌شده و می‌تواند موجب تحریک دستگاه گوارش شود.

  3. باکتری‌ها، آمیب‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل ها:

    همگی ابن موارد می‌توانند در دستگاه گوارش ما رشد و تکثیر شوند و هر یک از آن‌ها می‌تواند عوارض خاصی را برای دستگاه گوارش ما داشته باشد. گروهی از باکتری‌ها برای دستگاه هاضمه مفید هستند و برخی مضر هستند. از جمله موثرترین باکتری‌ها می‌توان به هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) اشاره کرد که تکثیر زیاد و نفوذ آن در جداره معده و سایر اندام‌ها، دلیل اصلی زخم‌های معده  و سایر اندام های گوارشی است.

  1. رفتارهای غلط از علل مشکل گوارشی:

    بسیاری از افراد در برابر اجابت مزاج در موقعیت‌های مختلف مقاومت می‌کنند؛ مانند تاخیر انداختن به علت درد بواسیر که می‌تواند موجب عوارض شدیدی برای دستگاه گوارشی شود.

  2. بارداری از علل اختلالات گوارشی: 

    در هفته های 2 تا 12 بارداری، حالت تهوع یکی از علائم شایع در زنان باردار است. بارداری می‌تواند باعث کاهش حرکات دودی روده‌ها شده و در نتیجه موجب یبوست می‌شود. از طرفی افزایش هورمون پروژسترون موجب اختلال در دریچه پایین مری شده و به دلیل فشار جنین به معده ، بازگشت اسید معده به مری (ریفلاکس) رخ می‌دهد.

بارداری می‌تواند باعث کاهش حرکات دودی روده‌ها شده و در نتیجه موجب یبوست می‌شود.
بارداری می‌تواند باعث کاهش حرکات دودی روده‌ها شده و در نتیجه موجب یبوست می‌شود.
  1. جراحی دستگاه گوارش:

    جراحی می‌تواند عملکرد عضو جراحی شده را مختل نموده موجب اختلالات عملکردی سیستم گوارش شده و هضم غذا را با اختلال مواجه کند. این اختلال به عضو جراحی شده بستگی دارد . به عنوان مثال جراحی روده می‌تواند موجب کند شدن یا توقف حرکات دودی روده شود و همچنین ممکن است موجب چسبندگی روده‌ها شود.

سخن نهایی

درمانکده برای بهبود و تسریع روند درمان بیماران، با همکاری متخصصان گوارش خوب تهران، امکان نوبت دهی اینترنتی برجسته ترین پزشکان متخصص، فوق تخصص و پروفسور بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد در تهران را فراهم کرده است. برای انتخاب دکتر گوارش، کبد و آندوسکوپی بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست پروفسور گوارش، کبد و آندوسکوپی مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

همچنین شما می‌توانید با استفاده از درمانکده از این متخصصان با تجربه، مشاوره آنلاین بگیرید. با ما در تماس باشید.

منبع: my.clevelandclinic

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 20

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها